Alla fyndtips från mellandagsrean

Android-konsolen Ouya drar in storkovan på Kickstarter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Den har MHL.

de vet jag att den har, men ska man köpa en MHL adapter för ca 300 och sen en kontroll för 300-400 kr så är man ju snart uppe i samma pris som hela den här konsollen kommer gå på

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Snacka om att kasta pengarna i sjön på en produkt som snarare kommer hålla tillbaka utvecklingen för spel, öppen källkod, Android och dålig mjukvara är som råttgift för oss som älskar spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

vart kopplar du in din HDMI då? ja ser då ingen på min iaf?

I mikro USB-porten precis som specifikationen säger kan man anta..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

de vet jag att den har, men ska man köpa en MHL adapter för ca 300 och sen en kontoll för 300-400 kr så är man ju snart uppe i samma pris som hela den här konsollen kommer gå på

Går ju att använda sin ps3 kontroll till telefonen

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Tagga ner. Förstår du inte vad dem försöker åstadkomma med konsollen så behöver du inte raljera på det sättet.

Håller helt med, vissa verkar inte fatta visionen alls här.

Jag håller helt med utvecklarna i videon gällande att konsolmarknaden är stängd och mycket åtstramad från många håll med höga utvecklings- och licenskosnader. Allt sådan gör ju att man i slutändan får färre opch dyrare spel.

Visionen att göra en open source konsol som är enkel och billig att utveckla till tycker jag är kanon. Och det faktum att den är Androidbaserad bara bra, tväremot vad vissa tycker gällande "min telefon gör ju samma sak". Det är väl kanon om man kan köra sina spel både på denna konsol och sedan fortsätta på telefonen när man dra iväg någonstans. Men denna konsol är direkt anpassad för att koppla in i tvn och ljudanläggningen hemma. Sedan att man själv kan modda den och förbättra är ju grymt.

Gör de den faktiskt hyfsat billig så lär jag nog skaffa en hellre än att lägga massa cash på nästa PS/XBOX/WII.

Så sluta hata och hoppas att det blir nåt bra av det istället.

Visa signatur

Antec P180 | GA-P45-DS3 | Intel Core 2 Quad E9400 @ 2,66 Ghz | WD Velociraptor 150GB | OCZ Reaper PC8500 4096MB | XFX 8800GTS 640MB | Samsung 215TW

Permalänk
Medlem
Skrivet av warper_89:
Skrivet av Teknocide:

I mikro USB-porten precis som specifikationen säger kan man anta..

Jag tror ni missar poängen lite, behöver man en MHL adapter till OUYA? NEJ

Alltså kostar det nästan lika mkt att "konvertaera" HOX till denna typ av konsoll som det faktist kostar att köpa hela konsollen

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Snacka om att kasta pengarna i sjön på en produkt som snarare kommer hålla tillbaka utvecklingen för spel, öppen källkod, Android och dålig mjukvara är som råttgift för oss som älskar spel.

Varför skulle det vara dåligt, den hade nog klarat moderna spel med lite kraftfullare hårdvara om spelen portats till android, öppen källkod är väl bara bra och vad menar du med "dålig mjukvara"?

Den öppnar också för indie utvecklare att släppa spel till konsol.

Finns ju även emulatorer för nästan alla gamla konsoler (tex NES, SNES, SEGA och Atari) till android och vissa gamla spel som Quake 2 och 3.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Jag ser detta som en mycket positiv utveckling, jag skulle kunna köpa en bara för att köra Plex på. Förhoppningsvis kan det öppna en marknad för android-spel som är gjorda för att spelas på tv med kontroll och sen kan det ju faktiskt komma fler utmanare som också kör android men kanske har andra UI:n och special-features men samma spelutbud, då slipper man att välja konsol efter exklusiva spelutbud. Dessutom lär den händige hemma "hackern" kunna använda mobiltelefoner/tablets för samma syfte om denne nu vill det. Jag tror att något i denna stilen behövs för att kunna öppna en mainstream marknad på platformen, visst vi insatta vet att vi kan koppla våra telefoner osv till teven men Svensson vet inte det och därför satsar inte heller de stora spelbolagen på den typen av gaming, en konsol i den här andan kan ändra den saken.

Sen sker utvecklingen på mobil/tablet-marknaden idag mycket snabbare än på konsolmarknaden, jag är inte så insatt i hur väl de fetaste grafik+arm-cpu kombinationerna presterar gentemot dagens konsoller men jag kan knappt tänka mig att de skulle vara svagare än Wii och jag tror att inom ett par års tid så kommer de nog kunna vara förbi både PS3 och 360. Förhoppningsvis går spelförsäljningen via kanaler som är öppna för "alla" utvecklare likt Play Store & App Store, rent tekniskt borde det ju kunna fungera direkt via Play Store sen är frågan om spel bolagen vill låta Google ha 30% av kakan.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av warper_89:

Går ju att använda sin ps3 kontroll till telefonen

beror ju helt och hållet på om man har en PS3 kontroll liggandes

Visa signatur

Surface pro 3 i3 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag personligen hoppas att denna produkt blir minst lika bra som Boxee Box när det kommer till HTPC användning
Ser även fram emot att kunna lira lite (S)Nes, Nintendo 64 och diverse emulatorer på den som plus i kanten.
För den pengen (99$) är den helt underbar.
Mojang har även, enligt hemsidan, gjort ett uttalande om att de mer än gärna utvecklar sina spel till den om intresset finns.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Synda att one x inte har nån HDMI utgång då

Skrivet av Jockew1989:

Jag tror ni missar poängen lite, behöver man en MHL adapter till OUYA? NEJ

Alltså kostar det nästan lika mkt att "konvertaera" HOX till denna typ av konsoll som det faktist kostar att köpa hela konsollen

Htc one x va det vi pratade om

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

beror ju helt och hållet på om man har en PS3 kontroll liggandes

Men det funkar alldeles utmärkt med en vanlig usb handkontroll också till android 4.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av warper_89:

Htc one x va det vi pratade om

Jag menade mera på att det inte direkt var samma sak att koppla in in HOX som OUYA och att man likväl som "man kan lika gärna koppla in sin HOX i TV`n" lika gärna kan köpa denna till inte ett så mkt högre pris som det som behövs om det ska bli samma sak.

Håller helt och hållet med om att man kan koppla in HOX i TV´n och få bra resultat, men det känns som för några hundra mer kan man lika gärna köpa nåt som alltid står inkopplat och som inte pausar spelet när du får SMS/samtal

Visa signatur

Surface pro 3 i3 64GB

Permalänk
Medlem

Kollat runt på 4chans /v/ där denna konsol diskuteras flitigt. Enligt dem är det ungefär Smartphonespel sålångt man kommer pga av Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warper_89:

Men det funkar alldeles utmärkt med en vanlig usb handkontroll också till android 4.0

OM enheten i fråga har USB OTG vilket inte HOX stödjer

Visa signatur

Surface pro 3 i3 64GB

Permalänk
Medlem

Vill inte säga vad jag tycker egentligen i rädsla för att bli hackkyckling. Men det är bra att folk stödjer sådana här projekt. Tiden visar väl om det realiseras eller inte. Som med alla andra sotsvarta rubrik projekt från Kickstarter. Vi får se hur det verkligen blir då de är klara.

Permalänk

häftigt måste man ju endå säga!

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen detta går igenom.
Som utvecklare har jag alltid stört mej på att man inte kan utveckla spel direkt till konsoller utan att behöva betala massvis.
Wii, går det inte att utveckla till som indie (som jag vet).
PS3, licenskostnader för programmen.
Xbox 360, gratis utvecklingsprogram, men kräver live guld medlemskap för att få testa det på sitt Xbox.

Samma problem med att utveckla till Ipad.
Känns som att slänga ut pengar på licenser bara för att man vill mecka lite själv och skapa egna lösningar. Många program jag gör säljer jag inte, utan jag utvecklar de för mej själv, och de flesta är ändå inte något som skulle intressera andra ändå. Så, betala för att utveckla egna program == slöseri på pengar i min åsikt.

Visst, det kommer nog kosta för att lägga ut sina spel på konsollen (via app store eller google play), men för att utveckla och testa spelen kommer det nog iallafall vara gratis.
Stor potential, så länge de gör rätt.

Första tanken jag fick var iallafall möjligheten att göra så man kan ansluta en Wii/PS3/Xbox 360 dosa till konsollen, så man inte behöver köpa nya dosor. Det skulle nog vara riktigt gött, med tanke på att man har både Wii och 360 här hemma, och är jobbigt med massvis olika dosor som kostar pengar.
Kommer konsollen, så kommer jag köpa en troligen, och direkt börja testa och möjligtvis utveckla någon lösning för att kunna ansluta Wii/PS3/360 dosor till den. Skulle vara så über.

Permalänk
Medlem

Backat var det här. 119$ backat, estimated delivery Mars 2013. Hoppas detta sätter fart på MS och Sony också.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Visste att det var Emil som skrev inlägget när jag såg titeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rudzki:

Kollat runt på 4chans /v/ där denna konsol diskuteras flitigt. Enligt dem är det ungefär Smartphonespel sålångt man kommer pga av Android.

Behövde du ens gå till det träsken när specifikationerna på Ouya är Exakt det samma som i smartphones?.

Du kommer med väldigt hög sannolikhet kunna köra alla Ouya spel på vanliga android enheter med tegra 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Du menar att produkter som PS3 och XB360 främjar utvecklingen?
Vi köper nu spel för 6-700:- på optiskt media (stora speltitlar) för hårdvara som har flera år på nacken och tampas med sämre grafik än motsvarande spel på PC och som dessutom ser till att de flesta spel blir kassa DirectX 9 portningar till PC-plattformen (läs: Håller tillbaka utvecklingen på den modernaste plattformen)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Folk som talar om att konkurrens på konsollmarknaden behövs har delvis rätt, men Ouya är helt unik på så många sätt och framför allt med prislappen, jag tror inte att den hotar Xbox/PS3 och jag tror inte att det blir någon konkurrens, jag kommer personligen ha både ett Xbox och en Ouya ifall det fortsätter att se lika lovande ut lite närmare släppet.

Direkta tankar
Koppla in mus+tangentbord?
1080/720p filmer?
Emulatorer kan bli kul.
Den som skapar ett forum för denna konsol kan bli miljonär ifall Ouya slår igenom.
Hoppas att inte allt blir gratis, utan bara rimligt prissatt.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Administrativ avgift

Frågan är ju hur långt kan man dra tegra 3? Hur bra kan spelen bli? Men detta skulle funka som perfekta htpcn för mig sc2 streams boya!!!

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Känns som det kan bli en bra konsoll för oss som vill spela lite enklare titlar, plattformare mm på ett enkelt sätt.

Nu har jag ingen koll på vad som finns till Android, att spela på en sån liten skärm som man har i sin mobil är inget som tilltalar mig men kan man köra dem enkelt på TV'n så är det klart intressant.

Permalänk

"...if I wasn't female I'd say big balls."
Skön gamingtant!

Visa signatur

[AMD Ryzen 5 3600] [ASUS RTX 4070 Dual] [ASUS ROG Strix B450-F Gaming] [Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB] [Corsair MP510 480GB] [Corsair RM750X V2] [Fractal Design Define C] [BenQ CQ32G1] [Logitech G513 Carbon Tactile] [Corsair Gaming Harpoon RGB] [Logitech Z533] [SteelSeries Arctis 7 2019 Edition] [Google Pixel 7a]

Permalänk
Medlem

Hoppas på gamla som nya klassiker för alla

Brian Fargo!? - just shut up and take my money!!!!
Android kanske inte hade varit mitt förstahands val när det kommer till OS men när man tänker på det är det ju förhållandevis öppet och det finns i massor av G-PLay spel och mobila apparater som skulle kunna agera handkontroll/tanhentbord, mus mm. för dem som vill ha det direkt. Massor av Indie-spel kommer att släppas och säkerligen större titlar (de flesta stora speltitlar <2001 både från konsol och PC skulle säkert en raspberry pi kunna klara av i dagsläget med en del optimiseringar) så hårdvara lär inte bli svårt eller dyrt att komma över, fattas bara det som fattats i evigheter nu -ett bra grafikchip med öppna drivisar- bollen is yours AMD/nVIDIA, fast det lär inte bli nån av dem som är först med att släppa den koden kan jag lova

Om hackers dessutom får pilla med dem utan restriktioner lär det bli klockrent med tanke på vad Sonys usla försök med att få installera Linux på PS3 blev.
XB360:s Kinect kan ju funka till denna också då drivare redan finns att tillgå för linuxkärnan om de inte redan är inbakade i Linux3.5rc.
Ser i princip inga nackdelar alls med ett sådant här projekt, för -som de säger i videon- det behövs för att rucka lite på de stora distributörernas uråldriga kassa-kor. För mig dog dagens konsolspelande ut redan efter N64 då man fick vänja sig vid att det stod "Loading" på skärmen en 2-3min innan nåt hände.

Man stor-hoppas ju få återse en värdig portning eller nysläpp av Golden Eye 007 eller Perfect Dark från N64-tiden med minst samma eller bättre framerate utan lagg när man skjuter raketer hejvilt!

Hoppas man återigen kan köpa en prisvärd konsol där möjligheterna inte avstannar bara för att ett stort bolag säger så...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Det enda jag tänker på är:

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knugen1:

Jag skulle personligen inte lägga pengar på en konsol som har samma hårdvara som min HTC One X. Vill jag spela på en större skärm så kopplar jag in luren till TVn via HDMI.

Ja, du är väl inte riktigt den kund de riktar in sig på. Sen är det bara den där lilla obetydliga delen som kallas prisskillnad som vi inte behöver bry oss om. Den är grym, den spelar twitch, indiespel och med öppen källkod kan jag med 100% säkerhet säga att stream möjligheter över nätverk för filmer kommer, allt för under 800kr medans en HTPC kan bli mkt dyrare och jobbigare att sätta ihop. Den där Rasberry Pi är kanske billigare, men denna kommer med färdigt gränssnitt och annat gott.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Avstängd

Yay för hackvänlig, öppen, open source spelkonsol!

Hoppas att grymma spel kommer.