Elgiganten och åldersgränser?

Permalänk
Medlem

Var på Game förett par år sedan. var 15. Nekades först ett spel. Sedan tog jag ett annat (för jag ville ha ett nytt spel ), nekades det med. Sedan tog jag en film till mit PSP istället, nekades den med... slutade med att jag gick därifrån utan något

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Game i Linköping var väldigt stränga när jag var yngre (kansle de fortfarande är men jag vet bättre än att handla där idag). Det hände ett antal gånger att jag fick leta upp mor för att få hennes godkännande, och då var det oftast bilspel eller sagan om ringen ... GTA fick ja aldrig köpa så då fick man gå hem till grannen.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Lite off topic men det får mig att tänka på att ICAs självscanning (Oskarshamn) kräver att man visar lägg när man köper "ICAs pärondryck med ciderkaraktär"

Japp, ICA Torslanda satt det en 18 års-gräns lapp för 0,7% herrljunga cidern

OnT: Följde med min 15-åriga syster för att köpa Assassin's Creed på GameStop och hon fick inte köpa, men jag som precis fyllt 18 behövde inte visa leg.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Elgiganten vart jag bor så var jag tvungen att visa leg för att köpa ett +18 års spel en gång. Fast det beror på vem som sitter i kassan. Majoriteten där bryr sig inte men ibland är det någon moralkärring som sitter bakom kassan.

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Skrivet av twit:

Nej det är de inte.

Då förstår jag inte meningen med att sätta åldersgränser på spel =/

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja, självklart, fel av mig. Det var ett annat spel, bara för det så kommer jag inte ihåg vilket... aja.

Kanske va BFBC2 är ju rätt lika hehe

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en sjujäkla massa spel på diverse företag. bland annat Elgiganten.
har aldrig behövt visa leg. Är 21 om det har någon betydelse.

Tror det är ganska lungt så länge man inte är 12 tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Japp, ICA Torslanda satt det en 18 års-gräns lapp för 0,7% herrljunga cidern

OnT: Följde med min 15-åriga syster för att köpa Assassin's Creed på GameStop och hon fick inte köpa, men jag som precis fyllt 18 behövde inte visa leg.

OT
Trevligt att se andra Torslanda bor här på SweC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDkenna:

OT
Trevligt att se andra Torslanda bor här på SweC

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, bor i Mölndal. Skulle ut på öarna bara

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Whut? Har aldrig varit med om att jag inte har fått köpa ett spel!

Om det skulle hända skulle jag se ut så här:

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Blev nekad att köpa ett spel som var 16+ när man var 15 år och 11 månader.. Tji fick jag.. Men då var det också en surtant i kassan också.. Affären var GameStop

Permalänk
Skrivet av CloudPW:

Blev nekad att köpa ett spel som var 16+ när man var 15 år och 11 månader.. Tji fick jag.. Men då var det också en surtant i kassan också.. Affären var GameStop

dafuq, surtant i kassan... på gamestop?
Aldrig varit inne i en spelbutik där kvinnor arbetar, let alone en tant?

Detta måste dokumenteras!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Var kanske 13-14, när jag skulle köpa något NHL-spel på siba.

Det var 18-årsgräns, så moralkärringen i kassan vägrade sälja det till mig, men tur för mig så kommer det fram en annan säljare, en yngre kille, som säger att det inte är "värre än vad jag ser på TV" och då fick jag köpa det.

Bra ibland med dessa rekommendationer, annars totalt värdelösa. Tycker att säljarna borde ha fingertoppskänsla angående detta.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem

en rolig grej kanske lite off topic men syrrans ex är typ 24 och fick visa id när han skulle köpa en redbull på willys och där måste du vara 16 för att få köpa lol. xD

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Skulle köpa bf3 på mediamarkt, var 15 då och snubben framför mig skulle också köpa en kopia. Han fick visa leg fast han såg ut att vara 20 (vilket han för övrigt var) och mig frågade han inte ens hur gammal jag var.
Var där utan vuxen och jag ville verkligen ha på release dagen så jag kände mig som om jag lyckats med årets bankrån när jag kom ut från affären.

Permalänk
Avstängd

Game frågar efter leg, töntigt.
Elgiganten har jag aldrig varit med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

Då förstår jag inte meningen med att sätta åldersgränser på spel =/

Det handlar inte om åldersgränser utan om rekommendationer främst för föräldrar så att de kan se om ett spel är lämpligt eller ej för deras barn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

en rolig grej kanske lite off topic men syrrans ex är typ 24 och fick visa id när han skulle köpa en redbull på willys och där måste du vara 16 för att få köpa lol. xD

Fått visa leg på systembolaget... fick åka hem och hämta det.. 32 år ^^
var innan jul skulle köpa whisky och ge bort i julklapp.. ibland blir man trött

Permalänk
Medlem

Låter som en marknad som man kan tjäna pengar på, köpa ut spel till småkids

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Ziggy_:

en rolig grej kanske lite off topic men syrrans ex är typ 24 och fick visa id när han skulle köpa en redbull på willys och där måste du vara 16 för att få köpa lol. xD

Ibland så förstår jag inte vad vissa tror att man är för ålder. Jag har aldrig fått visa leg för att köpa spel men på systembolaget är vissa rabiata. Jag slutade ta upp leget i förväg när jag hade fyllt 25år men det händer fortfarande att jag måste visa, jag fyller snart 37år och har helskägg. Jag kanske har fel i min uppfattning över de som handlar på systembolaget, men om någon i helskägg med tre barn köper två flaskor rödvin i hundrakronorsklassen och fyra öl för ca 30kr styck så skulle inte min tanke vara, "Han är nog under tjugo?".

Hoppas alla får köpa de spel som de vill, men jag tycker det är bra när butikerna ifrågasätter när det är mer än några år från rekomendationen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

Kassörskan/kassören är tvungen att fråga om dom inte gör det kan dom förlora jobbet, när det gäller alkohol och tobak så kan affären förlora licensen till att sälja det, vilket är liksom 60% utav inkomsten.

Visst käns det idiotiskt i dagens samhälle när det gäller spel men ett lag är ett lag och man måste följa den.

Väldigt offtopic, men affärer tjänar väldigt lite pengar på att sälja cigaretter. 2-3 kr per limpa tror jag, det är mest en servic-grej för att få in människor i butiken.

Ang spel så är det som många säger en rekomendation och inget som är skrivet i lagen. Affären som säljer spelet kan såklart neka dig.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av AndiOne:

Bästa var när ja stod i kön på media markt o en kille i 14års åldern skulle köpa ett bilspel som va från 16! O han va tvungen att visa legitimation , men innan jag hann erbjuda mig att köpa ut det åt honom så sa han att han skulle gå ut o hämta sin mamma Altså okej om de är blodiga skräckspel lr shooters lr så men ett jävla bilspel!

Skickades från m.sweclockers.com

haha stackars grabb xD schysst tanke av dig iaf +1, skulle nog gjort detsamma själv. Trevligt att se folk som hellre hjälper andra än att göra narr av det:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Lite off topic men det får mig att tänka på att ICAs självscanning (Oskarshamn) kräver att man visar lägg när man köper "ICAs pärondryck med ciderkaraktär"

Köpt 2 backar lättöl på ICA utan att visa leg, men lite energi dryck, ajabaja (blir 21)

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Medlem

OfT: Har aldrig behövt visa leg när jag köpt energidryck (är f.n 25, ofta snaggad och ibland med getskägg), och varje gång kassören/skan tar upp och läser av energidrycken och tittar på mig för att uppskatta min ålder brukar jag ge han/henne en "jag-utmanar-dig-att-be-mig-visa-leg"-blick.
Har faktiskt aldrig behövt visa leg på Systemet heller, inte ens dagen efter jag fyllde 20, men min 35åriga syster har behövt, hihi.

OnT: En kompis till mig skulle faktiskt köpa ett spel på Elgiganten för 1-2 år sedan (minns inte vilket, men det var ett 18+ spel).
I kassan ville kassörskan att han skulle visa leg, men han hade inget på sig - jag hade dock mitt på mig, så jag tog upp mitt och sa att jag köper det istället (med hans pengar, till honom), och det gick hon med på...
Jag passade dessutom på att säga åt henne att vi va lika gamla (vilket dock inte riktigt stämde, jag var 22-23 vid tillfället och han var 21-22, så fortfarande 18+)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

OT: Men varför måste man visa leg för tex energidricka? I dont get it....

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Jag nekades köpa D2 LoD när jag var 14.. dock var det på BR leksaker! ahah

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

OT: Men varför måste man visa leg för tex energidricka? I dont get it....

För att många butiker försöker skaffa goodwill åt sina ägare/chefer/politiker, etc.

Det finns faktiskt ingen lag som förhindrar minderåriga, eller ens personer under 15 år från att köpa energidrycker.
Det blev någon moralpanik för något år sedan där några "experter" kom fram till att energidrycker i stora mängder skulle vara livsfarligt, och sen rullade det på, och sen motiverade man det med att skolbarn i högstadiet blev hyperaktiva av energidrycker och att detta på något sätt skulle försvåra deras undervisning. (Vilket är skitsnack, ta det ifrån en lärarstudent.)

Det är kanske sant att energidrycker i riktigt stora mängder är livsfarligt (finns ingen forskning som bevisat att det är farligare än kaffe/läsk), men det är för tusan kaffe, godis och t.om vatten också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

dafuq, surtant i kassan... på gamestop?
Aldrig varit inne i en spelbutik där kvinnor arbetar, let alone en tant?

Detta måste dokumenteras!

Jajamen GameStop i Kristianstad är inte säker på om hon jobbar kvar.. Hon var kanske ingen tant men kanske vid 30 års åldern hade lite stuk som en emo^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Haha, bor i Mölndal. Skulle ut på öarna bara

Jahopp, ändå trevligt att du hittade ut hit!

Visa signatur

CPU: intel core i5-2500K @ 4.5 GHz GPU: AMD 280x Moderkort: MSI P67A-C45 B3 RAM: 8gb Corsair XMS3 1600 MHz SSD: Intel 520 120gb, Samsung 830 120gb HDD: random 1tb, random 320gb PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Chassi: Cooler Master HAF 912.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

en rolig grej kanske lite off topic men syrrans ex är typ 24 och fick visa id när han skulle köpa en redbull på willys och där måste du vara 16 för att få köpa lol. xD

Ica har 18 på cider, lättöl, nikotinfritt snus och alla former av energidryck.
Ingen av dem är lag på.
Blev lite förvånad när jag fick visa leg för nikotinfritt snus kan jag säga, jag var 30 då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."