Koppla ihop 2st routrar och komma åt båda två (inkl program) Remote, hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Koppla ihop 2st routrar och komma åt båda två (inkl program) Remote, hur gör jag?

Hejsan, ja enligt rubrik, ska försöka förklara så gott jag kan.

Jag har 2st routrar, Linksys Wrt54gl "DD-WRT" och Linksys WRT160nl "standard".

WRT54gl har jag kopplad direkt mot internet. (router1)
Ip router: 192.168.1.1 (DHCP 100-149)
Wan: Internet
Port1: dator (fast ip192.168.1.111)
Port2: Tvmodul
Port3: WRT160nl
Port4:
Wlan: Skrivare

Remote access port:1337

WRT160nl har jag kopplat in på WRT160nl. (router2)
Ip router:192.168.1.2 (DCHP avslaget)
Wan:
Port1: WRT54gl
Port2: Dator (fast ip192.168.1.100)
Port3:
Port4:
Wlan: Kamera (fast ip192.168.1.110)

Remote access port:1338
(brandvägg avaktiverad)

Internet, kamera, wlan osv fungerar bra lokalt och man tar sig ut på internet, men jag vill kunna komma åt alla saker Remote.

Jag har tillgång till allt jag vill komma åt remote på router1 dvs den som är kopplad direkt mot internet men jag vill komma åt dom saker som är kopplade till router router2 också, men vad gör jag för fel?

Jag har öppnat upp följande adresser med portar i router1:
Remote access:1337 (kommer åt)
192.168.1.111:3389 (kommer åt)
192.168.1.110:1335 (kommer ej åt)
192.168.1.2:1338 (kommer ej åt)

Jag kan ej göra några ändringar för router2 då allt står hos farsan 7 mil bort. (ska lägga in DD-WRT i den senare).
Nja eller jag kan ifall jag fjärransluter till datan kopplad i router1 ifall det är någon inställning där som måste göras, men jag vill inte lägga om någon programvara ifall något skulle gå snett då farsan inte är så haj på hur man justerar inställningarna för att det ska funka.

Behövs det någon mer info så säg till så editerar jag.
Har jag gjort fel i router1 eller router2?

Kan det ha varit enklare att ordna detta om DD-WRT varit installerat på båda eller om router1 suttit sist?

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Flytta anslutningen på router 2 från port 1 till Wan porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Flytta anslutningen på router 2 från port 1 till Wan porten.

Nej, nej o åter nej. Det tillför ingenting utan gör bara komplexiteten större.

Det är kopplat rätt. Router 2 bör vara inkopplad på en LAN-port.

Varför det inte funkar? Har du satt def GW till 192.168.1.1 för router2 samt Web-kameran? (router2 är som uppsatt ingen router längre, utan bara en switch/access-punkt o ingen routing bör peka mot den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camel-en:

Flytta anslutningen på router 2 från port 1 till Wan porten.

Kommer bli ännu mer fel. Felet han gör är att han använder remoteporten. Remoteporten går antagligen bara komma åt om man sitter bakom wan-porten dvs. ute på internet. Router två används i detta fallet inte som router.

Det som ska "portforwardas" i router 1 är 192.168.1.2:80 -> port1338. Dvs du mappar om porten i routern ut mot internet. Men vad är det du måste komma åt i router två?