Permalänk
Medlem

Dell u2711 eller Crossover 27Q LED-P

Hallå skall snart köpa min nya dator med 3-way sli 680 4gb och vill få ut bäst bild från min skärm och både u2711 och 27q har fått väldigt bra omdömen så jag undrar vilken av dom som rekommenderas? Jag kommer mestadels spela spel men också kolla ganska mycket på film. Visst det skiljer sig några tusen men vill få det bästa då min dator ligger på 46k. Kommer köra mestadels fps spel och racing men också spel som WoW, GW2 etc

Tacksam för alla svar jag får

Permalänk
Medlem

Får man fråga efter exakt komponentlista?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kommer inte att säga vilken som är bäst eftersom jag bara har provat den ena men...
Jag har en U2711 och är väldigt nöjd med den den enda man bör tänka på är att den har
ganska kraftig AG-coating och jag är inte positivt inställd till det i 99% av fallen men det är
faktist inte något jag har stört mig på med U2711 men jag tillägger oxå att jag vet att det
finns flera som gör det. Men du kanske borde kolla in U2713HM kanske den nya från Dell
den ska ju ha mildare AG-coating har jag hört.

Permalänk
Medlem

Du kan inte garanterat få bra bild med Crosovern eller någon av de andra importskjärmarna då du inte har någon meny direkt på skärmen. Visst kan du få bra bild genom att ändra i windows men har jag förstått rätt så är det inte optimalt.
Sen finns det ju en nyare version på Dells 27:a, 2713 tror jag. Den har bättre respons och är led istället. Dock lite sämre färg återgivning, vilket bara ska vara avgörande om du jobbar med bild / film.

Permalänk
Medlem

Okej ska kika närmare på 2713 men sen finns det en annan skärm http://www.inet.se/produkt/2204745/samsung-tft-24-s24a850d-pls-led någon som vet ifall den är att föredra över u2711/2713?

Permalänk
Medlem

Jag har haft min U2711 i snart ett år nu och jag är riktigt nöjd med den. Det som jag tycker är bäst med den är att alla färger ser otroligt bra ut, tom. gamla spel som WoW ser nästan bra ut med denna skärm. Det enda klagomålet jag har är att det skärmen har en sorts "extra matt-effekt" vilket gör att ljusa ytor t.ex i Word eller på vissa hemsidor kan se gryniga ut. Detta gör absolut inte att det inte går att läsa dokument vilket vissa påstår utan det är bara där utan att i stort sett göra något verkar det som (förutom att göra skärmen mattare såklart).

Kort sagt så rekommenderas den starkt.

EDIT: Jag tänker inte ens på denna matt-effekt längre men det finns ju såklart en risk att andra kommer att störa sig på det.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Du kan inte garanterat få bra bild med Crosovern eller någon av de andra importskjärmarna då du inte har någon meny direkt på skärmen. Visst kan du få bra bild genom att ändra i windows men har jag förstått rätt så är det inte optimalt.
Sen finns det ju en nyare version på Dells 27:a, 2713 tror jag. Den har bättre respons och är led istället. Dock lite sämre färg återgivning, vilket bara ska vara avgörande om du jobbar med bild / film.

Sämre färgåtergivning har den inte, däremot har den inte wide gamut(större färgrymd). Och wide gamut är bara användbart i vissa fall när man t.ex håller på med fotoredigering.

Jag upplever AG-coatingen som otroligt jobbig på U2711... Den är väldigt störande och jag blir trött i ögonen av den.
Om man inte absolut måste ha wide gamut så finns det ingen som helst anledningen att ta U2711 över U2713, den är bättre på alla punkter.

Och gällandes Samsung S24A850D så verkar det också vara en bra skärm, dock kan jag tipsa om att köpa den från t.ex Dustinhome eller Komplett istället då den är ca. 800:- billigare där

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milo-:

Okej ska kika närmare på 2713 men sen finns det en annan skärm http://www.inet.se/produkt/2204745/samsung-tft-24-s24a850d-pls-led någon som vet ifall den är att föredra över u2711/2713?

Var det meningen att länka till 24"-skärmen?

Jag har Samsung s27a850t, och är väldigt nöjd! Jag bytte från 24" p-mva-panel, och tycker att det var ett rejält hopp framåt! Väldigt fina färger, lagom avvägd ytbehandling ("AG-coating"), och snygg design imo.

Det enda minuset som jag kan komma på är att BLB(backligt bleed) förekommer i viss utsträckning, men det är ju något att mer el mindre räkna med på t.ex. ips-panel.

Jag var inne i butik och tittade på u2711, och jag kände då att just ag-coatingen inte var min grej riktigt. Jag upplevde de vita färgerna som lite grumliga. Som tidigare påtalat är det ju högst personligt, men om du har möjligheten så kolla in skärmarna "på riktigt". Jag rekommenderar s27a850t!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Ursäkta märkte ej att den jag länkade var 24'' iaf så såg jag 27'' S27A850d på youtube, vad är skillnaden mellan S27A850D och S27A850T?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milo-:

Ursäkta märkte ej att den jag länkade var 24'' iaf så såg jag 27'' S27A850d på youtube, vad är skillnaden mellan S27A850D och S27A850T?

S27A850T är en lite mer uppdaterad version som bland annat har en HDMI-port till skillnad från D-versionen, samt så har den ofta betydligt mindre bleeding också.

Permalänk
Medlem

Kör på en Dell så får du en skärm som är manuellt kalibrerad för att visa alla färger helt korrekt. Det är väldigt många olika fläktar och fläktkontroller lösningar du har valt. H100 kan styra två 3pins fläktar, antec fläkten har en liten knapp som ändrar mellan lågt och högt läge, moderkortet kan styra pwm fläktar, en dedikerad fläktkontroller och H100, PSU och ram går att ansluta till corsair link som också är ett fläktstyrnings program.
Du har ett väldigt bra moderkort med mycket pwm anslutningar, är du inte nöjd med de medföljande fläktarna så tar och köp bara pwm fläktar så kan du fixa en fläktkurva med moderkortets programvara istället för att behöva ändra fläkthastigheten på fem olika ställen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Vafan, en dator för 46 lax!? Det är till att slå på stort.

Ont: jag hade definitivt valt U2713. Den är bättre på det du ska ha skärmen till - film o spel - jämfört med U2711.