Nvidia GK106 och Geforce GTX 650 på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Kul? Det sa jag inte. Du är kanske medveten om problemen rörande tillverkningsprocessen? Med det i åtanke är det knappast drivande vinst att ha två olika tekniker rullandes på samma band, från samma tillverkare, för att slåss om högprestandakorten.

Nu är detta bara min spekulation, men det låter väl inte som en omöjlighet?

Tittar man på diverse grafer och tabeller så piskar (väl tilltaget kanske) ju nVidia sin konkurrent ganska hårt - inte bara i Battlefield.

Skickades från m.sweclockers.com

Tittar man på grafer så ligger ofta AMD faktiskt före Nvidia.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Gillar inte att nVidia använder samma sifferkombination för olika kretsar. (GTX660 ti och GTX660)

Kan GTX660 köras i SLI kan det vara rätt intressant för de med tight budget.

Håller med gällande siffrorna, GTX 665 skulle vara en bättre siffra för 660Ti exempelvis. Tycker att siffrorna som det är nu inte säger ett dugg om prestandan, speciellt inte om man räknar med mobila varianter också.

Har för mig att 660 hade en sli kontakt för dual sli.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whiip:

Tittar man på grafer så ligger ofta AMD faktiskt före Nvidia.

Jag har inte sett en ända där i standardutförande att ett AMD-kort slår nVidia på fingrarna i prestanda, länka gärna - eller titta på Sweclockers tester?

Permalänk

GT640 presterar jämnt med HD6670 dock för 110USD där man också finner HD6770 och 7750, som båda presterar 50% bättre än GT640 som GTX650 lär kosta 10-15USD extra, undrar hur nVidia tänker nu...

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

GT640 presterar jämnt med HD6670 dock för 110USD där man också finner HD6770 och 7750, som båda presterar 50% bättre än GT640 som GTX650 lär kosta 10-15USD extra, undrar hur nVidia tänker nu...

Det gör jag med, GT650 är ett kort som aldrig borde släppts...

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Kul? Det sa jag inte. Du är kanske medveten om problemen rörande tillverkningsprocessen? Med det i åtanke är det knappast drivande vinst att ha två olika tekniker rullandes på samma band, från samma tillverkare, för att slåss om högprestandakorten.

Nu är detta bara min spekulation, men det låter väl inte som en omöjlighet?

Tittar man på diverse grafer och tabeller så piskar (väl tilltaget kanske) ju nVidia sin konkurrent ganska hårt - inte bara i Battlefield.

De fortsätter givetvis inte tillverka den gamla serien när de börjar med den nya, om de förstås inte använder sig av ommärkning som med 9800GTX/GTS 250. Men då är det ju fortfarande inte flera olika chip. Och det är dessutom inte avancerat att tillverka en rad olika chip samtidigt. De behöver inte bygga om fabriken direkt. En line som kör Radeon 7970 en vecka kan köra GTX 680 veckan efter.

Skrivet av Segas:

Jag har inte sett en ända där i standardutförande att ett AMD-kort slår nVidia på fingrarna i prestanda, länka gärna - eller titta på Sweclockers tester?

Misstänker att du trollar, men här har du, från SweClockers:
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Det gör jag med, GT650 är ett kort som aldrig borde släppts...

Du vet ju inget om priset på GT 650 ännu... Det borde vara väldigt när GT 640 i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du vet ju inget om priset på GT 650 ännu... Det borde vara väldigt när GT 640 i pris.

Genom att se på frekvenser och antalet Cuda kärnor så kan jag sätta min fot på att det kortet inte är en höjdare!

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Tror det drar väldigt lite dock inte som 7970 som har typ 2w idle.

2 W är najs, då jag sällan spelar och grafikkortet mest ligger i idle, då jag till mestadels är på chatt och webben.
Hur vanligt är det med grafikkort drar 2 W i idle? Är det bara Radeon 7970 som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har inte sett en ända där i standardutförande att ett AMD-kort slår nVidia på fingrarna i prestanda, länka gärna - eller titta på Sweclockers tester?

Skrivet av Aleshi:

Misstänker att du trollar, men här har du, från SweClockers:
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Finns även siffror på AnandTech.com.
AMD Radeon HD 7970 GHz Edition VS Nvidia GeForce GTX 680

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så GT 650 = GT 640 + GDDR5? om priset blir rätt så blir det väl ett GT 650 till HPTCn.

exakt, GT 640 med GDDR5 minne finns redan (eller fanns någon vecka) och när de testades så hade det bättre prestanda än GTX 560 så antagligen vaknade nvidia till liv och tänkte "aha! detta kan ju bli GT 650!, bäst och plocka bort GT 640 med GDDR5 minne från marknaden!"

http://techreport.com/review/23179/review-nvidia-geforce-gt-6...

enligt denna recensionen var GT 640 med GDDR5 minne reserverat för OEM tillverkare men jag såg ett par modeller GT 640 vara länkade på prisjakt för ett par månader sen för runt 1500kr så vi kan nog förvänta oss och se GT 650 i den prisklassen och prestera lite bätte än GTX 560 och dra mindre ström och mindre värmeutveckling och kanske lite gratis överklockning om dom lanseras med rejäla kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

exakt, GT 640 med GDDR5 minne finns redan (eller fanns någon vecka) och när de testades så hade det bättre prestanda än GTX 560 så antagligen vaknade nvidia till liv och tänkte "aha! detta kan ju bli GT 650!, bäst och plocka bort GT 640 med GDDR5 minne från marknaden!"

http://techreport.com/review/23179/review-nvidia-geforce-gt-6...

enligt denna recensionen var GT 640 med GDDR5 minne reserverat för OEM tillverkare men jag såg ett par modeller GT 640 vara länkade på prisjakt för ett par månader sen för runt 1500kr så vi kan nog förvänta oss och se GT 650 i den prisklassen och prestera lite bätte än GTX 560 och dra mindre ström och mindre värmeutveckling och kanske lite gratis överklockning om dom lanseras med rejäla kylare?

Hittills har jag inte sett ett enda GT G40 med GDDR5 varken i butiker eller i recensioner, det har begåtts en del misstag där det stått GDDR5 men varit DDR3. Så jag tror att de helt enkelt alldrig kommit ut, du får gärna visa recensionen med GDDR5. Jag har också svårt att tro att den var snabbare än GTX 560 då 384 Keplerkärnor borde få storstryk av 336 Fermikärnor. Keplerkort är ju runt hälften så snabba per kärna som Fermi. Borde krävas över 700 Keplerkärnor för att matcha GTX 560.

Permalänk
Medlem

Jag har också svårt att tro att GTX 650 ska bli nån höjdare. Det är nog GTX 650 Ti som kan bli något att ha om det får ett pris på 1500 kr eller lägre.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hittills har jag inte sett ett enda GT G40 med GDDR5 varken i butiker eller i recensioner, det har begåtts en del misstag där det stått GDDR5 men varit DDR3. Så jag tror att de helt enkelt alldrig kommit ut, du får gärna visa recensionen med GDDR5. Jag har också svårt att tro att den var snabbare än GTX 560 då 384 Keplerkärnor borde få storstryk av 336 Fermikärnor. Keplerkort är ju runt hälften så snabba per kärna som Fermi. Borde krävas över 700 Keplerkärnor för att matcha GTX 560.

http://www.game-debate.com/hardware/index.php?gid=892&graphic...

kan dock inte hitta den "benchmarken" där den presterade bättre än GTX 560 men det stämmer nog väldigt bra att detta kort aldrig hittade ut i affärerna

detta kort verkar ha funnits i Dell XPS 8500 men finns inte kvar bland alternativen på deras hemsida längre

men faktiskt så börjar jag misstänka att den "benchmarken" jag såg kanske inte var någon pålitlig källa alls och kanske inte stämmer överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag har inte sett en ända där i standardutförande att ett AMD-kort slår nVidia på fingrarna i prestanda, länka gärna - eller titta på Sweclockers tester?

http://www.techpowerup.com/reviews/Palit/GeForce_GTX_660_Ti_J...

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

"Men GE räknas inte...:((("
Jo det gör det.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

http://www.game-debate.com/hardware/index.php?gid=892&graphic...

kan dock inte hitta den "benchmarken" där den presterade bättre än GTX 560 men det stämmer nog väldigt bra att detta kort aldrig hittade ut i affärerna

detta kort verkar ha funnits i Dell XPS 8500 men finns inte kvar bland alternativen på deras hemsida längre

men faktiskt så börjar jag misstänka att den "benchmarken" jag såg kanske inte var någon pålitlig källa alls och kanske inte stämmer överhuvudtaget

Tror inte heller att den där game debate länken säger så mycket. Jag tror det finns ett missförstånd att GK107 skulle existera till OEM som GT 640 med GDDR5, det är med stor sannolikhet GF116-baserade varianten som har GDDR5 som lurat folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror inte heller att den där game debate länken säger så mycket. Jag tror det finns ett missförstånd att GK107 skulle existera till OEM som GT 640 med GDDR5, det är med stor sannolikhet GF116-baserade varianten som har GDDR5 som lurat folk.

japp det är säkert re-brandade kort som dök upp i våras på prisjakt, nvidia brukar vara duktiga på det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är rätt bra för att ligga på GTX 580-prestanda.

Det är ju helt sjukt att ett så litet, strömsnålt och framförallt billigt kort kan prestera så bra!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Det är ju helt sjukt att ett så litet, strömsnålt och framförallt billigt kort kan prestera så bra!

Förväxla inte GTX 650 med GTX 660 nu, det är GTX 660 som drar 140W och presterar närmare GTX 580-nivån. Och det är GTX 650 som är på bilden, inte samma kort.

Permalänk
Entusiast

Om de priserna stämmer får det nog bli AMD om jag uppgraderar nu då. Får se vad bankkontot tycker om saken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

De fortsätter givetvis inte tillverka den gamla serien när de börjar med den nya, om de förstås inte använder sig av ommärkning som med 9800GTX/GTS 250. Men då är det ju fortfarande inte flera olika chip. Och det är dessutom inte avancerat att tillverka en rad olika chip samtidigt. De behöver inte bygga om fabriken direkt. En line som kör Radeon 7970 en vecka kan köra GTX 680 veckan efter.

Misstänker att du trollar, men här har du, från SweClockers:
http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970...

Trollar? Nej...

http://m.sweclockers.com/artikel/15750/16

Ska du sen jämföra överklockade kort, gör dig då själv en tjänst och använd ett klockat GTX 680 också med i tabellen, så framstår du inte som dum.

...för här piskar 680 7970 fastän det används en GHz modell...

Permalänk
Medlem

Lite kort i lågprofil hade varit trevligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och nej, att priset väntas landa på 2-2.5k betyder inte att det kommer kosta 2500kr.. Med tanke på var de andra modellerna ligger i pris så kommer den antagligen landa runt 1.5k för de billigare modellerna. Att det väntade lanseringspriset är några hundralappar högre än priset ligger på dagen eller veckan efter lansering är ingen nyhet. Se bara på 660ti, det fanns modeller för 2.7k på lanseringsdagen fast det väntade lanseringspriset var en bra bit över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Segas:

Jag har inte sett en ända där i standardutförande att ett AMD-kort slår nVidia på fingrarna i prestanda, länka gärna - eller titta på Sweclockers tester?

Överklockar man, kan faktiskt ett överklockat HD7950, gå jämnt med ett överklockat GTX670.
http://hardocp.com/article/2012/08/23/galaxy_gtx_660_ti_gc_oc...
AMD har också blivit rejält snabbare med sina senaste drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Trollar? Nej...

http://m.sweclockers.com/artikel/15750/16

Ska du sen jämföra överklockade kort, gör dig då själv en tjänst och använd ett klockat GTX 680 också med i tabellen, så framstår du inte som dum.

...för här piskar 680 7970 fastän det används en GHz modell...

Troll som sagt...
Om du inte vill framstå som dum så lär dig att ett chip inte tillverkas på en viss frekvens. Om nVidia släppt ett plojkort på 100MHz dagen innan de släppte GTX 680 skulle du bara acceptera benchmarks på 100MHz GTX 680 vid jämförelser då? Är 95% av alla processorer som släppts överklockade från fabrik eftersom de oftast föregås av en lägre klockad modell?
Om du ska kalla någon dum så se till att dina argument inte är fullkomligt värdelösa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Troll som sagt...
Om du inte vill framstå som dum så lär dig att ett chip inte tillverkas på en viss frekvens. Om nVidia släppt ett plojkort på 100MHz dagen innan de släppte GTX 680 skulle du bara acceptera benchmarks på 100MHz GTX 680 vid jämförelser då? Är 95% av alla processorer som släppts överklockade från fabrik eftersom de oftast föregås av en lägre klockad modell?
Om du ska kalla någon dum så se till att dina argument inte är fullkomligt värdelösa.

Ursäkta? Hur bidrog detta till något överhuvudtaget? Du läste inte vad jag skrev, du länkade till något helt felaktigt i förra inlägget....och nu försöker du rädda ditt eget skinn med något helt...ja, kalla det vad man vill.

Först och främst (för att du ska förstå), så var mitt inlägg om tillverkning en GISSNING...att du sen tar det på blodigaste allvar (antagligen för att du är en pinsam liten 'fanboy', eftersom du nyttjar saker som "troll" i en vuxen konversation), är helt över mitt förstånd. Att du sedan totalt skiter i att läsa det man skriver, gör dina fortsatta inlägg verkligen underhållande.

Permalänk
Skrivet av roykio:

Genom att se på frekvenser och antalet Cuda kärnor så kan jag sätta min fot på att det kortet inte är en höjdare!

Är väldigt lik GTX 660M om jag ser rätt, och det kortet slår ju inte världrekord i FPS direkt. Denna generation kan man gott hoppa över om man sitter på en 560TI upp till 580. 680 är iofs bra men kostar för mycket...

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Segas:

Ursäkta? Hur bidrog detta till något överhuvudtaget? Du läste inte vad jag skrev, du länkade till något helt felaktigt i förra inlägget....och nu försöker du rädda ditt eget skinn med något helt...ja, kalla det vad man vill.

Först och främst (för att du ska förstå), så var mitt inlägg om tillverkning en GISSNING...att du sen tar det på blodigaste allvar (antagligen för att du är en pinsam liten 'fanboy', eftersom du nyttjar saker som "troll" i en vuxen konversation), är helt över mitt förstånd. Att du sedan totalt skiter i att läsa det man skriver, gör dina fortsatta inlägg verkligen underhållande.

En liten fundering bara, läste du din egen länk för där får 7970 GHz ett högre prestandaindex än GTX 680 i 1920x1080 och det omvända för 2560x1600 så hur får du det till att det "piskar 7970 trots att det används en GHz modell"? Det verkar ju onekligen som om de om något är likvärdiga.

Är lite nyfiken på ditt resonemang också. Alla prestandatester på 9800 GTX är alltså oanvändbara då det bara är ett överklockat 8800 GTS? Hur är det med Intel i7 2700K? Får man jämföra den med andra processorer eller måste de också klockas först? Hur avgör man hur mycket de ska klockas för att ge en rättvis jämförelse? Hur gör man en jämförelse mellan Intel 2600K och 2700K och AMD FX-8170 och FX-8150?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ursäkta? Hur bidrog detta till något överhuvudtaget? Du läste inte vad jag skrev, du länkade till något helt felaktigt i förra inlägget....och nu försöker du rädda ditt eget skinn med något helt...ja, kalla det vad man vill.

Först och främst (för att du ska förstå), så var mitt inlägg om tillverkning en GISSNING...att du sen tar det på blodigaste allvar (antagligen för att du är en pinsam liten 'fanboy', eftersom du nyttjar saker som "troll" i en vuxen konversation), är helt över mitt förstånd. Att du sedan totalt skiter i att läsa det man skriver, gör dina fortsatta inlägg verkligen underhållande.

Jag länkade till ett test som visar att 7970 GHz Ed är snabbare än GTX 680. Inte det minsta felaktigt. Ditt påstående att GTX 680 piskar motsvarande AMD-kort hårt är däremot tydligt felaktigt. Personligen så tycker jag att de är så jämna prestandamässigt att man ska se till annat än prestandan när man jämför dem, som pris, värmeutveckling, funktioner med mera.

Och hela ditt sista stycke här vet jag inte vad jag ska säga om, handlar om tillverkningen som vi pratade om för en rad inlägg sedan? Och du anklagar mig för att inte läsa? Och spyr galla över det? Fanboy-anklagelser? Kasta sten i glashus mycket? Förstår du varför du blir kallad troll när din egen länk säger att 7970 GHz vinner över GTX 680 när du påstår att länken visar motsatsen? Läs mitt inlägg igen, det handlar om ditt påstående att 7970 GHz Ed skulle vara överklockat. Jag förklarar varför det är fel genom lite exempel från annan chiptillverkning.

Men vi kan börja om.
7970 GHz Ed är snabbare än GTX 680. Förklara för mig hur mitt påstående är fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Jag länkade till ett test som visar att 7970 GHz Ed är snabbare än GTX 680. Inte det minsta felaktigt. Ditt påstående att GTX 680 piskar motsvarande AMD-kort hårt är däremot tydligt felaktigt. Personligen så tycker jag att de är så jämna prestandamässigt att man ska se till annat än prestandan när man jämför dem, som pris, värmeutveckling, funktioner med mera.

Och hela ditt sista stycke här vet jag inte vad jag ska säga om, handlar om tillverkningen som vi pratade om för en rad inlägg sedan? Och du anklagar mig för att inte läsa? Och spyr galla över det? Fanboy-anklagelser? Kasta sten i glashus mycket? Förstår du varför du blir kallad troll när din egen länk säger att 7970 GHz vinner över GTX 680 när du påstår att länken visar motsatsen? Läs mitt inlägg igen, det handlar om ditt påstående att 7970 GHz Ed skulle vara överklockat. Jag förklarar varför det är fel genom lite exempel från annan chiptillverkning.

Men vi kan börja om.
7970 GHz Ed är snabbare än GTX 680. Förklara för mig hur mitt påstående är fel.

Ditt påstående är inte fel, det är bara jämförelsen som är fel.

Ett vanligt 7970, går under i jämförelse med ett 680.

Ett 680 i tex...ja, Gigabyte/EVGA/MSI-whatever, går om 7970 GHz.

Förstår du...nu?

Skickades från m.sweclockers.com