Konstiga regeler vid bilköp.
Jag skulle idag (6 oktober) kolla och eventuellt köpa en bil (begagnad, märke: Jeep ). Det var inga problem med det, åkte mina 1,5 timmar till affären/handlarn och provade bilen i 30 min innan jag parkerade bilen. Gjorde en grundlig undersökning av bilen.
Gick sedan till kontoret för att hämta tillbaka ID och prata och förhandla.
Jag frågade säljaren om vad som gäller om jag hittar stora fel EFTER att jag har köpt bilen(fel som de inte har nämnt). Han svarar då med att jag har en månads garanti och sedan så är det inget mer. Jag hänvisade då till konsumentköps-lagen som säger att jag har 6 månader på mig om något blir fel och det är en s.k "Grundskydd" som innebär att det inte går att förhandla bort.
Efter lite diskussion och han kallar in ett par av sina kollegor för att övertala mig om att de plötsligt inte gäller, så slutar det med att de säger att jag inte FÅR köpa bilen p.g.a att jag känner till lagen. De vill sälja bilen till någon stackare som tydligen inte känner till lagen.
Vad tycker SWEC om det?
Vill höra lite om jag/de gjorde rätt fel?
Bilen i fråga (om ni är på jakt efter en billig jeep så är den okej, men har oballanserade däck och rost)
6 gäster | 46 % | 6 | |
5 gäster | 38 % | 5 | |
2 gäster | 15 % | 2 |
13 |