Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/bw... kan någon beräta för mig om dessa högtalare är så bra som det sägs eller om det bara är massa snobbar som kommenterat? rätt schysst design, men är dom något att jämföra med sådana stora högtalare ni länkat hittills?

Varför inte åka till klubben och lyssna,sen tror jag du kan hitta bättre högtalare än dem på hifiklubben för samma pris,dessutom har ju klubben monopol på B&W så priserna kan ju vara lite overdrivna.
Större högtalare är alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har många högtalare även stora dyra saker (B&W 801 och Soundlab Pristine) men 3031orna är de som går mest (hela tiden) de är väldigt bra för pengarna och inte så dyra om man bara ser till kronor o ören, jag gillar de flesta av Behringers högtalare väldigt mycket (med undantag av ms serien och ipod dockprylarna) samtidigt så avskyr jag deras strängintstrument, de är inge roliga
Alla Truth modellerna ger mycket för pengarna så det är svårt att köpa fel i den serien, de större modellerna ger djupare bas och kan spela starkare jämfört med de mindre, men de har alla samma neutrala karaktär som vinner i längden och vill man ha bättre prylar så blir det 2-3 ggr pengarna för att det ska hända nått som (kanske) är värt att betala för.

du råkar inte veta några fler kända sidor med högtalare på? tittat på hifi men dom har ju endast 12 st aktiva högtalare.. lite snålt varav de flesta är uppgraderingar på samma modeller också. på komplett och inet hittades inga aktiva högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Så för att jag har optiska utgångar på min receiver betyder det automatisk att jag använder det? nej. Det finns en sak som hetet
multi channel input som går via gamla hederliga kablar, men det vet ju knappast du vad är, för du är gissningsvis 17.

Äsch, varför den där otrevliga tonen?
Dessutom: hur kopplar du multichannel input från ett STX till din surroundanläggning? STX har ju bara stereo ut?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zlagge:

du råkar inte veta några fler kända sidor med högtalare på? tittat på hifi men dom har ju endast 12 st aktiva högtalare.. lite snålt varav de flesta är uppgraderingar på samma modeller också. på komplett och inet hittades inga aktiva högtalare.

Hifi ? Vad är det för sida ?
www.thomann.de Är ju annars störst i europa på musikprylar och de har de flesta märken o ibland saker som inte finns i ordinarie sortimentet eftersom de är så stora.
http://www.behringer.com/EN/Home.aspx# är ju bra om du vill ha mer info o manualer om Behringers prylar.
http://www.behringer.com/EN/Category/Loudspeakers-and-Studio-... där har du monitorhögtalarna.
Du kan kolla runt där och sedan gå till nån lokal handlare eller nån annan tillverkares hemsida om du hittar nått du gillar hos thomann och läsa mera, ladda gärna hem manualer o läs dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har många högtalare även stora dyra saker (B&W 801 och Soundlab Pristine) men 3031orna är de som går mest (hela tiden) de är väldigt bra för pengarna och inte så dyra om man bara ser till kronor o ören, jag gillar de flesta av Behringers högtalare väldigt mycket (med undantag av ms serien och ipod dockprylarna) samtidigt så avskyr jag deras strängintstrument, de är inge roliga
Alla Truth modellerna ger mycket för pengarna så det är svårt att köpa fel i den serien, de större modellerna ger djupare bas och kan spela starkare jämfört med de mindre, men de har alla samma neutrala karaktär som vinner i längden och vill man ha bättre prylar så blir det 2-3 ggr pengarna för att det ska hända nått som (kanske) är värt att betala för.

Truth 3031A ligger på #2 på topplistan på thomann.de men ändå har många dislikat den på youtube reviews, blir lite skeptisk :/ dessutom är de flesta videos bara när dom spelar en massa trance/house låtar vilket jag aldrig lyssnar på rent utsagt.. tror du dom är värda att köpa om man ska ha dom till att se på film, spela FPS-spel och lyssna på .flac kvalité? förlåt att jag tjatar, men man vill ju inte ångra sig senare, hehe.

f ö tror du http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0008388&sok=&q=1&... är en pålitlig sida? dom har ju nästan 1000kr billigare än thomann har!

EDIT: www.hifiklubben.se menade jag med hifi ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

Truth 3031A ligger på #2 på topplistan på thomann.de men ändå har många dislikat den på youtube reviews, blir lite skeptisk :/ dessutom är de flesta videos bara när dom spelar en massa trance/house låtar vilket jag aldrig lyssnar på rent utsagt.. tror du dom är värda att köpa om man ska ha dom till att se på film, spela FPS-spel och lyssna på .flac kvalité? förlåt att jag tjatar, men man vill ju inte ångra sig senare, hehe.

f ö tror du http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0008388&sok=&q=1&... är en pålitlig sida? dom har ju nästan 1000kr billigare än thomann har!

EDIT: www.hifiklubben.se menade jag med hifi ^^

Du får lyssna själv som jag sagt tusen gånger, bry dig inte om vad folk tycker på youtube osv,och det går jättebra att spela, se på film och lyssna på musik i Behringerhögtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm...
+
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/argon_su...
+
Förstärkare, kanske spräckte budgeten dock, fast förstärkare går att hitta begagnat rätt så billigt.

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zlagge:

Truth 3031A ligger på #2 på topplistan på thomann.de men ändå har många dislikat den på youtube reviews, blir lite skeptisk :/ dessutom är de flesta videos bara när dom spelar en massa trance/house låtar vilket jag aldrig lyssnar på rent utsagt.. tror du dom är värda att köpa om man ska ha dom till att se på film, spela FPS-spel och lyssna på .flac kvalité? förlåt att jag tjatar, men man vill ju inte ångra sig senare, hehe.

f ö tror du http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0008388&sok=&q=1&... är en pålitlig sida? dom har ju nästan 1000kr billigare än thomann har!

EDIT: www.hifiklubben.se menade jag med hifi ^^

Pris hos Thomann 3248:- Pris hos Djservice 3390:-

EDIT: Har aldrig själv köpt nåt hos DJservice och skulle inte göra det heller. Deras köpvillkor stämmer inte överens med distans och hemförsäljningslagen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

en som har klagat på ARGON högtalarna, kollade aldrig kommentarerna sist haha. tydligen stänger dom av sig efter ett tag och när man väl startar en låt eller liknande så ska det ta några sekunder innan högtalaren startat. http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

min budget ligger på runt 2000-4000, fast för att gå över 3500 nått så får det allt vara någonting speciellt ^^

Som jag nu har förstått det vill du ha ett par datorhögtalare. Det verkar även som din ljudkunskap är extremt begränsad och du vill ha ett par högtalare för omkring 2-4kkr. Jag antar att du tänkt placera högtalarna på skrivbordet. Jag antar även att du tänkt använda dem till lite allt möjligt som musik, film och spel (jag har inte orkat leta upp all info som du delat med dig av). Dessutom antar jag att du tänkt sitta nära datorn när du använder högtalarna.

Sedan verkar det som om någon i tråden påstår att om man inte köper ett bra ljudkort, så ska man inte använda ett par högtalare för mer än 50 kronor. Jag själv sitter med ett par monitorer för omkring 7000 kr kopplade till förstärkare, kopplat till mitt interna moderkortsljudkort (nvidia krets) och mitt externa. Vanligt musik, film, youtube och spel spelas upp via mitt interna moderkortsljudkort och musikinspelning görs via mitt externa. Detta beror på att mitt externa ljudkort krånglar mycket mer än mitt interna. Även faktumet att ljudskillnaden, trots mina högtalare och mitt relativt bra akustiskt lämpade rum, är så liten att jag knappt kan uppfatta den, är även det en enorm faktor.

Det externa ljudkortet är M-audio fasttrack pro, eller vad den heter och jag hör knappt någon skillnad mellan den och mitt interna ljudkort. Vissa påstås höra riktiga skillnader mellan ljudkort, men jag funderar starkt huruvida detta inte är placebo...
Påståendet om att ljudkortet skulle vara väldigt viktigt är alltså väldigt överdrivet.

Nu angående högtalare, verkar ett par aktiva vara något för TS (trådskaparen). De kräver minimalt antal kablar, är enkla att använda, ofta prisvärda och det finns många sådana högtalare som levererar riktigt balanserat ljud, men de är oftast relativt stora och "fula".

-Du har fått flera tips genom tråden, varav ett utav dem är att inte satsa på märkerna Logitech, Corsair eller Creative osv. Detta beror bland annat på att dessa märkens kundkrets inte är dem som vill ha ett balanserat ljud och det har recensenter ofta konfirmerat.
- Flera högtalare har rekommenderas, varav ett var argon, två olika Behringermodeller och några andra som inte fångade upp min uppmärksamhet.
- Den viktigaste rekommendationen är att försöka lyssna på högtalaren (i butik) du ska köpa antingen innan du köper den eller under ångerrättstiden som du har över näthandel. Anledningen är att det finns risk att du avskyr en högtalares ljudpresentation, medan du mer gillar en annan, för vi hör alla olika. Risken vi lyssning i butik är att högtalarens placering i rummet påverkar ljudet mer än högtalardesignernas skillnader.
- Du har dessutom fått tipset att satsa på ett 2.0 system, då dessa kan vara väldigt kapabla till att leverera det mesta av frekvensspektrumet, förutom den allra djupaste basen i din prisklass.

Nu är ofrånkomlig fråga hur starkt du vill spela ljud ut ur dina högtalare och hur djup bas du vill ha, för i din prisklass handlar allt om kompensationer (vilket det till viss del även gör i väldigt höga prisklasser med). Ska du exempelvis se på film där du vill känna basen ordentligt och djupt i filmscener, eller är musik på "normal" ljudnivå det som är viktigast?

Argonhögtalare har jag knappt sätt några seriösare recensioner av och är hifiklubbens eget märke. Som tur är finns hifiklubben på ganska så många ställen och går därmed att gå att provlyssna på i butik.

Sedan finns massa studiomonitorer för främst närfältslyssning (man sitter nära högtalarna).
Behringer B3031A har en så kallad banddiskant (den avger de höga frekvenserna), vilket i allmänhet ska ge ett "luftigt" ljud. Detta visade sig vid undersökning av Zaphaudio, att det beror på distorsion (någonting negativt). MEN, folk verkar trots detta tycka att detta ljud är väldigt behagligt. Tyvärr har jag inte sätt någon seriösare recension av Behringer B3031A, vilket gör det svårt att avgöra hur högtalaren presterar.

Behringer B2031A Truth har en "vanlig" diskant som inte har detta "luftiga" ljud. Högtalaren har sina problem, men anses vara extremt prisvärd. Dess lika dana passiva högtalare har blivit testad av zaphaudio:
http://zaphaudio.com/blog.html

Sedan finns diverse Adam högtalare som är prisade för sitt neutrala ljud, men deras mindre högtalare anses inte direkt lika neutrala, har vissa problem med "flåsljud" ur basrören (som nu ska vara fixat) och har viss basdistorsion. Här är modellerna inom din prisklass: Adam A3X och Adam F5. F5 modellen är ny och har knappt någon seriösare recensioner på sig. F5 verkar erbjuda mer bas än A3X, men båda högtalarna erbjuder troligtvis mindre bas än behringermodellerna . Sedan eftersom båda dessa högtalare har banddiskanter, gäller troligtvis samma sak som gäller Behringer B3031A med "luftigt" ljud, vilket konfirmeras av att extremt många recensenter har beskrivit Adam högtalare som "luftiga".

http://www.thomann.de/se/adam_f5.htm
http://www.thomann.de/se/adam_a3x.htm

Sen finns det tiotals andra studiohögtalare att välja mellan, också i samma prisklass.

Många studiohögtalare går att provlyssna hos instrumentaffärer som musikbörsen, 4sound, andreassons m.fl. Men som tidigare nämnt, högtalarplacering kan avgöra extremt mycket av hur du uppfattar ljudet och även akustiksskillnaden mellan olika lyssningsrum i olika butiker.

Jag har alltså ingen aning om vilken högtalare som har mest neutralt ljud och passar dina öron bäst i denna eller någon annan prisklass, det vet ingen. Jag hade däremot i din situation inte tänkt för mycket, utan kännt. Gå och lyssna och köp det som känns bäst för priset. Titta recensioner kan man göra för att kolla att man inte är helt fel ute, men många recensenter slänger ur sig lovord som egentligen bör betraktas som negativa och inte positiva, som de får dem att låta. Dessutom har man ingen aning om deras uppfattningsskillnader är placebo. Du kan självfallet även gå in i hifibutiker och lyssna, men jag anser det slöseri med tid. Okunnig personal och ännu fler alternativ (där troligtvis de flesta är underpresterande högtalare), behövs inte, utan förvirrar endast om du frågar mig.

Glöm heller inte att högtalaren kan låta totalt annorlunda i ditt rum gentemot rummet du provlyssnade högtalaren i. Betongrum är det absolut värsta, speciellt ur bassynpunkt.

Good luck...

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Varför måste det finnas en recension över något bara för att det skall anses som bra. Recensioner är vad någon annan tycker om något vilket i slutändan säger nada. Har själv ägt Argon och jag gick inte på någon jäkla recension när jag köpte högtalarna. Jag gick efter mina egna öron

Om TS har tillgång till att åka till en större stad så finns det ett stort utbud av högtalare. Gäller bara veta vad man är ute efter. I ditt fall gå på aktiva eftersom din budget är rätt minimal.

Finns även butiker som 4sound och ordermusic -en sammanslagning av olika renodlade musik butiker runt om i landet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zlagge:

Truth 3031A ligger på #2 på topplistan på thomann.de men ändå har många dislikat den på youtube reviews, blir lite skeptisk :/ dessutom är de flesta videos bara när dom spelar en massa trance/house låtar vilket jag aldrig lyssnar på rent utsagt.. tror du dom är värda att köpa om man ska ha dom till att se på film, spela FPS-spel och lyssna på .flac kvalité? förlåt att jag tjatar, men man vill ju inte ångra sig senare, hehe.

f ö tror du http://www.djservice.se/cgi-bin/db.pl?id=IDS0008388&sok=&q=1&... är en pålitlig sida? dom har ju nästan 1000kr billigare än thomann har!

EDIT: www.hifiklubben.se menade jag med hifi ^^

Jag kan tänka mig framförallt 2 (3?) saker varför en del inte gillar dem, de har neutralt ljudkaraktär (många gillar att ha för mycket bas/varmare ljudkaraktär)
Dessutom så är det enbart en högtalare med förstärkardel, de saknar alltså all form av reglage för "normal" nivåkontroll och de har balanserade analoga anslutningar, detta är en fördel om man ska ansluta dem till musikprylar eller ett bättre externt ljudkort/dac men kan nog ge en del huvudbry för den som tror att de ska hitta en 3,5mm tele som ingång och nån volymkontroll på fronten, för det finns inget sånt
De har dessutom en del reglage på baksidan för att kompensera för placeringen, det är inga normala tonkontroller utan faktiskt nått som man kan ha nytta av, men de skiljer sig ganska mycket från det som finns på "konsumentprylar"
Nivåkontrollen på baksidan är en trim, dvs den har ett mycket litet reglerområde mest för att kunna finjustera totalnivån beroende på placeringen.
Högtalarna låter väldigt bra för pengarna men anslutningar och reglage är anpassade för studiobruk och har man aldrig sett en balanserad signalanslutning så kan man nog bli sur när man inte förstår hur man ska koppla ihop det, eller inser att man behöver adaptrar/kablar eller nått annat man inte tänkt på för man förutsatt att det är som en datorhögtalare. Många läser inte igenom manualerna o kollar vad det är man köper innan man beställer o gnäller därför kanske lite väl mycket på saker,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Förutom ljudet som är kasst. TS vill ju ha lite bättre ljudkvalité och då har Logitech nada intressant.

Där är faktisk ingen dålig ljud kvallite på dem, där inte inte det minsta lila brus från dem och ljudet är så klart det kan bli (studio kvallite) Men annars kan jag kolla med min granne som är ljudtekniker om han kan tipsa om något som kommer hoppa över allt som ni kommit med tips som ^^

Men om man ska kolla något bra ställe som är bäst på ljud så är det Hifi klubben, och om du vill gå till en vanlig elektronik affär så är det media markt som du ska in på, dem har ett jätte stort utbud på ljud i vissa affärer. Det är från dem dåliga märkena till dem bästa där.

Sen plus så får han tänka på hur han kopplar allt om han ska ha det med dator, efter som han sa till spel så, det är bästa vägen med usb ljudkort från en dator som man får ut bästa ljudet.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

fallit smått för http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm... då jag väldigt lätt blir kär i fyrkantiga komponenter. stort + för skärmen man kan sätta på framsidan också as snyggt! fast så är lite fundersam, är detta en aktiv högtalare? ser att den ligger i "Stativ/små" fliken :/ kontroll tack?

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ThunderFrames:

Där är faktisk ingen dålig ljud kvallite på dem, där inte inte det minsta lila brus från dem och ljudet är så klart det kan bli (studio kvallite) Men annars kan jag kolla med min granne som är ljudtekniker om han kan tipsa om något som kommer hoppa över allt som ni kommit med tips som ^^

Nu har jag faktiskt lyssnat på Z506 och Z906 (tror faktiskt du menar Z906) och dom låter skit. Visst imponerar dom på många P12: or med mycket (o)ljud men vi som faktisk har lyssnat på bättre grejer är inte lika imponerade.
Har man inte så mycket pengar och vill man absolut ha 5.1 så go for it, men ljudet är och blir dåligt. Vad annat kan man förvänta när man betalar under 2000:- för 5 högtalare, en sub, flashy kontrollpanel och inbyggt förstärkare. Vissa vill dock inte inse att just deras grejer kanske inte är världsbäst.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loie:

Nu är ofrånkomlig fråga hur starkt du vill spela ljud ut ur dina högtalare och hur djup bas du vill ha, för i din prisklass handlar allt om kompensationer (vilket det till viss del även gör i väldigt höga prisklasser med). Ska du exempelvis se på film där du vill känna basen ordentligt och djupt i filmscener, eller är musik på "normal" ljudnivå det som är viktigast?

Sedan finns massa studiomonitorer för främst närfältslyssning (man sitter nära högtalarna).
Behringer B3031A har en så kallad banddiskant (den avger de höga frekvenserna), vilket i allmänhet ska ge ett "luftigt" ljud. Detta visade sig vid undersökning av Zaphaudio, att det beror på distorsion (någonting negativt). MEN, folk verkar trots detta tycka att detta ljud är väldigt behagligt. Tyvärr har jag inte sätt någon seriösare recension av Behringer B3031A, vilket gör det svårt att avgöra hur högtalaren presterar.

Behringer B2031A Truth har en "vanlig" diskant som inte har detta "luftiga" ljud. Högtalaren har sina problem, men anses vara extremt prisvärd. Dess lika dana passiva högtalare har blivit testad av zaphaudio:
http://zaphaudio.com/blog.html

Banddiskanter är sämre än en dome om man ser på det totalt förutsättnigslöst, men i den här prisklassen så är det kompromisser det handlar om snarare än kompromisslöshet, ska man ha riktigt bra diskantelement så går de loss på över 30 000kr och det ryms inte på långa vägar i budgeten, och redan nån väldigt bra (men inte extremt bra) diskant kostar mer än vad ett par 3031 kostar.
Det handlar helt enkelt om att väga för o nackdelar inom sin begränsade budget, 3031 är en mycket bra balanserad produkt, jag har tillgång till alla trutharna och där det brister är snarast slutstegen som är för klena, högtalarna kan mera, om man har de passiva modellerna så låter de bättre än de aktiva om man har ett riktigt bra slutsteg som kan ge över 300W, men det blir samtidigt ett annat pris om man ska lägga på xxxxx kr på slutsteg, 3031A är den modell som låter bäst om man inte ska köra med ett bra slutsteg och nån passiv modell.
En egenskap som kanske skiljer 3031 med banddiskant mot en dome i det här fallet är att den sprider mindre i framförallt höjdled, det gör att man får mindre problem med reflexer från närliggande ytor, vilket är "sketabra" när det gäller en närfältsmonitor om man kan placera den rätt, elementet i sig kanske är "sämre" distmässigt, men fördelarna med riktningskarakteristiken överväger nackdelarna om man använder den som den är tänkt, och "finare" märken har också gått över till band numera, som tex Adam.
Har haft dem stående bredvid B&W 801orna och spelat på dem och det är inte direkt så att ens audiofiler reagerar på att det inte är 801orna som går, visst är det skillnad om man lyssnar aktivt med krävande musik, men man kan säga att truthserien håller väldigt hög klass för pengarna och många dyrare "hifihögtalare" märker man av direkt när man gör samma typ av jämförelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

fallit smått för http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/bw_dm... då jag väldigt lätt blir kär i fyrkantiga komponenter. stort + för skärmen man kan sätta på framsidan också as snyggt! fast så är lite fundersam, är detta en aktiv högtalare? ser att den ligger i "Stativ/små" fliken :/ kontroll tack?

Nej det är ingen aktiv utan passiv,de aktiva står under kategorin PC-högtalare på klubbens hemsida.

Permalänk
Medlem

OKEJ! nu har jag tänkt i nästan en hel dag på det här och kommit fram till 3 st (och 2 utav dom är vad ni har präntat in i skallen på mig )

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer/hs8...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

priserna skiljer sig rätt enormt ifrfån 2800 till 4600, men jag antar att jag kommer att använda dom i säkerligen 5-6 år då jag använt mina nuvarande i nästan exakt 10 år. och tog delvis med yamaha för att jag tycker att den ser snyggast ut, ögongodiset <3

någon utav dom här som ni tycker jag ska ta bort ifrån listan innan jag avgör?

Permalänk
Medlem

Den germanska butiken tycker jag är rena gissnings leken.

Dem andra två har fysiska butiker i Sverige.

Permalänk
Medlem

Köp inte Behringer utan att först provlyssna dem. När det kommer till studiomonitorer finns det en uppsjö av modeller så just dessa kanske inte passar dig bäst. Du kan lyssna på en del på 4sound. Jag personligen var lite sugen på M-Audios toppserie förut som nu är galet billiga http://www.thomann.de/se/m_audio_studiophile_dsm1.htm pga modellen är på väg ut. De har kostat 4000 kr styck förut.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den germanska butiken tycker jag är rena gissnings leken.

Dem andra två har fysiska butiker i Sverige.

jo det har du rätt i, fast folk har ju sagt att det är en säker sida som många handlar på världen över (eller om det bara var i europa?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Köp inte Behringer utan att först provlyssna dem. När det kommer till studiomonitorer finns det en uppsjö av modeller så just dessa kanske inte passar dig bäst. Du kan lyssna på en del på 4sound. Jag personligen var lite sugen på M-Audios toppserie förut som nu är galet billiga http://www.thomann.de/se/m_audio_studiophile_dsm1.htm pga modellen är på väg ut. De har kostat 4000 kr styck förut.

jo det är ju just det som suger, finns ingen affär som har dom 3 jag tänkt välja emellan i samma affär ^^ kommer bli en dyr resa hit och dit och kan hoppa mig upp och sätta mig på att jag inte kommer märka någon skillnad, lär väl glömma de små grejerna påvägen till nästa ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

jo det är ju just det som suger, finns ingen affär som har dom 3 jag tänkt välja emellan i samma affär ^^ kommer bli en dyr resa hit och dit och kan hoppa mig upp och sätta mig på att jag inte kommer märka någon skillnad, lär väl glömma de små grejerna påvägen till nästa ställe.

Annars så köp det som finns i butiken om du nu tycker att det låter bra,resten får man fixa med vettig placering och lite akustikfix,du behöver ju inte köpa det vi har länkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Annars så köp det som finns i butiken om du nu tycker att det låter bra,resten får man fixa med vettig placering och lite akustikfix,du behöver ju inte köpa det vi har länkat.

haha, det skulle ju endast lämna mig kvar med Yamaha HS80M isf ju..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Banddiskanter är sämre än en dome om man ser på det totalt förutsättnigslöst, men i den här prisklassen så är det kompromisser det handlar om snarare än kompromisslöshet, ska man ha riktigt bra diskantelement så går de loss på över 30 000kr och det ryms inte på långa vägar i budgeten, och redan nån väldigt bra (men inte extremt bra) diskant kostar mer än vad ett par 3031 kostar.
Det handlar helt enkelt om att väga för o nackdelar inom sin begränsade budget, 3031 är en mycket bra balanserad produkt
----
En egenskap som kanske skiljer 3031 med banddiskant mot en dome i det här fallet är att den sprider mindre i framförallt höjdled, det gör att man får mindre problem med reflexer från närliggande ytor, vilket är "sketabra" när det gäller en närfältsmonitor om man kan placera den rätt, elementet i sig kanske är "sämre" distmässigt, men fördelarna med riktningskarakteristiken överväger nackdelarna om man använder den som den är tänkt, och "finare" märken har också gått över till band numera, som tex Adam.
Har haft dem stående bredvid B&W 801orna och spelat på dem och det är inte direkt så att ens audiofiler reagerar på att det inte är 801orna som går, visst är det skillnad om man lyssnar aktivt med krävande musik, men man kan säga att truthserien håller väldigt hög klass för pengarna och många dyrare "hifihögtalare" märker man av direkt när man gör samma typ av jämförelse.

Ingen aning om truth-designerna har kommit på någonting revolutionerande som särskiljer deras bandelement från resten på ett väldigt positivt sätt, för resten av högtalarmarknaden har i övrigt knappt gjort de de senaste åren

Banddiskanter är dyra, dyrare än domes... Vet inte vad uttalandena om spridningen ur högtalarna vertikalt respektive horisontellt kommer ifrån (kanske från den allmänna slutsatsen från zaphs test?), men det spelar ingen större roll heller. Om jag lyssnar på någonting rör jag på mig relativt mycket i höjdled (ännu mer i sidled) och även när jag sitter "still", säkert med en variation på ca tiotal centimeter upp och ned. Sitter man så pass nära högtalarna som man gör vid ett skrivbord, blir några centimeter snabbt en hel del grader. Om jag får en extremt dålig vertikalspridning (som i testet nedan är relativt vanligt hos banddiskanter) får jag en ordentlig variation av ljudnivå beroende på huvudets placering i höjdled, vilket är någonting negativt. Jag har svårt att se att reflexminskningen kompenserar tillräckligt för att göra den begränsade horisontella ljudspridningen positiv.

Nu förstår jag heller inte riktigt hur vi kom över till diskanter i 30 000 kronorsklassen, då dessa är så långt borta från ämnet som man kan komma, utan att faktiskt lämna det totalt. Jag talar om banddiskanter respektive domediskanter i budgetklassen. Här har du det fina testet som jag delvis baserar mina åsikter och fakta på:

http://www.zaphaudio.com/nondomes/

En 40$ domediskant jämförs med 4st (bra antar jag) banddiskantelement från 55$-200$. Enligt slutsatsen ska domediskanten vunnit på alla testade punkter(med bra marginal om jag förstått det rätt) förutom mot en utav banddiskanterna på en endaste punkt: olinjär distorsion. Eftersom jag inte är extremt insatt på vad detta innebär i praktiken, överlämnar jag det till en mer kunnig inom ämnet, om en sådan person vill träda fram.

Slutsats: om testet motsvarar banddiskanter i allmänhet (vilket det bör), erbjuder banddiskanter i budgetklassen sämre prestanda än domediskanter, för ett högre pris. Jag anser alltså att jag har tittat totalt "förutsättnigsfullt" på banddiskanter i budgethögtalarprisklassen och har bra grunder till mitt ställningstagande i frågan.

Skrivet av mrqaffe:

jag har tillgång till alla trutharna och där det brister är snarast slutstegen som är för klena, högtalarna kan mera, om man har de passiva modellerna så låter de bättre än de aktiva om man har ett riktigt bra slutsteg som kan ge över 300W, men det blir samtidigt ett annat pris om man ska lägga på xxxxx kr på slutsteg, 3031A är den modell som låter bäst om man inte ska köra med ett bra slutsteg och nån passiv modell.

Måste säga att 300W låter lite väl mycket, då det räcker med 1W för att driva mina högtalare hemma till 87dB volym på 1m avstånd, vilket är väldigt starkt. Om vi säger att vi använder 100W av 300W förstärkaren, är vi fortfarande uppe i extremt höga ljudnivåer (vi snackar om 100dB) för en datorhögtalare, om man inte tänkt använda det som ett partydunk PA-system. Hur anser du att de vanliga truth 2031As förstärkare är för klena, fallerar de redan vid 1Ws drift? Eller börjar den dista när du kommer närmare 100W?

Jag ser alltså ingen som helst anledning till att köpa de dyrare truth 3031A, om man inte gillar luftig diskant, eller vill testa på en mindre prövad produkt, stör sig något otroligt på truth 2031As ljudkaraktär (men inte stör sig på 3031As) eller vill ha med kraft till "partytime" hemma.

Prove me wrong or at least convince me

(jag har aldrig lyssnat på vare sig truth 3031A eller 2031A sida vid sida, eller alls och kan därför inte dela med mig av egna erfarenheter angående just dessa högtalare, men menar allt jag har påstått! (hoppas jag i alla fall ))

Skrivet av Zlagge:

OKEJ! nu har jag tänkt i nästan en hel dag på det här och kommit fram till 3 st (och 2 utav dom är vad ni har präntat in i skallen på mig )

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm
http://www.ordermusic.se/produkter/studio/studiomonitorer/hs8...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

priserna skiljer sig rätt enormt ifrfån 2800 till 4600, men jag antar att jag kommer att använda dom i säkerligen 5-6 år då jag använt mina nuvarande i nästan exakt 10 år. och tog delvis med yamaha för att jag tycker att den ser snyggast ut, ögongodiset <3

någon utav dom här som ni tycker jag ska ta bort ifrån listan innan jag avgör?

Jag anser att du bör kicka ut argon ur listan direkt, då jag har hittat extremt få seriösa recensioner av den. Men du kan ju alltid lyssna på den om du vill och passa på att lyssna på några fler när du ändå är nere vid hifiklubben.

Sedan angående truth hade jag istället satsat på truth 2031A för 3031A, för ovanstående argument innan svaret till dig, ex. att den är billigare och med stor sannolikhet (enligt mig) presterar bättre än truth 3031A i de områden som du bör ha nytta av och är lättare att placera vid datorn.

Angående yamaha finns en mätningar på den (troligtvis från yamaha):
http://www.gearslutz.com/board/attachments/low-end-theory/137...

Ser ut som om den har mer hörbara peaks (inte bra) än behringermodellen (har en dipp i ett frekvensområde som många knappt kan höra, vilket inte alltså är så farligt) som mätts upp, med marginellt bättre basrespons (om detta säger TS något, det är alltså positivt, marginellt ). Högtalaren är ofta kallad av recensenter (som mixar ljud mest troligt) som en extremt tråkig högtalare (negativt). Låter någonting bra på den så låter det bra på alla andra system (vilket inte kanske är så roligt om man vill njuta av ljudet, alltså negativt). Jag gillade trots detta yamahahögtalaren när jag lyssnade på den, den kändes lite old school på något konstigt sätt (säger TS ingenting )
-----------------------------------------------------
Gå och lyssna på yamaha, behringermodellerna och några andra aktiva högtalare i en musikinstrumentaffär (som jam, 4sound, musikbörsen, andreasson eller dylikt), för det bör de ha. Köp den du gillar mest. Klart (om du gillar 3031A än 2031A och de andra du lyssnade på, köp den då för guds skull! och tvärt om)

Rummet kommer ändå göra det svårare för dig att höra skillnader mellan högtalare, så sluta tänkt för mycket och agera. Gå och lyssna! Köp, njut och lyssna vidare

---------------------------------------------------
Off Topic:
Gött att träna fingrarna lite granna

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlagge:

jo det är ju just det som suger, finns ingen affär som har dom 3 jag tänkt välja emellan i samma affär ^^ kommer bli en dyr resa hit och dit och kan hoppa mig upp och sätta mig på att jag inte kommer märka någon skillnad, lär väl glömma de små grejerna påvägen till nästa ställe.

Alternativet är ju att köpa något bara på lite inpuls/eftertanke från nätet. Ungefär som du skriver, kommer du nog inte vara mindre glad att du köpte den ena istället för den andra, då studiomonitorer och dylikt ofta redan har väldigt hög nivå på produkterna ljudmässigt, i allmän jämförelse med exempelvis allt i ett system från "Watt-marknadsförande" bolag (logitech, creative och corsair är några exempel).

Sedan om du sätter tiden du sparade på det, på högtalarplacering, kommer du troligtvis tjäna in "ljudet du potentiellt förlorade" Sedan har du alltid ångerrätten inom Sverige om du skulle hata ljudet hos högtalaren du köpt(vilket jag inte tror).

Lycka till!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker du har fått helt ok förslag här några högtalare som jag tror att du komemr bli nöjd med och som jag har hört spelas på ett antal gånger är dessa:
http://www.fyndborsen.se/dsp/multimedia/hogtalare/s-800-black

Dessa spelar mycket bra, är lättplacerade,snygg och skickar med rumskorrigering för att rätt till brister i rummet osv, (mer eller mindre automatiskt)

Även dessa har ett mycket bra värde:
http://www.thomann.de/se/m_audio_studiophile_dsm1.htm och den större varianten dsm2.

Detta är enligt mig de starkaste kandideterna i prestanda/krona (behringer är också bra men varför ta dem när M-audio är bättre?)

Sen är det ju bra att veta mer exakt vad du är ute efter. Hade en golvhögtalare, ska de vara små på skrivbordet?

Bra golvhögtalare finns det ju gott om för billiga pengar begnat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av loie:

En massa text

Ett bandelement påverkar spridningen genom att det blir en linjekälla snarare än en punktkälla, det har egentligen inte så mycket med att det är band att göra, samma effekt kommer om man har använder flera domediskanter också, det har med akustiskt att göra och med måtten på det som låter.
Det är inga problem att sitta nära och luta en normal stol, så snäv spridning är det inte, men om man tex står så man har högtalarna i midjehöjd en meter bort så låter de mer annorlunda än en rundstrålande typ. Jag ser det som en fördel och de flesta sitter nog på relativt samma plats inom nån dm när man är vid datorn?
2031 är bra den också, men kör man 2031 och 3031 mot varandra så vinner 3031 genom att vara lite bättre på i princip alla parametrar, det handlar inte om några jätteskillnader på det sätt som hifirecencenter brukar vräka ur sig utan lite finslipning på allt, man kan säga att det är ett snäpp upp i evolutionen snarare än en revolution, något lite bättre på allt utan att någon parameter skiljer särskilt mycket alltså.

Och det där med effektåtgång är svårt, jag tror inte ens att det är värt att ha mindre steg än 300w om man har passiva högtalare av vanlig typ, det blir oerhört ofta dynamisk kompression i transienterna, det är svårt att beskriva det för de som inte hört det, men ska man kunna spela med normal dynamik från ett akustiskt instrument och röster så krävs det ofta att steget ska klara motsvarande minst 300w/8ohm för att klara av dem utan att påverka signalen, för att vara helt på den säkra sidan så bör ett slutsteg klara spänningssving motsvarande omkring 1kW/8ohm i peak, det är då som musiken börjar låta naturligt, speciellt i röstområdet där hörseln är som känsligast, körer tex kräver väldigt mycket av stegen. det handlar alltså inte om att spela starka medeljudtryck utan om att få med alla transienter, när man har hört skillnaden på det med en annläggning som klarar av att spela naturligt så vill man inta gå tillbaks, men lyssnar man bara på sönderkomprimerad musik med 3-5 dB dynamik eller kanske uppåt 10dB så är det kanske inte nått man reagerar på.

Men man kan ju fundera på varför tex elgitarrer eller trummor (oftast) inte åter lika hemma som live, de flesta inser nog att de inte klarar av att återge ljudtrycken som krävs med sina prylar hemma och de flesta som kan spela stark nog i medelljudtryck får ändå klippta transienter så att det inte låter live just pga att man saknar effekt för att klara transienterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Den här tråden visar ju klart och tydligt att man måste lyssna själv!
Ljud är som allt annat,en smaksak.
Själv skulle jag satsa på ett 2.1 datorsystem,dom är gjorda för att låta bra på ett skrivbord.
Man kan trycka på lite extra i basen utan att småhögtalarna blir påträngande.
Vanliga stativhögtalare(2.0)låter i mitt tycke inte bra på nära håll.
Vill man ha lite bas ur dom utan väggstöd vid normala ljudnivåer så får man använda eq eller dyl.
Och då faller iden om korrekt återgivning,men jag känner inte många som vill ha ett linjärt ljud!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tegelbruket:

Den här tråden visar ju klart och tydligt att man måste lyssna själv!
Ljud är som allt annat,en smaksak.
Själv skulle jag satsa på ett 2.1 datorsystem,dom är gjorda för att låta bra på ett skrivbord.
Man kan trycka på lite extra i basen utan att småhögtalarna blir påträngande.
Vanliga stativhögtalare(2.0)låter i mitt tycke inte bra på nära håll.
Vill man ha lite bas ur dom utan väggstöd vid normala ljudnivåer så får man använda eq eller dyl.
Och då faller iden om korrekt återgivning,men jag känner inte många som vill ha ett linjärt ljud!!

På vilket sätt skulle 2.1 datorsystem låta bra på ett skrivbord och vilka system är det du syftar på?