Uppgradera utan att "förbruka" Win7-nyckel?

Permalänk

Uppgradera utan att "förbruka" Win7-nyckel?

Jag har nyss läst igenom en hel del trådar här och är minst sagt överväldigad av alla tips och tricks som finns här. En sak som jag undrar och som jag inte är helt säker på att jag greppat ännu är vad som händer med min gamla licensnyckel.
Förbrukas min Windows 7-nyckel vid uppgradering till Windows 8?

Jag är ute efter en ren installation (vilket jag förstått är möjligt även med uppgraderingslicens) och jag vill absolut inte att min Windows 7-nyckel ska göras värdelös under processen, för att vara säker på att ha en nödlösning ifall Windows 8 ställer till det för mig.
Om Windows 7-nyckeln i vanliga fall förbrukas, hur kommer jag runt detta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

"The software covered by this agreement is an upgrade to your existing operating system software, so the upgrade replaces the original software that you are upgrading. You do not retain any rights to the original software after you have upgraded and you may not continue to use it or transfer it in any way." (http://superuser.com/questions/486959/what-happens-to-the-win...)

"Traditionally, downgrade rights are available only from OEM copies of Windows, those that are pre-installed by computer manufacturers. It looks to be the same with Windows 8: The software license for the retail version of Windows 8 Pro omitted the section on downgrades." (http://www.computerworld.com/s/article/9230815/Microsoft_will...)

Så det ni vill ha sagt är att min Windows 7-licens alltså måste förbrukas vid uppgraderingen?

Permalänk
Medlem

Så har jag fattat det iaf.. Om du vill ha kvar din Win7 licens, så får du skaffa en retail/OEM licens av Win8. Inte en upgrade..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Jag har provat att installera w8 på en separat ssd men har kvar mitt riktiga w7 på en annan ssd. Får se om vad den säger sen när jag byter till min w7 ssd. Det blir spännande men jag installerade w7 Clean install först o knappade inte i en w7 nyckel utan jag knappade in w8 nyckeln under w8 installationen. W8 är äkta står det i alla fall i os

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Futilitarian:

"The software covered by this agreement is an upgrade to your existing operating system software, so the upgrade replaces the original software that you are upgrading. You do not retain any rights to the original software after you have upgraded and you may not continue to use it or transfer it in any way." (http://superuser.com/questions/486959/what-happens-to-the-win...)

"Traditionally, downgrade rights are available only from OEM copies of Windows, those that are pre-installed by computer manufacturers. It looks to be the same with Windows 8: The software license for the retail version of Windows 8 Pro omitted the section on downgrades." (http://www.computerworld.com/s/article/9230815/Microsoft_will...)

Så det ni vill ha sagt är att min Windows 7-licens alltså måste förbrukas vid uppgraderingen?

Tvärtom.
Din win7 är förbrukad på så sätt att du inte får använda den längre när du använt den till att införskaffa win8.

Men när du har en win8 kan du nedgradera den till win7. Givetvis får du då inte längre använda din win8 så länge du kör win7.

Visa signatur

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Så har jag fattat det iaf.. Om du vill ha kvar din Win7 licens, så får du skaffa en retail/OEM licens av Win8. Inte en upgrade..

Hm. Låter i allra högsta grad rimligt. Önskar dock att det inte var så.

Skrivet av Gunner357:

Jag har provat att installera w8 på en separat ssd men har kvar mitt riktiga w7 på en annan ssd. Får se om vad den säger sen när jag byter till min w7 ssd. Det blir spännande men jag installerade w7 Clean install först o knappade inte i en w7 nyckel utan jag knappade in w8 nyckeln under w8 installationen. W8 är äkta står det i alla fall i os

Ifall du testar att aktivera din Windows 7 så skriv gärna lite om resultatet här.

Skrivet av Hardware guy:

Tvärtom.
Din win7 är förbrukad på så sätt att du inte får använda den längre när du använt den till att införskaffa win8.

Men när du har en win8 kan du nedgradera den till win7. Givetvis får du då inte längre använda din win8 så länge du kör win7.

Räknas uppgraderingen som OEM då? Det stod på den ena sidan jag länkade tidigare att nedgraderingen bara gällde OEM-versionen.

Jag kommer inte använda Windows 7 och Windows 8 samtidigt, jag är bara ute efter möjligheten att återgå till Windows 7 ifall jag stöter på för stora problem med Windows 8. Ifall nedgraderingen ingår i Windows 8-licensen som fås vid uppgradering så är det perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Futilitarian:

Hm. Låter i allra högsta grad rimligt. Önskar dock att det inte var så.

Ifall du testar att aktivera din Windows 7 så skriv gärna lite om resultatet här.

Räknas uppgraderingen som OEM då? Det stod på den ena sidan jag länkade tidigare att nedgraderingen bara gällde OEM-versionen.

Jag kommer inte använda Windows 7 och Windows 8 samtidigt, jag är bara ute efter möjligheten att återgå till Windows 7 ifall jag stöter på för stora problem med Windows 8. Ifall nedgraderingen ingår i Windows 8-licensen som fås vid uppgradering så är det perfekt.

Om du väljer att köra vidare på win7 så är enda skillnaden att du är 139:- eller 279:- fattigare efter att ha prövat win8, så Microsoft har fått in pengar utan att du fått något i utbyte.
Jag kommer att pröva min uppgraderade win7-licens på en annan dator här inom de närmaste dagarna. Jag är ganska säker på att den kommer fungera.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Om du väljer att köra vidare på win7 så är enda skillnaden att du är 139:- eller 279:- fattigare efter att ha prövat win8, så Microsoft har fått in pengar utan att du fått något i utbyte.
Jag kommer att pröva min uppgraderade win7-licens på en annan dator här inom de närmaste dagarna. Jag är ganska säker på att den kommer fungera.

Det låter ju väldigt bra. Oavsett så kommer jag troligtvis vänta 1-2 veckor med uppgraderingen, så när/om du testar din Windows 7-licens så får du mycket gärna dela med dig av resultatet. Jag och eventuella andra som är både skeptiska och nyfikna på Windows 8 hade mått bra av att veta ifall vi kan ha kvar 7-licensen som nödlösning.

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Hej alla jag kan meddela att jag nu bytt till min orginal w7 ssd. Och min w7 nyckel är inte förbrukad. Som sagt jag köpte w8 via mitt orginal w7 ssd la det på en dvd tog en tom ssd inst w7 på den utan att fylla i en nyckel. Sedan inst w8 och fyllde i w8 nyckeln på den ssdn och jag kan nu byta ssd hur jag vill utan att nycklarna är förbrukad. Men man ska nog inte köra dom sammtidigt tror jag.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Hej alla jag kan meddela att jag nu bytt till min orginal w7 ssd. Och min w7 nyckel är inte förbrukad. Som sagt jag köpte w8 via mitt orginal w7 ssd la det på en dvd tog en tom ssd inst w7 på den utan att fylla i en nyckel. Sedan inst w8 och fyllde i w8 nyckeln på den ssdn och jag kan nu byta ssd hur jag vill utan att nycklarna är förbrukad. Men man ska nog inte köra dom sammtidigt tror jag.:)

Få se om jag fått detta rätt: du uppgraderade din Windows 7 installation till Windows 8 och installerade sedan Windows 7 på en annan SSD och nu funkar båda?

Permalänk

Nej jag hadde mitt w7 på en ssd först. Köpte w8 via den sen laddade jag ner w8 la det på dvd. Och inst w7 på en annan ssd först utan att ange en nyckel sen uppgraderade jag till w8 och skrev in nyckeln jag fick på mailen för w8.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem

Har din win7 inte kontaktat microsoft så är det klart att den fortsätter köra som om inget hänt.
Är win7-licensen orörd efter uppgradering så ska du kunna validera win7-installationen här
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/help/genuine/what-... vilket jag är övertygad om att det går utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Köpte en begagnad licens av Windows 7 Ultimate och uppgradera mitt Home Premium. Aktiverade och det fungerade i månader men så en dag så stod det att min licens innan varit aktiverad på en annan dator. Så kan ta ett tag innan polletten ramlar ner hos MS. Fick dock direkt en ny nyckel av företaget när jag klagade. Men nu har jag alltså uppgraderat till Windows 8.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Kom nyss på att jag som nybliven student kan få Windows 8 genom Deamspark! Då slipper jag ju oroa mig för min Windows 7-licens.

Lite off-topic kanske, men är där någon gräns för hur kort tid det får gå mellan aktiveringar av Windows 7 (på samma hårdvara)? Jag ominstallerade Windows 7 förra veckan och ifall jag inte trivs med 8:an så vill jag ju inte stöta på några problem med aktiveringen om jag installerar 7:an igen.

Edit: Om jag istället skulle installera Windows 8 på en virtuell maskin för att testa först, hur länge måste jag då vänta innan jag kan aktivera den på min riktiga dator?

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Har din win7 inte kontaktat microsoft så är det klart att den fortsätter köra som om inget hänt.
Är win7-licensen orörd efter uppgradering så ska du kunna validera win7-installationen här
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/help/genuine/what-... vilket jag är övertygad om att det går utmärkt.

Japp har nu varit o validerat min w7 o den är äkta. Ska prova validera w8 sen återkommer med hur det gick sedan.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du kör en i taget på samma dator så kan jag inte tänka mig att det är något problem. Din licens förbrukas inte, dock kan du ju inte köra dem på olika datorer och att försöka göra det kan nog få en av nycklarna blockerad, men på samma dator med tex olika diskar som man växlar mellan eller om man lyckad få till dual boot ska vara helt ok.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Så länge du kör en i taget på samma dator så kan jag inte tänka mig att det är något problem. Din licens förbrukas inte, dock kan du ju inte köra dem på olika datorer och att försöka göra det kan nog få en av nycklarna blockerad, men på samma dator med tex olika diskar som man växlar mellan eller om man lyckad få till dual boot ska vara helt ok.

Jag hadde inte tänk köra på två olika datorer. Jag var mest intresserad av att prova w8. För att se hur tex drivrutiner och sådant funkar och bf3 sen även hur w8 övrigt funkar och så.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Om du startar och kör Win7 eller Win8 SSDerna på samma hårdvara (dator) så tror jag det är helt Ok. Då kör du ju inte samtidigt. Det skulle väl kunna gå att ha båda operativen installerade på samma SSD samtidigt. Dvs dual-boota. Om man har plats så det räcker.