Tips på Cherry MX Brown mekaniskt tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jo. Jag har lätt satsat på Logitechs senaste.

Har beställt ett sådant, dock levereras de ej förrän i slutet på november. Fick ett mail av Logitech att de hade 30% bara en dag, då slog jag till.
1049kr inkl moms och frakt.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Filco med bruna switchar. Bra grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett FIlco Majestouch 2 Tenkeyless med bruna switchar och jag inte annat än hålla med, bättre kvalité får man leta efter. Rikitgt robust

Permalänk
Medlem

QPad tillhandahåller ju fortfarande möjligheten att i deras webshop köpa MK-85 i olika versioner med blåa, bruna, röda och svart cherry MX-brytare: http://www.corporate.qpad.se/modules/news/index.php?storytopi...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

QPad tillhandahåller ju fortfarande möjligheten att i deras webshop köpa MK-85 i olika versioner med blåa, bruna, röda och svart cherry MX-brytare: http://www.corporate.qpad.se/modules/news/index.php?storytopi...

Fast MK-85 är inte värt 1300 spänn.

Visa signatur

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Dator: 9700K | 16GB DDR4 | GTX 1070
Ljud: O2+ODAC | HD600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scurq:

Fast MK-85 är inte värt 1300 spänn.

Håller med. I samma prisklass hittar vi tangentbord från Ducky och Filco, vilket är betydligt mer välbyggda alternativ.

Intressant blir även att se Logitechs nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Håller med. I samma prisklass hittar vi tangentbord från Ducky och Filco, vilket är betydligt mer välbyggda alternativ.

Varför? Förklara gärna. *nyfiken*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Varför? Förklara gärna. *nyfiken*

Du kan läsa här, se längre ner under "Qpad MK80/85"

Några Swec-medlemmar som fått problem med sina Qpads..
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1102670-q...

Vidare, uttalanden om MK-8x i forumnet från en som vet vad han pratar om.. :
"Qpad's OEM (tillverkare) är ökänd för sin bristande kvalité. Det är samma tillverkare som till Razer Balckwidow och flertalet andra tangentbord som är mediokra."

"Problemen med iOne som OEM är att de bygger saker och ting sämre, kretskorten har inte samma kvalité, lödningen på kretskorten är misär på väldigt många av tangentborden, och som alla vet så får man glappande kontakter om man har en dålig lödning, och detta kan åberopa väldigt många konstiga fel, speciellt om det är glapp i tex kontrollern.

Sedan är ju stabilisatorerna rätt värdelöst uppbyggda, även om Qpad fått lite bättre sådana (iaf på det exet jag fick hem för ett tag sedan).

Så med andra ord, strulande backlight, glappande switchar, glappande kontakter i övrigt (Usb, hörlurar mm) är att räkna med om man tar ett tangentbord som iOne har tillverkat.
Några exempel på tangentbord från iOne: Xarmor, Qpad, CM quickfire PRO, Blackwidow, Tersoro.

"

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Du kan läsa här, se längre ner under "Qpad MK80/85"

Några Swec-medlemmar som fått problem med sina Qpads..
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1102670-q...

Vidare, uttalanden om MK-8x i forumnet från en som vet vad han pratar om.. :
"Qpad's OEM (tillverkare) är ökänd för sin bristande kvalité. Det är samma tillverkare som till Razer Balckwidow och flertalet andra tangentbord som är mediokra."

"Problemen med iOne som OEM är att de bygger saker och ting sämre, kretskorten har inte samma kvalité, lödningen på kretskorten är misär på väldigt många av tangentborden, och som alla vet så får man glappande kontakter om man har en dålig lödning, och detta kan åberopa väldigt många konstiga fel, speciellt om det är glapp i tex kontrollern.

Sedan är ju stabilisatorerna rätt värdelöst uppbyggda, även om Qpad fått lite bättre sådana (iaf på det exet jag fick hem för ett tag sedan).

Så med andra ord, strulande backlight, glappande switchar, glappande kontakter i övrigt (Usb, hörlurar mm) är att räkna med om man tar ett tangentbord som iOne har tillverkat.
Några exempel på tangentbord från iOne: Xarmor, Qpad, CM quickfire PRO, Blackwidow, Tersoro.

"

Oj. Tackar så mycket för den informationen.
Inget problem alls med mitt MK85 hittils, men det är ju bra att veta.
/bugar och bockar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Oj. Tackar så mycket för den informationen.
Inget problem alls med mitt MK85 hittils, men det är ju bra att veta.
/bugar och bockar

Framför allt när Filco och Ducky erbjuder skyhög kvalitet i samma prisklass. Då är mk-85 inte så värt. Även om det ofta funkar utan att bli trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Framför allt när Filco och Ducky erbjuder skyhög kvalitet i samma prisklass. Då är mk-85 inte så värt. Även om det ofta funkar utan att bli trasigt.

Lite dyrare är Ducky/Filco faktiskt(från vad jag sett). Runt 1300-1500kr medans MK85 ligger på 1000kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Lite dyrare är Ducky/Filco faktiskt(från vad jag sett). Runt 1300-1500kr medans MK85 ligger på 1000kr.

Lägsta pris på mk-85 på prisjakt i första vettiga butik (cdon) 1299 kronor.

Ducky Shine på Inet 1249 kronor.

Källa: Prisjakt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Okej, det var konstigt.. Jag köpte mitt MK85 för 1000kr några månader sedan. Varför har de höjt priset? >.>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Såpass ändå, valet är ju självklart!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Rekommenderar Ducky, otroligt stabilt tangentbord som säkerligen kommer hålla i många år.
Har själv ett Shine med bruna switchar och det är underbart att både skriva och spela på!

Sitter och funderar på just detta. Kör du FPS osv? Funkar det bra? Jag tänker mest på att man kanske blir galen när man behöver röra sig snabbt okring osv att det är ett "bump" där.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Sitter och funderar på just detta. Kör du FPS osv? Funkar det bra? Jag tänker mest på att man kanske blir galen när man behöver röra sig snabbt okring osv att det är ett "bump" där.

Ingenting jag stört mig på, det är ett väldigt litet bump. Jag spelar bara FPS i princip och det fungerar finemang!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av tyrenberg:

Värt att tänka på är ju att det är en "bump" på vanliga membrantangentbord också, bara det att du måste bottna de tangenterna för att något ska hända, med bruna switchar räcker det att du kommer precis förbi bumpen för att aktivera switchen.

Med andra ord: Kan man spela med membrantangentbord(vilket jag tror 99% av alla gamers gjort) så kan man spela med bruna brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Jag har ett filco majestouch 2 med blåa och jag tycker bumbpen är oerhört skön i fps'er och i spel överlag då man känner precis när knappen aktiveras och behöver inte bottna ut lika mycket, det känns som man reagerar lite snabbare.