Permalänk
Medlem

Idag anlände mitt "CM Storm QuickFire Rapid" och hittills är det med lite delade känslor över hur det är. Jag tycker det är underbart och trevligt med de mekaniska brytarna, går alldelles utmärkt att skriva på, fingrarna flyger över tangenterna och kan säkerligen gå lite fortare än hur det var tidigare på mitt gamla Logitech tangentbord (rubberdome). Det jag är lite ovan vid och har delade känslor ang. är att jag saknar numpad, eller inte så mycket saknar... som ovan att tangentbordet tvärt tar slut och det inte finns något där. Så ska man komma åt Home/End/Page up/page down så är det nästan som att handen hamnar utanför tangentbordet och man får ett kort litet avbrott. Har ännu inte testat att spela med tangentbordet så där vet jag ännu inte hur det kommer upplevas, uppdatering får följa på den fronten. Är rätt trevligt att kunna känna bokstäverna i tangenterna, om än lite ovant. Så anser definitivt att tangentbordet var värt 600kr, om jag fortfarande kommer sakna numpad när jag vant mig vid skillnaden? Det återstår att se. För att sammanfatta, trevligt och prisvärt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fick nyss hem ett CM Storm QuickFire Rapid, precis som Simcon. En positiv överraskning var att det inte fanns några loggor eller annat "fult" på ovansidan av det som på bilderna. Jag ska beställa o-ringar och ett custom keycap set från Wasd, sen har jag det perfekta tangentbordet

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk

Någon som vet om det går att köpa ett set PBT keycaps med nordisk layout?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Bytt USB port.. inte problem med USB 3 eller 2.. Hmm.. skumt!??

Har du bordet inkopplat i frontpanelen?

Skrivet av shiver111:

Någon som vet om det går att köpa ett set PBT keycaps med nordisk layout?

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5368

Permalänk
Medlem

Efter fortsatt användning börjar jag tycka att mitt nuvarande handledsstöd är lite otillräckligt och inte riktigt räcker när det kommer till att stöjda min handled. (Har ett Deltaco Handledsstöd sedan tidigare), men får se om jag kan "höja upp det" så att stödet hamnar högre upp, och således ändå kan ge ett vettigt stöd. Tangentbordet är stilrent, inga synliga och onödiga "dekaler", finns en de gömt på ovansidan men inget som kommer synas. Nackdelen med tangenterna är att det är nordisk layout med samtliga tecken man kan tänka sig, och typsnittet på tangenterna gör att mitt A ser mer ut som ett Delta mm. Finns det att köpa svarta blanka pbt knappar till tangentbordet? Skulle förmodligen bli otroligt stilrent och snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Efter fortsatt användning börjar jag tycka att mitt nuvarande handledsstöd är lite otillräckligt och inte riktigt räcker när det kommer till att stöjda min handled. (Har ett Deltaco Handledsstöd sedan tidigare), men får se om jag kan "höja upp det" så att stödet hamnar högre upp, och således ändå kan ge ett vettigt stöd. Tangentbordet är stilrent, inga synliga och onödiga "dekaler", finns en de gömt på ovansidan men inget som kommer synas. Nackdelen med tangenterna är att det är nordisk layout med samtliga tecken man kan tänka sig, och typsnittet på tangenterna gör att mitt A ser mer ut som ett Delta mm. Finns det att köpa svarta blanka pbt knappar till tangentbordet? Skulle förmodligen bli otroligt stilrent och snyggt.

Finns svarta graverade knappar och med brun text på maxfps.se, dock är det till ducky bord men dom borde passa bra.

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=5367

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Tack. Synd att Ducky har LED för num och scroll lock på tangenten, blir inte så snyggt på andra tangentbord än just Ducky.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Istället för att löda fast en extra kabel på undersidan så löd fast den på översidan där "pinnen" går ner i PCB'n, då blir det exakt samma sak som om du har den direkt i kontakten som det var förr.

Testade det men inte heller det funkar. Jag tycker att det är konstigt att de flesta knappar funkar, borde inte detta indikera på att jag inte har förstört något mer? Eller kan jag ha förstört det som går mellan switcharna i PCBn? Det jag tror det är nu är att det är för lite material från den blå sladden som jag lödde ihop med pinen då det kanske bara var en liten koppartråd kvar. Att jag inte väntade lite tills jag fick tillbaka min skaltång. Någon som har något tips?
Mvh

Permalänk
Medlem

Någon som vet skillnaden på filco majestouch och filco majestouch 2? Tänker både på utseendemässigt och mer konstrucktionsmässigt.
Tack på förhand / ezio

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av ezio:

Någon som vet skillnaden på filco majestouch och filco majestouch 2? Tänker både på utseendemässigt och mer konstrucktionsmässigt.
Tack på förhand / ezio

Den enda skillnaden jag vet om är att PCBn ska vara tjockare och förbättrad på majestouch 2. Sen om jag inte missminner mig helt så har 1an bara 2KRO medan 2an har NKRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ezio:

Någon som vet skillnaden på filco majestouch och filco majestouch 2? Tänker både på utseendemässigt och mer konstrucktionsmässigt.
Tack på förhand / ezio

Skillnaden sitter under skalet, annan PCB som (enligt Filco) ska vara av bättre kvalité men annars ingen skillnad förutom lite mörkare logga på utsidan, de kunde lika gärna döpt den till Majestouch 1.1. Båda har full NKRO och lika tunna keycaps som börjar glänsa fort (speciellt Spacebar). Som en kul grej verkar det som 2an låter lite annorlunda: http://www.youtube.com/watch?v=__0Z65_50Lc

Permalänk
Medlem

Handledsstöd? Det är ju bara en planka >.>
Så ghetto.

Grymm guide i övrigt dock. Tackar så hjärtligast.

Permalänk

Någon som har testat Filcos egna handledsstöd?

Permalänk
Medlem

grym guide!
hjälpte mig mycket på vägen!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blev lite fundersam över några saker du skrivit som är litta motsägelsefulla.¨

Du skriver först:

Skrivet av huttala:

Vanliga brytare.

Allround switchar

Cherry clear switchar

Principen för dessa brytare är den samma som för svarta och röda brytare, den enda skillnaden är att dessa har en liten "kulle" man måste passera för att aktivera brytaren. Denna "kulle" känner man när man trycker ned knapparna, alltså får man en bekräftelse från tangenten att den blivit nedtryckt före du slår i botten på tangentbordet.
Dessa brytare passar utmärkt att spela med, och att skriva med. Men många säger att de inte är lika bra att spela FPS med som linjära brytare (svarta/röda), men det är helt en smaksak. Själv använder jag mig av bruna brytare just nu när jag skriver denna guide. Tycker att de passar utmärkt att skriva med, men spelar även en hel del CS/BF3 och tycker de fungerar precis lika bra som röda och svarta brytare till det med.
Värt att notera är att många tycker att själva "kullen" på clear brytare är större, alltså får man mer feedback från brytaren att du aktiverat den.
Clear brytare är har även dessa starkare fjäder, de ska dock vara lite svagare fjäder än svarta brytare har.

För att sedan längre ner skriva:

Skrivet av huttala:

För att sammanfatta lite:
Cherry MX Red, Blue, Brown (Röd, Blå, Brun) har samma fjädrar.
Cherry MX Clear har den starkaste fjädern.
Cherry MX Black (Svart) sitter mellan Clears och Red, Blue, Brown (Röd, Blå, Brun) i hårdhet.

Så vilken är hårdast egentligen?

Sitter i funderingarna att bygga om mitt lilla keycool 84 LED med röda brytare så det får hårdare fjädrar, men vilka ska man plocka fjädrarna ifrån? Svarta, clear eller gröna?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag blev lite fundersam över några saker du skrivit som är litta motsägelsefulla.¨

Du skriver först:

För att sedan längre ner skriva:

Så vilken är hårdast egentligen?

Sitter i funderingarna att bygga om mitt lilla keycool 84 LED med röda brytare så det får hårdare fjädrar, men vilka ska man plocka fjädrarna ifrån? Svarta, clear eller gröna?

Här borde du kunna hitta de svar du söker: http://imgur.com/a/RJqM4#1

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av CCWarlock:

Jag blev lite fundersam över några saker du skrivit som är litta motsägelsefulla.¨

Du skriver först:

För att sedan längre ner skriva:

Så vilken är hårdast egentligen?

Sitter i funderingarna att bygga om mitt lilla keycool 84 LED med röda brytare så det får hårdare fjädrar, men vilka ska man plocka fjädrarna ifrån? Svarta, clear eller gröna?

Måste ha blivit en liten tankevurpa när jag skrev det där.
Clears har hårdare fjäder än blacks.

Får bli att editera det där när jag inte sitter med netbooken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NePpo:

Här borde du kunna hitta de svar du söker: http://imgur.com/a/RJqM4#1

Najs! Precis vad jag sökte.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

e ute efter ett mekaniskt tangentbord men vet inte riktigt vilka switchar man ska ha, vill ha ett som e så tyst som möjligt så jag antar att det e med röda eller svarta switchar i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

e ute efter ett mekaniskt tangentbord men vet inte riktigt vilka switchar man ska ha, vill ha ett som e så tyst som möjligt så jag antar att det e med röda eller svarta switchar i så fall?

Det bästa vore egentligen om du själv kunde testa tangentborden och jämföra själv. Inet har ju öppnat i Malmö och de verkar ha en del av tangentborden i lager, så kanske kan gå att testa hos dem, har inte koll på hur många av de andra elektronikkedjorna har tangentbord med olika brytare i sortimentet. Har själv ett tangentbord med röda brytare och det är tyst i förhållande till ex. blåabrytare, men det är ganska högljutt i förhållande till rubber dome.

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/2921_kompakt_speltangentbor...

Detta ser rätt intressant ut, hade varit kul att få se en recension på detta sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenn3SaataN:

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/2921_kompakt_speltangentbor...

Detta ser rätt intressant ut, hade varit kul att få se en recension på detta sen

Vi kan ju hoppas det är samma OEM som för Rapid, Costar, då behövs det nog ingen recension utan man kan lita på att det är bra..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

En grej du skulle kunna lägga till i guiden är en del om o-ringar Sen vet jag inte om ditt betyg på q-pads brädor fortfarande gäller, eftersom du rekommenderar dem som prisvärda. Jag kanske misstolkar det men vad jag förstått rekommenderar du dem verkligen inte nuförtiden (pga dålig byggkvalite).

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk

Någon som vet om detta set av PBT tangenter från Ducky har Duckys logga på sig eller är de helt omärkta?

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/30934/djkqv/Duckyn-tay...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av gammarayburst:

En grej du skulle kunna lägga till i guiden är en del om o-ringar Sen vet jag inte om ditt betyg på q-pads brädor fortfarande gäller, eftersom du rekommenderar dem som prisvärda. Jag kanske misstolkar det men vad jag förstått rekommenderar du dem verkligen inte nuförtiden (pga dålig byggkvalite).

Det finns egentligen inte så mkt att skriva om o-ringar, de tystar ner tangentbordet, that's it. Sen om man gillar det eller inte är ju helt personligt, personligen gillar jag inte den kortade slaglängden.

Qpad MK-50 är med som prisvärd för att det fortfarande är billigt för att vara ett mekaniskt tangentbord. Finns ju andra brädor också, men har inte testat så många billigare brädor att jag kan ta med dem, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna nyhet har lästs av alla men CM Storm quickfire rapid har ändrat brandingen på senaste batchen tangentbord.
Dom har då plockat bort brandingen från ovansidan och gjort det förbannat mycket "cleanare", synd man köpte nyss.

Dold text
Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Vet inte om denna nyhet har lästs av alla men CM Storm quickfire rapid har ändrat brandingen på senaste batchen tangentbord.
Dom har då plockat bort brandingen från ovansidan och gjort det förbannat mycket "cleanare", synd man köpte nyss.

Mjo, fick ett sådant exemplar när jag köpte, blev positivt förvånad och tycker om det. Nackdelen är att jag fick nordisk version och således har den något kladdiga tangenter med mängder med tecken. Skulle jag byta ut tangenterna till blanka motsvarigheter skulle jag få ett helt svart tangentbord vilket vore rysligt snyggt. Så ändringar har enbart skett åt det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

e ute efter ett mekaniskt tangentbord men vet inte riktigt vilka switchar man ska ha, vill ha ett som e så tyst som möjligt så jag antar att det e med röda eller svarta switchar i så fall?

Jag upplever svarta som helt klart tystare än röda. Båda låter så klart, men röda kan bli lite väl extrema om man har för vana att slå hyfsat hårt på tangenterna. Kör själv svarta Cherry och är helnöjd på alla sätt och vis.

Permalänk
Hedersmedlem

Tips till den som ska köpa tangentbord från/i Tjina:

Cherry MX-switch benäms <typ>轴

Några av typerna har annorlunda namn;

黑轴 - svart
茶轴 - brun (té för att vara exakt)
红轴 - röd
青轴 - blå (blågrön? mörkgrön? grön? Det är oklart, men det är blå switch som menas)
绿轴 - grön
白轴 - vit
奶轴 - vit (mjölk)

edit: KBT-säljarna nämner en mjölk-switch, antar att de menar vit där också..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Tips till den som ska köpa tangentbord från/i Tjina:

Cherry MX-switch benäms <typ>轴

Några av typerna har annorlunda namn;

黑轴 - svart
茶轴 - brun (té för att vara exakt)
红轴 - röd
青轴 - blå (blågrön? mörkgrön? grön? Det är oklart, men det är blå switch som menas)
绿轴 - grön
白轴 - vit

Tack så mycket. Har en bekant som ofta åker till Kina som jag hade tänkt låta köpa med ett par. Vad kostar dem där borta? Är det markant billigare?