Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av addonadde:

Tack så mycket. Har en bekant som ofta åker till Kina som jag hade tänkt låta köpa med ett par. Vad kostar dem där borta? Är det markant billigare?

Kända märken som Filco och Ducky kostar ungefär lika mycket där som hemma. Det du kan komma billigt undan med är tangentbord som KBT. Bra billiga tangentbord som bara finns i Kina.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Kända märken som Filco och Ducky kostar ungefär lika mycket där som hemma. Det du kan komma billigt undan med är tangentbord som KBT. Bra billiga tangentbord som bara finns i Kina.

Okej! Får bli ett par sådana. Ungefär vad kostar dem? Finns dem i de olika switcharna? Har fastnat mest för blåa switchar så är nog främst de jag är ute efter men skulle vilja testa bruna också.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av addonadde:

Okej! Får bli ett par sådana. Ungefär vad kostar dem? Finns dem i de olika switcharna? Har fastnat mest för blåa switchar så är nog främst de jag är ute efter men skulle vilja testa bruna också.

Vet inte vad de kostar i kina. Men kbt oni (som är det bästa kina bord jag vet om) kostar dryga 90$ på ebay. Så 500-600kr skulle jag chansa på.

Då får man ett tangentbord som är väldigt likt ducky och man får med PBT caps. Kan inte bli mycket bättre än så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Älskar denna tråd!

Har en fråga bara.
Är det ett måste att ha provat olika switchar innan man köper?
Jag bor i Falun och jag vet ingen butik här som har mekaniska tangentbord framme, men man kan ju alltid åka i typ 1h för att komma till en butik som har det. Frågan är om det är värt tid och pengar att göra det?

Permalänk
Medlem

Inte ett måste, men det är nog rekommenderat. Jag köpte på blindo ett med Cherry MX Blue, i efterhand skulle jag nog hellre tagit ett med Cherry MX Brown. Men vet du vad du är ute efter behöver du nog inte testa.

Visa signatur

Main: MacBook Pro 16" [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM]
Spel: Steam Deck LCD, PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Inte ett måste, men det är nog rekommenderat. Jag köpte på blindo ett med Cherry MX Blue, i efterhand skulle jag nog hellre tagit ett med Cherry MX Brown. Men vet du vad du är ute efter behöver du nog inte testa.

Jag vet vad jag är ute efter, men det är fortfarande en smaksak. Vad jag får för känsla när jag läser om brytare är det blå som är mest intressant. Dock så säger folk att det inte ska vara bra för spel, och att det låter "för mycket".
Vi får se om jag får abstinens och impulsköper ett eller om jag tar mig tiden att åka iväg för att klämma på några olika brytare.

Tacksam för ditt snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teiou:

Älskar denna tråd!

Har en fråga bara.
Är det ett måste att ha provat olika switchar innan man köper?
Jag bor i Falun och jag vet ingen butik här som har mekaniska tangentbord framme, men man kan ju alltid åka i typ 1h för att komma till en butik som har det. Frågan är om det är värt tid och pengar att göra det?

Eftersom mekaniska tangentbord är dyra så lär det vara billigare att testa alla först. Köper du ett utan att ha testat dom andra så kommer du sitta och fundera på hur dom andra känns och om det var ett bra val, vilket oftast slutar i att man köper ett av varje.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Eftersom mekaniska tangentbord är dyra så lär det vara billigare att testa alla först. Köper du ett utan att ha testat dom andra så kommer du sitta och fundera på hur dom andra känns och om det var ett bra val, vilket oftast slutar i att man köper ett av varje.

Det enda sättet att ta reda på om man gillar någon switch är att köpa en av varje.. Att känna på switchar i butik är ingenting jämfört med att använda ett tangentbord någon timme.

Med andra ord, köp ett tangentbord av varje så vet du vad du vill ha sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Eftersom mekaniska tangentbord är dyra så lär det vara billigare att testa alla först. Köper du ett utan att ha testat dom andra så kommer du sitta och fundera på hur dom andra känns och om det var ett bra val, vilket oftast slutar i att man köper ett av varje.

Jo det är ju sant.
Får väl åka iväg och testa alla olika brytare då, vilken tur att jag frågade här. Om jag inte skulle ha frågat er så skulle jag nog bara beställde ett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av addonadde:

Tack så mycket. Har en bekant som ofta åker till Kina som jag hade tänkt låta köpa med ett par. Vad kostar dem där borta? Är det markant billigare?

Jag har handlat en bunt Keycool, billiga tjinesiska tangentbord i bra kvalisort. Bilder finns i den här tråden och tangentbordsguiden. De finns i svart och vitt, med/utan led, normal/tkl/mini och med blå/röda/svarta/bruna och clear-switchar. De utan led kostar runt 350 spänn med abs-knappar(tror jag). Har ju även köpt ett KBT, det med aluchassi. Lite dyrare men ack så najs!

Rappoo är ett annat inhemskt märke. De har kopierat cherry-switcharna och gjort en gul. Ingen aning om hur den är, tangentborden kostar typ 200 spänn.

Cherrys egna tangentbord finns att köpa i mängder här. Priser runt 400 spänn.

Hittade ett filco, troligtvis abs-knappar, han skulle ha 800 spänn för det. Sök lite på Taobao, så får du ett hum om vad som finns här.

Notera att alla tangentbord här har amerikansk layout..

Ska bygga om ett Keycool K-3 om några dagar.. så det kommer det litta fler bilder.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag har handlat en bunt Keycool, billiga tjinesiska tangentbord i bra kvalisort. Bilder finns i den här tråden och tangentbordsguiden. De finns i svart och vitt, med/utan led, normal/tkl/mini och med blå/röda/svarta/bruna och clear-switchar. De utan led kostar runt 350 spänn med abs-knappar(tror jag). Har ju även köpt ett KBT, det med aluchassi. Lite dyrare men ack så najs!

Rappoo är ett annat inhemskt märke. De har kopierat cherry-switcharna och gjort en gul. Ingen aning om hur den är, tangentborden kostar typ 200 spänn.

Cherrys egna tangentbord finns att köpa i mängder här. Priser runt 400 spänn.

Hittade ett filco, troligtvis abs-knappar, han skulle ha 800 spänn för det. Sök lite på Taobao, så får du ett hum om vad som finns här.

Notera att alla tangentbord här har amerikansk layout..

Ska bygga om ett Keycool K-3 om några dagar.. så det kommer det litta fler bilder.

Vad tycker du om amerikansk layout mot ISO layouten? Den har ju längre shift-knappar vilket jag ser som ett plus, och enterknappen kan man ju vänja sig vid. Är det något annat som är annorlunda?

Permalänk

Finns det nån butik i skåne som har en del mekaniska tangentbord att testa?
Är specefikt ute efter blåa och bruna, gärna gröna med.
Sitter nu med blackwidow, men sugen på nytt tangentbord.

Älskar dom blåa, men ja... TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA !!!!
Skönt att höra själv, men inte för andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

Enklast skulle ju vara om rubberdome-eran* kom tillbaka så slapp man köpa en av alla switchar.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av WinJi:

Finns det nån butik i skåne som har en del mekaniska tangentbord att testa?
Är specefikt ute efter blåa och bruna, gärna gröna med.
Sitter nu med blackwidow, men sugen på nytt tangentbord.

Älskar dom blåa, men ja... TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA TAKA !!!!
Skönt att höra själv, men inte för andra.

Om man kollar på Inets hemsida ser det ut som att de har en hel del modeller med olika brytare i lager (i butiken i Malmö), så antar att man borde kunna testa där om man snackar lite snällt med dem.

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Jag har handlat en bunt Keycool, billiga tjinesiska tangentbord i bra kvalisort. Bilder finns i den här tråden och tangentbordsguiden. De finns i svart och vitt, med/utan led, normal/tkl/mini och med blå/röda/svarta/bruna och clear-switchar. De utan led kostar runt 350 spänn med abs-knappar(tror jag). Har ju även köpt ett KBT, det med aluchassi. Lite dyrare men ack så najs!

Rappoo är ett annat inhemskt märke. De har kopierat cherry-switcharna och gjort en gul. Ingen aning om hur den är, tangentborden kostar typ 200 spänn.

Cherrys egna tangentbord finns att köpa i mängder här. Priser runt 400 spänn.

Hittade ett filco, troligtvis abs-knappar, han skulle ha 800 spänn för det. Sök lite på Taobao, så får du ett hum om vad som finns här.

Notera att alla tangentbord här har amerikansk layout..

Ska bygga om ett Keycool K-3 om några dagar.. så det kommer det litta fler bilder.

Tack för det bra svaret. Vad svårt det är att kolla runt på den kinesiska hemsidan med alla tecken hit och dit haha. Skulle du kunna länka ett billigt tkl med mx blue och ledbelysning? Tack på förhand. Ser fram emot ditt kommande projekt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Vad tycker du om amerikansk layout mot ISO layouten? Den har ju längre shift-knappar vilket jag ser som ett plus, och enterknappen kan man ju vänja sig vid. Är det något annat som är annorlunda?

Du tappar ju knappen med <>|, om man kör svensk layout på ett amerikanskt tgb.. kan bli störigt ibland. Men annars, nej inte vad jag kan komma på.

Skrivet av addonadde:

Tack för det bra svaret. Vad svårt det är att kolla runt på den kinesiska hemsidan med alla tecken hit och dit haha. Skulle du kunna länka ett billigt tkl med mx blue och ledbelysning? Tack på förhand. Ser fram emot ditt kommande projekt!

Här är ett exempel: http://item.taobao.com/item.htm?spm=a230r.1.10.19.UyHJL3&id=1...
Man kan få ungefär samma priser i kinesiska elektronikmarknader, om man prutar lite.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Enklast skulle ju vara om rubberdome-eran* kom tillbaka så slapp man köpa en av alla switchar.

Gillar du rubberdome så köp ett topre så kommer du att bli nöjd

Skrivet av CCWarlock:

Du tappar ju knappen med <>|, om man kör svensk layout på ett amerikanskt tgb.. kan bli störigt ibland. Men annars, nej inte vad jag kan komma på.

Så man kan inte använda nån annan knapp för att få dom tecknen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Så man kan inte använda nån annan knapp för att få dom tecknen?

Jojo självklart. Jag kör altgr + z,x och c för <>|

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Om man kollar på Inets hemsida ser det ut som att de har en hel del modeller med olika brytare i lager (i butiken i Malmö), så antar att man borde kunna testa där om man snackar lite snällt med dem.

Jag var där i måndags och frågade om dom hade några man kunde få testa. Förklarade att jag var intresserad av brun, röd eller blå. Personalen öppnade då förpackningen till två av tangentborden och lät mig testa. Härlig kundservice!

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Om man kollar på Inets hemsida ser det ut som att de har en hel del modeller med olika brytare i lager (i butiken i Malmö), så antar att man borde kunna testa där om man snackar lite snällt med dem.

Har faktist mailat dom härom veckan.

Citat:

WinJi: Hej, undrar om ni har Ducky SHINE2 MX Blue & MX Brown i butik(malmö), som man kan testa?

Inet: Hej.

Tyvärr har ej Malmöbutiken ej Ducky som demo.

I mån om tid så kan du få testa direkt på plats om du frågar personalen.

Vi får många frågor om detta så vi skall på sikt bli bättre på att ha de mekaniska tagentborden som demo.

Så med andra ord man får komma mitt på dagen. Då man själv inte har tid, för man jobbar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Jag var där i måndags och frågade om dom hade några man kunde få testa. Förklarade att jag var intresserad av brun, röd eller blå. Personalen öppnade då förpackningen till två av tangentborden och lät mig testa. Härlig kundservice!

Riktigt trevligt :), vad tyckte du om brytarna?

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Riktigt trevligt :), vad tyckte du om brytarna?

Det slutade med bruna, de enda jag inte testade haha. Jag tyckte att röda hade för lite respons och blå för stort motstånd, så jag chansade och köpte ett brunt. Är nöjd, men man bör tänka på att tangenterna är höga - iallafall på mitt Zowie.

Permalänk

Efter prövat Steel series, qpad, zowie, samt Mionix så valde jag qpad. Har haft det ett tag, mk 80 med blåa brytare

Älskar det, älskar när det låter när man skriver, samt passar mig perfekt när jag spelar! Är van klicka hela vägen ner samt släppa, innan nästa klick och tryck så dem är just awesome.

Ljudet är nog den största anledningen till att jag älskar det. I'm wierd indeed

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Efter prövat Steel series, qpad, zowie, samt Mionix så valde jag qpad. Har haft det ett tag, mk 80 med blåa brytare

Älskar det, älskar när det låter när man skriver, samt passar mig perfekt när jag spelar! Är van klicka hela vägen ner samt släppa, innan nästa klick och tryck så dem är just awesome.

Ljudet är nog den största anledningen till att jag älskar det. I'm wierd indeed

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudet är underbart, men folk i ens omgivning tenderar att inte uppskatta det :P.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag stoppade precis fjädrar från MX clear i mina röda brytare, för de röda är för lätt. Resultat? Sjukt najs. Känns lite stelare än mina svarta på ett annat tgb.

Vad kallar man röda brytare med fjädrar från clear? Pinks? Ghetto bl..? Det sista blir kanske inte så okej, dessutom är fjädrarna hårdare än de i MX black.
Nu ska jag bara sätta i nya dioder, för några gick sönder i processen.. sen är det färdigt.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vart man kan köpa CM Storm Rapid med blå brytare och svensk layout eller också om http://www.inet.se/produkt/6101825/cooler-master-storm-quickf... är likvärdigt? Sitter med ett MK-50 just nu och är inte helt nöjd, testade ett annat tangentbord med blåa brytare i veckan och är helt såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av somfan:

Är det någon som vet vart man kan köpa CM Storm Rapid med blå brytare och svensk layout eller också om http://www.inet.se/produkt/6101825/cooler-master-storm-quickf... är likvärdigt? Sitter med ett MK-50 just nu och är inte helt nöjd, testade ett annat tangentbord med blåa brytare i veckan och är helt såld!

Kan tipsa duckys tenkeyless med blå brytare och pbt keycaps, grymt skönt

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en Leopold FC500R (brun) men de finns inte med svensk layout, är ANSI layout smidigare att skriva på? verkar som vissa specialtecken sitter bättre.

http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,fullsize&p...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Digital8:

Jag är sugen på en Leopold FC500R (brun) men de finns inte med svensk layout, är ANSI layout smidigare att skriva på? verkar som vissa specialtecken sitter bättre.

http://elitekeyboards.com/products.php?sub=leopold,fullsize&p...

Jag skulle inte rekommendera dig att använda dig av US ANSI utan att ha tangentbordet på svenska, och då kommer alla tecken vara likadant som på ditt tangentbord med Svensk ISO, bara det att alla tecken kommer vara fel på tangenterna.

Sedan fattas knappen höger om vänster shift på ANSI tangentbord också, så du kommer aldrig kunna skriva "<3".

Men leopold är bra tangentbord, skulle dock rekommendera dig Ducky med svensk ISO istället, de använder sig av samma stabilisatorer och är minst lika bra byggda som Leopold, så skrivmässigt kommer du inte känna någon skillnad alls mot ett leopold.

Permalänk
Medlem

Någon som har ett Qpad MK-80 och använder o-ringar? Funderar på det, men vet inte riktigt om dom kommer i vägen för bakgrundsbelysningen? Led-dioden sitter ju precis där.