WoW Vanilla, TBC, WOTLK, Cata, MoP

Permalänk
Medlem

WoW Vanilla, TBC, WOTLK, Cata, MoP

Tjenare Swec!
Satt och tänkte på gamla WoW minnen.. Och vore det inte nice om man kunde välja vilken expansion man ville köra på i retail, och slippa alla privatservrar? Alltså att det fanns servrar för varje expandsion, några vanilla servrar och allt var som vanilla. Och outlands inte fanns, samma med TBC. Några servrar för TBC och Northrend finns inte ens på kartan. Dvs att allt var som det var innan WOTLK, samma med Cata.

Ja, ni fattar!

Vad tycker ni? Bra/dåligt om det var så? Motivera!

/Novo, Syntax, JokeR

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Tjenare Swec!
Satt och tänkte på gamla WoW minnen.. Och vore det inte nice om man kunde välja vilken expansion man ville köra på i retail, och slippa alla privatservrar? Alltså att det fanns servrar för varje expandsion, några vanilla servrar och allt var som vanilla. Och outlands inte fanns, samma med TBC. Några servrar för TBC och Northrend finns inte ens på kartan. Dvs att allt var som det var innan WOTLK, samma med Cata.

Ja, ni fattar!

Vad tycker ni? Bra/dåligt om det var så? Motivera!

/Novo, Syntax, JokeR

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt velat ha Classic och TBC servers jävligt länge :3 Mest TBC då WoW var som roligast :3 Min åsikt då.

Permalänk
Medlem

Skulle väl vara trevligt på ett sätt. Men sen kanske kompisarna tycker en annan expansion var bättre och så blir allt bara kaos.

TBC är min personliga favorit. Hann inte med Classic :/

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Låter väldigt trevligt faktiskt, men kostnaden att hålla servrar för just vanilla/tbc/etc etc skulle bli lite kostsamt för syftet, majoriteten av spelarna vill ju spela senaste expansionen.
Vet att det finns fler än mig som skulle vilja gå tillbaka och uppleva gamla vanilla igen, levlandet, känslan av world pvp medans man farmar mats inför raids osv, fast raider på en sådan server skulle nog inte fungera pga low playerbase.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Sötast
Skrivet av hoan:

Låter väldigt trevligt faktiskt, men kostnaden att hålla servrar för just vanilla/tbc/etc etc skulle bli lite kostsamt för syftet, majoriteten av spelarna vill ju spela senaste expansionen.
Vet att det finns fler än mig som skulle vilja gå tillbaka och uppleva gamla vanilla igen, levlandet, känslan av world pvp medans man farmar mats inför raids osv, fast raider på en sådan server skulle nog inte fungera pga low playerbase.

Inte en chans att det skulle bli ett litet spelarantal, Det är inte ovanligt att det finns flera tusen spelare på en privat server och det är ingen lögn att det finns hundratals privatservrar.

Det finns säkert flera som spelar endast för att det är gratis, men det är även extremt många som har spelat på privatserver och slutat igen just pga att det inte fungerar så pass bra som en blizz server gör.

Finns en ganska stor risk att Blizz hade fått mig som kund igen om jag hade kunnat lira oldschool wow, tyvärr är mop inget för mig då jag somnar vid datorn om jag spelar spel helt utan utmaning.

Permalänk
Medlem

Hmm, ni har rätt, men vore ändå fränt med några sådana servrar! =]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Låter väldigt trevligt faktiskt, men kostnaden att hålla servrar för just vanilla/tbc/etc etc skulle bli lite kostsamt för syftet, majoriteten av spelarna vill ju spela senaste expansionen.
Vet att det finns fler än mig som skulle vilja gå tillbaka och uppleva gamla vanilla igen, levlandet, känslan av world pvp medans man farmar mats inför raids osv, fast raider på en sådan server skulle nog inte fungera pga low playerbase.

Varför skulle servrerbefolkningen ha något att göra med lägre playerbase?

Är det 5 miljoner aktiva spelare idag och 10000 per server finns det 500 servrar.

Säg att endast 80000 vill spela aktivt i TBC... Ja då sätter man ju bara upp 8 servrar så blir det lika många spelare per server som idag. Man kan till och med ha väsentligt FLER spelare per server om man vill än vad gick på den tiden pga att det finns bättre hårdvara numera

Permalänk
Avstängd

VANILLA <3

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Detta har diskuterats många gånger tidigare och Blizzard menar att det skulle vara för kostsamt för dem att köra två eller flera olika versioner av spelet (patcher) live och uppdatera dem. Skulle man börja om från början av Vanilla och TBC skulle Blizzard vara tvungna att rulla ut de gamla patcherna, men samtidigt fixa buggarna på dem som fixats i senare patcher och det skulle ju kräva mycket mer arbete från Blizzard (inte lönsamt). Sen tror jag att många skulle spela ett tag men sedan tröttna då de redan gjort allting.
Själv föredrog jag Vanilla som så mång andra, främst tack vare World PvPn och till viss del World bossarna samt 40 manna raiden. Även rankingsystemet i PvPn uppskattade jag väldigt mycket. Kollar man på expansioner så var TBC min absoluta favorit, men hade väldigt mycket kul i Wotlk också. Värt att poängtera är att jag mest spelat PvE på senare dagar och kan därför inte uttala mig om PvPn i Cata/MoP men Cata var nog den absolut sämsta av expansionerna.

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett något sådant, haft den idén jag också! ..

maybe lite OT och trots att det är olagligt

men varför sätter vi/någon inte ihop en privatserver med tbc på som är instant60/blizzlike med något högre xprate men dropraten ex. är desamma som var i TBC. Är inte så high angående vilken patch som var bäst just i TBC men det antar jag att ni super-oldschool rävar kan! .. För mig låter det som en bra idé, men det är ju jag det

Ursäkta om det strider mot någon regel, redigeras om så önskas.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

FInns ju folk som raidar vanilla och sätter en exp stop på gubben på lvl 60 bara. Kolla officiella forumet

Permalänk
Medlem

npc'n finns nära battleground mästarna i stormwind/ogrimmar, som stoppar exp.

Permalänk
Medlem

Fan vilken bra ide. Det vore kanon om man kunde välja först vilken exp man vill spela, Vanilla, TBC osv , sen får man välja server. Fan va kul det vore

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

TBC ftw.. innan patchen med gratis gear för badgets, Det var då det börja gå neråt för w0w

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Vad hade blizzard tjänat på det? Typ ingenting, eftersom dem måste underhålla allt fler servrar, fler gms etc. Och varför vill man ens ha en sådan server när man kan skapa t.ex lvl 60 Guilds och bara köra 60 gear, vanilla enchants etc?

Och Blizzard måste känna sig hur j* kassa som helst om dem hade fixat tex vanilla servrar för att det finns en mängd spelare som inte gillar att saker förändras. Som sagt, ta av er nostalgiglasögonen.

EDIT: Sen kan jag ju självklart hålla med om att det finns saker som borde komma tillbaka som tex Onyxia lvl 60 och gamla saker från vanilla, men dem hade ´kunnat ta tillbaka det till WoW nu. Om en server alltid hade varit patch 2.4.3 hade man tröttnat efter någon månad.

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av kUuul:

Vad hade blizzard tjänat på det? Typ ingenting, eftersom dem måste underhålla allt fler servrar, fler gms etc. Och varför vill man ens ha en sådan server när man kan skapa t.ex lvl 60 Guilds och bara köra 60 gear, vanilla enchants etc?

Jadu.. Vad hade blizzard tjänat på att få in fler spelare som vill spela och betala?

Gör du dig bara till eller förstår du verkligen inte att fler betalande spelare är något som blizzard skulle tjäna mer än "typ ingenting" på???

Skrivet av kUuul:

Om en server alltid hade varit patch 2.4.3 hade man tröttnat efter någon månad.

Och om de har 5 olika expansioner du kan spela och det tar 2månader för dig att tröttna på varje... Så kan blizzard dra in 130kr * 10mån = 1300kr extra på dig...
Om en miljon spelare är intresserade i samma grad kan Blizzard dra in 1'300'000'000 kr eller 1,3 miljarder.

Permalänk
Medlem

Om man ska dra en psykologisk aspekt i detta så tror jag att folk dras till utmaningar. Det man oftast inte kan få, jagar man. har spelat alla exp förutom Cat då jag la av pga att det va helt enkelt värdelöst men jag glömmer aldrig bort känslan man hade i TBC och vanilla.. hur attraktivt det va att kolla epic gears på andra gubbar då dem hade fått det via ragnaros eller Naxx. Jag tror det hela handlar om att det har blivit för enkelt att skaffa sig just Epic gears eller tiers och därav står folk i slutändan med att ha klarat alla bossar och alla dem bästa gearsen man kan ha utan att känna någon glädje.

Om folk kommer ihåg Vanilla och TBC så hann man faktist inte få alla gears.. det va ytterst sällsynt att man såg majoriteten med spelare ha allt man kan ha.. jag själv va bland dem bäst gearade magen i WOTLK men det är inget jag är stolt över i och med att 100000 andra hade samma grej som mig.

Så mer sällsynhet och flera instanser som är grymt svåra samt annorlunda drop rate som gör en Epic faktist Epic och inte an rare av något slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Tjenare Swec!
Satt och tänkte på gamla WoW minnen.. Och vore det inte nice om man kunde välja vilken expansion man ville köra på i retail, och slippa alla privatservrar? Alltså att det fanns servrar för varje expandsion, några vanilla servrar och allt var som vanilla. Och outlands inte fanns, samma med TBC. Några servrar för TBC och Northrend finns inte ens på kartan. Dvs att allt var som det var innan WOTLK, samma med Cata.

Ja, ni fattar!

Vad tycker ni? Bra/dåligt om det var så? Motivera!

/Novo, Syntax, JokeR

Skickades från m.sweclockers.com

blizz vill inte göra detta för att om dem ska göra det så måste dem fortfarande supporta dem tidigare versionerna med uppdateringar och server saker.

problemet är att det går att köra t.ex. TBC fortfarande om du verkligen vill, det är bara att låsa din level där och spela med andra equally minded. men problemet är att det aldrig kommer funka i längden då det finns level items osv som förstör allt ihop.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Avstängd

Tycker också man borde ha val möjligheten att välja vilken expansion man vill spela.... det skulle göra spelet så mycket intressantare!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Minns ni inte hur obalanserat vanilla var?
2 DPS klasser (rogue och fury warrior), resten av raiden fanns för att hålla förse dem med buffar och debuffa mobsen.
Item fighten, bråka med 30 personer om ett vapen som hade 2-6% chans per vecka.
PVP? Hej 1-2 shot (på riktigt).

De spaltkilometer av gnäll om "obalansen" som finns idag är en droppe i havet jämfört med hur det skulle se ut om Blizzard slog upp officiella vanilla servrar.
Dessutom kommer förväntan om att allt ska vara buggfritt när det är en officiell tjänst, medan på privata hackerservrar kan jag tänka mig att folk står ut lite med vad som hälst - för det är ju ändå gratis.

Men tillhörde man toppen var det så klart förbaskat roligt.

Permalänk
Medlem

Ett mellanting hade varit om man hade kunnat välja att få sin raid skalad till instansen i fråga.
Jag hade gärna velat spela om SSC, Lady Vashj är fan den bästa fight jag någonsin spelat, satan vad det krävde fokus!

En LFR-grupp idag skulle ju inte få ner den fighten på resten av wow's livstid

Permalänk
Medlem

Om de väljer att starta upp med en Vanilla server så kommer jag inte tveka på att börja spela igen

Permalänk

gillade classic väldigt mycket då var det verkligen respect att vara högsta ranken i pvp för det var svårt att komma dit fick väll rank 12 som mest tror jag det var. Även pven var ruskigt svårt kommer ihåg naxx när det släpptes.

Tbc var dock den roligaste exp tycker jag svåra raids och rolig pvp med arena och grejer körde nästan bara pvp här arena var riktigt kul här!

wotlk spelade jag också en del i gillade det med dock inte lika mycket som innan. körde typ bara pve och väldigt lite pvp

cata var nog den som var långtråkigast i slutet. Dock var det roligaste exp att questa i körde medium pvp och mycket raid

mop har jag inte provat har haf accet fryst sedan i april för det blev så sjukt långtåkigt att vänta på alla resets

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jadu.. Vad hade blizzard tjänat på att få in fler spelare som vill spela och betala?

Gör du dig bara till eller förstår du verkligen inte att fler betalande spelare är något som blizzard skulle tjäna mer än "typ ingenting" på???

Och om de har 5 olika expansioner du kan spela och det tar 2månader för dig att tröttna på varje... Så kan blizzard dra in 130kr * 10mån = 1300kr extra på dig...
Om en miljon spelare är intresserade i samma grad kan Blizzard dra in 1'300'000'000 kr eller 1,3 miljarder.

Men lilla Ixos, dem måste ju betala för underhåll, fler GMs etc. Och som någon sa ovan, buggarna och allt måste fixas till IGEN osv. Förstår du inte hur mycket arbete som Blizzard skulle vara tvungna att lägga ned för att få upp dem när man bara kan fixa en Guild etc som bara är lvl 60, gör vanilla saker och håller sig till det istället för att dem ska öppna helt nya servrar. Och om man inte vill det pga att "det var svårare förr" etc så är det nog större chans att dem ändrar tbx gamla raids som det var innan istället för att öppna helt nya servrar.

EDIT: Och det skulle verkligen inte vara 1m spelare som skulle vilja spela igen och OCKSÅ betala fullpris för spelet.

Blev rörigt, YOLO

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Master of Overkill

Saken är den att du vill inte ha Vanilla server igen för att det kommer vara så liten playerbase och alla kan redan tactics för PvE och det enda som kommer att hända är att folk kommer zerg genom allt konton och vänta på patcharna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av kUuul:

Men lilla Ixos, dem måste ju betala för underhåll, fler GMs etc. Och som någon sa ovan, buggarna och allt måste fixas till IGEN osv. Förstår du inte hur mycket arbete som Blizzard skulle vara tvungna att lägga ned för att få upp dem när man bara kan fixa en Guild etc som bara är lvl 60, gör vanilla saker och håller sig till det istället för att dem ska öppna helt nya servrar.

Jo jag har full förståelse för hur dyrt det skulle vara eftersom jag jobbar inom IT.

Har de kvar backup builds från den tidigare (vilket alla större seriösa företag har), så innebär det mycket liten kostnad och i princip noll utveckling för att fixa det.

Det är bara att ladda upp dem till servern och tuta och köra. Faktiskt så enkelt att göra så att många piratservrar gör det utan några ekonomiska resurser över huvud taget och med mycket liten kunskap inom utveckling. Det dyra för en piratserver är serverkostnaden.

Underhåll betalas lika mycket per spelare oavsett vilka servrar de spelar på.
Vilka buggar måste fixas? Gick spelet inte spela förr i tiden eller vad?
Inga fler GMs behövs per spelare, utan du behöver anställa fler endast om det blir en stor anstormning.

Varför envisas du med att hävda att fler spelare är dåligt för Blizzard??? :S
Fler spelare är alltid positivt för dem oavsett vilka servrar de råkar spela på.

Permalänk
Medlem

Ja det hade nog varit roligt om man gillade de förra expansionerna. (Själv tycker jag Vanilla var dåligt, mat till sin pet, loyalty, farma guld i 400 timmar för att ha råd att göra raids då man var tvungen att betala absurda mängder för pilar och/eller kulor.
Mounts på level 40...
PvP-ranking som krävde på tok för mycket tid. Spela Warlock var ett skämt, "O nej 4 inc till Gold Mine, lugnt! Jag kör en fear på ALLA, slänger på några siphon life och corruption och tar en kaffe!"
40-manna raids utan taktiker där ens rotation var att stå helt still utan att trycka på någon knapp under 4 sekunder var 10:e sekund.

TBC var ganska roligt dock, minns att jag älskade arenan och flying mounts var så stort att bara det räckte för att hålla mig glad i ett år.
Raiding var även mycket roligt här.)

Men jag antar att om det finns nog med kunder, så bör det väl inte vara några problem för Blizzard att öppna en server eller tre.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Tjenare Swec!
Satt och tänkte på gamla WoW minnen.. Och vore det inte nice om man kunde välja vilken expansion man ville köra på i retail, och slippa alla privatservrar? Alltså att det fanns servrar för varje expandsion, några vanilla servrar och allt var som vanilla. Och outlands inte fanns, samma med TBC. Några servrar för TBC och Northrend finns inte ens på kartan. Dvs att allt var som det var innan WOTLK, samma med Cata.

Ja, ni fattar!

Vad tycker ni? Bra/dåligt om det var så? Motivera!

/Novo, Syntax, JokeR

Skickades från m.sweclockers.com

Dåligt.

Jag skulle inte uppskatta det i alla fall. Det har skett så många förbättringar av själva systemet med varje expansion så att gå tillbaka till Vanilla vore jättejobbigt.

Jag är nöjd med tiden jag spenderade när det begav sig, det var riktigt roligt många gånger men vill verkligen inte köra om allt med samma förutsättningar som fanns då en gång till. Det är så mycket trevligare nu med smartare talent-system, auto-queue till instanser, pet battles, farming och bättre balans i PvP/Raider t.ex.

För att inte tala om senaste expansionen när man faktiskt kan välja massor av olika saker att göra. I vanilla satt man och grindade Argent Dawn eller Cenarion Circle reputation när man närmade sig 60. Nu får man åtminstone göra lite quests som varierar, flygbomba, rulla som en boll på muren och annat istället för "döda så många skelett/insekter du kan tills du har lootat tokens för inlämning".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Blizzard har sagt flera gånger att dom vill att WoW ska gå frammåt och att släppa en vanillaserver hade varit ett erkännande att deras nuravande produkt inte är bra nog

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av kUuul:

EDIT: Och det skulle verkligen inte vara 1m spelare som skulle vilja spela igen och OCKSÅ betala fullpris för spelet.

Hur kan du veta det?

Uppskattningsvis har Blizzard haft ungefär 20-50 miljoner spelare som någon gång haft ett aktivt WoW konto under en tidigare expansion (men slutat). Exakt hur många de är vet endast Blizzard men rimligtvis ungefär så många då de som mest hade 12 miljoner aktiva konton för något år sedan.

Om bara en på 20 av dessa återaktiverar för att testa det så har blizzard mellan 1 till 2,5 miljoner spelare till på dag ett! (och då räknar jag inte med de som är nuvarande kunder).

Om en på hundra återaktiverar har Blizzard 200'000 - 500'000 kunder till.

Vidare behöver de inte betala fullpris då du inte behöver köpa några expansioner utan man rimligtvis har kvar sin gamla expansion man vill återuppleva.