Solskens historia! Bakat 4870x2
Det börjar såhär:
Min kompis hängde mycket i den lokala datorbutiken och spendera mycket tid att snacka med snubben som ägde butiken. Han fick också göra lite ärenden till och från. Som vanligt så går alla små PC-butiker konkurs och saker måset säljas ut.
Han blev då erbjuden att ärva några grejer - inget state of the art, men det var en grej som var riktigt intressant. Ett 4870 x2. Killen i butiken sa att det inte funkade men det kanske går att mecka igång det.
Då sa jag till min kompis - prova baka kortet i ugnen! och så skickade jag en länk med en guide.
Efter att ha spenderat 9 minuter i ugnen på 200 grader. Utan kylare eller andra plast detaljer(!). Så var det tid att kylas ned och monteras ihop.
En första montering utan kylpasta bara för att se så det startar upp!
Precis som gudarna lovat - Det startade upp. Helt okej tyckte jag och inget mer med det. Jag menar kortet kan ju inte vara något så speciellt. Sitter själv på ett 4770 och är riktigt less på att spela spel på lägsta grafiken!
Han plockar ur grafikkortet och monterar ned det. Applicerar kylpasta och skruvar ihop det. In i burken igen och då säger jag åt honom att "Fan, prova dra igång ett nyare spel och dra upp inställningarna max och spela så ett tag för att kolla stabiliteten på kortet".
Sagt och gjort han spelade Metro 2033 på nästan högsta inställningar i strax över en timme. Helt fel fritt och FPS stabil. Det är nu jag börjar bli avundsjuk! Han har alltså fått det är grafikkortet helt gratis!
Här nedan kommer lite bilder:
Nedstrippat ifrån kylare och plastdetaljer.
Uppställt och redo för att åka in i ugnen!
Inne i ugnen - med GPUn nedåt. Jag vet inte om det ska göra någon skillnad om den är uppåt eller nedåt alla verkar säga olika! Ugnen är förvärmd på 200 grader och kortet ska ligga där inne i 9 minuter~.
Första uppstarten. Kortet låg jätte varmt innan drivrutierna var installerade sen sjönk det ned till 50~ grader.
Sa åt min kompis att installera MSI afterburner för att göra en fläktkurva (helt sjukt att CCC inte har någon fläktkurva!!)
Anledningen till varför det här ska fungera är för att när man spelar hårt på ett grafikkort så blir det varmt (obviously!) och sen kylls det ned så snabbt så fort det slutar jobba med fläkten. Då bildas det små luftbubblor i lödtennen som håller fast diversekomponenter. Dessa bubblor stör flödet på elektronerna och skapar ett högre motstånd som är tillräckligt för att kortet ska fallera.
När man då bakar det i ugnen vid 200 grader (lödtennet smälter vid 160-210 grader beroende på vilken blandning). När det smälter så kryper bubblorna ut likt bubblor i vatten och sen låter man kortet få svalna sakt så alla bubblor hinner krypa ut och inte stelna i lödtennet!
Det är den uppfattningen jag fått av mitt lila research idag!
Hoppas alla får en god jul och en trevligt natt.
Och jag vill ursäkta om den här posten verkar lite childish men jag är så exalterad över att det fungerade!
~. Citera så jag hittar tillbaka .~