Köp från Ebay! Är detta scam?

Permalänk
Medlem

Köp från Ebay! Är detta scam?

Hejsan!

Jag behöver eran hjälp angående ett köp från Ebay. Mitt problem ligger i om jag håller på att bli scammad eller inte? Jag har nämligen tänkt att köpa en Macbook pro retina 15 från utlandet på grund av att det är oftast mycket billigare. Jag hittade en annons med datorn för 9000 kr, självklart så var min första tanka "Är det för bra för vara sant så är det oftast det". Efter en lättare undersökning så verkar han ganska "Clean" och mitt problem ligger i om jag nu ska lita på honom.

Hans orsak därför han säljer sin dator är på grund av att han fick den i födelsedagspresent men han redan har en bra dator och vill därför sälja den för att spara in till en resa i Oktober. Han är bortrest till den 12 Februari och kommer skicka iväg datorn dagen efter han kommit hem. Datorn är helt ny och oöppnad, han gick med att betala med Paypal och frakten står han för. Han har 95.9% Positive Feedback på sin profil och är ingen storsäljare på ebay.

Frågan är om jag ska lita på honom? Jag har aldrig betalat via Paypal men hört att det ska vara säkert. Någon som vet om man kan bli scammad via Paypal och hur fungerar Paypal för förstår verkligen inte logiken i deras system.

Update

Det visade sig vara en scammer. Jag sa att jag skulle batala med Paypal, han skicka ett mail om att jag skulle skicka det som en gift och där gick gränsen för mig.VARNING FÖR: http://myworld.ebay.co.uk/jessieryan1313 han är en scammer som försöker lura folk på pengar.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

paypal kan du lita på. Men om du kan lita på honom kan jag inte svara på.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Det är ju alltid en "chansning". Men har han vettig feedback så är det säkert en seriös typ.

Dock så är det inte så snyggt av nån att lägga upp en auktion och resa iväg och låta köparen vänta till att man kommer hem. Om nu auktionen har gått ut...

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig litat på han, uppbyggt för att vara bluff. Det där med "hade redan bra dator" köper jag inte, visst den han fick den av kan vara okunnig och inte vetat detta men inte troligt. Och att han ska resa bort säger han för att han lätt ska ha tid på sig att "komma undan" utan att du tror att han blåst dig.

Det är min teori iallafall, jag skulle inte våga gambla bort 9000kr så.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobbe134:

Hejsan!

Jag behöver eran hjälp angående ett köp från Ebay. Mitt problem ligger i om jag håller på att bli scammad eller inte? Jag har nämligen tänkt att köpa en Macbook pro retina 15 från utlandet på grund av att det är oftast mycket billigare. Jag hittade en annons med datorn för 9000 kr, självklart så var min första tanka "Är det för bra för vara sant så är det oftast det". Efter en lättare undersökning så verkar han ganska "Clean" och mitt problem ligger i om jag nu ska lita på honom.

Hans orsak därför han säljer sin dator är på grund av att han fick den i födelsedagspresent men han redan har en bra dator och vill därför sälja den för att spara in till en resa i Oktober. Han är bortrest till den 12 Februari och kommer skicka iväg datorn dagen efter han kommit hem. Datorn är helt ny och oöppnad, han gick med att betala med Paypal och frakten står han för. Han har 95.9% Positive Feedback på sin profil och är ingen storsäljare på ebay.

Frågan är om jag ska lita på honom? Jag har aldrig betalat via Paypal men hört att det ska vara säkert. Någon som vet om man kan bli scammad via Paypal och hur fungerar Paypal för förstår verkligen inte logiken på deras system.

tillkommer 25% moms och 8% tull på det priset, så slutsummen ligger på ungefär 12150.-, men visst, det låter lite för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

tillkommer 25% moms och 8% tull på det priset, så slutsummen ligger på ungefär 12150.-, men visst, det låter lite för bra för att vara sant.

Ingen extra moms eller tull om det köps inom EU.

Permalänk
Medlem

Se till så han använder deras purchase protection så är det lugnt. Det är väldigt svårt att lura folk numera. Det är inte som patetiska blocket eller tradera i sverige där det är noll säkerthet.

http://pages.ebay.com/coverage/BuyerProtectionForBuyers.html

https://www.paypal.com/us/webapps/mpp/security/safe-online-sh...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Ingen extra moms eller tull om det köps inom EU.

Det vet jag. Men det framgår inte varifrån varan levereras.

Permalänk
Medlem

Ska du betala direkt via PayPal? Isåfall skulle jag definitivt inte gå med på det. Köper du via Ebay får du "Buyers protection", vilket kort sagt betyder att du kan få tillbaka pengarna om varan inte motsvarar annonsbeskrivnngen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

köper hellre en ny...

Permalänk
Medlem

Har haft vänner som fått tillbaka pengarna efter att de har blivit scammade, från paypal dvs. Men det skall väl säkert vara rätt omständigheter för det också.
Det jag haka upp mig på var att datorn var ny och ouppackad, varför så billigt då?
Och visst vill man aldrig be den man fått presenter av om kvitto, men om man tjänar flera lax på det, varför ber han inte om kvitto och lämnar tillbaka den för fulla priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ska du betala direkt via PayPal? Isåfall skulle jag definitivt inte gå med på det. Köper du via Ebay får du "Buyers protection", vilket kort sagt betyder att du kan få tillbaka pengarna om varan inte motsvarar annonsbeskrivnngen.

Värt att nämna, såg inte att annonsen sista dag var igår så jag kontaktade honom själv och frågade om han datorn kvar och visst hade han det. Jag frågade honom om det var möjligt att betala via Paypal och självklart så sade han att det var lugnt. Men nu kommer MEN delen, citat från mailet

Would you like to make an offer and if I accept I'll give you my PayPal address? PayPal is easier for me because eBay charges very high fees, but you can check my feedback on eBay if you like and you can see that I have lots of positive from buyers.

Till en viss del så kan jag förstå honom för han skriver såhär i första mailet

Hi yes I still have it, I was going to list it again sometime but wasn't sure.
The keyboard layout is British, it is brand new and unopened, but I don't have the receipt, sorry.
If your still interested you could make me an offer an I might accept before I list it again.
Let me know ASAP.
Thanks.

Nå vad tycker ni? Värt att nämna att köpet sker ifrån UK så tull,moms tillkommer inte.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt. Priset är på tok för lågt såg jag nu. Bara en bedragare skulle sälja den så billigt eller så är den stulen. Helt ny och inget kvitto? Knappast va

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag hade inte köpt. Priset är på tok för lågt såg jag nu. Bara en bedragare skulle sälja den så billigt eller så är den stulen. Helt ny och inget kvitto? Knappast va

Men om jag lyckas få honom att använda Ebays protection så bör det vara ganska lugnt? Har egentligen inget att förlora eller missar jag något?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Köp på egen risk. Jag hade inte gjort det.

Permalänk

Att han inte vill ta det genom ebay låter lite lurt och hade gjort mig väldigt tveksam. Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att inte betala genom ebay är om jag hämtar och betalar kontant. Om du vill prova om han är ärlig kan du bara säga att du betalar bara genom ebay men att du kan tänka dig att betala hans avgifter (runt 800kr eller däromkring), att skicka det till hans paypal är inte att rekommendera om han vill ha det som gift för att "undvika avgifter"

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Varför skulle han inte få med kvitto ( garanti ) på en så dyr gåva. Och sen sälja direkt o till under pris. Han kan väl bara enkelt lämna tillbaka på öppet köp. Få tillbaka varenda pund. Och slipper annons besvär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Hur mycket feedback har han (inte % utan folk som gett han den feedbacken).

Vad har han sålt tidigare ?

Köpte du datorn genom amerikanska ebay dvs ebay.com ?

Om du köpt genom ovannämnda så får du pengarna tillbaka om det nu skulle visa sig att du inte får någon vara, det är lite omständigt och hanteringstiden kan variera mellan 3-6 veckor men så länge du kan bevisa att du inte fått det du beställt och han inte kan bevisa motsatsen så ska det ordna sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Hur mycket feedback har han (inte % utan folk som gett han den feedbacken).

Vad har han sålt tidigare ?

Köpte du datorn genom amerikanska ebay dvs ebay.com ?

Om du köpt genom ovannämnda så får du pengarna tillbaka om det nu skulle visa sig att du inte får någon vara, det är lite omständigt och hanteringstiden kan variera mellan 3-6 veckor men så länge du kan bevisa att du inte fått det du beställt och han inte kan bevisa motsatsen så ska det ordna sig.

Som sagt jag har inte beställt varan på grund av att jag inte är säker på om han försöker scamma. Jag hittade annonsen via ebay.se, http://myworld.ebay.co.uk/jessieryan1313 där har ni honom. skulle bli väldigt glad om detta nu inte var en bluff men min tro sjunker för varje minut som går.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk

Vad händer om han skickar en billig Kina-kopia eller något i den stilen, får man pengarna tillbaka då? Alltså att han skickar varan men beskrivningen i annonsen har varit fel.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt överdrivet många omdömen han har, jag hade aldrig slängt ut nära 10 lax i alla fall

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är ju något som är lurt, det känner du själv annars hade du aldrig skapat den tråden 😉
Inte värt att chansa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Han har nämligen slutat maila med mig för 2 timmar sedan. Vet ej om detta beror på om han sover eller inte men det väcker verkligen mina misstankar om att jag nästan blev lurad på 10.000 kr.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk

Tänk så istället, om den var så billig varför vart den inte såld?
Scam 99%

Permalänk

Stinker scam, går att lämna tillbaka gåvor och få inköpspriset... Så varför nöja sig med mindre... Om inte mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Hejsan tänkte bara ge er en update, han var en stor fet lögnare som försökte lura mig. Som tur var så överförde jag aldrig något till honom men VARNING FÖR: http://myworld.ebay.co.uk/jessieryan1313 han är en scammer som försöker lura folk på pengar.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Hur försökte han scamma dig ? I övrigt så har han helt okey omdömen för att man ska våga köpa från han och kollar man på vad han sålt tidigare så jag jag en ipod samt ipad bland annat. Kanske är så att han bara är väldigt bortskämd och får mac produkter som han sedan säljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe134:

Han har 95.9% Positive Feedback på sin profil och är ingen storsäljare på ebay.

= Köpt inte. Framför allt inget dyrt. Sunt förnuft.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Hur försökte han scamma dig ? I övrigt så har han helt okey omdömen för att man ska våga köpa från han och kollar man på vad han sålt tidigare så jag jag en ipod samt ipad bland annat. Kanske är så att han bara är väldigt bortskämd och får mac produkter som han sedan säljer

Han skulle spara in pengar till en resa i Oktober och jag frågade honom varför han inte bara ber om kvittot och får pengarna tillbaka? Jag fick svaret "jag orkar inte, det tar längre tid". Efter mycket snack bla om datorn och betalningssätt så kommer vi överens om att betala via paypal men i sista sekund så skickar han iväg ett mail som säger att jag ska skicka det som en gift. Jag sa att jag inte kan göra det för då försvinner mina garantier om att få pengarna tillbaka om han skulle scamma mig. Har inte fått något svar tillbaka sedan kl 15.00 idag och detta bevisar bara en sak SCAMMER! Sedan att sälja en dator för 9000 kr och han betalar för frakten är bara för bra för vara sant.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att du och han/hon höll på att göra upp om affären vid sidan av ebays rutiner är nog för att du bör ha dragit öronen åt dig. Det är nämligen mot ebays villkor, och det finns ingen buyers protection som skulle skydda dig när han fått pengarna.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."