Vi letar exjobb i Linköping/Norrköping - Tema: Inbyggda system, systemadministration

Permalänk

Vi letar exjobb i Linköping/Norrköping - Tema: Inbyggda system, systemadministration

Hejhej

Vi går Högskoleingenjörsprogrammet inom Datateknik på LiU och letar just efter Exjobb i Linköping/Norrköping. Alla exjobb har så svåra titlar vilka man inte förstår. Vi tänkte oss något exjobb som är lite hårdvarunära eller om typ systemadministration (nätverk,servrar,RAID...). Kanske även programvara om det är något riktigt spännande!

Så är det några här som har tips om exjobb?

När man kollar runt så hittar vi saker såsom "Testare", "Systemutveckling". Vad är det och vilka kurser krävs?

Det här med svåra titlar på exjobben. Det kan ju vara så att det är svår titel. Men när man väl förstått mer konkret vad som ska göras så kanske det inte var så svårt, och man märkt att det ändå var rätt så relaterat till sin utbildning?
Brukar det vara så att alla skriver svåra titlar på exjobben som publiceras, men egentligen är det inte så svårt? Bara att alla råkar skriva så krånglig titel? Eller är det bara att inse: "Alla exjobb är svåra och mystiska". ? ^^

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Ni får försöka vara aktiva nu på LARM-dagarna och prata med företagen. Jag själv har varit usel på det då jag gått på föreläsningar och annat men där kan ni säkert få information.

Permalänk
Medlem

I regel brukar väl de exjobb som ligger ute vända sig till civilingenjörer. Då kan de vara verka lite svåra om man inte har läst avancerad matte. Men samtidigt är det som du säger att titlarna brukar se svårare ut än vad de faktiskt är.

Mitt tips är att ni själva kontaktar företag och ställer frågor samt kommer med egna idéer om vad ni vill göra. Om ni hittar en titel som verkar intressant så kontakta företaget och fråga vad exjobbet innebär och vilka kunskaper ni behöver. Som sagt så bör ni även gå på LARM nästa vecka.

Visa signatur

---

Permalänk

Som Shimonu nämnde besök mässan och prata med x-antal företag där och säg att ni är intresserade.

För vi rekryterare brukar bli mailbomdade av random nissar med inget unik bakgrund som vill göra exjobb och då gäller det att på något sätt särskilja sig från dessa. Själv så har jag tagit emot ett 20tal exjobb ansökningar denna vecka efter charmmässan och jag får bara ta in ett par, frågan är då varför ska jag välja just ett visst specifikt par? En student som inte brydde sig om charmmässan, ja den tar mitt spamfilter till eposten hand om.

Angående exjobb så är min fördom att det ofta är kladdeverk med fina titlar, det jag menar med kladdeverk är att det är stora arbeten utförda av personer med liten erfarenhet och att det ofta krävs mycket arbete för att göra något vettigt av det.
Och med detta så menar jag att exjobben ofta kan verka svårare än vad de egentligen är, då en exjobbare inte behöver ta hänsyn till allt såsom en vanlig arbetare.

Problemet med att ta in exjobbare är flera, många mindre företag ser den som en smart rekryteringsprocess. Alltså de får se vad personen går för i 3/6 månader, personen får också lära sig grunderna vilket minskar inkörningstiden. Sist så brukar också vederbörande göra något som ger något tillbaka och så blir det lite reklam för företaget emot klasskamraterna.

Så ett hett tips är att leta upp ett företag som du vill arbeta hos och de kan tycka du vara en lämplig kandidat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".