hastighet på fläktarna i htpc ?

Permalänk

hastighet på fläktarna i htpc ?

köpte som sagt detta paketet:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3019322/2013-02-23

tycker ena fläkten låter lite för mkt (misstänker det är fläkten till processorn)
drog ner speedfan för att kolla lite hur det ser ut ...
Fan1 kör runt 3300rpm
Fan2 kör runt 800rpm

kan jag på något sätt ändra detta eller så , tycker d låter lite för mkt och den på 3300 rpm känns som den går på högvarv ju ...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Men det är väl stockkylaren du kör på? Den kanske inte är optimal om du vill ha en tyst dator. Men om du kan sänka hastigheten på fläkten utan att temperaturerna blir tokiga så kör på. Har du inget program för det så kan du nog sänka hastigheten i bios

Permalänk

du läste inte texten riktigt va ?
jag har dratt ner programmet , men vågar inte riktigt ändra där utan att veta va jag gör ... PWM1 är inställd på 100% vilket gör att fläkten gick för fullt hela tiden ...
va ska jag ha den på för att den ska kyla men samtidigt inte låta fööör jäkla mkt ? måste ju ändå göra nytta också ...
75-80 för lite ?

EDIT
yes det e stock på den som sitter på processorn ja ...

Kan nån rekomendera en BRA kylare till processorn da som inte låter så mkt även om man kör på 80-100%

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Skrivet av TigerDejan:

du läste inte texten riktigt va ?
jag har dratt ner programmet , men vågar inte riktigt ändra där utan att veta va jag gör ... PWM1 är inställd på 100% vilket gör att fläkten gick för fullt hela tiden ...
va ska jag ha den på för att den ska kyla men samtidigt inte låta fööör jäkla mkt ? måste ju ändå göra nytta också ...
75-80 för lite ?

Du ser väl temperaturerna i programmet? Bara att dra ner till 80% på den högvarviga, lyssna med eget öra om fläkthastigheten faktiskt ändras. Isf vänta en stund och se vad som händer med temperaturerna. Sen sänka mer om de är ok. Vilka temperaturer har du?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

har den på 80% nu .. temp 1 och 2 ligger nästan på samma , 30-32 grader
hårddiskarna ligger på 32 och 29

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Har du ställt in fläktarna i bios? Där kan du ställa hur de skall köras beroende på temperatur på CPU.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

nae jag ändrade efter antal procent i SpeedFan ... satte ner dom på 70% och satte igång netflix , tempen ligger på ca 33-34grader
hur mkt börjar bli för varmt ?

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Ligger du under 50-60 grader har du aldrig någonting att oroa dig för. Förmodligen skulle det inte göra någonting att gå högre än så heller.

Permalänk
Skrivet av TigerDejan:

har den på 80% nu .. temp 1 och 2 ligger nästan på samma , 30-32 grader
hårddiskarna ligger på 32 och 29

Skrivet av TigerDejan:

nae jag ändrade efter antal procent i SpeedFan ... satte ner dom på 70% och satte igång netflix , tempen ligger på ca 33-34grader
hur mkt börjar bli för varmt ?

Ändras hastigheten märkbart på fläkten också? 34 grader är väl en jättebra idle- eller lätt belastningstemp. Kanske är intressant att kolla tempen under belastning om du kommer använda den till tyngre saker än att titta på film. Annars är det bara att sänka fläkthastigheten mer.

Edit: Som Tarrgoth ovan skrev, om du ligger under 60 grader vid din normala belastning så är allt grönt och lugnt. Ligger du på strax över 30 grader bara så kan du sänka fläktarna mer, om du tycker att de hörs för mycket.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

På tal om att testa temperaturen:
Jag vet inte hur Netflix fungerar, men jag kan tänka mig att det tar bra mycket mer processorkraft att spela upp film lokalt. Kommer du bara köra Netflix på datorn? Om inte, dra igång nån tung 1080p-film, ha den igång en stund och se var temperaturen stabiliserar sig.

Permalänk

jag testade bara netflix för jag kom inte på vad annat jag skulle köra hehe
har streamat fotboll nu i 50 minuter och tempen ligger på 35 grader ... skönt att man har lite tillgodo da ... ska sänka fläktarna till 75 och se vad tempen kommer ligga på ... ska dra igång en 1080p film senare och testa så återkommer jag

den andra fläkten står på 65% , misstänker att det är den som sitter bak i chassit på mitt Fractal Node 304

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte alls hur mycket värme den processorn utvecklar, eller hur bra/dålig stock-kylaren är, men jag skulle gissa på att du kan dra ner fläkthastigheten bra mycket lägre än så.

Edit: under förutsättning att du inte gör tyngre saker än att titta på film på den.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte skaffa en bra kylare och stänga av fläktarna ? Man har bara fläktar som ett rent katastrofskydd och med den länkade lådan så borde det räcka med en 500rpm fläkt i lådan och ingen fläkt på cpun om det bara är htpcbruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

använder den endast till film och streaming av sport i princip .. inga spel ingenting sånt ..
kört sanctum i 1080p nu ett par minuter ..
Temp 1: 45 grader
Temp 2: 38grader
Cpu: 22grader
GPU: 13grader
hårddiskarna ligger ca 30 grader

cpu användning pendlar mellan 15 och 19%

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TigerDejan:

använder den endast till film och streaming av sport i princip .. inga spel ingenting sånt ..
kört sanctum i 1080p nu ett par minuter ..
Temp 1: 45 grader
Temp 2: 38grader
Cpu: 22grader
GPU: 13grader
hårddiskarna ligger ca 30 grader

cpu användning pendlar mellan 15 och 19%

Antar att temp 1 är cpun och 2 moderkort ? Du kan sänka fläkten, låt cpu gå upp till minst 60C innan du börjar blåsa något mer än "cirkulation" den cpun har en max temp på 74C om jag hittade rätt info
http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-A8-Series%20A8-56...
så gör en fläktkurva i stil med "cirkulation" under 60C (500rpm) ca 50% vid 60C och 75% vid 70C och 100% vid 72C eller nått liknande du får testa dig fram lite, men så länge du ligger under 70C är det lugnt med den cpun som det verkar, du kan ju även prova att undervolta för att få den svalare.
Och byt helst till en bättre kylare som går att kombinera med lådans kylfläkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

jag vet faktiskt inte vilket som är vad av temp 1 och temp 2 ... för det finns ju CPU också ...

den kurvan verkar ju ganska så vettig faktiskt ... hur och var kan jag göra en sådan ?
den e ganska sval så den tar nog bort varmluft ganska bra chassit måste jag säga ...
hur menar du kombinera bättre kylare med lådanskylfläkt?

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TigerDejan:

jag vet faktiskt inte vilket som är vad av temp 1 och temp 2 ... för det finns ju CPU också ...

den kurvan verkar ju ganska så vettig faktiskt ... hur och var kan jag göra en sådan ?
den e ganska sval så den tar nog bort varmluft ganska bra chassit måste jag säga ...
hur menar du kombinera bättre kylare med lådanskylfläkt?

Fläktkurvor gör man i den enhet som styr dem, en fläktkontroller eller i moderkortet eller nått hjälpprogram till det. Har du dem direktanslutna till nätdelen så har du ingen möjlighet att tempstyra på det sättet.

Jag tänkte på att man ofta kan placera en fläkt så att den både drar luft ur lådan och genom cpu kylaren, man behöver oftast inte ha många fläktar på samma ställe, du har en 140mm plats bak på lådan som lär klara att kyla cpun också med rätt kylare.
det verkade inte som du använde frontfläktarna? ta bort dem helt i så fall, överväg även att ta bort bakre "fläktgallret" det brukar påverka ganska mycket när man försöker göra saker som ska ha låga luftflöden.
Jag tror att "datordelen" går att kyla med bara en lågvarvig (500rpm) 140mm fläkt i bakkant, hur din nätdel uppför sig vet jag inte, men den var väl inte passivkyld ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

jag vet faktiskt inte vilket som är vad av temp 1 och temp 2 ... för det finns ju CPU också ...

Skulle tro att programmet helt enkelt har missuppfattat vad som är vad. Min gissning är att Temp 1 är CPU. 22 Och 12 grader är för lågt för att vara rimligt.

Permalänk

@tarrgoth
hur kan jag se vad som är temp 1 och vad som är temp 2 ? cpu står oftast på 0 av någon anledning ...

@mrgaffe
poooh d där verkar för avancerat för mig .. har inte riktigt dom kunskaperna ännu att jag ska fatta hur man kirrar allt det där hehe
kan jag göra det där "schemat" i BIOS eller finns d något program eller liknande jag kan göra det i ?
va gäller fläktarna så snurrar allihopa ... även dom där fram ... du får nog förenkla lite för att jag ska fatta hur jag ska få till en riktigt riktigt bra kylning hehe sorry
nätagget är en Be Quiet Pure Power L7 430W ...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TigerDejan:

@tarrgoth
hur kan jag se vad som är temp 1 och vad som är temp 2 ? cpu står oftast på 0 av någon anledning ...

@mrgaffe
poooh d där verkar för avancerat för mig .. har inte riktigt dom kunskaperna ännu att jag ska fatta hur man kirrar allt det där hehe
kan jag göra det där "schemat" i BIOS eller finns d något program eller liknande jag kan göra det i ?
va gäller fläktarna så snurrar allihopa ... även dom där fram ... du får nog förenkla lite för att jag ska fatta hur jag ska få till en riktigt riktigt bra kylning hehe sorry
nätagget är en Be Quiet Pure Power L7 430W ...

Hittade ingen info om hur det moderkortet styr fläktarna, men det är bara att prova, annars kanske http://sites.amd.com/us/game/downloads/amd-overdrive/pages/ov... eller speedfan kan göra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TigerDejan:

@tarrgoth
hur kan jag se vad som är temp 1 och vad som är temp 2 ? cpu står oftast på 0 av någon anledning ...

För att förtydliga vad jag skrev tidigare:

Programmet har förmodligen bara förväxlat etiketterna på temperaturerna. Med andra ord så visar "Temp 1" förmodligen egentligen CPU. Vad "Temp 2" visar är jag lite mer osäker på, kanske moderkortet. Att temperaturprogram etiketterar fel är inget ovanligt, och i det här fallet spelar det ingen praktisk roll förutom att du ska låta bli att titta på "CPU"- och "GPU"-temperaturerna.

Permalänk

@tarrgoth
aah vet den förmodligen blandat ihop , men frågan är va i hela hisingen det är den mixat ihop ... vad temp 2 kan tänkas vara tex ...

@mrgaffe
vet du om man kan göra något sånt "schema" i speedfan ... eller vet NÅGON ANNAN här på formet om man kan göra det ?
vore ju riktigt jävla bra isåfall ... jag är inte så insatt i programmet så jag vågar inte pilla för mkt

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att MSI har något eget program för det? För mitt Asus-kort har jag AI Suite, som innehåller Fan Xpert+, som i sin tur kan göra rätt så avancerade fläktkurvor. Vem vet, det kanske tillochmed fungerar till andra tillverkares moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TigerDejan:

@tarrgoth
aah vet den förmodligen blandat ihop , men frågan är va i hela hisingen det är den mixat ihop ... vad temp 2 kan tänkas vara tex ...

@mrgaffe
vet du om man kan göra något sånt "schema" i speedfan ... eller vet NÅGON ANNAN här på formet om man kan göra det ?
vore ju riktigt jävla bra isåfall ... jag är inte så insatt i programmet så jag vågar inte pilla för mkt

Det är ingen fara att testa, det som händer vid en normal överhettning ( dvs om kylaren är på och du inte klockat ) är att cpun minskar multiplern när den blir för het, den klockar helt enkelt ner sig rejält, amd brukar ha 800Mhz som "hetklock" För att göra en bra fläktkurva måste man prova sig fram, men en htpc borde ligga med så låg last att den i stort sett alltid går att köra passivkyld om man har en vettig kylare, du får hålla kolla på temperaturerna och lära dig vad som är vad och prova fram inställningarna, för att kolla sensorerna så kör ett lasttest (prime95?) , cpun reagerar i stort sett omedelbart med att gå upp i temp, moderkortet släpar efter så den temp som stiger först är cpun, annars så kan du ju mäta tempen manuellt med en termometer om du inte litar på sensorerna, det är inte heller samma sensorer som styr nedklockningen, det är en ren hårdvarusak i cpun så den fungerar oavsett vad moderkortet registrerar för temperaturer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

vet inte riktigt skillnad på passivkyld och aktivkyld hehe
men tänkte mest på om man kanske kunde se i SpeedFan och identifiera vilket som är vad där ... för när jag kör typ 1080p filmer så ökar ju både CPU och GPU lite till några löjliga grader ... vad är det isåfall om temp 1 eller 2 är cpu :S

du vet inget bra program man kan göra bra schema i da ? kör du själv med SpeedFan ?

EDIT
misstänker något av detta program kan göra scheman för fläktarna ... vilket ska man ta
http://www.msi.com/product/mb/FM2-A75IA-E53.html#/?div=Utilit...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en oberoende fläktkontroller och msis mjukvaror har jag inte haft att göra med på länge, det var på sockel a tiden jag senast hade msi.
Ska du testa tempökningar så kör prime 95 som bara lastar cpun så ser du nog vilken sensor det är.
Speedfan funkar med många moderkort, men inte alla så du får testa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MSI Suite eller Control Center låter som att de skulle kunna ha den funktionaliteten. Dock inget jag vet, har inte heller haft MSI på väldigt många år.
För övrigt så skulle du kunna testa HWMonitor istället för SpeedFan. Min erfarenhet är att det är lite mer pålitligt när det kommer till temperaturavläsningar. Kan laddas ner här: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Tänk på att starta det som administratör, annars får den kanske inte upp alla temperaturer.

Permalänk

laddade ner control center nu ... ganska nice och så ... men asså man kan ju typ inte ändra och configurera någonting i det ...
står CPU Fan min 67% vid 40 grader .. och den går på 100% vid 60 grader .. man tycker ju det borde gå att ändra i ett program som är gjort för detta moderkortet ...

System fan 1 går minst på 65% vid 65 grader och 100% vid 65 grader ...

kanske ska prova HWMonitor och se om man kan göra någonting där istället ... TARRGOTH , har du lite kunskaper i det programmet ?

EDIT
går inte ändra någonting i HWMonitor heller ?! det programmet e ju bara bra om man ska övervaka tempen osv , men går ju inte göra några scheman osv

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Nej, HWMonitor används bara för att övervaka temperaturer och spänning. Tipsade om det för att det brukar vara mer pålitligt än Speedfan för att avläsa temperaturer.

Du kan ju testa att ladda ner Fan Xpert+ och se vad som händer. Det är egentligen byggt för Asus, men man vet ju aldrig. Det du ska tänka på om det faktiskt fungerar, är att temperaturavläsningen fungerar skitdåligt. Så sätt isåfall fläktkurvan utefter temperaturer från HWMonitor.