Följ Black Week på SweClockers

Coilwhine nätagg 850AX, halvdan service från INET

Permalänk
Medlem

Coilwhine nätagg 850AX, halvdan service från INET

Hej!

Igår lämnade jag tillbaka ett AX850 gold till Inet pga coilwhine, (tjuter när datorn är avstängd). Jag la till 150:- eller något och fick det lite nyare nätagget AX860I, skit schysst och trevligt bemötande!

Idag när jag kopplar in det märker jag att det nya nätagget har precis samma fel, coilwhine, (tjuter när datorn är avstäng). Denna coilwhine var till och med mer än den första jag lämnade in, kanske dubbelt så mycket. Om rummet är tyst och jag ska sova så hör jag det där förbannade tjut ljudet. Jag är väldigt känslig och måste ha tyst i rummet när jag ska sova.

Jag åker tillbaka till Inet och dem testar det direkt, grymt tänker jag så slipper man vänta någon dag. Han kommer tillbaka och säger att han endast hör oljudet när han sätter örat mot nätagget, (mycket ljud i labbet kanske?), och säger att han inte kan ta tillbaka de, det låter för lite. Han erbjuder dock mig att sälja tillbaka den för 80% av priset. Vad ska man göra egentligen, jag har ju inget och säga till om? Ett nätagg för den prislappen ska väl fan inte låta så hemskt? Nu är jag alltså tvungen att sälja tillbaka det sprillans nya nätagget? Jag vill ju heller inte ha en helt ny dator som tjuter i hela rummet när jag ska sova, så jag var alltså tvungen att betala ännu mer pengar, suck... Iallafall.. Nu sitter jag här med ännu ett nytt nätagg och är rädd att den också ska tjuta. Vad ska jag göra om det visar sig att de gör de?

Runt 3-400:- har jag slösat nu. (Uppgradera till de bättre PSU, sedan var jag tvungen att sälja tillbaka den och köpa ett AX850 gold igen).

Jag har testat nätagget med gamla datorn, nya datorn, en kompis dator, så det är inte de andra komponenterna det är fel på.

Vad tycker ni? Rätt av Inet att neka RMA? Finns de någonting man kan göra?

Tack så mycket

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

Köp en grenkontakt med en strömbrytare, problemet löst
Men allvarligt talat så kan det kanske vara ditt moderkort som drar lite effekt och därmed kittlar nätagget.

Permalänk
Medlem

Koppla datorn till en förgreningsdosa med strömbrytare på, bryt strömmen när du ska sova, problem löst

Sen tycker jag det är ett svårt läge för butiken. Antar att Corsair inte anser att nätagget är trasigt, det ligger rimligtvis inom specifikationerna, oavsett om du kan höra och störa dig på det eller inte.

Alltså är det i all väsentlighet inte trasig och godkänt för reklamation eller garanti. Frågan är väll egentligen vad man rimligen kan förvänta sig av ett nätaggregat? Hur tyst ska det vara? För det är i ärligheten namn inte direkt ovanligt att elektronik "surrar" sen om man tycker den är trasigt för att det surrar eller inte är ju en annan sak. Jag tror tyvärr det är nått man får leva med.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Ett tips, prata med Corsair direkt här på forumet, de brukar vara väldigt hjälpsamma.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

alright tack

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator

Permalänk
Medlem

Jag hade coilwhine i mitt 760 de första dagarna när det var nytt men är nu knäpptyst, Du kanske inte skulle haft så bråttom med att lämna tillbaka det.

Permalänk

Tycker det är fel att uppmana till att köpa en grendosa och stänga av datorn...

Vissa personer trivs med datorn på och vill ha den på, Då är inte lösningen stäng av datorn.
Då vissa kanske renderar på natten och använder datorn på dagen. Eller kör en hemsida på en dator, Kul om Sweclockers låg nere på natten pga coilwhine då skulle ni vara glada eller ?

Dock mer eller mindre tycker jag all elektronik har mer eller mindre coilwhine, Min Skärm när det är mycket text Surrar som fan i spolarna. Låter Groteskt.
När mitt AMD 79xx kort får 1500fps eller mer så låter det förjävligt, Skönt att Vertical sync finns.
Min router fick jag ställa in i gadroben surrade fint.
Mitt förra intel moderkort hade också fint Coilwhine i idle dock inte i load.

Har vant mig vid Surr Bzz Piiiii ljudet från coilwhine blir lite som tinnitus, Dock tjejen min värkar inte höra den frekvensen så hon har inte klagat.

Ska köpa en limpistol och limma botten på skiten som gör coilwhine, Dock får aldrig foten ur röven när det gäller sånt roligare att ha en orsak att köpa nytt liksom.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daquis:

Hej!

Igår lämnade jag tillbaka ett AX850 gold till Inet pga coilwhine, (tjuter när datorn är avstängd). Jag la till 150:- eller något och fick det lite nyare nätagget AX860I, skit schysst och trevligt bemötande!

Idag när jag kopplar in det märker jag att det nya nätagget har precis samma fel, coilwhine, (tjuter när datorn är avstäng). Denna coilwhine var till och med mer än den första jag lämnade in, kanske dubbelt så mycket. Om rummet är tyst och jag ska sova så hör jag det där förbannade tjut ljudet. Jag är väldigt känslig och måste ha tyst i rummet när jag ska sova.

Jag åker tillbaka till Inet och dem testar det direkt, grymt tänker jag så slipper man vänta någon dag. Han kommer tillbaka och säger att han endast hör oljudet när han sätter örat mot nätagget, (mycket ljud i labbet kanske?), och säger att han inte kan ta tillbaka de, det låter för lite. Han erbjuder dock mig att sälja tillbaka den för 80% av priset. Vad ska man göra egentligen, jag har ju inget och säga till om? Ett nätagg för den prislappen ska väl fan inte låta så hemskt? Vad ska jag göra, jag har ju ingenting att säga emot? Jag vill ju heller inte ha en sprillans ny dator som tjuter i hela rummet när jag ska sova, så jag var tvungen att betala ännu mer pengar, suck... Iallafall.. Nu sitter jag här med ännu ett nytt nätagg och är rädd att den också ska tjuta. Vad ska jag göra om det visar sig att de gör de?

Runt 3-400:- har jag slösat nu. (Uppgradera till de bättre PSU, sedan var jag tvungen att sälja tillbaka den och köpa ett AX850 gold igen).

Jag har testat nätagget med gamla datorn, nya datorn, en kompis dator, så det är inte de andra komponenterna det är fel på.

Vad tycker ni? Rätt av Inet att neka RMA? Finns de någonting man kan göra?

Tack så mycket

Om det inte står i manualen att det kan tjuta när det är avstängt så ska fan Inet ta tillbaks det, inget snack om saken och inget dom kan neka. Dom har två gånger till på sig att lösa problemet sen måste dom göra ett återköp på HELA summan, inga avdrag.

Så, Inet ska ge tillbaks alla pengar du lagt ut utöver ditt nuvarande till att börja med, det låter som att dom lurat dig på pengar tyvärr. Jag kommer inte handla mer av Inet efter denna historia, dom borde skämmas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Tycker det är fel att uppmana till att köpa en grendosa och stänga av datorn...

Vissa personer trivs med datorn på och vill ha den på, Då är inte lösningen stäng av datorn.
Då vissa kanske renderar på natten och använder datorn på dagen. Eller kör en hemsida på en dator, Kul om Sweclockers låg nere på natten pga coilwhine då skulle ni vara glada eller ?

...

Nu var ju problemet att nätagget lät även när datorn var avstängd och han skulle sova

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tänkte göra en liten update.
Har nu kopplat in mitt nya ax850 och det är knäpptyst vilket bevisar att det inte var min dator som lät. Tur det!!!!!!
Är riktigt besviken på Inet, har handlat av dem många måånga gånger och det har alltid gått bra, tyvärr inte denna gång. Kanske var butikschefen som var för snål. Tveksam om det blir något framtida köp hos Inet..
Tack för alla svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick precis ett trevligt samtal från Inet. Jag ska bli tillbaka krediterad de 20% som jag behövde betala, mycket snyggt av Inet. Tack så mycket, hatten av!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daquis:

Fick precis ett trevligt samtal från Inet. Jag ska bli tillbaka krediterad de 20% som jag behövde betala, mycket snyggt av Inet. Tack så mycket, hatten av!

Att du ändå fick betala dessa pengar känns ändå så pass fel att jag undviker att handla där.

Kul för dig ändå att du fick tillbaka pengarna utan att behöva göra en anmälan för bedrägeri mot Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

T
Dock mer eller mindre tycker jag all elektronik har mer eller mindre coilwhine, Min Skärm när det är mycket text Surrar som fan i spolarna. Låter Groteskt.

Har också märkt att min skärm surrar. Verkar desssutom bero på vad som visas på skärmen. Surf, textdokument, program....

EDIT
Föresten så är coilwhine ett av de svåraste problemen att bedömma. Onödigt att skapa en tråd som gnäller på INET. Trots att du fick en bra behandling så kan TS inte låta bli att whina lite.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Har också märkt att min skärm surrar. Verkar desssutom bero på vad som visas på skärmen. Surf, textdokument, program....

EDIT
Föresten så är coilwhine ett av de svåraste problemen att bedömma. Onödigt att skapa en tråd som gnäller på INET. Trots att du fick en bra behandling så kan TS inte låta bli att whina lite.

Va? Hur kan du få det till att jag blev bra behandlad? Läs tråden igen snälla. De var inte förrens jag ringde support som det började vända. I det här fallet så hjälpte det nog att gnälla lite då jag tillslut blev krediterad. Jag är i alla fall riktigt tacksam och kommer definitvt handla hos Inet igen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grabben!:

EDIT

Han blev ju otroligt dåligt behandlad. Coilwhine är coilwhine och går under garanti, allt ditt skitsnack får mig att vilja kräkas.
Undvik Inet så undviker ni att bli behandlad på detta väldigt dåliga sätt.