Permalänk

skillnad på dvi kabel

Hej som sagt innna så tänkte ja köpa ny dvi kabel, men vill veta är det någon skillnad på dvi och dvi kabel, alltså bör ja köpa en som kostar 200 för den ger bättre bild e än som kostar 50 kr?

tänkte också höra vad skillnaden mellan single link och dual link är? är det bara att dual kan visa en högre resolution, men singel klara 1920x1080?
För det är vad jag har på min skärm!

Permalänk
Medlem

På A svarar vi: Nej.
Och på B svarar vi: Ja.

Eller som vettigare svar: Nej en dyrare kabel ger inte bättre bild men kan hjälpa om man måste ha en väldigt lång sladd (5m+).
Och Dual-Link är som du säger för skärmar med högre upplösning än 1920.
Men oftast så kör man ju Displayport om man har det.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra högre än 1920x1080 så måste du ha dual-link kabel. Sedan har jag för mig att kablarna kan ha lite olika kontakter beroende på om de är gjorda för att stödja en VGA-adapter (analog). I övrigt är det en digital signal som färdas i kabeln, så bildkvaliteten påverkas inte fastän du köper en billig kabel.

Dock kan en dual-link kabel spara dig mycket bekymmer och felsökande i framtiden om vill köra en högre upplösning som en single-link kabel inte stödjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Hej som sagt innna så tänkte ja köpa ny dvi kabel, men vill veta är det någon skillnad på dvi och dvi kabel, alltså bör ja köpa en som kostar 200 för den ger bättre bild e än som kostar 50 kr?

tänkte också höra vad skillnaden mellan single link och dual link är? är det bara att dual kan visa en högre resolution, men singel klara 1920x1080?

Du bör absolut köpa dual link som är framtidssäker och inte dyrare än single link.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/kablar_och_adaptrar/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Om du vill köra högre än 1920x1080 så måste du ha dual-link kabel. Sedan har jag för mig att kablarna kan ha lite olika kontakter beroende på om de är gjorda för att stödja en VGA-adapter (analog). I övrigt är det en digital signal som färdas i kabeln, så bildkvaliteten påverkas inte fastän du köper en billig kabel.

Dock kan en dual-link kabel spara dig mycket bekymmer och felsökande i framtiden om vill köra en högre upplösning som en single-link kabel inte stödjer.

Fel. Jag kör 1920x1200 atm på en single-link-kabel.

"for widescreen 16:10 ratio of 2,098 × 1,311 or, for 4:3 ratio of 1,915 × 1,436 pixels, or for 5:4 ratio of 1,854 × 1,483 pixels." (Källa)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Beslutsstöd: Köp billigaste du hittar. Framtidssäker är bara något dumt påhitt, när du har råd med framtidsskärm har du råd med framtidskabeln.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns olika typer av dvi, men om det är rätt typ av kabel och den fungerar så är bildkvaliten densamma, men se till at välja rätt typ av dvi

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att få rätt variant av DVI-I eller DVI-D. Den ena varianten har extra stift runt flatstiftet som inte passar om uttaget saknar det. Råkade själv köpa fel nyligen till en HP-monitor och ett AMD-moderkort med inbyggt grafik där endast sladd utan extrastiften passade.

mrqaffe hann före givetvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro