Permalänk

AMD 8350 vs i5 3570K

Vilken är egentligen bäst och mest framtidssäker av dessa två processorer vid spelande?
MVH Oskar

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem

De är nästan lika bra. Svårt att säga vilken som är mest framtidsäker. Ska du rendera och liknande är FX8350 bättre. Inteln är bättre på spel som använder få kärnor samt drar minde ström. I nyare spel som BF3 är de lika bra, ingen skillnad mellan dem.

Bra moderkort är också billigare för AMDn. Upp till dig...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Beror på lite vad du håller på med skulle jag säga, men med tanke på hur utvecklingen går så är fler kärnor eller hyperthreading att föredra.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en FX 8350 och en i5 3570 är uppåt 25% i cpu tunga spel.

Där gpun är flaskhallsen blir det såklart ingen större skillnad.

Jag testade själv för 3veckor sedan då jag byggde en pc åt en vän som promt ville ha AMD, använde min i7 3770k och hans FX 8350 för att visa han skillnaden,(skillnaden mellan i7 3770k och i5 3570k är obefintlig i dagens spel) och skillnaden var markant i cpu tunga spel,så han kände sig lite dum, båda kördes med 2st GTX680, exakt samma som visas i dessa tester:
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-core-i7-3770k-gam...
http://www.guru3d.com/articles_pages...review,18.html

Skillnaden blir som störst när man använder 2st highend grafikkort,då är inte FX lämplig om man inte vill förlora prestanda.

Har sett några på swec som använde ett GTX690/ 2st 7970 med en FX 8350 cpu, lägga såna pengar på grafikkort för att sen spara någon :- på cpu/moderkort och förlora uppåt 25% i div spel, ett riktigt dåligt val.

Skillnaden blir inte lika stor med ett kort men den finns där i div spel, med svagare kort som tex 7870 så spelar det ingenroll i dom flesta spel då den blir flaskhallsen, FX serien är absolut inte gjort för att använda i ett highend system.

Sen om man ska använda AMD grafikkort är det bättre o välja en i5a då AMD länge varit mer beroende av en snabb cpu än Nvidia.

Sen är även minnesbandbreden sämre på plattformen:
http://www.guru3d.com/articles_pages...review,17.html

Skyrim som är ett av dom mest cpu tygsta spel som finns är intel dubbelt så snabb!
http://www.tomshardware.com/reviews/...ck,3407-5.html

Jag säger inte att FX 8350 är dålig, utan den bästa cpun AMD släppt på länge, senast dom hade något vettigt var Phenom II X4, 8350 är väldigt kompetent men säga att prestandan är som en i5 3570k i spel är fel, den borde ha släppt när sandybridge kom ut så den kunde konkurrera med i5 2500k..

När alla kärnor används i några program som kan nytja dom ligger FX bättre till, runt i7 3770k, även när spelen börjar stödja 8kärnor i stor utsträckning i framtiden har givetvis nya processorer släppts från både AMD och Intel så då kommer FX såklart ligga en bra bit efter och många byter ut, att vara framtids säker är aldrig lätt.

Jag hade hellre sett att amd satsa mer på en snabb 4kärnig cpu istället för att slänga på mer kärnor, släpp det när det behövs, men förmodligen kunde dom inte få upp prestandan såpass mycket att dom kunde slå en i5 3570k.

De som ångrar att dom köpte en i5 3570k istället för en FX 8350 bör läsa på och vara nöjda.

I mina ögon köper man amd om man har en budget och vill få ut så mycket man kan för pengarna (detta gäller grafikort) men det är knappt relevant på cpu sidan längre då skillnaden mellan en Intel i5 3570k och en FX 8350 är så liten att dom extra små :- borde läggas på en 1155 platform istället om man vill få ut så mycket prestanda man kan för pengarna, för det vill man väll, eller? jag vill det åtminstånde.

Skillnaden mellan moderkort är inte heller stora sålänge man inte går på topp modellerna, köper man ett medelkort utan all lullull är priserna snarlika, jag köpte tex Asrock Extreme 4 till min pc och flera andra som har en perfekt blandning mellan vad som erbjuds o priset, den stöder allt som kan behövas och har liknande möjligheter som ett billigare 990FXA moderkort har.

På gpu sidan kan jag förstå varför man väljer amd, jag gjorde själv det välet när jag köpte nya kort till min alienware m18x, 2st GTX580m kostade nästan 6000:-st medans 2st 6970m kostade 4000:- st, enda problemet jag har är drivrutinerna, buggar här o där, nya rutiner kommer ut, dom lagar några fel men så skapar dom några nya, konstant så, samma sak med 7850 kortet jag skulle ha i min media dator,väldigt instabilt och ryckigt,flöt inte på, utan sålde den o köpte ett GTX580.
just därför väljer jag och dom jag känner Nvidia grafikkort, enbart pga rutinerna, när dom fixar rutinerna går jag tillbaka.

Är såklart bra att vissa bara måste köpa AMD system annars försvinner dom, men dom måste höja sig ett snäpp till.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

beror på hur man använder processorn, att säga att deras "8" kärnor är onödigt nu vet jag inte

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Skillnaden mellan en FX 8350 och en i5 3570 är uppåt 25% i cpu tunga spel.

Där gpun är flaskhallsen blir det såklart ingen större skillnad.

Jag testade själv för 3veckor sedan då jag byggde en pc åt en vän som promt ville ha AMD, använde min i7 3770k och hans FX 8350 för att visa han skillnaden,(skillnaden mellan i7 3770k och i5 3570k är obefintlig i dagens spel) och skillnaden var markant i cpu tunga spel,så han kände sig lite dum, båda kördes med 2st GTX680, exakt samma som visas i dessa tester:
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8350-core-i7-3770k-gam...
http://www.guru3d.com/articles_pages...review,18.html

Skillnaden blir som störst när man använder 2st highend grafikkort,då är inte FX lämplig om man inte vill förlora prestanda.

Har sett några på swec som använde ett GTX690/ 2st 7970 med en FX 8350 cpu, lägga såna pengar på grafikkort för att sen spara någon :- på cpu/moderkort och förlora uppåt 25% i div spel, ett riktigt dåligt val.

Skillnaden blir inte lika stor med ett kort men den finns där i div spel, med svagare kort som tex 7870 så spelar det ingenroll i dom flesta spel då den blir flaskhallsen, FX serien är absolut inte gjort för att använda i ett highend system.

Sen om man ska använda AMD grafikkort är det bättre o välja en i5a då AMD länge varit mer beroende av en snabb cpu än Nvidia.

Sen är även minnesbandbreden sämre på plattformen:
http://www.guru3d.com/articles_pages...review,17.html

Skyrim som är ett av dom mest cpu tygsta spel som finns är intel dubbelt så snabb!
http://www.tomshardware.com/reviews/...ck,3407-5.html

Jag säger inte att FX 8350 är dålig, utan den bästa cpun AMD släppt på länge, senast dom hade något vettigt var Phenom II X4, 8350 är väldigt kompetent men säga att prestandan är som en i5 3570k i spel är fel, den borde ha släppt när sandybridge kom ut så den kunde konkurrera med i5 2500k..

När alla kärnor används i några program som kan nytja dom ligger FX bättre till, runt i7 3770k, även när spelen börjar stödja 8kärnor i stor utsträckning i framtiden har givetvis nya processorer släppts från både AMD och Intel så då kommer FX såklart ligga en bra bit efter och många byter ut, att vara framtids säker är aldrig lätt.

Jag hade hellre sett att amd satsa mer på en snabb 4kärnig cpu istället för att slänga på mer kärnor, släpp det när det behövs, men förmodligen kunde dom inte få upp prestandan såpass mycket att dom kunde slå en i5 3570k.

De som ångrar att dom köpte en i5 3570k istället för en FX 8350 bör läsa på och vara nöjda.

I mina ögon köper man amd om man har en budget och vill få ut så mycket man kan för pengarna (detta gäller grafikort) men det är knappt relevant på cpu sidan längre då skillnaden mellan en Intel i5 3570k och en FX 8350 är så liten att dom extra små :- borde läggas på en 1155 platform istället om man vill få ut så mycket prestanda man kan för pengarna, för det vill man väll, eller? jag vill det åtminstånde.

Skillnaden mellan moderkort är inte heller stora sålänge man inte går på topp modellerna, köper man ett medelkort utan all lullull är priserna snarlika, jag köpte tex Asrock Extreme 4 till min pc och flera andra som har en perfekt blandning mellan vad som erbjuds o priset, den stöder allt som kan behövas och har liknande möjligheter som ett billigare 990FXA moderkort har.

På gpu sidan kan jag förstå varför man väljer amd, jag gjorde själv det välet när jag köpte nya kort till min alienware m18x, 2st GTX580m kostade nästan 6000:-st medans 2st 6970m kostade 4000:- st, enda problemet jag har är drivrutinerna, buggar här o där, nya rutiner kommer ut, dom lagar några fel men så skapar dom några nya, konstant så, samma sak med 7850 kortet jag skulle ha i min media dator,väldigt instabilt och ryckigt,flöt inte på, utan sålde den o köpte ett GTX580.
just därför väljer jag och dom jag känner Nvidia grafikkort, enbart pga rutinerna, när dom fixar rutinerna går jag tillbaka.

Är såklart bra att vissa bara måste köpa AMD system annars försvinner dom, men dom måste höja sig ett snäpp till.

Skall man endast spela, och då göra det med dyra komponenter (FX serien f.ö är enligt mig mid-rage segmentet) så är Vishera inte jättekul. Men skall man dock rendera, multitaska, köra lite lättare spel än kanske Crysis 3 och samtidigt streama osv, så är fx-8350 ett utmärkt val.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

FX-8350 är är bättre för framtiden, den är bättre redan idag. Det finns ingen vettig utvecklare av program som idag förlitar sig på hög hastighet på en kärna för att få bättre prestanda. Alla som behöver bättre prestanda parallelliserar arbetet, man splittar upp det på flera kärnor.

Intel presterar bättre i applikationer som inte behöver prestanda vilket gäller de flesta spel. Där kan man ha vilken processor som helst och spelet fungerar, spelar ingen roll om man har 100 FPS eller 120FPS

Permalänk
Datavetare

Det är inget tvivel om att i genomsnitt så är 3570K den snabbare. Allt som använder 4 eller färre kärnor (typ 99% av alla program som existerar för desktop just nu) så kommer 3570K vara snabbare, dock så är båda tillräckligt snabba för nära nog allt man gör.

I spel kommer GPUn vara flaskhals om du kör på lite högre upplösning, så det blir lika snabbt med FX-8350 som med 3570K. Det enda jag noterat är att om man vill ha så hög minimal FPS som möjligt så är Intels CPUer bättre.

Inga spel kommer kräva och ytterst få spel kommer kunna dra någon större nytta av mer än 4-kärnor under den tidsperiod dessa CPUer kommer vara aktuella. Vissa pekar på att PS4 kommer få 8-kärnor och det kommer driva på utvecklingen, men tänk då på att PS3 har 2+6 CPU-trådar och Xbox360 har 6 CPU-trådar men det går ändå att köra även de mest krävande spelen i >60FPS med de snabbare 2-kärniga CPUerna från Intel än i dag.

Alla vill ha hög prestanda per tråd då det gör alla program snabbare, men att skapa en CPU-kärna med hög IPC är långt mycket svårare än att skapa en CPU med många CPU-kärnor fast lite lägre IPC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer