Alla fyndtips från mellandagsrean

Blåskärm under BIOS-uppdatering, nu startar datorn utan bild.

Permalänk
Medlem

Blåskärm under BIOS-uppdatering, nu startar datorn utan bild.

Hej!

Jag gjorde en BIOS-uppdatering med hjälp av Msi Live Update, mitt i processen fick jag blåskärm och datorn startades om efter någon minut när blåskärmen låg på.

Det gick ju uppenbarligen fel och nu startar datorn men får ingen bild, varken via grafikkortet eller om jag provar det integrerade. Allt är svart!

Är lite ny på det här med att flasha BIOS och dylikt så behöver hjälp. Ska jag ta ur det lilla batteriet i moderkortet för att återställa BIOS?

Blåskärmen: http://db.tt/JE2x6vxI
Dator i sign.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför flasha du BIOS från första början? Prova att cleara cmos.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns alltid en risk att uppdatera bios/UEFI och tydligen råkade du illa ut.
Hur du resetar din cmos/bios/UEFI står i din manual. Men antagligen han den inte flasha klart iom BSOD.

Kanske lite hjälp? : http://forum-en.msi.com/index.php?board=54.0

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hms. Ditt moderkort.

"M-Flash

Compared to common motherboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process"

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

Varför flasha du BIOS från första början? Prova att cleara cmos.

Hade problem med ljud som började spraka efter ett tag. Hittade ingen jumper, så provade att plocka ur batteriet men det hjälpte inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det finns alltid en risk att uppdatera bios/UEFI och tydligen råkade du illa ut.
Hur du resetar din cmos/bios/UEFI står i din manual. Men antagligen han den inte flasha klart iom BSOD.

Kanske lite hjälp? : http://forum-en.msi.com/index.php?board=54.0

Ja, läste nu i efterhand att göra det med Msi Live Update inte är rekommenderat heller.

Tack, hittade några intressanta relevanta trådar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hms. Ditt moderkort.

"M-Flash

Compared to common motherboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process"

Tack, ska kika på det! Men måste man inte komma in i bios för att komma åt M-flash? Just nu är allt svart när jag startar upp.