Sporthörlurar med fjärrkontroll till smarttelefon?

Permalänk

Sporthörlurar med fjärrkontroll till smarttelefon?

Hej!

Jag letar efter sporthörlurar till min Android telefon. De krav jag har är att de ska avvisa svett och vatten. Det ska finnas en inline-fjärrkontroll på sladden. Jag är främst intresserad av in-ear modeller (öronpluggar) eller eventuellt earbuds (öronsnäckor). De ska ha antingen fenor som gör att de sitter bra i örat eller krokar som går runt örat. Sladden ska vara ganska kort.

Jag har letat länge nu och sett det mesta, men alltid är det någon detlj som inte passar in. Om man väljer bort fjärrkontrollen så finns det många fler modeller att välja mellan. Jag kan välja bort mikrofonen, så det behöver inte vara ett rent headset som man kan svara på samtal med, men en fjärrkontroll att styra musiken med måste jag ha.

En intressant modell är Sennheiser CX680i (med ett i på slutet). Det här är en in-ear modell med fenor. Den har mikrofon och tre knappar. Men den har en sladd på 120 cm. Jag ska ha telefonen på armen. Så en 50 cm sladd hade räckt. De flesta modeller jag sett har en för lång sladd. För vem har sin smarttelefon i byxfickan om man samtidigt använder den som ett träningsredskap med diverse appar?

De har en annan modell som heter CX680 (utan i på slutet). Där har man gjort så att sladden är 70 cm. Vill man ha den längre och dessutom lägga till volymkontroll så kopplar man på en förlängningssladd. Men den modellen har endast volymkontroll, och det är en passiv volymkontroll som endast sänker volymen i hörlurarna och inte i själva telefonen. Att växla mellan låtar funkar således inte. Men jag gillar skarpt iden med att man bygger på sladdlängden till den längd som passar.

Har ni tips på andra modeller? Och om man skiter i fjärrkontrollen och istället väljer ett par som har kort sladd istället, på vilka andra sätt kan man styra musiken i telefonen? Finns det t.ex. någon bra förlängningssladd med tre-knappars fjärrkontroll som man kan koppla på?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/smart-wirel...

tror ca600kr på dustin, jag vet inte om det var detta du var ute efter, men hade sidan uppe.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Skrivet av MIFFo_BEast:

http://www.sonymobile.com/se/products/accessories/smart-wirel...

tror ca600kr på dustin, jag vet inte om det var detta du var ute efter, men hade sidan uppe.

Det ser ut mer som en modepryl än en riktig sporthörlur. De har tydligen fått Red Dot Design Award 2012. Som om det har betydelse för sport. Är de här vattentåliga (hörlurar/bluetoothenhet)?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Inte det mest prisvärda alternativet och jag är inte säker på att fjärrkontrollen är kompatibel med andriodtelefoner, men du kan ju kolla in dessa i alla fall: http://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/headphones-a...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Inte det mest prisvärda alternativet och jag är inte säker på att fjärrkontrollen är kompatibel med andriodtelefoner, men du kan ju kolla in dessa i alla fall: http://www.bose.se/SE/sv/home-and-personal-audio/headphones-a...

De där skulle vara intressanta om de inte var speciellt framtagna för iPhone. Med de här får man t.ex. ett armband från Reebok som är anpassat för iPhone. Jag har ingen iPhone och jag tänker inte skaffa en nu. Men knappar och mik borde väl passa även Android telefoner? Eller andra telefoner så som Windows Phone, så länge de använder 3,5 mm headset kontakt?

Jag behöver inte armbandet, men att det följer med ett armband höjer ju också priset. Det ser ut att vara ett riktigt bra armband. Men jag kan bara kasta det i papperskorgen när jag packar upp det, har ingen nytta av det, men ändå betalar jag extra för skiten.

Men det här var klart det bästa jag sett hittills. Tips på liknande produkter?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

De där skulle vara intressanta om de inte var speciellt framtagna för iPhone. Med de här får man t.ex. ett armband från Reebok som är anpassat för iPhone. Jag har ingen iPhone och jag tänker inte skaffa en nu. Men knappar och mik borde väl passa även Android telefoner? Eller andra telefoner så som Windows Phone, så länge de använder 3,5 mm headset kontakt?

Jag behöver inte armbandet, men att det följer med ett armband höjer ju också priset. Det ser ut att vara ett riktigt bra armband. Men jag kan bara kasta det i papperskorgen när jag packar upp det, har ingen nytta av det, men ändå betalar jag extra för skiten.

Men det här var klart det bästa jag sett hittills. Tips på liknande produkter?

Tyvärr, dessa är de enda som jag känner till.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Jag kan rekomendera att hitta några med kort sladd och sen köra ett BT headset som sony MW600. Den kombon kör jag på vid cykling och löpning. Jag kör med sennheiser omx680 som fungerar utmärkt tillsammans med MW600, dock försvinner basen lite, bättre med inear helt klart.

Permalänk

Jag har gjort lite research och det verkar som att det enda sättet att ta full kontroll över musikuppspelning i Android är att skaffa ett Bluetooth headset. Det måste finnas fem knappar för att kunna göra allt helt sömlöst (spårkontroll, volym, play/pause/stop). Så jag ska köpa en sådan istället och sedan försöka hitta några bra hörlurar med kort sladd. Det blir dyrare men man får en helt "integrerad" lösning som fungerar jättebra i det långa loppet.

Vilken är bättre tror ni, Sony Ericsson MW600 eller Sony SBH50?

SBH50 är en ny modell som Sony ska lansera. Det är storbrorsan till SBH20 som kom i mars i år tror jag. Jag gillar inte MW1, jag tycker att den är ful (jämfört med SBH50). Det sägs att SBH50 ska vara uppföljaren till MW1. Jag gillar skarpt designen på de nya enheterna. Sony kan verkligen design, när de själva får bestämma, utan Ericsson den här gången.

Jag är lite kluven mellan MW600 och SBH50 (som alltså inte kommit än). Så vilken är bättre tror ni? Det är många som skriver att MW600 hade/har skitdålig volymkontroll. Är det en sån där touch typ av reglage? För jag hatar såna, jag vill helst ha riktiga knappar som man kan trycka på.

Jag kan tänka mig SBH20 också, men klipsen på den är inte lika smidig, och den saknar display. Ska man ta steget fullt ut och köpa en sån här dyr manick så vill man ju även ha en liten display så man kan se t.ex. låtnummer och titel.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har gjort lite research och det verkar som att det enda sättet att ta full kontroll över musikuppspelning i Android är att skaffa ett Bluetooth headset. Det måste finnas fem knappar för att kunna göra allt helt sömlöst (spårkontroll, volym, play/pause/stop). Så jag ska köpa en sådan istället och sedan försöka hitta några bra hörlurar med kort sladd. Det blir dyrare men man får en helt "integrerad" lösning som fungerar jättebra i det långa loppet.

Vilken är bättre tror ni, Sony Ericsson MW600 eller Sony SBH50?

SBH50 är en ny modell som Sony ska lansera. Det är storbrorsan till SBH20 som kom i mars i år tror jag. Jag gillar inte MW1, jag tycker att den är ful (jämfört med SBH50). Det sägs att SBH50 ska vara uppföljaren till MW1. Jag gillar skarpt designen på de nya enheterna. Sony kan verkligen design, när de själva får bestämma, utan Ericsson den här gången.

Jag är lite kluven mellan MW600 och SBH50 (som alltså inte kommit än). Så vilken är bättre tror ni? Det är många som skriver att MW600 hade/har skitdålig volymkontroll. Är det en sån där touch typ av reglage? För jag hatar såna, jag vill helst ha riktiga knappar som man kan trycka på.

Jag kan tänka mig SBH20 också, men klipsen på den är inte lika smidig, och den saknar display. Ska man ta steget fullt ut och köpa en sån här dyr manick så vill man ju även ha en liten display så man kan se t.ex. låtnummer och titel.

Har själv en MW600 och ja, den har en sån där touch volymkontroll, men det tycker jag bara är ett mindre störningsmoment. Förutom det så är den väldigt bra och har GRYM batteritid.

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melle345:

Har själv en MW600 och ja, den har en sån där touch volymkontroll, men det tycker jag bara är ett mindre störningsmoment. Förutom det så är den väldigt bra och har GRYM batteritid.

Lite OT, men ändå kanske inte helt! Min erfaring med BT hörlurar är att ljudet ramlar ur lite då o då, forsökte för många år sedan första gången och det hände då, och nu för några månader sedan köpte jag ett par Sennheiser mm 450-x och problemet finns kvar, eller kan det vara för att det finns störningar på mitt jobb?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Melle345:

Har själv en MW600 och ja, den har en sån där touch volymkontroll, men det tycker jag bara är ett mindre störningsmoment. Förutom det så är den väldigt bra och har GRYM batteritid.

Tack för ett snabbt svar!

Hur är ljudet i den? Och vilka hörlurar använder du till den?

Ja, den grymt snygg också, snyggare än t.ex. MW1 tycker jag. Den är lite längre än alla de andra och har sån därt typiskt stavformat, det påminner mig mycket om Sonys gamla fjärrisar till CD/MD. Jag har haft många Sony walkmans genom åren och har alltid köpt deras dyraste, senast var det en MD spelare innan jag sa hej då till Sony Walkman och började anävnda mp3 spelare och mobiltelefonen som musikspelare.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Förresten... den senaste var nog en Sony Walkmand CD spelare... tror den heter E920 nånting... jag köpte den på impuls, bara för att det var den sista av sitt slag typ innan iPhone tog död på allt annat som var bra. Jag har inte ens packat upp den, den står i förrådet nånstans.

Jag läste på någon blogg för inte länge sedan, det var i år, att Sony lägger ner helt sin MD verksamhet. MD är alltså MiniDisc, ett format som ingen ville ha från början, men som ändå har blivit ett kompetent format speciellt bland reportrar, innan den totala digitaliseringen och övergången till mp3 inleddes. Så 2013 blev dödsstöten för MD när Sony valde att lägga ner. Inga fler MD skivor och inga nya MD spelare kommer produceras. Det gjorde ont.

Det är fortfarande mycket folk i nyhetsbranschen som använder MD skivor för ljudupptagning. De får nog vänja sig och skaffa en digital röstinspelare. Det är en märklig syn när reportrar sträcker ut armen och håller sin iPhone och kör någon app för ljudinspelning för att spela in politiker som står och håller tal. Det är bara så töntigt och oprofessionellt. Men Apple har hjärntvättat dem så de vet inget bättre.

De var grymt bra på bärbart ljud, Sony alltså, men nu är det lite andra tider och trender som gäller. Nu ska allt skötas genom en iPhone. Snart kommer man väl på ett sätt att köra bil och att äta genom sin iPhone. Undrar när man kommer kunna gå på toa genom sin iPhone.....

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Lite OT, men ändå kanske inte helt! Min erfaring med BT hörlurar är att ljudet ramlar ur lite då o då, forsökte för många år sedan första gången och det hände då, och nu för några månader sedan köpte jag ett par Sennheiser mm 450-x och problemet finns kvar, eller kan det vara för att det finns störningar på mitt jobb?

Jag vet inte om det var på Sonys webbsida som jag läste att man skulle bära sin spelare (mobiltelefon) på samma sida av kroppen som man har Bluetooth mottagaren. Ja det var nog där jag läste... men jag kan inte hitta det nu. Men det kan alltså vara ett bra tips. Så prova det så får du se om det gör skillnad.

Annars kan det vara problem med dina hörlurar/bluetooth mottagere. Det kan vara stor skillnad mellan olika modeller. Jag försöker generellt undvika mindre kända märken (som du ser av mina tidigare inlägg). Sennheiser i form av Bluetooth har jag ingen direkt erfarenhet av. Deras vanliga hörlurar tycker jag håller en "medioker" kvalitet, det är lite blandat.

Det kan mycket väl vara annat som stör ut din Bluetooth. Ibland glömmer man att man har alla dessa konstiga prylar runt omkring sig. Allting ska ju vara trådlöst idag ju. Om det inte vore för vårt jordliga liv så skulle vi nog alla sväva i luften. Vi kan inte lösgöra oss från marken, det är det enda som människan inte kommit på en lösning till än. Allt ska vara obundet och trådlöst. Om det fortsätter i denna takt så kommer vi sväva i rymden, inte bara i luften. Numera vill människan åka på turistresa till månen (kanske också utomjordiskt safari).

Jag föredrar alltid fasta anslutningar med kabel. Nå ja... när tekniken tillåter det... ibland tvingas man in i att ta vissa beslut som man inte gillar, t.ex. att använda Bluetooth för att styra musiken i telefonen.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Kör med dessa
http://m.prisjakt.nu/produkt.php?p=552365

Helt ok ljud, så länge man laddar dom mellan träningspassen så räcker batteriet, sitter bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thexps:

Kör med dessa
http://m.prisjakt.nu/produkt.php?p=552365

Helt ok ljud, så länge man laddar dom mellan träningspassen så räcker batteriet, sitter bra!

Skickades från m.sweclockers.com

De ser ut som två iglar som är på väg in i öronen för att äta din hjärna. Det är en skrämmande likhet.

De har 96 timmar stand-by tid och 4,5 timmar taltid/musik streaming. Det är alltså några timmar sämre än t.ex. MW600 (500 timmar stand-by, 8,5 timmar taltid). SBH50 har 400 timmar stand-by och 8 timmar taltid/"musiktid". Batteriet laddas på cirka 2 timmar.

Såna här modeller med krokar runt öronen brukar inte funka bra ihop med glasögon/solglasögon.

Man kan inte byta hörlurarna. Den använder öronsnäckor, alltså såna som sitter i ytterörat. Ljudet blir ofta sämre med såna jämfört med öronpluggar som sitter inne i öronkanalen. Så om man vill "uppgradera" ljudet så kan man inte göra det. På samma sätt om ett högtalarelement går sönder så kan man inte byta ut det. Det är en allt i ett produkt, ingen separation mellan Bluetooth delen och hörlurarna.

Ingen display... det här är ju mer tänkt som hörlurar/headset för de som sportar. Så att display saknas gör väl inte så mycket. Men en MW600 kan man använda både när man sportar och när man tar det lugnt bara. För bästa komfort kan man enkelt byta hörlurarna mot några andra när man ska sporta. Man kan styra själv vilka hörlurar man ska använda.

Så en separat Bluetooth enhet är att föredra, tycker jag. Det kanske inte är lika smidigt som en allt i ett enhet, men det är en mycket mer flexibel lösning.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har gjort lite research och det verkar som att det enda sättet att ta full kontroll över musikuppspelning i Android är att skaffa ett Bluetooth headset. Det måste finnas fem knappar för att kunna göra allt helt sömlöst (spårkontroll, volym, play/pause/stop). Så jag ska köpa en sådan istället och sedan försöka hitta några bra hörlurar med kort sladd. Det blir dyrare men man får en helt "integrerad" lösning som fungerar jättebra i det långa loppet.

Vilken är bättre tror ni, Sony Ericsson MW600 eller Sony SBH50?

SBH50 är en ny modell som Sony ska lansera. Det är storbrorsan till SBH20 som kom i mars i år tror jag. Jag gillar inte MW1, jag tycker att den är ful (jämfört med SBH50). Det sägs att SBH50 ska vara uppföljaren till MW1. Jag gillar skarpt designen på de nya enheterna. Sony kan verkligen design, när de själva får bestämma, utan Ericsson den här gången.

Jag är lite kluven mellan MW600 och SBH50 (som alltså inte kommit än). Så vilken är bättre tror ni? Det är många som skriver att MW600 hade/har skitdålig volymkontroll. Är det en sån där touch typ av reglage? För jag hatar såna, jag vill helst ha riktiga knappar som man kan trycka på.

Jag kan tänka mig SBH20 också, men klipsen på den är inte lika smidig, och den saknar display. Ska man ta steget fullt ut och köpa en sån här dyr manick så vill man ju även ha en liten display så man kan se t.ex. låtnummer och titel.

Jag har också en mw600 använder orginal SE-lurarna till den och tycker det funkar väldigt smidigt med tanke på priset(300 kr). Bra batteritid, multimedia knappar funkar fint som sagt synd att den har touch-volymkontroll som bara justerar det interna ljudet alltså inte ljudnivån på telefonen. Beträffande micken så är jag lite osäker vissa som jag pratat med tycker att det kan låta lite knasigt.

Generellt sätt väldigt nöjd skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till trådheadset, man blir så begränsad tycker jag. Har dock endast testat denna modell så har inte mycket till referenser.

Beträffande sbh50 vs mw600 antar och hoppas att den nya modellen är bättre på de flesta punkter. Har även nfc vilket verkar himla fränt, även större display. Men antar att den kostar lite mer också så det är frågan vad man är beredd att betala.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Tack för ett snabbt svar!

Hur är ljudet i den? Och vilka hörlurar använder du till den?

Ja, den grymt snygg också, snyggare än t.ex. MW1 tycker jag. Den är lite längre än alla de andra och har sån därt typiskt stavformat, det påminner mig mycket om Sonys gamla fjärrisar till CD/MD. Jag har haft många Sony walkmans genom åren och har alltid köpt deras dyraste, senast var det en MD spelare innan jag sa hej då till Sony Walkman och började anävnda mp3 spelare och mobiltelefonen som musikspelare.

Jag använder just nu hörlurarna som följde med, då jag har väldigt svårt att hitta hörlurar som passar mina öron och inte ramlar ut stup i kvarten och de som följde med passade bra.
Angående ljudet så har jag inte testat särskilt många andra in-ear/earbuds så jag har inte särskilt mycket att jämföra med, men av de som jag har använt är nog de bäst och funkar bra för att lyssna på musik när man t.ex. löper, sitter på tunnelbanan eller läser. Jag tycker de har bra bas för att inte vara heltäckande eller svindyra.

Som jag sa tidigare är det grymt skönt att bara behöva ladda det en gång var eller varannan vecka. Jag har haft mitt i strax över ett halvår nu och det enda negativa jag har hittat hittills är touch volymkontrollen, vilket bara är en småsak.

En till grej som jag glömde nämna förut är att den är ganska lätt och är därför inte alls obekväm att ha när man springer.

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk

Jag skaffade ett par Sennheiser Hörlur OMX680 Sport som fungerar galant tycker jag.
Ingen kontroll men jag tycker verkligen inte om att springa med in ear, man hör inte trafiken nog bra och man hör sig själv andas för mycket.

Bluetooth grejerna tycker jag inte om att springa med då dom är störiga och studsar mot en hela tiden, sedan om man får dåligt batteri mitt i turen så suger det verkligen riktigt riktigt hårt.