Alla fyndtips från mellandagsrean

"skador" på skoldator

Permalänk
Medlem

Varför vill atea(skolorna) äns ha tillbaka 3 år gammla datorer? Vi fick behålla våra när vi gick ut 3an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Varför vill atea(skolorna) äns ha tillbaka 3 år gammla datorer? Vi fick behålla våra när vi gick ut 3an.

Förmodligen för att få pengar, och sedan slängs dom väll istället för att lagas.

Permalänk
Hedersmedlem

Är lite trött på många ungdomars mentalitet:

Wah, wah, wah, jag måste ha allt billigare för jag är student. Wah, wah, wah, jag måste få låna saker gratis för jag är student, Wah wah wah, jag måste kunna ta sönder lånade grejer utan konsekvens, för jag är student. Hatar denna mentaliteten!
Räcker inte att man kan studera gratis, få pengar under tiden och man får även låna en laptop kvitt och fritt under 3 år, då är man tamigfan privilegierad! Enda kravet är att man tar hyfsad hand om grejerna, Misslyckas man med denna enkla uppgiften har man antingen otur eller då är man en dum, bortskämt ****unge.

Detta är inte riktad mot TS! Bara jag som har sett hur min dotter och hennes kompisar "tar hand" om egna och andras saker.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Går du på kommunal eller friskola? Är bara lite nyfiken. Vår fysiklärare har varit tech-support och bytt hårddiskar, moderkort och tangentbord, men de flesta som förstört sina datorer har fått 2009-kullens datorer istället (som faktiskt har bättre prestanda, men är större). Så, jao, vi har inte behövt betala något för skadorna. Tror faktiskt datorerna skulle direkt till tippen för vi fick köpa ut våra för ynka 368:-

Känns ganska dumt att eleverna måste betala för slitageskador då man är nästintill är tvingad att använda dator och ha med sig på varje lektion. Det är mänskligt att tappa saker i golvet, speciellt något man måste släpa med sig i ~40h á 3 år.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla inlägg, men, hur mycket kostar det att köpa loss datorn? Är det möjligt? Kan ju vara en bra idé annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag frågade TS om försäkringsvillkoren men har ej fått svar. Dessutom spelar ingen roll om försäkringen har kassa villkor eller ej, börjar man ljuga är det bedrägeri.

Kan inte se anledningen till att man ska slippa undan bara för man är student.

Wah, wah, wah, jag måste ha allt billigare för jag är student. Wah, wah, wah, jag måste få låna saker gratis för jag är student, Wah wah wah, jag måste kunna ta sönder lånade grejer utan konsekvens, för jag är student. Hatar denna mentaliteten!
Räcker inte att man kan studera gratis, få pengar under tiden och man får även låna en laptop kvitt och fritt under 3 år, då är man tamigfan privilegierad! Enda kravet är att man tar hyfsad hand om grejerna, Misslyckas man med denna enkla uppgiften har man antingen otur eller då är man en dum, bortskämt ****unge.

Detta är inte riktad mot dig eller TS. Bara jag som har sett hur min dotter och hennes kompisar "tar hand" om egna och andras saker.

Fast nu har du ännu en gång missuppfattat mig helt och håller. Men vafan, varför ska man ens ha en försäkring på datorn om den inte täcker något? Det sker olyckshändelser, ibland kan man inte hjälpa det. Sen vet jag att alla inte har pengar att lägga på sådant, jag har kamrater i klassen som inte skulle kunna betala sina datorer om den går sönder. De kan ju inte heller säga nej till den för då kommer de inte kunna hänga med på lektionerna eller skolan överlag.

När jag skriver som jag skriver så utgår jag från att TS faktiskt har hanterat datorn med omsorg och inte slängt omkring den som ett svin. Eftersom att de datorerna som man får från Atea oftast är skit, som jag redan nämnt tycker jag att det är orimligt att man ska "tvinga" elever betala för något som uppenbarligen är en olyckshändelse.

Har man svinat med datorn, gjort saker man inte ska med den, hanterat den fel, spillt saker som kaffe eller vatten i den så ja, då förstår jag att man kan behöva betala den men om råkar göra något och det nu visar sig bli en "liten buckla" i datorn tycker faktiskt inte jag att det är rätt att man ska betala hela summen.

Nu börjar diskussionen dra sig åt andra håll än att TS ska betala eller inte, men ändå. Tycker det är viktigt att notera det att skolelever näst intill tvingas till skoldatorer med kassa avtal.

Jag vill verkligen understryka att jag tycker det är en självklarhet att man inte ska svina med datorn.

Edit: Sen bär man med dessa datorer 30 timmar i veckan, det kommer att uppstå slitage på dem.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har nu haft min skoldator i snart ett år och inget på min har pajat, men jag tar ju hand om den också.
Även fast jag är duktig och sköter min dator så händer det att kompisar smäller igen skärmen av någon konstig anledning. De har till och med tappat min dator ca 30cm ner i ett bord. Som tur va höll den (har bytt till en SSD). Många av dom är inte lika insatta i datorer som jag är vilket gör att de inte riktigt bryr sig om att vara försiktig.

På vårat avtal stod de något i still med att datorn skulle vara funktionell när den lämnades tillbaka samt att inga större chassi skador fanns.
Mindre repor och slitage de va helt okej.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Fast nu har du ännu en gång missuppfattat mig helt och håller.

Mjo verkar så Tog bort citeringen i mitt förre inlägg då det tydligen blev fel. Skulle bl.a. ha citerad godspeed. Ändrade även lite i inlägget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är buisness för skolor, tyvärr nog. En kompis fick en trasig Macbook som lånedator, sedan ville skolan att han skulle betala, dock så var det billigare att köpa loss den än att reparera.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Inlägg som uppmanade till försäkringsbedrägeri borttagna (samt svar på dessa inlägg), tänk på § 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Ts har redan skrivit flera gånger att han inte har en bild och inte har möjlighet att ta en, läs igenom inläggen innan du skriver.

Det skulle likväl vara bra om det fanns en bild och samtidig framhävs det att en sådan kan vara väldigt viktig om TS vill försöka få rätt mot företaget. Läs igenom inlägget du citerar istället för att gnälla.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tänk till på vad ni gör.
Under 2010 anmäldes 115 000 brott. Under samma tid personuppklarades 18 100 brott och uppklarades tekniskt 50 700.
Ca 70% blev alltså uppklarade. Värt att chansa?

Antar att du går efter BRÅ:s definitioner.

Skrivet av Personuppklarade brott:

Ett brott anses personuppklarat när man kan binda en gärningsperson till brottet. Det sker genom att åklagaren fattar beslut om att väcka åtal, utfärdar strafföreläggande (böter och/eller villkorlig dom) eller beslutar om åtalsunderlåtelse.

Skrivet av Tekniskt uppklarade brott:

Det kan vara ärenden där man inte kan styrka att ett brott har begåtts eller att den misstänkte är minderårig (under 15 år). Det kan också vara att den anmälda gärningen inte bedöms vara ett brott eller att det visar sig att den misstänkte personen är avliden.

Skrivet av Ouppklarade brott:

Här återfinns bland annat brott som fortfarande är under utredning. Till gruppen ouppklarade brott räknas även brott som anses omöjliga att klara upp. Orsaken till det kan vara att det saknas spaningsuppslag, att spaningarna inte lett till något resultat eller att utredningen visat att den skäligen misstänkte personen antingen är oskyldig eller att det inte går att styrka att han eller hon begått brottet.

Så det är det knappast 70% risk att åka fast. Det är ca 16% risk att bindas till brottet (viket knappast betyder att du faktiskt döms för brottet).

Men visst är risken likväl knappast värd att ta. Försäkringsbedrägeri är knappast smickrande att ha på CV:t och du kommer säkerligen aldrig få ha ett jobb där du hanterar värden igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Är lite trött på många ungdomars mentalitet:

Detta är inte riktad mot TS! Bara jag som har sett hur min dotter och hennes kompisar "tar hand" om egna och andras saker.

Jag har 4-6 lektioner om dagen, det blir 10-14 omklackningar av datorn per dag
Säg att jag har 150skoldagar om året, i tre år. Det blir ungefär 5400 ompackningar på tre år, sen ska du gå runt i korridor med ryggsäcken, där det är packat med folk o det är lätt att bli knuffad. Tror nog att vem som helst, hur nogran den är med sina prylar kan råka få en liten buckla då

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wully:

Jag har 4-6 lektioner om dagen, det blir 10-14 omklackningar av datorn per dag
Säg att jag har 150skoldagar om året, i tre år. Det blir ungefär 5400 ompackningar på tre år, sen ska du gå runt i korridor med ryggsäcken, där det är packat med folk o det är lätt att bli knuffad. Tror nog att vem som helst, hur nogran den är med sina prylar kan råka få en liten buckla då

Det var inte såna skador (slitage) jag riktade min kritik emot. Citerar mig själv:

Skrivet av screamin-daemon:

Ser man hur studerande sköter "deras" datorer blir man fan mörkrädd. Stoppar ner datorn i ryggsäcken som givetvis saknar datorfack. Får den inte plats är det bara att trycka till. Kommer hem och slänger väskan i en hörn. Tar upp datorn, startar den och självklart får den stå på sängen (nada kylning). När man är klar med den, drämmer man i locket och ställer den halvt ner på golvet, för sedan att släppa den. Det finns självklart en del som är försiktiga men huvudparten är hänsynslösa nötter som inte bryr sig ett skit.

Visa signatur

Permalänk

Surt att det blev så dyrt, men det är bättre att vara ärlig, än att ljuga för att man är snål och inte kan erkänna sitt misstag.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Vad är det för en snål skola du går på som inte har råd med egen försäkring vid sånt här?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag känner obehag av en sådan här historia.
- Hur uppkom bucklan?
- Jag vet inte riktigt, förmodligen har ryggsäcken slagit emot någonting när den legat i.

Borde anses som normalslitage. Om du däremot hade sagt "bucklan uppkom när jag stod och slog ryggsäcken mot väggen" så hade det varit ett oaktsamt handhavande, eller hur det skulle formulerats.

Jag skulle motstrida mig fakturan med en fin utförlig beskrivning (till företaget och försäkringsbolaget) om att man själv inte förstått vidden utav ens initiala förklaring för försäkringsärendet och med en berättelse om hur skadan faktiskt uppkommit(datorn låg i ryggsäcken som inte utsatts för några större trauman eller dylikt utan högst sannolikt har den stött in i någonting, eller hur det har varit). Påtryck också att det kan vara rimligt att en dator efter två år med skolbruk har normalt slitage och jag tycker att en buckla som inte påverkar prestandan mycket väl kan falla under normalt slitage. Att det sedan finns en

Sen skulle jag låta ärendet gå till tingsrätten och se vad dom säger om vem som skall stå för reparationen, du eller försäkringsbolaget. Eller om reparationen var obefogad.

I värsta fall får du betala rättegångskostnaderna (700kr var dom på förr i tiden?) och reparationen. Men å andra sidan kan det vara värt att få ärendet prövat och rädda alla de tusentals stackars studenter som i framtiden får lika usla avtal och usel behandling.

Permalänk
Skrivet av Relive:

Vi fick ganska så fina datorer, hp elitebook 8650p
Vi Caddade och höll på i Adobe-program mycket.
Men ändå, på tok för fina datorer för elever.

Permalänk
Medlem

Hmm, kollade runt lite på Ateas "nätbutik" och såg på direkten att de överpriserar sina produkter, särskilt laptops...
"Butiken" är ett demo och har inte ens alla sidor på plats samt några sidor som är helsjuka med namn!

Jag kan få vilken HP laptop som helst för betydligt mindre summa än vad Atea säljer de för, genom att gå till Dustin.
Sjukt bolag måste jag säga som går och lurar företag och offentliga sektorer så där samt sedan lurar även ungdomar om mer pengar!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Skrivet av KoloN:

Jag känner obehag av en sådan här historia.
- Hur uppkom bucklan?
- Jag vet inte riktigt, förmodligen har ryggsäcken slagit emot någonting när den legat i.

Borde anses som normalslitage. Om du däremot hade sagt "bucklan uppkom när jag stod och slog ryggsäcken mot väggen" så hade det varit ett oaktsamt handhavande, eller hur det skulle formulerats.

Jag skulle motstrida mig fakturan med en fin utförlig beskrivning (till företaget och försäkringsbolaget) om att man själv inte förstått vidden utav ens initiala förklaring för försäkringsärendet och med en berättelse om hur skadan faktiskt uppkommit(datorn låg i ryggsäcken som inte utsatts för några större trauman eller dylikt utan högst sannolikt har den stött in i någonting, eller hur det har varit). Påtryck också att det kan vara rimligt att en dator efter två år med skolbruk har normalt slitage och jag tycker att en buckla som inte påverkar prestandan mycket väl kan falla under normalt slitage. Att det sedan finns en

Sen skulle jag låta ärendet gå till tingsrätten och se vad dom säger om vem som skall stå för reparationen, du eller försäkringsbolaget. Eller om reparationen var obefogad.

I värsta fall får du betala rättegångskostnaderna (700kr var dom på förr i tiden?) och reparationen. Men å andra sidan kan det vara värt att få ärendet prövat och rädda alla de tusentals stackars studenter som i framtiden får lika usla avtal och usel behandling.

Skrev att jag hade bråttom till skolan och ryggsäcken råkade slå mot en kant på en stol i köket (hade bara en rem över axleln och den stack ut lite).

Ska invänta den exakta bedömningen av datorn av Atea så får jag se om skada hade det priset, om priset är rimligt så betalar jag skadan. Dom som gjorde första bedömningen kollade bara i 30 sekunder lite översiktligt på datorn så det är inte säkert att priset är inom det spannet dom angav.

Permalänk
Medlem

Har praktiserat på ATEA och kan faktiskt säga att det är ganska rimliga priser de ger ut, det är inte ATEA som sätter priset på reparationen utan efter den har blivit rapporterad in i databasen att den finns och bedömt skadorna sätts den som "Väntar på kostnadsförslag".

Det innebär att de väntar på svar från försäkringsbolaget om kostnadsförslag och då utgår de från det. Efter försäkringsbolaget har hört av sig så börjar reparationen.

De som jag hade som handledare sa själva att det var ganska sjukt vad de kräver egentligen, de var riktiga trevliga prickar och det är nästan inget som de som fixar datorerna kan göra så mycket åt.. Det är försäkringsbolaget som ska ha sig en känga.
Men ärligt talat, jag såg de flesta datorerna där.. och på en hel del så var förklaringen till hur och varför det har uppstått helt uppåt väggarna..

Förstår din frustration ärligt talat, men i det priset så ska de också ha betalt.. Det blir en hel del.

Kanske svamlar lite fram och tillbaka men min poäng är att försäkringsbolaget är det stora boven i dramat. De som jobbar på ATEA får bara le och ta emot svaret de får, och försöker faktiskt vara så rättvisa som möjliga.

Skrivet av osca_r_00:

Skrev att jag hade bråttom till skolan och ryggsäcken råkade slå mot en kant på en stol i köket (hade bara en rem över axleln och den stack ut lite).

Ska invänta den exakta bedömningen av datorn av Atea så får jag se om skada hade det priset, om priset är rimligt så betalar jag skadan. Dom som gjorde första bedömningen kollade bara i 30 sekunder lite översiktligt på datorn så det är inte säkert att priset är inom det spannet dom angav.

Vad jag var med om så var man tvungen att kolla genom hela datorn efter alla möjliga platser på skador och är de osäkra så hämtar de flera olika anställda på olika avdelningar för att också bedöma, vissa fall blev faktiskt ganska stora då ingen visste hur det skulle bedömas.

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseiio:

Har praktiserat på ATEA och kan faktiskt säga att det är ganska rimliga priser de ger ut, det är inte ATEA som sätter priset på reparationen utan efter den har blivit rapporterad in i databasen att den finns och bedömt skadorna sätts den som "Väntar på kostnadsförslag".

Det innebär att de väntar på svar från försäkringsbolaget om kostnadsförslag och då utgår de från det. Efter försäkringsbolaget har hört av sig så börjar reparationen.

De som jag hade som handledare sa själva att det var ganska sjukt vad de kräver egentligen, de var riktiga trevliga prickar och det är nästan inget som de som fixar datorerna kan göra så mycket åt.. Det är försäkringsbolaget som ska ha sig en känga.
Men ärligt talat, jag såg de flesta datorerna där.. och på en hel del så var förklaringen till hur och varför det har uppstått helt uppåt väggarna..

Förstår din frustration ärligt talat, men i det priset så ska de också ha betalt.. Det blir en hel del.

Kanske svamlar lite fram och tillbaka men min poäng är att försäkringsbolaget är det stora boven i dramat. De som jobbar på ATEA får bara le och ta emot svaret de får, och försöker faktiskt vara så rättvisa som möjliga.

Vad jag var med om så var man tvungen att kolla genom hela datorn efter alla möjliga platser på skador och är de osäkra så hämtar de flera olika anställda på olika avdelningar för att också bedöma, vissa fall blev faktiskt ganska stora då ingen visste hur det skulle bedömas.

Så du säger att försäkringsbolagen bestämmer hur mycket Atea ska ta för sina reparationer?

Permalänk
Medlem

Bucklor brukar annars gå att knacka ut / dra ut med sugkopp..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Så du säger att försäkringsbolagen bestämmer hur mycket Atea ska ta för sina reparationer?

Efter vi hade inspekterat datorerna så skickades en "förfrågan" till försäkringsbolaget om ett kostnadsförslag. Det är iallafall hur jag upplevde det och blev förklarad för mig

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Skrivet av HCOC:

Hmm, kollade runt lite på Ateas "nätbutik" och såg på direkten att de överpriserar sina produkter, särskilt laptops...
"Butiken" är ett demo och har inte ens alla sidor på plats samt några sidor som är helsjuka med namn!

Jag kan få vilken HP laptop som helst för betydligt mindre summa än vad Atea säljer de för, genom att gå till Dustin.
Sjukt bolag måste jag säga som går och lurar företag och offentliga sektorer så där samt sedan lurar även ungdomar om mer pengar!

Det priset är för dom som inte har gjort ett avtal med ATEA

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Haha, ja det verkar ju vettigt...

Vi satte in en panna i förrgår och då skulle VI fylla i en blankett från försäkringsbolaget om hur mycket VI tyckte att den gamla panna var värd o.s.v. De kommer ju titta på hur mycket installationen av den nya gick på. Vi kollar ju inte med försäkringsbolaget som inte har den blekaste vad saker kostar, i respektive bransch, tycker.

Verkar ju baklänges om detta är fallet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Haha, ja det verkar ju vettigt...

Vi satte in en panna i förrgår och då skulle VI fylla i en blankett från försäkringsbolaget om hur mycket VI tyckte att den gamla panna var värd o.s.v. De kommer ju titta på hur mycket installationen av den nya gick på. Vi kollar ju inte med försäkringsbolaget som inte har den blekaste vad saker kostar, i respektive bransch, tycker.

Verkar ju baklänges om detta är fallet.

Ja precis, det känns helt tappat :S

Permalänk
Medlem

fan vad mycket bittert folk det verkar finnas här på sweclockers tycker jag, hahah, ryck upp er nu istället och hjälp TS om ni kan. klaga kan ni göra på syjuntan istället för här

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:

fan vad mycket bittert folk det verkar finnas här på sweclockers tycker jag, hahah, ryck upp er nu istället och hjälp TS om ni kan. klaga kan ni göra på syjuntan istället för här

Det går inte att hjälpa TS, han har råkat ut för ett korrupt företag som tjänar sjukt mycket pengar på kommunala skolor.

Redigerat
Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av osca_r_00:

I tvåan på gymnasiet så fick min klass låna datorer utav ett företag som heter Atea. Nu när vi slutar trean och datorerna ska återlämnas så måste vi stå för skadorna som har uppstått.

Nej, ni fick inte låna datorer av ATEA. Skolan leasade datorer som ni fick låna av skolan.
Skillnaden är att du inte har några skyldigheter gentemot ATEA.

Skrivet av osca_r_00:

Jag hade en minimal buckla på skärmlocket som jag anmälde till deras försäkrings avdelning och förklarade hur det hade uppkommit. Tyvärr fick jag ingen försäkring för att jag inte kunde beskriva exakt hur olyckan hände (ryggsäcken stötte emot en stol). Så jag tänkte att det inte skulle kosta så mycket så jag överklagade inte. Men nu fick jag beskedet att det skulle gå på 600-900 SEK att reparera den pyttelilla bucklan som var på locket.

Vissa av mina kompisar hade blåljugit för Atea och dragit historier över hur deras datorer hade råkat ut för olyckor. En sa att hans ryggsäck sprack medans han cyklade och datorn ramlade ut på grusvägen och blev bucklig. Hans försäkring gick igenom, han får inte betala något.

Vad ska jag göra, betala 600-900 SEK för en liten skitgrej? Jag skulle nog ha hittat på en historia istället för att vara ärlig....

Du ska absolut inte betala, detta då skolan ska vara avgiftfri. Enda gången du måste betala för skador är när du medvetet har haft sönder den. Dvs skadegörelse.
Nu vet jag att många skolor hävdar att eleven ska stå för självrisken/reparationskostnader. Men om du vägrar och står på dig kommer skolan bli tvungen att stå för kostnaden.

Tyvärr har jag inte haft tid att leta reda på källor till mina påståenden, men en källa på att skolinspektionen ogillar avgiften: http://www.skolinspektionen.se/Documents/vagledning/infoblad-... sid3.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad igen ***

Att skriva positivt om handlingar som kan räknas som stöld hör inte hemma på forumet. Därför har jag raderat och redigerat några inlägg.

/KimTjik