Nya Hörlurar+ljudkort+mic!

Permalänk
Medlem

Nya Hörlurar+ljudkort+mic!

Då var det dags! Mitt G35 har tappat sin glans,( ena knäcktes och jag har eltejp som fungerar sådär) Jag har alltid tyckt om detta headset (no hate) tycker det sitter skönt på osv.
Iaf nu till saken. Jag fyller år om cirka 2 veckor. Vad vore inte bättre än att önska sig ett ljudkort? Pengar till headset står jag isf för själv.

Det jag har kollat på är

Modmic+ Sennheiser HD558. Tycker de ser bra ut och det passar min budget! Gärna lite imput på detta. Jag har googlat recensioner och många säger att det är ett "problem" med komforten på kuddarna runt öronen. Någon som har upplevt detta?

Ljudkorten jag har kollat på är

Soundblasater Z
Xonar essence STX
Xonar phobeus( lite i överkant för min budget)

Jag har ingen aning om hur dessa ljudkort presterar mot varandre förutom recensionerna jag har läst. Jag är ingen ljudfantast, men jag har ett tränat musiker öra så hörseln är det inget fel på. Om jag har fattat det rätt så passar ljudkorten ovan nästan "alla" moderkort så kommer det vara kompitabelt med mitt moderkort?

Budget är precis som det står ovan typ 1300 för mick+ hörlurar och samma för ljudkort.
Så vad tycker ni?

Mvh N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Signatur :>
Jag är dock inte säker på det hela, bör du investera i ett bra ljudkort för lurar som inte riktigt kräver så mycket kräm, eller bör du köpa hörlurar med mycket kräm som inte kan drivas?

Jag skulle köpa ett bra ljudkort först, sen köpa hd650 på blocket när chansen uppstår.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Xonar essence stx av de ljudkorten! Creative är skräp jämfört med asus.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Helt ok lösning. Tror inte du kommer hade problem med komforten, svårt att tänka mig att du skulle finna dem sämre än g35 ur den aspekten.

Möjligtvis skulle du kunna prioritera om lite, skulle säga att du borde ranka sakerna ungefär så här:
1: Hörlurar
2: Ljudkort
3: Mic

Din budget ligger alltså på 2600, skulle du ta tex. ett Asus Xonar DGX och en zalman mic så skulle du kunna öka budgeten på hörlurarna med ca. 1000kr.

3000kr sammanlagt på det du har tittat på. Om du ändrar till ovan nämnda budget förlsag blir det följande:

Hörlurar 1300kr -> 2650kr (Sennheiser HD558->???)
Ljudkort -> 1400kr ->300kr (STX->DGX)
Mic 300kr->50kr (Modmic->Zalman)

Skulle alltså gå att få in tex. ett par Sennheiser Hd600, AKG 701, Shure SRH940, Philips Fidelio X1 eller Beyerdynamic DT880/DT990 mfl. på din budget vilket skulle ge mer än vad xonar stx och modmic skulle göra.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Signatur :>
Jag är dock inte säker på det hela, bör du investera i ett bra ljudkort för lurar som inte riktigt kräver så mycket kräm, eller bör du köpa hörlurar med mycket kräm som inte kan drivas?

Jag skulle köpa ett bra ljudkort först, sen köpa hd650 på blocket när chansen uppstår.

Skrivet av Gaston85:

Helt ok lösning. Tror inte du kommer hade problem med komforten, svårt att tänka mig att du skulle finna dem sämre än g35 ur den aspekten.

Möjligtvis skulle du kunna prioritera om lite, skulle säga att du borde ranka sakerna ungefär så här:
1: Hörlurar
2: Ljudkort
3: Mic

Din budget ligger alltså på 2600, skulle du ta tex. ett Asus Xonar DGX och en zalman mic så skulle du kunna öka budgeten på hörlurarna med ca. 1000kr.

3000kr sammanlagt på det du har tittat på. Om du ändrar till ovan nämnda budget förlsag blir det följande:

Hörlurar 1300kr -> 2650kr (Sennheiser HD558->???)
Ljudkort -> 1400kr ->300kr (STX->DGX)
Mic 300kr->50kr (Modmic->Zalman)

Skulle alltså gå att få in tex. ett par Sennheiser Hd600, AKG 701, Shure SRH940, Philips Fidelio X1 eller Beyerdynamic DT880/DT990 mfl. på din budget vilket skulle ge mer än vad xonar stx och modmic skulle göra.

Aha, förstår hur du tänker, dock vet jag inte om jag kan motivera för mina föräldrar att köpa hörlurar för så mycket:P Samt vet jag inte själv om jag är att beredd att lägga den summan bara på hörlurar ^^. Micen vill jag nog gärna behålla pg jag vill helst inte ha mkt bakgrundsljud, mus/tangentbord(Blå switchar) ljud mm. Kompisarna klagar redan på det med mittt g35 headset xD. Men jag ska definitivt tänka över ditt förslag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Aha, förstår hur du tänker, dock vet jag inte om jag kan motivera för mina föräldrar att köpa hörlurar för så mycket:P Samt vet jag inte själv om jag är att beredd att lägga den summan bara på hörlurar ^^. Micen vill jag nog gärna behålla pg jag vill helst inte ha mkt bakgrundsljud, mus/tangentbord(Blå switchar) ljud mm. Kompisarna klagar redan på det med mittt g35 headset xD. Men jag ska definitivt tänka över ditt förslag!

Om kompisarna klagar på bakgrundsljudet på g35 kommer dem förmodligen göra det med modmic också. Eliminera ljudet eller kör push to talk, allternativt voice activasion istället.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Om kompisarna klagar på bakgrundsljudet på g35 kommer dem förmodligen göra det med modmic också. Eliminera ljudet eller kör push to talk, allternativt voice activasion istället.

funkar voice activation på skype? För det är där jag mest sitter. Annars så tänkte jag om jag använder micken på min G35 och kör på någon lur och ljudkort tills jag har mer pengar

Visa signatur

Permalänk

Mina g35 gick sönder dem också, så jag tog en sväng till lagershoppen idag och skaffade mig ett par Sennheiser HD518 och såhär efter en dags användning kan jag inte klaga på komforten, skulle vara skumt om det är sämre komfort på ett par dyrare lurar. Ljudmässigt känns dem mer "neutrala" än g35, upptäcker smådetaljer i musik som jag inte hört tidigare, men är du ute efter dunkadunka skulle jag avråda dig ifrån köp. Passade även på att klicka hem en ModMic, men har än så länge inget att säga om det, mer än att det verkar smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffestisse:

Mina g35 gick sönder dem också, så jag tog en sväng till lagershoppen idag och skaffade mig ett par Sennheiser HD518 och såhär efter en dags användning kan jag inte klaga på komforten, skulle vara skumt om det är sämre komfort på ett par dyrare lurar. Ljudmässigt känns dem mer "neutrala" än g35, upptäcker smådetaljer i musik som jag inte hört tidigare, men är du ute efter dunkadunka skulle jag avråda dig ifrån köp. Passade även på att klicka hem en ModMic, men har än så länge inget att säga om det, mer än att det verkar smidigt

Min musiksmak varierar med allt från klassiskt till house, så neutrala lurar vore gött!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sitter med HD558 + Samson GoMic + Xonar DX. Spöar skiten ur alla "gaming headset" även i surround effekter. Det med dålig komfort stämmer inte, efter några dagar så känner man inte dem.
Kan rekommendera soundblaster z kortet eller en billigare variant som xonar dg/x. Personer som fortfarande kallar Creativs produkter för skit, lever antingen kvar på 90 eller tidigt 00 tal. Visst dem HAR haft problem med drivrutiner men tro inte att Asus är bättre på att tillverkare ljudkort, dem är/var lika stora klåpare dem med sina konstant dåliga emi-skydd på sina ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Asus Xonar essence STX är the way to go. Finns inget bättre just nu.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Jag sitter med HD558 + Samson GoMic + Xonar DX. Spöar skiten ur alla "gaming headset" även i surround effekter. Det med dålig komfort stämmer inte, efter några dagar så känner man inte dem.
Kan rekommendera soundblaster z kortet eller en billigare variant som xonar dg/x. Personer som fortfarande kallar Creativs produkter för skit, lever antingen kvar på 90 eller tidigt 00 tal. Visst dem HAR haft problem med drivrutiner men tro inte att Asus är bättre på att tillverkare ljudkort, dem är/var lika stora klåpare dem med sina konstant dåliga emi-skydd på sina ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Asus Xonar essence STX är the way to go. Finns inget bättre just nu.

Lutar just nu mot det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Lutar just nu mot det

how to do a HD558 to a HD598 conversion

Om du känner att dem inte är bra nog som dem är....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoltz:

how to do a HD558 to a HD598 conversion

Om du känner att dem inte är bra nog som dem är....

Det tog mig ett tag att lista ut vad sjutton du försökte skriva.. Men tackar för länken!

Permalänk

Tror du kommer bli nöjd med ett par sennheiser lurar om du vill ha ett par neutrala, om du väljer 558 eller 598 beror ju på budget, men om du inte ska mer tungdrivna lurar än så bör du klara dig med ett av de billigare ljudkortet från Asus. Har själv ett STX men då har jag även ett par HD650 som är betydligt mer tungdrivna än t.ex 558.

Har även själv en modmic och är mycket nöjd med den. Mycket bra ljud. Micken fungerar som vilken annan mick som helst, t.ex voiceactivation, när du överskrider en viss ljudnivå aktiveras den (ja den är ju igentligen på hela tiden men mjukvaran sänder inte ljudet vidare förrän man t.ex talar tillräckligt högt), precis som på dina G35.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Samsung Odyssey OLED G8

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga, är själv inne på att skaffa ett ljudkort då jag kör på moderkortets nu.. Men är inte Audio-technica ATH M50 ett bra köp tillsammans med ett STX ljudkort?

Jag vet att de är ett par prisvärda hörlurar men är de tillräckligt tungdrivna för att användas av ett STX kort? Skulle ni föreslå att spara ett tag till och skaffa HD650? Eller några andra par som är riktigt bra? Börjar tröttna lite på mitt razer headset nu..

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Har en liten fråga, är själv inne på att skaffa ett ljudkort då jag kör på moderkortets nu.. Men är inte Audio-technica ATH M50 ett bra köp tillsammans med ett STX ljudkort?

Jag vet att de är ett par prisvärda hörlurar men är de tillräckligt tungdrivna för att användas av ett STX kort? Skulle ni föreslå att spara ett tag till och skaffa HD650? Eller några andra par som är riktigt bra? Börjar tröttna lite på mitt razer headset nu..

Känns ganska bortkasstade pengar att köpa ett ljudkort som kostar mer än lurarna, lägg mer pengar på lurar och ta ett billigare ljudkort tex. xonar dgx.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

funkar voice activation på skype? För det är där jag mest sitter. Annars så tänkte jag om jag använder micken på min G35 och kör på någon lur och ljudkort tills jag har mer pengar

Push to talk fungerar i skype, möjligt att det går att använda voice activation också men då kräver det antingen den funktionen i ljudkortets inställningar eller ett tredjeparts program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag hade tänkt köpa mig lite nya grejor. Jag har kollat in Pc 360 och ett Asus Xonar DGX. Klarar jag mig med ett sådant ljudkort?

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofqvist:

Tjena. Jag hade tänkt köpa mig lite nya grejor. Jag har kollat in Pc 360 och ett Asus Xonar DGX. Klarar jag mig med ett sådant ljudkort?

Ja det gör du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Det är ett väldigt bra köp faktiskt!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Det är ett väldigt bra köp faktiskt!

Jasså? Kanske ska ta och börja med detta då och sedan skaffa ett till par hörlurar som är ännu bättre om jag känner att jag behöver.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.