Permalänk
Medlem

Fri surf i finland?

Hej hej! Ska snart till finland i en vecka gör att hälsa på min farmor! Så då undrar jag om det är fri internet där eller är de en gräns för varje månad? Har kollat överallt på deras sida men kan inte hitta någonting. Har telenor.

Ställ frågor om ni inte förstog!

Permalänk
Medlem

Utanför Sverige så är det aldrig fri surf

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej, men det finns väl nåt sätt att få internet? Man kanske måste betala mer?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Finskt kontantkort?

Abbonnemang med lite speciella villkor för surf utomlands?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Finskt kontantkort?

Abbonnemang med lite speciella villkor för surf utomlands?

Ja, det var det jag tänkte, men det känns lite useless att köpa ett kontantkort som jag bara kommer att använda i 6 dagar...:/

Permalänk

Bor i Finland och har fri surf i alla nordiska länder. Har sonera abonnemang. Kanske Telia har något liknande avtal.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av kalln:

Okej, men det finns väl nåt sätt att få internet? Man kanske måste betala mer?

Om du surfar som vanligt med ditt Telenor-abonnemang, räkna med att få en räkning på flera tusen kronor nästa månad. De tar förmodligen 20 kr/MB eller något annat hutlöst.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om du surfar som vanligt med ditt Telenor-abonnemang, räkna med att få en räkning på flera tusen kronor nästa månad. De tar förmodligen 20 kr/MB eller något annat hutlöst.

Inte ens så mycket kostade det för mig när jag var i Bulgarien för 2 veckor sedan. För mig med kontantkort kostade det 7 kr/MB och ännu billigare var det för dem med abonnemang

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tyvärr har du fel. Sonera/Telia erbjuder fri surf i baltikum och norden om du tecknar avtal i Finland eller Sverige. Som exempel var jag över till Hemavan i mars. Exakt samma kostander som här hemma i Karleby. Telefonen meddelade inte ens att jag var utanför hemnätverket eftersom det ägdes av samma operatör.
Hur det är med Telenor vet jag inte, men roaming tillkommer väl som vanligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalln:

Ja, det var det jag tänkte, men det känns lite useless att köpa ett kontantkort som jag bara kommer att använda i 6 dagar...:/

Det är väl bättre och fixa ett kontantkort som du kan slänga om så önskas då du bara behöver nyttja det i 6 dagar?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HurMycket:

Nej riktigt så illa är det inte eftersom det finns EU lagstiftning inom området eftersom operatörerna inte sköter sig, vare sig med data eller tal trafik, från 1 Juli 2013 är det lagliga maxpriset för datatrafik inom EU 4,75kr/Mbyte.
http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Mobil-telefoni/Mobiltele...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jnsson:

Inte ens så mycket kostade det för mig när jag var i Bulgarien för 2 veckor sedan. För mig med kontantkort kostade det 7 kr/MB och ännu billigare var det för dem med abonnemang

Jo, men det är viss skillnad mot vad man förväntar sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

ring och hör med ditt bolag

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa mer: http://www.telenor.se/privat/kundservice/utomlands/surfa-utom... tydligen har telenor någon form av surfpass.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Okej, tack så hemskt mycket för alla svar! Sjukt hjälpsamt! Får väl ta på mig extra kostnaden i guess! Ha en bra natt allihopa!