Mini-ITX chassi Sugo 06 eller node 304

Permalänk
Medlem

Mini-ITX chassi Sugo 06 eller node 304

Hej,

Har planer på att bygga en så liten dator som möjligt som fortfarande har bra prestanda. Är mest inne på Sugo 06 då jag förstått det är det minsta chassit som klarar ett tvåslottsgrafikkort (sugo 05 ska vara exakt samma chassi men annan frontpanel. Jag tycker sg 06 ser bättre ut så kör på den.) Min fråga är del om följande komponenter fungerar i ett Sugo 06 eller om det blir för varmt? I så fall kanske Node 304 är bättre, även om den är väsentligt större? Och dels vilken CPU kylare bör jag köpa för att datorn inte ska låta så mycket, integrerad vattenkylare verkar högljud, men fungerar luft i så litet chassi?

Har tänkt följande delar:

Intel i5 4670k - ej inköpt
ASRock H87 mitx - ej inköpt
8gb low profile DDR3 1600mhz - ej inköpt
MSI 760 TwinFrozr - inköpt
240gb Samsung 840 basic - inköpt

Annan feedback?

Permalänk
Medlem

Jag har inte tittat på just den Sugo men jag stod i valet och kvalet mellan Prodigy och en Node 304 i höstas.
Nu blev det en Prodigy eftersom jag helt enkel fick en chassicrush^^ på den.
Mitt nya bygge, en Hackintosh blir nog en Vit Node 304 som det ser ut.

Det jag gillade med Node 304 var att den hade plats för stor (165mm Kylare har jag för mig, se hemsida), stödjer långa grafikkort och ser snygg ut på bild (har inte sett dem i verkligenheten).
Det som den föll lite på var att jag inte hittade några bra powersupply till den, SilverStone hade precis släppt sina korta (140mm guld modulära) strider ST55/65-G och ingen svensk webshop hade dem på lager ännu då. Tror det även finns ett paket med korta kablar till den nu.
Jag köpte ett Asus 670DCII kort till min prodigy och kör H80 vattenkylning (H80i kom typ veckan efter) och jag hör inte vattenpumpen men som jag skrev tidigare, en stor luftkylare verkar inte vara något problem enl. spec. Är helt säker på att Jonas pratade om det i recensionen om du gräver upp den

Jag tror jag hade blivit precis lika nöjd med en Node 304 som med min Prodigy.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Jag gillar min node 304 och jag tittade inte ordentligt på något annat chassi när jag byggde min dator utom prodigyn men dess yttermått tyckte jag var för stort (noden är hyfsat stor ändå)
jag har det här nätagget om du undrar om plats:
http://www.inet.se/produkt/6909709/be-quiet-straight-power-e9...
(går ej att ha denna modell i modulärt utförande i det här chassit) men jag skulle tagit ett silverstone strider men den modellen hade utgått när jag köpte datorn
se hela konfigen i signaturen
lite bilder hur mycket plats jag har (grafikkortet är 241mm):

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av SG06, men ska jag gissa så tror jag att komponenterna ska klara sig bra i och med alla ventilationshål. Men som du själv påpekar så hade dem troligtvis hållit lägre temperaturer i Node 304, och inte heller blivit lika dammiga.

Du skulle kunna prova med en Noctua NH-L12 och köra utan den översta fläkten, höjden blir då 66mm vilket ger dig en marginal på 16mm, enligt Silverstone.

Har själv Noctuas NH-L12 i min Node 304. Där får den utan problem plats med båda fläktarna monterade, och hörs inte alls (överröstat av grafikkortet). Men obs. att NH-L12 lätt krockar med både grafikkort, RAM, och i Node 304, även nätagget, om processorsockeln inte sitter på rätt ställe ställe på moderkortet, se bilderna.

]

Dold text
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar. Kör på Sugo 06 och en Noctua NH12 då så får vi se hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Har ingen erfarenhet av SG06, men ska jag gissa så tror jag att komponenterna ska klara sig bra i och med alla ventilationshål. Men som du själv påpekar så hade dem troligtvis hållit lägre temperaturer i Node 304, och inte heller blivit lika dammiga.

Du skulle kunna prova med en Noctua NH-L12 och köra utan den översta fläkten, höjden blir då 66mm vilket ger dig en marginal på 16mm, enligt Silverstone.

Har själv Noctuas NH-L12 i min Node 304. Där får den utan problem plats med båda fläktarna monterade, och hörs inte alls (överröstat av grafikkortet). Men obs. att NH-L12 lätt krockar med både grafikkort, RAM, och i Node 304, även nätagget, om processorsockeln inte sitter på rätt ställe ställe på moderkortet, se bilderna.

Funderar också på att införskaffa en Node 304, är lite fundersam på de medföljande fläktarna dock. Är de av samma typ som sitter i Define R4? En polare köpte ett sådant och jag tyckte fläktarna var rätt högljudda även om man hade dem på lägsta hastigheten med medföljande fläktkontroller.

Går väl dock att byta i värsta fall...

Edit: Ser nu på bilderna att du har bytt ut dina fläktar. Är det ett måste för att få ner ljudnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Funderar också på att införskaffa en Node 304, är lite fundersam på de medföljande fläktarna dock. Är de av samma typ som sitter i Define R4? En polare köpte ett sådant och jag tyckte fläktarna var rätt högljudda även om man hade dem på lägsta hastigheten med medföljande fläktkontroller.

Går väl dock att byta i värsta fall...

Edit: Ser nu på bilderna att du har bytt ut dina fläktar. Är det ett måste för att få ner ljudnivån?

Tyvärr startade jag aldrig upp systemet med de medföljande fläktarna, så kan inte uttala mig om dem är högljudda eller inte. Tittar man på Fractal Designs webbsida så ska det vara samma typ av fläktar som följer med både till Node 304 och Define R4; bortsett från att det var två st. 92mm + en st. 140mm i Node 304, jämfört med två st. 140mm fläktar i Define R4, så ska alla vara Silent Series R2-fläktar.