Permalänk

700 ping!

Hej!

Den senaste tiden så har min dators internet gått riktigt sakta.
te.x när jag är inne på ett spel, så har min bror 5 i ping men jag har upp mot 700/800

Jag har till och med blåst datorn och det funkar endå inte.
Vi har testat att flyttat internet från olika telejack fast det inte blir någon skillnad.

Så nu måste jag fråga här på sweclockers! Är det något med min dator?
Problemet är på en laptop som jag brukar köra trådlöst på men har också testat med sladd och det funkar endå inte.

Är väldigt tacksam för svar!

Edit: kollade nyss på bredbandskollen. Jag fick 2mbit/s medans min bror fick uppåt 20 och vi är på samma internet

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Medlem
Skrivet av steenarna123:

Hej!

Den senaste tiden så har min dators internet gått riktigt sakta.
te.x när jag är inne på ett spel, så har min bror 5 i ping men jag har upp mot 700/800

Jag har till och med blåst datorn och det funkar endå inte.
Vi har testat att flyttat internet från olika telejack fast det inte blir någon skillnad.

Så nu måste jag fråga här på sweclockers! Är det något med min dator?
Problemet är på en laptop som jag brukar köra trådlöst på men har också testat med sladd och det funkar endå inte.

Är väldigt tacksam för svar!

Edit: kollade nyss på bredbandskollen. Jag fick 2mbit/s medans min bror fick uppåt 20 och vi är på samma internet

Byt port på modemet/routern.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Skrivet av Waloth:

Byt port på modemet/routern.

Hur menar du då? Ska jag byta port mellan routern och datorn?

tack för svar!

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av steenarna123:

Hur menar du då? Ska jag byta port mellan routern och datorn?

tack för svar!

Han menar nog att du ska koppla datorn till en annan fysisk LAN-port på routern. En router har ofta fyra LAN-portar. Routern och modemet (och den trådlösa accesspunkten) kan vara enskilda apparater eller sitta i samma "box".

Mer generellt: Felsök metodiskt genom att ändra en sak i taget och se om det blir någon skillnad.

Har du samma problem oavsett hur mycket trafik som för närvarande skickas på nätverket?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Han menar nog att du ska koppla datorn till en annan fysisk LAN-port på routern. En router har ofta fyra LAN-portar. Routern och modemet (och den trådlösa accesspunkten) kan vara enskilda apparater eller sitta i samma "box".

Mer generellt: Felsök metodiskt genom att ändra en sak i taget och se om det blir någon skillnad.

Har du samma problem oavsett hur mycket trafik som för närvarande skickas på nätverket?

Jaha! Då förstår jag! Jag får testa det imorgon!

Med trafiken så vet jag inte riktigt, för det funkar ibland när bara jag är inne på internet och sen när någon annan går in på samma så pajjar det :/
Så kör på mobilinternet nu

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av steenarna123:

Med trafiken så vet jag inte riktigt, för det funkar ibland när bara jag är inne på internet och sen när någon annan går in på samma så pajjar det :/

Aha! Där har du något iallafall!

Med "samma", vad menar du då? Att de använder samma uppkoppling?

Om din bror t ex sitter med uTorrent i full karriär är det inte konstigt att du blir strypt. Jag har normalt runt 30–40 ms i ping men får omedelbart 100–200 ms så fort någon drar igång ett videosamtal.

För oss beror det på att vår dåliga router (Thomson TG789vn) prioriterar all oviktig trafik (videosamtal, streaming, torrents osv) framför viktig trafik (spel). Och det går inte att ändra, för routern har inte stöd för QoS.

Vad har du för nätverkshårdvara?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ladda ned pingplotter och sätt igång testet. Ladda upp resultatet här.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Aha! Där har du något iallafall!

Med "samma", vad menar du då? Att de använder samma uppkoppling?

Om din bror t ex sitter med uTorrent i full karriär är det inte konstigt att du blir strypt. Jag har normalt runt 30–40 ms i ping men får omedelbart 100–200 ms så fort någon drar igång ett videosamtal.

För oss beror det på att vår dåliga router (Thomson TG789vn) prioriterar all oviktig trafik (videosamtal, streaming, torrents osv) framför viktig trafik (spel). Och det går inte att ändra, för routern har inte stöd för QoS.

Vad har du för nätverkshårdvara?

Nu när jag har testat lite så har jag märkt att det inte funkar även om det bara är jag som är uppkopplad till internet. Det konstiga är att det har funkat bra sen för en och en halv vecka sen så slutade det fungera. Det är bara min dator som har detta problem.

Min router är en Technicolor Gateway TG799vn v2.

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Medlem

Låter ju lite som du har något som suger upload någe vettlöst.. annars vad de andra sa..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

Låter ju lite som du har något som suger upload någe vettlöst.. annars vad de andra sa..

Det är det att det fungerar på andra internet, men inte på vårat.

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av steenarna123:

Det är det att det fungerar på andra internet, men inte på vårat.

Vilka andra internet? Jag trodde bara det fanns ett?

Men frågan är allvarligt menad, vilka andra menar du?

Dold text
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Vilka andra internet? Jag trodde bara det fanns ett?

Men frågan är allvarligt menad, vilka andra menar du?

Dold text

Haha Oj! Glömde "s". Menade andras internet.

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Medlem

Har du testat med pingplotter?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Har du testat med pingplotter?

Jag testade att ladda ner det, men jag fattade inte

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av steenarna123:

Haha Oj! Glömde "s". Menade andras internet.

Fast det är fortfarande svårtolkat. Vad menar du?

Fungerar allt normalt för dina grannar? Då ligger problemet i ditt hus.

Fungerar allt normalt för andra i din familj? Då ligger problemet i din dator, i routern eller i anslutningen mellan dem.

Fungerar allt normalt om du tar med din dator till en kompis? Då är det inget fel på datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av steenarna123:

Jag testade att ladda ner det, men jag fattade inte

Gav du upp att testa eller googlade du efter en manual?

Testa med detta
http://www.dslreports.com/faq/15805

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Gav du upp att testa eller googlade du efter en manual?

Testa med detta
http://www.dslreports.com/faq/15805

Jag hittade en manual men den var inte så bra så jag fattade inte vad det skulle hjälpa med mitt problem. Läste nyss den du skickade så jag får testa igen

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk

Jag kanske inte skulle tagit google? Eller i en kvart, men här är den iallafall

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Medlem
Skrivet av steenarna123:

http://i.imgur.com/ETJMNW7.png

Jag kanske inte skulle tagit google? Eller i en kvart, men här är den iallafall

Det ser bra ut och då undrar jag om du upplevde problem med internet när du körde testet?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Oviktig trafik = videosamtal, streaming, torrents osv
Viktig trafik = spel

agree!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Fast det är fortfarande svårtolkat. Vad menar du?

Fungerar allt normalt för dina grannar? Då ligger problemet i ditt hus.

Fungerar allt normalt för andra i din familj? Då ligger problemet i din dator, i routern eller i anslutningen mellan dem.

Fungerar allt normalt om du tar med din dator till en kompis? Då är det inget fel på datorn.

Det sista! Allt funkar normalt när jag är hos en kompis

Skrivet av BrusE:

Det ser bra ut och då undrar jag om du upplevde problem med internet när du körde testet?

Jag surfade inte när testet var igång så jag vet inte

Men har upptäckt att när bara jag är inne på internet (på våran router) så fungerar det perfekt! Fast sen när någon annan går in på det så kraschar det! Men bara för mig

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk

Byt uttag med din bror i routern Skulle kanske kunna vara att routern har svårt att förhandla vilken typ av hastighet (100 full/halv duplex tx etc). Om det inte fungerar kanske du kan testa ett annat nätverkskort.

Föredrar winmtr framför pingplotter är nog lättare att förstå också.

Du tolkar informationen så här:
*=router
---=lina
En router är en dator som skickar information mellan datorer. En lina är en lina som skickar inforamtion mellan routrar.

Varje ip i pingplotter (ett ip är en kombination av 4 'oktetter' alltså siffror med 3 punkter emellan. T.ex 10.0.0.1). Ett ip motsvarar en unik dator (enkelt uttryckt) på internet.
En ping är en signal som mäter tiden mellan en maskin och den maskin den är skickad ifrån.

<dindator>---*---*---*---*---*---*---

Så den första 'stjärnan' i diagrammet ovan är alltså 192.168.1.1. Det är din router hemma. Nästa är 78.69.27.1. Det är telias huvudrouter för dig och de flesta av dina grannar. Maskinen du testar mot är 173.194.71.147. Osv.
Så det pingplotter gör att visa dig VAR någonstans du eventuellt har ett problem. Så det du ska göra är alltså att använda det (eller winmtr) när du vet att du har problem så att du hittar var felet är. Som det verkar just nu så är det första hoppet, allstå mellan dig och din router.

Ps. Jag föredrar att mäta mot ftp.sunet.se

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av Conditioned:

Byt uttag med din bror i routern Skulle kanske kunna vara att routern har svårt att förhandla vilken typ av hastighet (100 full/halv duplex tx etc). Om det inte fungerar kanske du kan testa ett annat nätverkskort.

Föredrar winmtr framför pingplotter är nog lättare att förstå också.

Du tolkar informationen så här:
*=router
---=lina
En router är en dator som skickar information mellan datorer. En lina är en lina som skickar inforamtion mellan routrar.

Varje ip i pingplotter (ett ip är en kombination av 4 'oktetter' alltså siffror med 3 punkter emellan. T.ex 10.0.0.1). Ett ip motsvarar en unik dator (enkelt uttryckt) på internet.
En ping är en signal som mäter tiden mellan en maskin och den maskin den är skickad ifrån.

<dindator>---*---*---*---*---*---*---

Så den första 'stjärnan' i diagrammet ovan är alltså 192.168.1.1. Det är din router hemma. Nästa är 78.69.27.1. Det är telias huvudrouter för dig och de flesta av dina grannar. Maskinen du testar mot är 173.194.71.147. Osv.
Så det pingplotter gör att visa dig VAR någonstans du eventuellt har ett problem. Så det du ska göra är alltså att använda det (eller winmtr) när du vet att du har problem så att du hittar var felet är. Som det verkar just nu så är det första hoppet, allstå mellan dig och din router.

Ps. Jag föredrar att mäta mot ftp.sunet.se

Tack då mycket för guiden!

Problemet är att det är en bärbar dator, så jag kör ofta med trådlöst. Men jag har testat att koppla in en nätverkssladd fast det fixar inte problemet
Har du nåt annat förslag?

Visa signatur

SIGNATUR

Permalänk
Medlem

Trådlöst brukar kunna skena iväg på pingtider. Mest om det är en freqvens/kanal som är välanvänd i ditt område. Dra ner wifi-analyser till din mobil eller liknande, leta upp en kanal som inte är så överdrivet använd och testa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Trådlöst brukar kunna skena iväg på pingtider. Mest om det är en freqvens/kanal som är välanvänd i ditt område. Dra ner wifi-analyser till din mobil eller liknande, leta upp en kanal som inte är så överdrivet använd och testa där.

Han skrev innan att det är samma problem med kabel.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Hmm, missade det.

Jag skulle starta datorn från någon livecd/liveusb och testa om det var samma pingtid då. Är det det är det ju alla gånger hårdvaran, är det inte det så är det till att installera om windows.