Fick tillbaka mina delar ifrån Inet, Datorn får spratt

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka mina delar ifrån Inet, Datorn får spratt

Tjena!

Lämna in mitt MK, Processor, nätagg och SSD för några veckor sedan hos inet och fick tillbaka mk och processor häromdagen, Fick nytt Nätagg o SSD då dom var 100% trasiga. Satte sedan in allt i mitt chassi och försöker starta, startar upp, svart skärm och inget "pip" ifrån moderkortet som jag är van vid när den startar.

Startar om för andra gången och då startar den med skärm och ska precis installera om W7 men då så dör datorn, som om någon "drog ut kontakten" dog. Startas om automatiskt efter ett par sekunder och börjar starta om sig igen. Jag får alltså oregelbundna omstarter. Vad kan det bero på?

Innan jag lämna in datorn så funkade alla andra komponenter bra förutom då nätagget som jag visste var sönder, men lämnade in Moderkortet och processorn för att vara säker på att det inte va ngt av dom.

Tack för svar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sposckis:

Tjena!

Lämna in mitt MK, Processor, nätagg och SSD för några veckor sedan hos inet och fick tillbaka mk och processor häromdagen, Fick nytt Nätagg o SSD då dom var 100% trasiga. Satte sedan in allt i mitt chassi och försöker starta, startar upp, svart skärm och inget "pip" ifrån moderkortet som jag är van vid när den startar.

Startar om för andra gången och då startar den med skärm och ska precis installera om W7 men då så dör datorn, som om någon "drog ut kontakten" dog. Startas om automatiskt efter ett par sekunder och börjar starta om sig igen. Jag får alltså oregelbundna omstarter. Vad kan det bero på?

Innan jag lämna in datorn så funkade alla andra komponenter bra förutom då nätagget som jag visste var sönder, men lämnade in Moderkortet och processorn för att vara säker på att det inte va ngt av dom.

Tack för svar!

börja länka allt du har i datorn. låter som du köpt ett skit nätagg för då först nätagg blir utbytt. samt ssd då låter det som att det gammla nätagget dödade ssdn finns risk att dom även tog minnerna dock inget säkerhet på det. men länka upp va har du i datorn

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

börja länka allt du har i datorn. låter som du köpt ett skit nätagg för då först nätagg blir utbytt. samt ssd då låter det som att det gammla nätagget dödade ssdn finns risk att dom även tog minnerna dock inget säkerhet på det. men länka upp va har du i datorn

MSI h55-E33 MK
Intel core i3 540 3.06 ghz
Intel 330 60gb
Fractal Design tesla 550w 80+ -> Fractal Design intergra 650w 80+ bronze
Corsair XMS3 2x4gb
Asus gtx 560ti TOP

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

börja med att installera om CPU så kylaren sitter rätt.

gör en bios reset.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

börja med att installera om CPU så kylaren sitter rätt.

gör en bios reset.

Kylaren sitter rätt, har 28c när jag kommer in i bios, Har också rensat cmos och bios

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken låda? Allt korrekt monterat med rätt antal moderkortsdistanser?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilken låda? Allt korrekt monterat med rätt antal moderkortsdistanser?

Corsair 500r, Och ja rätt antal moderkorts distanser

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken BIOS och stepping på cpu (står på kartongen och/eller ovanpå CPU)? Lika bra att utesluta alla tänkbara fel. Moderkortet har inte stöd för alla versioner av i3 540 ur kartong, bereoende på stepping.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Låter ju som att det skulle vara CPU-kylaren som sitter dåligt, men om du redan kollat det så..
Fick du tillbaka samma moderkort och CPU som du hade innan eller fick du nya?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilken BIOS och stepping på cpu (står på kartongen och/eller ovanpå CPU)? Lika bra att utesluta alla tänkbara fel. Moderkortet har inte stöd för alla versioner av i3 540 ur kartong, bereoende på stepping.

Kan säga att jag har haft samma MK och cpu i cirka 2 år utan problem såå inga problem där skulle jag tro.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sposckis:

Kan säga att jag har haft samma MK och cpu i cirka 2 år utan problem såå inga problem där skulle jag tro.

Då är det väl fler saker som skadats av det defekta nätagget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har testat det mesta nu, bytt ram, fixat med cpu och kyparen och diverse lösningar. Men, inget har funkat, kan jag fått ett defekt nätagg av inet? Får nu även ingen bild av grafikkortet och verkar som om den alltid är i "pre-bios" och inte kommer när start loggan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förlåt för dubbelpost nu. Men, jag har nog hittat felet, har antagligen fått ett defekt nätaggregat utav inet vilket innebär dessa omstarter.

Jag har ett annat nätagg och äldre dator, med mitt andra nätagg så starta den som den ska, med mitt nya så stor processor fläkten o bara spinner och låter. Med mitt gamla nätagg i mitt system så startar datorn utan problem.

Visa signatur

Citera för svar!