Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Fakesamtal från Indien eller liknande

Hej!

Jag vet att detta är ett väldigt känt faktum och att det finns många trådar med detta, men jag vill passa på att varna folk ännu en gång för fakade telefonsamtal från Indien med personer som påstår att du har virus på din dator. Dessa människor ljuger naturligtvis, och ni ska aldrig göra som de säger.

Jag fick just själv ett samtal och jag tror att det mest effektiva sättet att få dem att sluta ringa är att säga att man inte äger någon dator. Snälla sprid detta till folk ni känner som kanske inte vet så mycket om det

(Vet ej om denna tråd är korrekt placerad, någon mod får gärna flytta den till rätt plats isf)

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Är man inte helt korkad så kan man t.om ha riktigt roligt med dom. Antingen genom att låta luren ligga och slösa på deras tid, eller agera hallick/scammerns kollega/butiksägare osv.

Dock är vissa riktigt otrevliga, en av dom hade tydligen stött på min mor flertalet gånger. :[

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brukar också säga att vi inte har någon dator, ofta blir det *klick* men sist så stod tjejen på sig. "I can see you have a computer!" varpå jag kontrade med "no". Hon svarade då, "ok sir, i am gonna block your computer then" med sån där skön indisk brytning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Spela totalt okunnig och urkorkad en stund. Ganska kul faktiskt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Säg att du är svenska polisens internet enhet och att du kommer att spåra samtalet. Jag brukar säga Swedens FBI eller något.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Spela totalt okunnig och urkorkad en stund. Ganska kul faktiskt.

Är faktiskt perfekt eftermiddagsunderhållning. Senaste gången de ("Microsofts Kundtjänst") ringde så var det en tråkig grå, regning dag. Jag frågade ifall vi kunde ta en fika tillsammans och ifall de föredrog kanel- eller vaniljbullar :D. Riktigt kul när de försöker komma tillbaka på spåret att få mig installera viruset ^^

Permalänk

Haha, jag funderade på att göra nått sånt roligt och lura dem, men jag kände att jag inte var tillräkligt kvicktänkt så jag sa bara att vi inte hade nån dator

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

Har länge velat få ett sånt här samtal och så fick jag ett häromdagen. Har i princip alltid lite tid över förutom just då, så va tyvärr tvungen att bara lägga på.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moosebeard:

Hej!

Jag vet att detta är ett väldigt känt faktum och att det finns många trådar med detta, men jag vill passa på att varna folk ännu en gång för fakade telefonsamtal från Indien med personer som påstår att du har virus på din dator. Dessa människor ljuger naturligtvis, och ni ska aldrig göra som de säger.

Jag fick just själv ett samtal och jag tror att det mest effektiva sättet att få dem att sluta ringa är att säga att man inte äger någon dator. Snälla sprid detta till folk ni känner som kanske inte vet så mycket om det

(Vet ej om denna tråd är korrekt placerad, någon mod får gärna flytta den till rätt plats isf)

Det är väl samma typ av människor som går på sånt här som köper smycken vid vägkanten...

Skrivet av Gunner357:

Säg att du är svenska polisens internet enhet och att du kommer att spåra samtalet. Jag brukar säga Swedens FBI eller något.

Det är väl ändå onödigt att begå brott bara för att det ringer en skojare.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Lurade på dem riktigt länge en gång och sen helt plötsligt sa jag att jag spårat numret och att polisen var på väg

Permalänk
Citat:

Det är väl ändå onödigt att begå brott bara för att det ringer en skojare.

Lägg av på vilken sida står du. Vadå begå brott sådana fall är alla här brottsligar. Det är väl värre brott det pucko som ringer mig o försöker lura mig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Jag fick samtal en gång och en kompis till mig fick det samt att han känner en gubbe som fick lida för sin godtrogenhet.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Lägg av på vilken sida står du. Vadå begå brott sådana fall är alla här brottsligar. Det är väl värre brott det pucko som ringer mig o försöker lura mig.

Lättstött much? Men faktum kvarstår, det är förbannat onödigt att begå brott när det finns så många andra lika roliga saker att göra. *** raderat ***

Redigerat
Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Så här på rak arm skulle jag tippa på att det är betydligt värre att utge sig för att vara polis (föregivande av allmän ställning) än att försöka få nån att gå in på nån skum hemsida...

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Så här på rak arm skulle jag tippa på att det är betydligt värre att utge sig för att vara polis (föregivande av allmän ställning) än att försöka få nån att gå in på nån skum hemsida...

Så du menar att det är värre att säga till att man är polis för att få dom att sluta ringa eller att försöka få pengar av stackars människor som inte vbet bättre? dessutom så är det ganska stor organiserad brottslighet det handlar om

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för varningen! Det är alltid nyttigt med en påminnelse om att vara på sin vakt mot allehanda bedrägerier. Det finns dock flera andra trådar om det här och den här tråden verkar börja spåra ur. Därför låser jag den med hänvisning till övriga trådar om samma ämne.

*tråd låst*

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd rensad ***

Jag har raderat flera inlägg som fortsatte att generera anmälningar. Brott mot forumreglerna § 1.

/KimTjik