Trött på grannarnas musikspelande!

Permalänk
Medlem

Trött på grannarnas musikspelande!

Tja!
Har nu varit upp till grannen för tredje gången denna vecka och sagt åt dem att de spelar med på tok för mycket bas(grejerna här nere skakar verkligen, och detta pågår från tidigt varje morgon till sent varje natt).
Och jag börjar nu bli trött på detta och undrar om man på något vänster kan få min bas här hemma att bara "spela bas" mot grannen ovanför? Vill ju inte störa grannarna under mig i onödan...
Funderat på om man kan ställa upp basen på en hylla nära taket, men vet inte hur jag ska få upp en stark nog hylla då baslådan väger en del, vet inte riktigt vad man annars kan göra.. Bygga någon typ av kanal?

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Och jag börjar nu bli trött på detta...

Hyres- eller bostadsrätt? Prövat att prata med hyresvärden eller styrelsen?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;13858504']Hyres- eller bostadsrätt? Prövat att prata med hyresvärden eller styrelsen?

Hyresrätt!
Jovisst kan man ta det på det sättet också, men känns som att det är roligare att ge igen

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem

Anmäl dem för störande beteende, eller så skaffar du en sån här: https://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_IV

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Inaktiv

Sluta skapa bråk och anmäl dem istället, det kanske är fler som blir störda men inte vågar säga till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

men känns som att det är roligare att ge igen

Tro mig, du ger mer igen när de får ner ett brev i brevlådan med en varning om att de kan bli vräkta om de fortsätter spela högt

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Med någon form av vinklar borde du kunna sätta basen i taket, kom ihåg att montera den i ett hörn för mest effekt samt använd pluggar inte bara skruvar, annars lossnar skiten. Låg hertz på basen eller hög beroende på om det är gips/betong/whatever de har använt för material i taket/grannens golv. Kör baslåtar som snattrar mycket samt långa dova basgångar, typ lil jon lycka till att ennervera? grannarna tillbaka.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Anmäla om och om igen är ända sättet, been there, done that. Du har ändå pratat med dem.
Spelar du högt kommer dom inte koppla det på något sätt till att de gör något fel utan eventuellt skapar de en post på ett forum och skriver "min jävla granne spelar högt, hur hämnas jag?"
Eller så anmäler dom eller någon annan dig helt plötsligt.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

anmäl dem, vet inte hur det är i bostadsrätt men i mitt hus får man en varning sen ca 1500;- i böter om störningsjouren måste komma och säga till.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Anmäl dem för störande beteende, eller så skaffar du en sån här: https://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_IV

Jo, tänkte inte riktigt på att det kan bli jag som blir anmäld istället... Får bli så!

Skrivet av anon81912:

Sluta skapa bråk och anmäl dem istället, det kanske är fler som blir störda men inte vågar säga till?

Skrivet av WoXeR123:

Tro mig, du ger mer igen när de får ner ett brev i brevlådan med en varning om att de kan bli vräkta om de fortsätter spela högt

Skrivet av Mordrana:

Med någon form av vinklar borde du kunna sätta basen i taket, kom ihåg att montera den i ett hörn för mest effekt samt använd pluggar inte bara skruvar, annars lossnar skiten. Låg hertz på basen eller hög beroende på om det är gips/betong/whatever de har använt för material i taket/grannens golv. Kör baslåtar som snattrar mycket samt långa dova basgångar, typ lil jon lycka till att ennervera? grannarna tillbaka.

Skrivet av orig_rejser:

Anmäla om och om igen är ända sättet, been there, done that. Du har ändå pratat med dem.
Spelar du högt kommer dom inte koppla det på något sätt till att de gör något fel utan eventuellt skapar de en post på ett forum och skriver "min jävla granne spelar högt, hur hämnas jag?"
Eller så anmäler dom eller någon annan dig helt plötsligt.

Tack för hjälpen, får bli en anmälan istället om det fortsätter!

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Rekordmedlem

Du kommer inte att enbart kunna störa din granne eftersom de stomburna ljud leds iväg långt, så lägg ner "hämndiden" för den lär slå tillbaka, ta det via hyresvärden/störningsjouren eller på liknade sätt om du själv inte vill råka illa ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Dagen garv

Permalänk
Medlem

Jag har redan fått en vräkt här där jag bor.

Ingen anmälde förutom jag när han spelade musik hela tiden, men gick och knackade dörr på resten av hyresgästerna och frågade om dom hört och störde sig på det.

Sen gav dom nummer och sa att det är bara att ringa när det stör.

Några veckor därpå var han borta, ringde direkt störningsjouren när han började.
Komiskt nog så var den som flyttade in därpå en musikglad kille som dessutom röker på, 2 gånger han spelade långt in på natten. Ringde så han fick varning. Sen dess har det varit lugnt.

Idioter med 0 respekt kan köpa sig en låda långt utan på landet där dom kan bo ensamma och spela sin musik.

Så bara ring, ge igen är det dummaste man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ingen anmälde förutom jag när han spelade musik hela tiden, men gick och knackade dörr på resten av hyresgästerna och frågade om dom hört och störde sig på det.

Sen gav dom nummer och sa att det är bara att ringa när det stör.

Några veckor därpå var han borta, ringde direkt störningsjouren när han började.
Komiskt nog så var den som flyttade in därpå en musikglad kille som dessutom röker på, 2 gånger han spelade långt in på natten. Ringde så han fick varning. Sen dess har det varit lugnt.

Idioter med 0 respekt kan köpa sig en låda långt utan på landet där dom kan bo ensamma och spela sin musik.

Så bara ring, ge igen är det dummaste man kan göra.

Jo, får bli så! Men skulle samtidigt vara skönt att få honom att smaka på sin egen medicin liksom...
Men att få honom vräkt vore gött, låter så jävla bitter nu men orkar verkligen inte vara rädd för att tavlorna ska ramla ner från väggarna längre :/

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jo, får bli så! Men skulle samtidigt vara skönt att få honom att smaka på sin egen medicin liksom...
Men att få honom vräkt vore gött, låter så jävla bitter nu men orkar verkligen inte vara rädd för att tavlorna ska ramla ner från väggarna längre :/

Att få honom vräkt är nog mer än hans egen medicin

Permalänk
Medlem

Snacka med husvärden. Gör du samma sak så stör du andra grannar och kanske slutar med att det är du som blir vräkt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

När jag bodde i hyresrätt hade jag världens sämsta hyresvärd, det fanns ingen störningsjour och när man påpekade för hyresvärden att en idiot ovanför spelade musik så att det hördes 100 meter från huset på nätterna fram till 04-05 och slog sönder möbler som kom farande ner för trappan så var svaret ungefär att "lite ljud får man väl tåla".

Gick även och sa till vid 04.00 på natten och fick svaret att "du bor ju inte ens på samma våning, alltså kan du omöjligt höra något?!" och när jag sa att "jo det hörs visst" så svarade idioten "ja men anmäl till polisen då!!" och smällde igen dörren.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Du kan ju inte knacka på och titta med dina valpögon och be dom sänka. Du får ju se ut som värsta psykot så ska du se att dom sänker.

Permalänk
Snusfri

Been there, done that.
En granne som hade förfest en onsdag när man skulle sova för att orka upp till jobbet spelade så att det ekade mellan husen.
Ringde störningsjouren så hon fick 3000:- i böter och om det upprepades så skulle hon bli vräkt.

Varit tyst från hennes lägenhet sedan dess.

Så anmäl, "hämnd" fungerar inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Been there, done that.
En granne som hade förfest en onsdag när man skulle sova för att orka upp till jobbet spelade så att det ekade mellan husen.
Ringde störningsjouren så hon fick 3000:- i böter och om det upprepades så skulle hon bli vräkt.

Varit tyst från hennes lägenhet sedan dess.

Så anmäl, "hämnd" fungerar inte.

Känner att man kan ha lite tålamod. Lite extra ljud någon gång om året tycker jag att man borde acceptera.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Lika bra att ge igen? Ok, hämnd är aldrig smart. Snacka med hyresvärden är exakt vad du ska göra, alternativt kontakta störningsjouren om din fastighet och hyresvärd har avtal med dom.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lägg en anmälan om störande av allmän ordning till polisen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Kör du hämnd-spåret så kan du nästan räkna med att DU åker på ett besök från störningsjouren ganska omgående, brukar funka så...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Lägg en anmälan om störande av allmän ordning till polisen

Såvida det inte rör sig om ett större samhälle och område som TS bor i så kommer polisen inte bry sig ett skvatt, tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Tja!
Har nu varit upp till grannen för tredje gången denna vecka och sagt åt dem att de spelar med på tok för mycket bas(grejerna här nere skakar verkligen, och detta pågår från tidigt varje morgon till sent varje natt).
Och jag börjar nu bli trött på detta och undrar om man på något vänster kan få min bas här hemma att bara "spela bas" mot grannen ovanför? Vill ju inte störa grannarna under mig i onödan...
Funderat på om man kan ställa upp basen på en hylla nära taket, men vet inte hur jag ska få upp en stark nog hylla då baslådan väger en del, vet inte riktigt vad man annars kan göra.. Bygga någon typ av kanal?

Har varit i motsvarande situation som dig, men det var grannen till mitt sovrum.

Att säga till hjälpte inte, så man fick visst hämndbegär efter tvingas ligga med hörselproppar på vardagsnätter med risk att man missar väckarklockan. Efter ha levt med dunka-dunka till-och-från i några månader tröttnade jag. Så jag skapade min "granntämjare"...

Jag har ett 5.1-system där jag aldrig kopplat in subwoofern just för respekt till mina grannar. Men en dag brann det för mig. När han höll på som bäst inne hos sig så kopplade jag ihop datorn och subben och konfigurerade om ljudsystemet på datorn så att jag fick ut en sub-signal. Sedan var det bara att placera subben mot väggen och trycka in ren basenergi i betongen. Att mitt budskap gick fram märkes för då sänkte han ljudet och försökte förmodligen lyssna vad det var som överröstade hans musik och då sänkte även jag. När han sedan drog på igen så drog jag på. Eftersom jag enbart sände ut basljud kunde jag överrösta honom. Man hörde ibland att han var ute i trapphuset (slängde igen ytterdörren så det verkligen hördes) och förmodligen försökte lokalisera ljudet. Men från min ytterdörr var det knäpptyst, för jag spelade ingen diskant (han däremot hörde flera våningar i trapphuset).

Efter några veckor ramlade förmodligen polletten ner, för sedan dess har det varit knäpptyst från lägenheten...har nu haft över ett år med mer normalt husljud (lite fester då och då på helgerna)...

Och ja, detta är kanske inget att rekommendera och jag hade lite ågren för mina övriga grannar. Men jag anti-spelade aldrig så sent att jag riskerade väcka eller hindra någon att somna (var det sent på kvällen så fick jag använda hörselproppar istället)...

Permalänk
Rekordmedlem

I kategorin "inlägg med möjligen usla råd" så kan det ju spela roll vem man sänder över till grannen, Brock Lesnar kan säkert ta uppdraget, han kan vid vissa tillfällen uppfattas som skrämmande för normala personer och inge viss respekt hos de som befinner sig nära.

Man kan även bulta fast ett gäng Buttkickers i taket och skaka lite:

Eller så tar man det via hyresvärden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vissa hyresbolag erbjuder journummer till bland annat Securitas, de agerar störningsjour, är bara att ringa dem då i sådant fall så kommer de och lyssnar. Klassas det som för högt så får din granne böter. Du har sagt till tre gånger redan och eftersom de inte ville respektera din "rätt" till lugn och ro enligt hyresavtalet så är detta den mest effektiva lösningen

För att du skall få din extra hämnd gör såhär, be dem att kontrollera vid flertalet tillfällen utan att bötfälla efter varje gång, på sätt så att bötesbeloppet når taket. De lär inte bli glada när de får en räkning på upp mot 10.000 Kronor. Dessutom så kan de bli vräkta om de inte fattar

Se till att du ringer störningsjouren när det verkligen är sent, annars kan du åka på att få betala för att de kom i onödan!

Permalänk
Medlem

Gå upp en gång till, och förklara för dem att nu har de fått alla chanser de kommer få, att nästa gång går du till värden eller störningsjouren med det.

Slutar det inte är det bara att genomföra. Du har gett dem fler chanser än du borde egentligen, många hade gått till värden direkt, utan att varna dem först.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tycker inte TS ska behöva och knacka på dörren hos denna p**dare, inte fler ggr iaf, ring störningsjouren så att idioten får ordentliga böter till att börja med.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late