Permalänk

Installera nytt moderkort, hjälp!

hej.

Har ett MSI 970A- G46 nymonterat i burken.
Satte i medföljande skiva, kom till windows som vanligt... Starta om, lyckades komma in i bios. Fumla runt och råka installera nåt jävla winki på mitt usb som råka sitta i.

Så nu är problemet att varje gång jag bootar datorn kommer jag till det här vidriga Winki som är nåt OS av något slag som MSI:s psykopatanställda måste kommit på. För inte fan kan jag ta mig ur härifrån. Och om jag tar ur USB och ska in i bios.. det kan jag ju bara glömma. Man har 0,00001 sekunder på sig att trycka DEL innan biosfönstret försvinner...

Så min fråga är helt enkelt... vad ska jag göra? Har ingen aning...

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

Svårt att veta vad du har gjort och hur felet ser ut. men börja med att nollställd bios inställningarna (Clear cmos), ska stå i manuallen för moderkortet hur du ska göra, och kolla om det löser en del av dina problem. Sedan ta bort USB, och se till att den bootar från rätt hårddisk (BIOS inställning), Sedan kan du alltid ominstallera Windows/ formatera hårddisken om du inte får till det...

MVh S_angel_88

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Medlem

gode offtopic, men det här inlägget gjorde min dag XD

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

Svårt att veta vad du har gjort och hur felet ser ut. men börja med att nollställd bios inställningarna (Clear cmos), ska stå i manuallen för moderkortet hur du ska göra, och kolla om det löser en del av dina problem. Sedan kan du alltid ominstallera Windows/ formatera hårddisken. om du inte får till det...

MVh S_angel_88

Tack, det löste hälften iallfall! Nu kommer jag fortfarande inte in på bios men tar mig till inloggningen på win7 iallafall.
Men formatera hårddisken går ju endast att göra i bios? Och ditt kommer jag inte in.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

"COuld not find suitable BIOS Rom" Kommer upp när jag kör Live Update som jag tror ska vara drivrutinerna? OCh skivan sitter i ... så fattar ingenting

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Skrivet av bossibula10:

Tack, det löste hälften iallfall! Nu kommer jag fortfarande inte in på bios men tar mig till inloggningen på win7 iallafall.
Men formatera hårddisken går ju endast att göra i bios? Och ditt kommer jag inte in.

Nej. Du kan formatera en hårddisk på 2 sätt ( som jag känner till). Det ena via att du läger in Windows 7 cd, ska stå någonstans. Det andra är att du läger över den i en annan dator som intern eller extern enhet och formaterar den på så sätt. men vika problem har du kvar nu? har du testat att Clear cmos?

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

Nej. Du kan formatera en hårddisk på 2 sätt ( som jag känner till). Det ena via att du läger in Windows 7 cd, ska stå någonstans. Det andra är att du läger över den i en annan dator som intern eller extern enhet och formaterar den på så sätt. men vika problem har du kvar nu? har du testat att Clear cmos?

Tänkte vi kunde börja med att faktiskt få Bios att funka innan vi börjar krångla med win7. Eftersom jag inte ens har lyckats installera några drivrutiner till moderkortet så är det väll steg 1? För jag kommer fortfarande in på windows och allt som vanligt.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

Du ska ha fått med en CD med moderkortet. Där har du drivrutiner mm för moderkortet. eller så kan du ladda ner dom från MSI hemsida

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

Du ska ha fått med en CD med moderkortet. Där har du drivrutiner mm för moderkortet. eller så kan du ladda ner dom från MSI hemsida

CD sitter i

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

ja men då är det bara att du installera det då http://se.msi.com/product/mb/970A-G46.html där har du den senaste drivrutinerna mm, kolla bara så det är rätt modell namn

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

ja men då är det bara att du installera det då http://se.msi.com/product/mb/970A-G46.html där har du den senaste drivrutinerna mm, kolla bara så det är rätt modell namn

haha du var rolig du! OM läser över så kanske du förstår
*Men förklarar igen. Verkar inte kunna boota från CD:n.... Eftersom jag antingen ahamnar i Winki eller ingenstans alls.

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

aa okej. men du behöver inte bota från cd. lägg i den efter du är inne på windows

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

aa okej. men du behöver inte bota från cd. lägg i den efter du är inne på windows

Så jag behöver inte göra något i BIOS egentligen?

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

Kommer dock inte in på internet. Eftersom sladden inte kan koppla till moderkortet som inte har några drivrutiner -.-

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

BIOS ska du bara ändra i om du ska ändra inställningar på saker text, ställa in en RAM minnen mm. oftast brukar BIOS fixa det mesta själv . Men fungerar datorn som den ska så behöver du inte göra något i BIOS.

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna installerar du i windows från cd. För du hittar väl cd-läsaren där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

BIOS ska du bara ändra i om du ska ändra inställningar på saker text, ställa in en RAM minnen mm. oftast brukar BIOS fixa det mesta själv . Men fungerar datorn som den ska så behöver du inte göra något i BIOS.

okej, man nu har jag ju inga drivrutiner som sagt. Ska jag köra setup filen som finns i CD:n?

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Skrivet av bossibula10:

Kommer dock inte in på internet. Eftersom sladden inte kan koppla till moderkortet som inte har några drivrutiner -.-

Starta datorn som vanligt utan cd i, sedan efter datorn är igång och du är i Windows så läger du i CD och installera drivrutinerna, sedan kan du fixa nya drivrutiner senare från internet.

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Skrivet av bossibula10:

okej, man nu har jag ju inga drivrutiner som sagt. Ska jag köra setup filen som finns i CD:n?

JA gör så, du har alla drivrutiner du behöver på den cd som kom med moderkortet.....

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

Starta datorn som vanligt utan cd i, sedan efter datorn är igång och du är i Windows så läger du i CD och installera drivrutinerna, sedan kan du fixa nya drivrutiner senare från internet.

Skrivet av s_angel_88:

JA gör så, du har alla drivrutiner du behöver på den cd som kom med moderkortet.....

Har påbörjat någon istallation här. Men hur vet jag säkert att alla drivrutiner är installerade? Och vad var det med windows någon pratade om förut? att jag skulle formatera? varför?

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk
Skrivet av bossibula10:

Har påbörjat någon istallation här. Men hur vet jag säkert att alla drivrutiner är installerade? Och vad var det med windows någon pratade om förut? att jag skulle formatera? varför?

Dom ska komma upp då du kollar på kontrollpanelen under "program och funktioner" / "avinstallera eller ändra ett program" om jag inte kommer ihåg fel. Formatera behöver du inte göra om allt fungerar som du ska. Formatera = du nolla/ radera allt på hårddisken)

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms

Permalänk
Skrivet av s_angel_88:

Dom ska komma upp då du kollar på kontrollpanelen under "program och funktioner" / "avinstallera eller ändra ett program" om jag inte kommer ihåg fel. Formatera behöver du inte göra om allt fungerar som du ska. Formatera = du nolla/ radera allt på hårddisken)

Okej! Tack så mycket för hjälpen! (y)

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

En grej att anmärka på bara.. När jag nu reboota datorn efter installationen. Så kommer fortfarande winki rutan upp? Där de frågar vart jag vill boota ifån... Hdd, winki blabla

Visa signatur

Jaaa men just precis.

Permalänk

Gå in i Bios och så väljer du den hårddisken den ska boota ifrån. Eller så kan det vara något annat i BIOS som orsakar det. Har ingen koll på winki :P. Bra att jag kunder vara till hjälp.

Visa signatur

Asus sabertooth z77 | i7 3770k | Asus gtx680 TOP OC| Corsair dominator platinum 16GB 1866mhz | Corsair tx 850w |Nzxt switch 810 gunmetal special edition| Corsair h80i push 'n pull | Samsung SSD 840 series 250gb | Asus VG248QE monitors 144Hz/ 1 ms