Permalänk
Medlem

Köpråd laptop för studier

Hej, har precis börjat studera Teknisk Fysik vid KTH och är i behov av en laptop/ultrabook. Jag behöver den för att använda Matlab, programmera och att skriva rapporter på när jag är på campus eller utanför hemmet. Jag har tänkt att köra Windows 8/Ubuntu om jag har plats för det (HDD > 128 GB) annars endast Ubuntu eller liknande Linux dist. Ett måste är att datorn ska vara lätt, ultrabook-liknande är alltså ett krav. SSD är även ett krav då jag inte står ut med datorer som inte har det och dessutom behöver jag inga större mängder med hårddisksutrymme. Maxgräns: helst under 10k, men lyckas ni hitta en dator med alla bra aspekter på datorerna under så lägger jag gärna ut lite mer.

De datorer jag kollat på:
Lenovo IdeaPad Yoga 13 2191-4GG - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1665596
Pros: Bra processor, 8 GB, 256 GB SSD
Cons: Ganska tung, inte full HD

Asus Zenbook Prime UX31A-R4048H - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2243900
Pros: Bra processor, 8 GB, full HD, lagom vikt
Cons: 128 GB SSD, lagersatus okänd

Samsung 900X3E-A01SE - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1633046
Pros: Väldigt lätt, full HD, 256 GB SSD
Cons: Tveksam processor, 4 GB

Tack på förhand!

Edit: Har lagt en beställning på Lenovon nu.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2168813 - Väger ungefär 2kg men har en 13,3 tums skärm med extrema specs.

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

köp en ssd byt ut den mot hddn i Webhallen config datorn och lägg in HDDn i en kabinett så får du en extern hdd + ssd och du får välja storlek på ssdn! (rekommenderar Samsung Evo 250gb)

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2168813 - Väger ungefär 2kg men har en 13,3 tums skärm med extrema specs.

Det enda problemet var väl att den inte har någon SSD och att den är relativt tung jämför med de andra jag kollat på :/ Sedan tror jag inte att jag behöver ett dedikerat grafikkort utan att integrerat räcker.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan93:

köp en ssd byt ut den mot hddn i Webhallen config datorn och lägg in HDDn i en kabinett så får du en extern hdd + ssd och du får välja storlek på ssdn! (rekommenderar Samsung Evo 250gb)

Men det blir en hel del pengar och då är den fortfarande tung. Jag behöver inte den prestandan som den har riktigt så det känns onödigt. Har lagt en beställning på Lenovon istället.

Visa signatur

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Bra val av linje! Tycker dock du ska tänka över om du faktiskt behöver en dator. Sen att vilja ha en är en annan femma. Jag gick mitt första år utan att ta med en dator mer än en gång tror jag. Särskilt nu i början då jag antar ni läser linjär algebra samt envariabel analys.

Dock så förstår jag dig då jag också tänker köpa en dator att till skolan bla. Jag har kollat främst på svp13 samt zenbook refreshen. Tips är att vikt är viktigast. Du kommer ha snuskigt tunga kursböcker och vill inte ha en monster dator på det. En annan sak att kolla på kan vara ljudvolym, inte kul att ha en högljudd fläkt när man pluggar. Samt att batteritid är väldigt trevligt med.

Kanske inga direkta råd men är man input. Jag kommer troligen köpa infinity när den släpps (oktober någon gång)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

Får man fråga varför du valde Lenovon? Letar också dator till studier och specifikationsmässigt låter den väldigt lovande, touch känns emellertid helt ointressant för min del. Hur resonerade du kring den aspekten? Jag har svårt att se användningsområdet men någon får gärna upplysa mig.

Vidare undrar jag om någon har koll på när Asus-modellen kan tänkas bli tillgänglig?

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Saken är att jag haft en "laptop" under nästan hela gymnasiet som jag har använt en hel del utanför skolan och nu när jag fick lämna tillbaka den i våras så saknade jag att ha en dator som jag enkelt kunde ta med mig utanför hemmet.

Jag läser just nu Linjär, envariabel, termodynamik och grundläggande programmering och datalogi. Jag har redan fått smaka på alla tunga böcker, i gymnasiet så hade jag med min 1,5 kilos "laptop" till och från skolan varje dag på cykel så jag har släpat på en tung väska en hel del redan.

Däremot så har jag börjat tveka på om jag verkligen ska ha Lenovon och om jag inte ska välja Samsungen istället, läste toms hardware reviewen om den gamla modellen och där lät den en hel del. Men det kommer inte att bli någon infinity för mig iallafall, alldeles för mycket pengar!

Skrivet av Heinkel92:

Får man fråga varför du valde Lenovon? Letar också dator till studier och specifikationsmässigt låter den väldigt lovande, touch känns emellertid helt ointressant för min del. Hur resonerade du kring den aspekten? Jag har svårt att se användningsområdet men någon får gärna upplysa mig.

Vidare undrar jag om någon har koll på när Asus-modellen kan tänkas bli tillgänglig?

Jag valde den men jag vet inte om jag kommer att häva köpet då jag undrar över ljudvolymen. Men huvudsakligen så var det på grund av att jag ville ha en lätt/tunn dator med i7, 8 gig ram och en ssd. Touchskärmen är nog ingenting jag kommer att använda men vem vet, det kanske visar sig vara användbart för något.

Skulle gärna också vilja ha info om när Asus-modellen kommer.

Visa signatur

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbeo:

Saken är att jag haft en "laptop" under nästan hela gymnasiet som jag har använt en hel del utanför skolan och nu när jag fick lämna tillbaka den i våras så saknade jag att ha en dator som jag enkelt kunde ta med mig utanför hemmet.

Jag läser just nu Linjär, envariabel, termodynamik och grundläggande programmering och datalogi. Jag har redan fått smaka på alla tunga böcker, i gymnasiet så hade jag med min 1,5 kilos "laptop" till och från skolan varje dag på cykel så jag har släpat på en tung väska en hel del redan.

Däremot så har jag börjat tveka på om jag verkligen ska ha Lenovon och om jag inte ska välja Samsungen istället, läste toms hardware reviewen om den gamla modellen och där lät den en hel del. Men det kommer inte att bli någon infinity för mig iallafall, alldeles för mycket pengar!

Jag valde den men jag vet inte om jag kommer att häva köpet då jag undrar över ljudvolymen. Men huvudsakligen så var det på grund av att jag ville ha en lätt/tunn dator med i7, 8 gig ram och en ssd. Touchskärmen är nog ingenting jag kommer att använda men vem vet, det kanske visar sig vara användbart för något.

Skulle gärna också vilja ha info om när Asus-modellen kommer.

Ok, men låter som om du i samma sits dom mig ungefär. Ang yogan så har en klasskamrat en sådan och låter absolut nada (dvs jag har aldrig hört den när vi sitter i biblioteket) och är överlag nöjd med den.

Det enda jag kan tänka mig att touchen är bra till är rita formler med den om du antecknar på datorn under föreläsningar. Men kan inte riktigt se varför man vill göra det istället för papper.

Infinity kommer runt 10 oktober som det ser ut idag. (swec nämnde oktober i sin artikel och hemsidor där man kan förboka har det som preliminärt datum)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce