Permalänk

Kontorsstol, läder eller tyg?

Så jag sitter på en gammal Kontorsstol i tyg, och jag letar nu efter en ny stol. Jag vet inte om kommer att tycka om läder, och kommer att föredra en stol i tyg. Men jag hittade en stol som var gjord i läder för ett bra pris Kontorsstol - EVO - office.

Någon som vet om det kommer att fungera bra med en läderstol att spela 6-12 timmar pass, på en varm sommardag. Eller om det är tyg som gäller, samt om någon som vet om stolen är bra?

Permalänk
Moderator
Moderator

Väldigt subjektivt men själv föredrar jag tyg, tycker stolar "helt" i läder blir ganska äckligt om när man sitter i värmen.
Min lägenhet trotsar dock fysikens lagar och blir lätt >30C. ;P

Föredrar de med öppen rygg för ännu bättre ventilation, typ som dessa.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60193185/#/6019318...

Har du möjlighet så kan du ju dra till IKEA och provsitta lite, känna på några i läder för att se vad du tror själv.
Inte för att du nödvändigtvis ska köpa en stol därifrån men för att få en någorlunda känsla för materialen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Själv har jag inga problem med min stol i läder. Men å andra sidan sitter jag inte naken i stolen och därmed har jag kläder mellan lädret och benen. Sitter man med kallingar eller liknande så kan det ju såklart bli lite svettigt.

Men annars så ser jag inga nackdelar med läder. Det är lättare att göra rent, det suger inte åt sig smuts lika mycket och det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Tyg är bättre. Skaffa en Kinnarps.

Permalänk
Medlem

Om du sitter i dina kallingar o lirar, så GÅR det att lira 6-12 timmar en varm sommar dag. Men när du reser på dig kommer det kännas som du superlimmat dig själv till stolen.

Däremot om du som jag sitter i shorts/tshirt är det absolut inga problem, föredrar faktiskt läder då.

Ang stolen du linkade har jag ingen aning om, sitter själv på en kontorsstol i läder från kinnarps, haft i par år och fortfarande skön att sitta i och ser bra ut! (hade en tyg innan och den var fan inte trevlig efter ett par månader)

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

http://www.mio.se/produkt/Liam-Skrivstol/M1397156/

Jag har en sådan, jag föredrar också allt som inte är läder.

Rätt mycket inställningsmöjligheter för det priset. Markus från Ikea är ju helt värdelös när det gäller sådant.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Tror det är ganska subjektivt. Men om du har råd köp hellre Kinnarps än ex. IKEA stolar, är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Gillar inte riktigt läder. Dock subjektivt. Räcker att man drar på sig ett par mysbyxor så har man ty pung/rövsvett så man kan fylla en simmbassäng efter en timme imo.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Blir det verkligen varmare om man har kläder imellan? Hade en kinnarps i tyg innan och en i fake läder nu och känner 0 skillnad i värme.

Personligen föredrar jag "läder", tygstolar kliar en hel del på mig personligen om man sitter half nekkid.

Ska nog själv köpa Markus med "läder" i helgen, då den är sänkt nu och kostar nästan som dom i tyg.
Föredrar armstöden i läder också istället för det äckliga gummit på dom andra markus stolarna.

Permalänk
Medlem

Vill man få ont i röven så köper man en tygstol, vill man svettas i anus så köper man en skinnstol.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite. Finns det någon datorstol med alcantara?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Blir det verkligen varmare om man har kläder imellan? Hade en kinnarps i tyg innan och en i fake läder nu och känner 0 skillnad i värme.

Personligen föredrar jag "läder", tygstolar kliar en hel del på mig personligen om man sitter half nekkid.

Ska nog själv köpa Markus med "läder" i helgen, då den är sänkt nu och kostar nästan som dom i tyg.
Föredrar armstöden i läder också istället för det äckliga gummit på dom andra markus stolarna.

Har du testat att sitta på "Markus"?

Tyckte den var riktigt tråkigt och inget jag vill länge i.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tja har haft båda, har nu textil på jobbet och hemma. Tycker det är mycket skönare att sitta på textil när det är varmt, läder har en tendens att klibba... Sitter på Kinnarps och Mios stolar, har inte hittat någon som har passat mig bättre.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk

Jag sitter aldrig naken i stolen så det är inga problem. Det blir 30+ grader i rummet på sommaren, och tyg är luftigare än läder så det kanske blir lite för varmt. Tänkte åka in till stan imorgon och sitta o olika stolar, i olika affärer.

Läst att många tycker om Kinnapris, aldrig varit där men kommer nog leta upp den och se om det finns något där. Men tror inte att det kommer att bli en IKEA stol, visst min är ganska sliten, men den fungerar. Folk värkar tycka om MARKUS stolen, men den ser inte så bekväm ut.

Och läder och tyg har cirka lika lång livslängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Har du testat att sitta på "Markus"?

Tyckte den var riktigt tråkigt och inget jag vill länge i.

Tycker dom är rätt okej. Vill ha nackstöd denna gången, inte haft det sen min gamla kinnarps (haft allak/verner senaste 4-5 åren)
Tyckte inte om kinnarps stolen då den var så "liten" på sittytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Vill man få ont i röven så köper man en tygstol, vill man svettas i anus så köper man en skinnstol.

Men om man inte svettas där bak då finns det ju bara ett enkelt val

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

och jag som hade hoppats på en trevlig kombination.....

Varför skulle man få ont av tyg?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Men om man inte svettas där bak då finns det ju bara ett enkelt val

Alla svettas i anus så ja det är ett enkelt val

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Alla svettas i anus så ja det är ett enkelt val

Tja jag får iaf inte rövsvett som rinner

Dom som svettas som grisar kanske tyg passar bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tja jag får iaf inte rövsvett som rinner

Dom som svettas som grisar kanske tyg passar bättre

Det kommer min vän, vänta bara

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_coolboy1:

Det kommer min vän, vänta bara

Maybe in my olden days, 29 år utan svettproblem, snart vid 30 strecket. Får la se då

Permalänk

Någon som vet hur det är att sitta i en stol med upphöjning vid bena? (så att man typ sjunker in i stolen mera)

Dold text

Letade efter stolar igår fast hittade ingen sådan modell att provsitta. Jag hitta en liknande av denna,

Den var ju ganska ok, den är ju platt på själva sitsen.

Permalänk
Medlem

Det är väll skönt om man sitter normalt.
Jag tex kan aldrig ha med höjda kanter för jag sitter med ena benet under andra benet. Känns inte direkt så skönt med fet kant där för fotleden

Rent ergonomiskt sätt så ska man ju inte sitta nedsjunken heller.
http://www.christopherhole.com/how-to-sit-correctly/ med en sådan man sjunker ner i så blir det ju lite som X bilden, inte på ryggen kanske men på benen.