Asus Zenbook "Infinity" UX301

Permalänk
Medlem

Asus levererar igen.

De gör verkligen så pass bra grejer att man nästan vill bli fanboy. Men då ska telefonerna upp femton steg först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Bra jobb som vanligt Jacob!

Ett önskemål hade varit om du kan testa HPs nya elitebook 850 eller 840. Riktigt intressant kombo där man försöker få en proffs dator se ut som en ultrabook.

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Då är det inlagt! De nya tabellerna med "normaliserade tider" ligger som bildspel för respektive batteritest.

Skulle precis ge dig beröm för de graferna då vi efterfrågade det härromdagen bra jobbat och trevlig helg!!

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Asus! Om ni läser det här så måste ni släppa den vita i Sverige också! Helt sjukt snygg, snacka om ha-begär

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av 1kolli:

Det där med kardborrband på fodralet på tidigare modeller stämmer inte, jag har magnet på mitt fodral som jag fick med min "gammla" ux31a prime.

Jag frågade Asus hur det låg till och mitt påstående var tydligen både rätt och fel. De första batcharna kom med just det fodral du har, medan de senare bytte ut det mot kardborreband! Artikeln är i vilket fall som helst justerad

Skrivet av kade89:

Bra jobb som vanligt Jacob!

Ett önskemål hade varit om du kan testa HPs nya elitebook 850 eller 840. Riktigt intressant kombo där man försöker få en proffs dator se ut som en ultrabook.

Det hade varit intressant, men vi riktar oss i första rummet mot den ordinarie konsumentmarknaden och där har vi redan mycket i planeringen på den bärbara fronten som det ser ut just nu.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mkt trevlig recension! Kul med bärbara datorer som levererar något nytt.

Dock för mig är 1080p versionen mer intressant och är intresserad över batteritiden på den. Har ni någon data på det?

/c

Permalänk
Skrivet av JDM:

20000:- ? det var ju billigt... känns som at 2560x1440 på 13 tum är helt onödigt och bara suger på batteriet samt höjer priserna en del, hade räckt med 1080p i den storleken.

finns en identisk med 1080p panel 2-3k billigare på prisjakt. (vet ej om de är officiella specifikationer men)

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem

Varför ska intel påtvinga pekskärm på ultrabooks!? matt skärm är ju så otroligt mycket skönare att använda i alla ljusa miljöer. Dessa ska ju trotts allt vara perfekta för att ha med till skolan, kan inte direkt stänga av lampan när den blänker i skärmen där =/

Permalänk
Medlem

och fortfarande 60hz skärmar på nya laptops jösses!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 120hz:

Tror de allra flesta föredrar en bra och någorlunda högupplöst IPS framför 120hz i detta fallet, särskilt med tanke på att den endast har iGPU.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Hur många IPS-paneler finns i 120hz? Tror du verkligen att 120HZ är bättre än IPS på en laptop?

Permalänk
Medlem

Den var ju ''billig''.
Nej syftade mer på datorer mellan 5000-7000, då prestandan borde ändå vara tämligen likvärdig med alla dyrare alternativ, så länge man inte försöker spela något på dem.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Crentus:

Den var ju ''billig''.
Nej syftade mer på datorer mellan 5000-7000, då prestandan borde ändå vara tämligen likvärdig med alla dyrare alternativ, så länge man inte försöker spela något på dem.

Ok, detta är en webbplats för tekniknördar så förstår fokuset på prestanda. Men den största skillnaden mellan en ~5k laptop och en >=15k är faktiskt inte prestanda hur väl den fungerar som arbetsredskap. Vad man får med en dyrare laptop är främst betydligt bättre tangentbord, pekplatta och skärm då detta är komponenter man kan spara in på rejält utan att det direkt syns på specifikationen. Batteritid och upplevd kvalité skiljer också rätt rejält.

11"MBA är nog den billigaste datorn man kan hitta med ett riktigt bra pekplatta+tangentbord, de PC-laptops som kan matcha den hamnar över 10k sträcket.

Riktigt bra recension! Är så irriterande att en laptop som på så många sätt verkar vara precis vad man letar efter ska stupa på en sådan idiotisk petitess som tok-blank skärm! Är inga tvivel om att denna laptop skulle vara värd ~20k om man dumpade touch-skärmen till förmån för en matt panel (och som positiv bieffekt skulle man även få ner vikten ~100g samt kapa någon eller några mm på tjockleken).

Får hoppas att Sony uppdaterar 13" Vaio Pro med högupplöst skärm och behåller möjligheten att välja bort touchskärm. Har testat denna laptop en del och det är ju riktigt trevlig förutom att exemplaret jag körde hade touchskärm som verkligen var tok-blank. Verkar som touch leder till än blankare skärmar då rMBP/MBA inte har matt panel men de ger ändå inte i närheten så mycket reflexer som Vaio Pro gör.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Varför ska intel påtvinga pekskärm på ultrabooks!? matt skärm är ju så otroligt mycket skönare att använda i alla ljusa miljöer. Dessa ska ju trotts allt vara perfekta för att ha med till skolan, kan inte direkt stänga av lampan när den blänker i skärmen där =/

Fin recension av Jacob - verkar även vara en riktigt fin dator och klockrent köp om man prioriterar prestenanda lite mer över batteritid i en tunn maskin.

Det sagt så förstår jag inte riktigt din kommentar ovan. Vad har pekskärm att göra med hur blank eller matt skärmen är?

Finns ju hundratals, om inte tustentals, bärbara modeller som har blanka skärmar som inte har någon som helst pekskärmsfunktion. Åt handra hållet så finns det datorer med matta skärmar som numera (då det är hyfsat nytt på ultrabooks) även har pekskärmsfunktion. Den här datorn jag skiver på just nu, TP X1 Carbon Touch, är ett exempel på det senare.

mvh,
martin

Skrivet av Jacob H:

Då är det inlagt! De nya tabellerna med "normaliserade tider" ligger som bildspel för respektive batteritest.

Var precis vad även jag saknade. Fint av SweC och Jacob att ordna detta så snabbt efter förfrågan på forumet.

Grym service - tackar!

mvh,
martin

Skrivet av virtual void:

Ok, detta är en webbplats för tekniknördar så förstår fokuset på prestanda. Men den största skillnaden mellan en ~5k laptop och en >=15k är faktiskt inte prestanda hur väl den fungerar som arbetsredskap. Vad man får med en dyrare laptop är främst betydligt bättre tangentbord, pekplatta och skärm då detta är komponenter man kan spara in på rejält utan att det direkt syns på specifikationen. Batteritid och upplevd kvalité skiljer också rätt rejält.

11"MBA är nog den billigaste datorn man kan hitta med ett riktigt bra pekplatta+tangentbord, de PC-laptops som kan matcha den hamnar över 10k sträcket.

Håller helt med om detta. För mig så är gränssnitt människa-maskin (skärmar, tangentbord, mus, platta, etc) alltid extremt mycket viktigare än några MHz hit eller dit.

Skrivet av virtual void:

Verkar som touch leder till än blankare skärmar då rMBP/MBA inte har matt panel men de ger ändå inte i närheten så mycket reflexer som Vaio Pro gör.

Det är oftast inte digitizern eller den kapacitiva touchfunkttionen som leder till det. Dock så väljer vissa tillverkare att optimera känslan i beröringen att vara så friktionsfri som möjligt och väljer då typiska materialval som Gorilla-glas och liknande som sitter i plattor/telefoner. Det är detta materialval som i Asus fall leder till den väldigt höga blankheten i skärmen.

Vad som är nackdelen/kompromissen med att ha en kapacitiv touch/digitizer-funktion är främst ökad vikt och tjocklek, samt i varierande grad även lätt minskad ljusgenomsläpplighet/skärpa.

Det finns dock inget som helst som hindrar en tillverkare att ha en digitizer och/eller kapacitiv touchfunktion med en matt yta. Den här datorn jag sitter framför, X1 Carbon Touch, är ett exempel på detta.

mvh,
martin

Skrivet av virtual void:

Verkar som touch leder till än blankare skärmar då rMBP/MBA inte har matt panel men de ger ändå inte i närheten så mycket reflexer som Vaio Pro gör.

Glömde lägga till några saker. Apple har tidigare haft ett konfigurerbart val emellan blank eller matt skärm. Efter några år så fanns valet bara på deras pro-serie, och senare bara på de större skärmarna i pro-serien. Sedan slopade de helt detta val och fanns bara möjlighet att köpa bärbara ifrån Apple med högblanka skärmar. De som arbetar professionellt med datorer (tenderar vara de som främst prioriterar matta skärmar) var dock i lite av uppror när detta skedde och Apple fick massiv kritik för detta.

Apple hade helt enkelt valt att optimera sina produkter för hemanvändare och slutkonsumenter. Det är en målgrupp som ofta tenderar att tycka blanka och polerade saker är lite finare. Det finns även en nackdel med det antireflexlager/behandling som matta skärmar har, och leder till lite sämre kontrast (givet att du har ett helt mörkt rum utan reflexer i skärmen) och i vissa fall även påverkar färgåtergivningen. Detta har gjort blanka skärmar populära på senare år. För 10-15 år sedan så var nästan alla skärmar på bärbara matta. En orsakt till detta var att de då var såpass dyra att de mest används proffesionellt och köptes in av företag. I takt med att bärbara blivit billigare och mer tillgängliga för normala privata köpare så har även marknadens behov tenderat att ha en övervikt på efterfrågan på mer blanka skärmar.

Då Apple vill hålla nere sina konstnadsstrukturer och inte binda upp för mycket kapital i lager så vill de generellt ha så få modeller i sina program som möjligt. De var då inte intresserade av att tillverka och lagerföra alternativ igen med både matta och blanka skärmar på sina bärbara. För att inte helt tappa den professionella marknaden så har de ändå varit tvungna att ta dess kritik av deras högblanka skärmar på allvar. På senare tid har de då valt att gå på en kompromiss där de kör på halvblanka/halvmatta skärmar på sina bärbara som skall tilltala både professionella användare såväl som den privata konsumenten.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Glömde lägga till några saker. Apple har tidigare haft ett konfigurerbart val emellan blank eller matt skärm. Efter några år så fanns valet bara på deras pro-serie, och senare bara på de större skärmarna i pro-serien. Sedan slopade de helt detta val och fanns bara möjlighet att köpa bärbara ifrån Apple med högblanka skärmar. De som arbetar professionellt med datorer (tenderar vara de som främst prioriterar matta skärmar) var dock i lite av uppror när detta skedde och Apple fick massiv kritik för detta.

Japp, sitter själv just nu på en 15" MBP med matt "hi-res" (1680x1050) skärm. För mig var det en total no-brainer att betala de 2500kr extra som hi-res + matt panel kostade när jag skaffade denna dator (idag kostar det "bara" 1000kr). En anledning till att jag inte slog till på rMBP förra året var främst att jag alltid försöker undvika första revisionen av saker som inkluderar en större förändring, men att också sumpa matt panel har också vägts in.

Tycker Apple försummar OSX allt mer (och Windows på MBP fungerar i min menig för dåligt), så är nu inte alls säker på att det blir en 15" rMBP (min MBP behöver bytas ut och väntar på Haswell-uppdateringen). Hittar jag en PC-laptop som HW-mässigt är exakt vad jag vill ha så blir det köp direkt. Denna Asus är det närmaste någon kommit min "prefekta" laptop, matt skärm och helst 15" så är det en fullträff och garanterat köp!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker Apple försummar OSX allt mer (och Windows på MBP fungerar i min menig för dåligt), så är nu inte alls säker på att det blir en 15" rMBP (min MBP behöver bytas ut och väntar på Haswell-uppdateringen). Hittar jag en PC-laptop som HW-mässigt är exakt vad jag vill ha så blir det köp direkt. Denna Asus är det närmaste någon kommit min "prefekta" laptop, matt skärm och helst 15" så är det en fullträff och garanterat köp!

Föredrar själv också matta skärmar framför blanka om det finns rimliga val. En Haswellbaserad rMBP med matt skärm hade ju varit ett kalasfint köpalternativ som hade varit svårt att motstå även för mig (retinaskärmen är ju helt grym i övrigt). Man kan bara hoppas att Apple och övriga tillverkare erbjuder fler matta skärmar som alternativ framåt. Betalar gärna någon/några tusenlappar extra för det.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns ju hundratals, om inte tustentals, bärbara modeller som har blanka skärmar som inte har någon som helst pekskärmsfunktion. Åt handra hållet så finns det datorer med matta skärmar som numera (då det är hyfsat nytt på ultrabooks) även har pekskärmsfunktion. Den här datorn jag skiver på just nu, TP X1 Carbon Touch, är ett exempel

Hade ingen aning om att det fanns matta pekskärmar. Oavsett är detta ovanligt och jag får kännslan av att de övergår till blanka pga pekskärmen.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Korrekt, fixat!

Den är självklart på vår lista över datorer att testa! Vi har dock en del annat i pipen framöver (däribland en till Asus-produkt jag börjat arbeta på) och kan inte svara på när det finns tid för UX302.

Kan det som är i pipen vara en 15 tummare som är uppföljaren till U500 tro??? HOPPASHOPPAS!!! Kan du inte ge lite tips?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hade ingen aning om att det fanns matta pekskärmar. Oavsett är detta ovanligt och jag får kännslan av att de övergår till blanka pga pekskärmen.

Inte direkt. Se svaret ovan för detaljer, men kan ta detta kort igen. Övergången på bärbara datorer till blanka skärmar ifrån matta har skett över en 10-15-årsperiod. Det är inte relaterat till pekskärmars vara eller inte (frånsett det jag skrev tidigare om beröring som bara är en väldigt liten del av det). Det har att göra med att privatpersoner och slutkonsumenter köper en allt större andel av de bärbara maskinerna på marknaden. Dels pga att de bärbara idag är överkomliga i pris för privatpersoner, men även pga att slutanvändare även på företag i en allt större utsträckning bestämmer över sina egna inköp och sin egna utrustning.

Att märken som Asus, som vänder sig främst till segmentet med privatpersoner, går för blanka skärmar är i enlighet med vad deras målgrupp efterfrågar (oavsett pekskärm eller ej).

Att märken som tex denna Lenovo ThinkPad som jag skriver detta på, som främst vänder sig till företag, går för matta skärmar är i enlighet med efterfrågan på den marknaden som de vänder sig till med just varumärket ThinkPad (också detta oavsett pekskärm eller ej). Andra varumärken som Lenovo har, som tex IdeaPad, vänder sig mer emot privatpersoner (precis som Asus) och har därför mest blanka skärmar i sitt sortiment.

Detta har alltså främst med efterfrågan/önskemål hos olika kundgrupper att göra. De flesta vanliga privatkunder köper helst blanka skärmar.

Du, jag, och förmodligen de flesta andra här på SweC, som föredrar tex matta skärmar, representerar nog (tyvärr) inte den stora massan privatpersoner.

mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra och intressant läsning, tack Jacob! Hade ju varit helt underbart att ha en sån här hemma, lite väl dyr för min smak dock, men riktigt roligt att såna här modeller tittar ut på marknaden!

Permalänk
Medlem

Dumt med glas

Fattar inte varför de bygger hela skärmdelen av glas. Glas är tungt och sprött. På en ultrabook som ska med överallt hade det vart bättre med något som är lätt och segt, som håller om den åker i backen.

Och gorillaglas håller inte bra. Det spricker ofta så fort man tappar tex telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

11"MBA är nog den billigaste datorn man kan hitta med ett riktigt bra pekplatta+tangentbord, de PC-laptops som kan matcha den hamnar över 10k sträcket..

Absolut så skiljer kvalitén enormt emellan en Air och till exempel den Fujitsu-ultrabook som Cdon rear ut hela tiden och det visar prisskillnaderna.
Dock så saknas det tyvärr i nuläget Haswell-ultrabooks under 7000, för de som jag insett att man inte har så höga krav på detaljer. Den Sony vaio pro 13, som du lovordar, äger jag faktiskt, med matt skärm(!) Så jag har haft möjlighet att inse att jag definitivt skulle vara lika nöjd med en billigare ultrabook.

Förresten lossnar min matta skärm hela tiden, så därför är jag lite bitter..
Ha en bra morgon.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Övergången på bärbara datorer till blanka skärmar ifrån matta har skett över en 10-15-årsperiod.

Har inte denna övergång mer drivits av pressen mot allt billigare produkter mer än efterfrågan? Som jag förstått det så är en blank skärm något billig att tillverka.

Är helt på det klara med att många inte bryr sig om saker som huruvida skärmen är blank eller matt och då är det ekonomiskt logiska valet att använda blanka skärmar, i alla fall i budgetsegmentet. Men finns det verkligen någon som vill ha en blank skärm om man gör ett informerat val?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bilden blir klart bättre på en blank skärm än en matt! matta skärmar är verkligen nåt jag undviker då jag tycker att bilden blir otroligt ful och grynig.

Permalänk
Medlem

Ställer mig frågande till varför man skulle behöva mer än 8GB RAM i en laptop/ultrabook. Är det photoshop och videoredigering som gäller då eller? Jag har "bara" 4GB i både laptop och desktop och har aldrig känt behov av mer. Då kör jag bland annat lite BF3 (desktop) och programmering och VMs (laptop).

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk

Intels rekommendation att en Ultrabook skulle vara för 1000 $ och under är ett minne blott ser jag..alldeles för dyrt

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Blir nog en sådan här

Veeeerryyyyy niiiiiceeeee laptop som man säger.

Alla har väl sina personliga ekonomi och budget men för mig som är entusiast lägger jag gärna 15.000 eller så på en riktigt bra laptop. Om man använder den varje dag så som jag gör blir det ändå inte så dyrt räknat i kr/tid.

Nu när Haswell är introducerad känns det som rätt tid att uppgradera! 1080 IPS, SSD och 802.3 AC är fin fina specs!

Gillar skarpt att dom behållt fullstor HDMI port ut också, lätt att koppla in till TV!

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Yoshman;13971493]Har inte denna övergång mer drivits av pressen mot allt billigare produkter mer än efterfrågan? Som jag förstått det så är en blank skärm något billig att tillverka.

Är helt på det klara med att många inte bryr sig om saker som huruvida skärmen är blank eller matt och då är det ekonomiskt logiska valet att använda blanka skärmar, i alla fall i budgetsegmentet. Men finns det verkligen någon som vill ha en blank skärm om man gör ett informerat val?[/QUOTE]

Stämmer att det kostar mer att lägga på en antireflexbenhandling på en skärm än att inte göra det. Är helt ritkigt en av orsakerna till att man ibland inte gör det då det fördyrar produkten. Speciellt tydligt blir detta på stora tv-skärmar. På plasma och LC-skärmar i tex 60" storlek så kan det kosta någon tusenlapp med en antireflexbehandling av bra kvalitet, och är osaken till att det bara är de dyrare serierna/skärmarna som får det hos de bättre tillverkarna.

Det finns dock vissa nackdelar med en antireflexbehandling, och det är att ljuset påverkas och blir lite mer diffust när det passerar ut genom lagret. Detta leder till en lite mindre oskärpa och även att färgdjupet kan ofta påverkas negativt. Detta kan försämra upplevelsen av tex bilder och filmer när du sitter i en mörkare miljö som inte störs så mycket av inkommande reflexer.

Vad man föredrar beror oftast på två saker; a. Vad man främst använder datorn till. b. I vilken miljö som man främst vistas i med datorn.

Nedan har du exempel på två helt olika scenarion:

• UC1: Du använder datorn mest till text och att producera saker (tex kontorsjobb i Office, mata in information i databas/intranät eller hackar kod i Emacs). Miljön du sitter i är starkt upplyst kontorsmiljö med lampor vars ljus faller in i skärmen ifrån alla håll. Mest är det på dagtid och då har du ibland även sol som kan skina starkt in genom fönstren.

• UC2: Du använder datorn mest för att konsumera/titta på saker (film som du sparat/streamat/laddat ner, kikar på foton och andra bilder på FB och tittar på musikvideos på Youtube). Du skriver väldigt lite text (några enstaka rader på Facebook eller Twitter, någon URL-adress i webbläsaren, etc). Miljön du sitter i är hemma i soffan i vardagsrummet som normalt har en väldigt dämpad belysning (oftast sofflampa riktad emot vägg/tak som ger en mjuk indirekt belysning). Mest använvder du datorn efter jobbet på kvällstid och då är det mindre ofta som solen stör dig.

I UC1 så kanske det passar lite bättre med en matt skärm medans i UC2 så kanske det i vissa fall passar bättre med en "ofiltrerad" blank skärm.

mvh,
martin

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tycker Apple försummar OSX allt mer

Varför då? Kommande OS X 10.9 "Mavericks" verkar bli riktigt bra överlag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Varför då? Kommande OS X 10.9 "Mavericks" verkar bli riktigt bra överlag.

OSX är ett väldigt bra desktop-OS så länge man använder det till MS Office/iWork, surf och e-mail. För mig är OSX GUI-mässigt det bästa desktop OS som existerar och ser inte hur det skulle ändras i närtid.

Det jag refererar till är OSX-kärnan som började visa sin ålder för ganska länge sedan, trots det har ingenting av värde förbättras i själva kärnan sedan Snow Leopard som lade till Grand Central Dispatch.

OSX saknar alla former av avancerade funktioner för multicore-programmering, funktioner som Linux och Windows haft under många är. Som exempel har Apple vägrat att lägga till funktioner för att kunna låsa ner trådar på specifika CPU-kärnor, en funktion man definitivt vill ha i mer avancerade applikationer.

Virtualisering är en annan svag punkt, Win Pro och Linux har båda stöd för virtualisering som standard funktion (Hyper-V och KVM), Linux har även vad man kallar OS-level virtualization som standardfunktion. Virtualisering på OS-nivå existerar inte till OSX i någon form, men även "vanlig" virtualisering av SMP-system lider av att OSX saknar möjligheten att låsa ner trådar på specifika CPU-kärnor så beteendet på gästen blir inte bra. Detta är det största problem jag personligen har med OSX just nu då jag vill ha Linux installerat som gäst OS.

OSX saknar också alla former av POSIX-realtidsextensioner, vilket är lite ironiskt då OSX är en certifierad UNIX medan Linux som inte är certifierat implementerar alla dessa POSIX-funktioner (som dock inte är ett krav för certifiering).

OSX har en omodern nätverksstack, det är i princip samma NetBSD-stack som när man tog stacken från BSD i slutet på 90-talet. De tidiga OSX-versionerna fick ett par merge:ar av nya funktioner, men sedan har inget hänt.

Apple själva sa redan för 10 år sedan att HSF+ (filsystemet i OSX) har passerat bäst-för-datum och borde bytas ut. Personligen tycker jag SSD löser de problem jag sett med HSF+ prestanda, men jämför man prestanda på HSF+ med NTFS och EXT4 på mekaniska diskar inser man rätt snabbt att man borde göra något åt detta.

Visa signatur