Permalänk
Medlem

[skoluppgift] i c#

Kommer dö av det här, har försökt i 3 dagar att komma på lösningen men kommer inte någonstans.. kan någon hjälpa?

Uppgiften:
(Du behöver bara skriva Main-metoden och eventuella metoder du anropar)

  • Programmet ska fråga användaren efter 20 heltal.

  • Frågorna ska ställas i en loop.

  • Talen ska sparas undan i en vektor.

  • Loopa sen genom vektorn för att hitta det största talet.

  • Skriv därefter ut det största talet.

Permalänk
Medlem

Vad har du åstadkommit under dessa 3 dagar? Presentera gärna din lösning. Om du kört fast initialt så

1. Läs på hur input/output fungerar
2. Läs på hur man itererar
3. Läs på hur man använder en vektor.
3. Läs på hur man använder villkor.

Med detta kommer du kunna lösa uppgiften, gäller bara att pussla ihop det. Men jag tror du inser det när du läser på om de olika delarna, annars är det bara att återkomma.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi tillåter inte "facit" till skoluppgifter här på forumet. Däremot hjälper vi dig gärna med mer specifika problem eller att debugga koden.

Hur långt har du kommit själv? Vet du vilka steg som behövs? Kan du skriva pseudokod som gör sätt saker?

Vet du hur man gör en for-loop, plockar använarinput och sparar detta i en variabel, hanterar arrays?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Vad har du åstadkommit under dessa 3 dagar? Presentera gärna din lösning. Om du kört fast initialt så

1. Läs på hur input/output fungerar
2. Läs på hur man itererar
3. Läs på hur man använder en vektor.
3. Läs på hur man använder villkor.

Med detta kommer du kunna lösa uppgiften, gäller bara att pussla ihop det. Men jag tror du inser det när du läser på om de olika delarna, annars är det bara att återkomma.

Skrivet av widL:

Vi tillåter inte "facit" till skoluppgifter här på forumet. Däremot hjälper vi dig gärna med mer specifika problem eller att debugga koden.

Hur långt har du kommit själv? Vet du vilka steg som behövs? Kan du skriva pseudokod som gör sätt saker?

Vet du hur man gör en for-loop, plockar använarinput och sparar detta i en variabel, hanterar arrays?

Jag är har inte kommit någonstans. håller på att gråta snart, bara att se det här uppgiften får mig att bli depprimerad och stressad, har inte mycket tid kvar till deadline och vet inte hur jag ska skapa det här..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zatacka:

Jag är har inte kommit någonstans. håller på att gråta snart, bara att se det här uppgiften får mig att bli depprimerad och stressad, har inte mycket tid kvar till deadline och vet inte hur jag ska skapa det här..

Vad har du för kursmaterial som kan hjälpa dig?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Börja med att ta en promenad och lugna ner dig. Sedan kan du sätta dig med penna och papper och strukturera upp ett möjligt programflöde att utgå ifrån, efter det är det bra att följa reinholdssons tips.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Vad har du för kursmaterial som kan hjälpa dig?

bara programmering 1 C# boken.. Det är Distans

Permalänk
Medlem

Länka oss till kursen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

bara programmering 1 C# boken.. Det är Distans

Så börja med att läsa de första 2-3 kapitlen. Det du frågat efter är totalt grundläggande saker, det kan omöjligt vara svårt för dig sig att leta reda på detta i kurslitteraturen.

Om någon levererar en färdig lösning åt dig så kommer du ändå sitta här om 2 veckor fast då med betydligt svårare grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubbee:

Så börja med att läsa de första 2-3 kapitlen. Det du frågat efter är totalt grundläggande saker, det kan omöjligt vara svårt för dig sig att leta reda på detta i kurslitteraturen.

Om någon levererar en färdig lösning åt dig så kommer du ändå sitta här om 2 veckor fast då med betydligt svårare grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är faktiskt slutet på kursen, det är sista uppgiften som avgör om jag klarar det här eller inte och det är om 2 dagar

Permalänk
Medlem

Men detaljera, vad förstår du? Vad är det som är du inte alls fattar? Vad har du kommit fram till?

Det verkar som att du inte tar till dig det som folk skriver utan bara vill ha en färdig lösning.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag låter hård, men om detta är slutet på kursen som avgör om du klarar eller inte och du inte förstår grundläggande saker som user input/output, loopar, datastrukturer etc så kan du ju inte grundläggande utveckling i C#. Då hade det ju varit förbluffande att klara kursen som handlar om just det man inte kan.

Jag förstår att man gärna vill lyckas och det kan finnas mängder med annledningar till att du inte lyckas. Men ransaka dig själv och identifiera dessa saker och försök göra något åt dem i så fall. Kanske är det så att utveckling inte är din sak, kanske är det så att för mycket tid läggs på något annat, kanske är det något så sorgligt som bortgången av någon närstående.

Men vad det än är så är rätt sak inte att klara av kurser som du egentligen inte kan. Det hjälper varken dig eller dina framtida kollegor.

Att ställa specifika frågor om ett begränsat problem kan vi självklart hjälpa dig luska ut. Men inte att ge dig klara lösningar som gör att du klarar en kurs. Det jag ofta strävar efter när folk ställer frågor är att orientera dem i rätt riktning och ge dem början på sin lösning så de kan söka upp informationen själva och faktiskt lära sig under resan. Att bara ge folk svaret är tyvärr ofta kontraproduktivt.

Tänk om du skulle klara denna kurs för att någon här ger dig en lösning. Hade du fått det lättare i nästa utvecklingskurs då om du inte har med dig grunderna från denna?

p.s.
Ett bra ställe för specifika frågor är: http://stackoverflow.com/
Men var beredd att policyn även där brukar vara att inte lösa folks uppgifter utan svara på specifika frågor.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men detaljera, vad förstår du? Vad är det som är du inte alls fattar? Vad har du kommit fram till?

Det verkar som att du inte tar till dig det som folk skriver utan bara vill ha en färdig lösning.

Skrivet av inquam:

Nu kanske jag låter hård, men om detta är slutet på kursen som avgör om du klarar eller inte och du inte förstår grundläggande saker som user input/output, loopar, datastrukturer etc så kan du ju inte grundläggande utveckling i C#. Då hade det ju varit förbluffande att klara kursen som handlar om just det man inte kan.

Jag förstår att man gärna vill lyckas och det kan finnas mängder med annledningar till att du inte lyckas. Men ransaka dig själv och identifiera dessa saker och försök göra något åt dem i så fall. Kanske är det så att utveckling inte är din sak, kanske är det så att för mycket tid läggs på något annat, kanske är det något så sorgligt som bortgången av någon närstående.

Men vad det än är så är rätt sak inte att klara av kurser som du egentligen inte kan. Det hjälper varken dig eller dina framtida kollegor.

Att ställa specifika frågor om ett begränsat problem kan vi självklart hjälpa dig luska ut. Men inte att ge dig klara lösningar som gör att du klarar en kurs. Det jag ofta strävar efter när folk ställer frågor är att orientera dem i rätt riktning och ge dem början på sin lösning så de kan söka upp informationen själva och faktiskt lära sig under resan. Att bara ge folk svaret är tyvärr ofta kontraproduktivt.

Tänk om du skulle klara denna kurs för att någon här ger dig en lösning. Hade du fått det lättare i nästa utvecklingskurs då om du inte har med dig grunderna från denna?

p.s.
Ett bra ställe för specifika frågor är: http://stackoverflow.com/
Men var beredd att policyn även där brukar vara att inte lösa folks uppgifter utan svara på specifika frågor.

jag vet och jag håller med dig, men det inte så att jag inte kan eller har lärt mig grunderna, det är bara just den här uppgiften som jag inte klarar bland andra 14 uppgifter som jag har gjort klart och är färdiga att lämna in, det bara är att just den här uppgiften som inte kommer riktigt in i min hjärna, jag vet ej vart eller med vad jag ska börja, t.ex Programmet ska fråga användaren efter 20 heltal. vadå 20 heltal? ska den börja från 20 och plussas på det som användaren skriver eller vadå? ett annat exempel Talen ska sparas undan i en vektor. hur sparar man tal på vektorer(har inte läst något sånt i hela kursen)? vet ej riktigt vad som är menad med det här. om jag kunde bara få ett exempel på ett liknande kod, måste inte handla om samma krav utan lik kraven på den här uppgiften så jag förstår

Permalänk
Skrivet av Zatacka:

t.ex Programmet ska fråga användaren efter 20 heltal. vadå 20 heltal? ska den börja från 20 och plussas på det som användaren skriver eller vadå?

Du ska mata in 20st tal.. Läs på om input och börja där

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

jag vet och jag håller med dig, men det inte så att jag inte kan eller har lärt mig grunderna, det är bara just den här uppgiften som jag inte klarar bland andra 14 uppgifter som jag har gjort klart och är färdiga att lämna in, det bara är att just den här uppgiften som inte kommer riktigt in i min hjärna, jag vet ej vart eller med vad jag ska börja, t.ex Programmet ska fråga användaren efter 20 heltal. vadå 20 heltal? ska den börja från 20 och plussas på det som användaren skriver eller vadå? ett annat exempel Talen ska sparas undan i en vektor. hur sparar man tal på vektorer(har inte läst något sånt i hela kursen)? vet ej riktigt vad som är menad med det här. om jag kunde bara få ett exempel på ett liknande kod, måste inte handla om samma krav utan lik kraven på den här uppgiften så jag förstår

Hur man lägger till tal i en lista (som vissa kallar Vektor, exempel Javafolk).

List<int> integers = new List<int>(); integers.Add(1); integers.Add(4); integers.Add(7); int someElement = integers[1];

Permalänk
Medlem

* Datatypen int = heltal i C#
* Du skall be användaren mata in ett heltal, sedan ett till och ett till... tills du fått 20 heltal av användaren.
* Sök på "insert integers into vector c#" så kommer google via dig hur du sparar undan dessa i din vector. Skriv list istället för vector då datastrukturen vector försvann efter .Net 2.0. Så vill du vara rolig hade du kunnat svara att du inte kan stoppa talen i en vector :P... Eller skriva din egen vector struktur iofs.
* Jag utgår ifrån att du vet hur loopar fungerar som är en grundläggande kontrollmekanism i de flesta språk
* googla poå "find largest number in vector in c#" så kommer google återigen ge dig info om hur de plockar ut det största talet i en vector av integers.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

jag vet och jag håller med dig, men det inte så att jag inte kan eller har lärt mig grunderna, det är bara just den här uppgiften som jag inte klarar bland andra 14 uppgifter som jag har gjort klart och är färdiga att lämna in, det bara är att just den här uppgiften som inte kommer riktigt in i min hjärna, jag vet ej vart eller med vad jag ska börja, t.ex Programmet ska fråga användaren efter 20 heltal. vadå 20 heltal? ska den börja från 20 och plussas på det som användaren skriver eller vadå? ett annat exempel Talen ska sparas undan i en vektor. hur sparar man tal på vektorer(har inte läst något sånt i hela kursen)? vet ej riktigt vad som är menad med det här. om jag kunde bara få ett exempel på ett liknande kod, måste inte handla om samma krav utan lik kraven på den här uppgiften så jag förstår

användaren skall mata in 20 heltal, dessa skall sedan loopas igenom för att sedan skriva ut det högsta talet. vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Hur man lägger till tal i en lista (som vissa kallar Vektor, exempel Javafolk).

List<int> integers = new List<int>(); integers.Add(1); integers.Add(4); integers.Add(7); int someElement = integers[1];

Men de säger att vektor är en sak och lista är en annan, de kunde ju ha varit mer tydligare om att båda kan användas till samma behov..

så vänta, som jag förstår nu är att användaren ska skriva flera syffror(20 st siffror) med:

int Sortering= Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

och den ska finnas en tom lista med t.ex indentiferaren Sortering:

List<int> Sortering = new List<int>();

och sedan sortera siffrorna i ordning och hitta den största, och när den har gjort det då skriver den ut det största siffran på konsollen?

rätta mig om jag har förstått fel?

Permalänk

Som Ruby-kunnig kan jag tyvärr inte hjälpa dig med mer än detta tips:
Pseudo-kod.
Om du inte helt ordentligt kan beskriva vad du skall göra, finns det ingen mening/anledning till att knappa kod.

Så, skriv allting i pseudo-kod, sedan börjar du bygga och justera i C#.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Kommer dö av det här, har försökt i 3 dagar att komma på lösningen men kommer inte någonstans.. kan någon hjälpa?

Uppgiften:
(Du behöver bara skriva Main-metoden och eventuella metoder du anropar)

  • Programmet ska fråga användaren efter 20 heltal.

  • Frågorna ska ställas i en loop.

  • Talen ska sparas undan i en vektor.

  • Loopa sen genom vektorn för att hitta det största talet.

  • Skriv därefter ut det största talet.

Du behöver börja från scratch.

1) Lär dig vad en variabel är och gör för dig vid programmering.
2) Lär dig vad en loop är. Det finns flera typer av loopar och det är mycket av en smaksak vilken man använder.
3) En vektor är en samling/lista av en eller flera variabler (eller objekt, tillämpas dock inte i din uppgift). En vektor skapas med []
4) Lär dig hur man gör utmatning (skriver text till skärm) och tar emot inmatning (läser text från skärm).

När du lärt dig ovan ska du kombinera detta föra att genomföra din uppgift. Börja enkelt och gå vidare när du förstått vad du faktiskt gjort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Men de säger att vektor är en sak och lista är en annan, de kunde ju ha varit mer tydligare om att båda kan användas till samma behov..

så vänta, som jag förstår nu är att användaren ska skriva flera syffror(20 st siffror) med:

int Sortering= Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

och den ska finnas en tom lista med t.ex indentiferaren Sortering:

List<int> Sortering = new List<int>();

och sedan sortera siffrorna i ordning och hitta den största, och när den har gjort det då skriver den ut det största siffran på konsollen?

rätta mig om jag har förstått fel?

Det låter som att du har förstått uppgiften korrekt!
Jag själv hade löst det lite annorlunda men man kan lösa de flesta problem på olika sätt.

Kör på med din idé så hjälper vi dig om du stöter på patrull på vägen.

Edit: När jag läste javakurs på universitetet så sa läraren vektor när den menade array. Dumt nog sa hon array ibland också vilket skapade stor förvirring hos studenterna som inte hade läst någon programmering innan.

Eftersom det är slutet av kursen så borde ni ha jobbat med liknande uppgifter innan och du borde därmed ha ett hum om vad som gäller på din kurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Det låter som att du har förstått uppgiften korrekt!
Jag själv hade löst det lite annorlunda men man kan lösa de flesta problem på olika sätt.

Kör på med din idé så hjälper vi dig om du stöter på patrull på vägen.

Edit: När jag läste javakurs på universitetet så sa läraren vektor när den menade array. Dumt nog sa hon array ibland också vilket skapade stor förvirring hos studenterna som inte hade läst någon programmering innan.

Eftersom det är slutet av kursen så borde ni ha jobbat med liknande uppgifter innan och du borde därmed ha ett hum om vad som gäller på din kurs.

hur hade du gjort det då? kan jag få se på din idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Men de säger att vektor är en sak och lista är en annan, de kunde ju ha varit mer tydligare om att båda kan användas till samma behov..

så vänta, som jag förstår nu är att användaren ska skriva flera syffror(20 st siffror) med:

int Sortering= Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

och den ska finnas en tom lista med t.ex indentiferaren Sortering:

List<int> Sortering = new List<int>();

och sedan sortera siffrorna i ordning och hitta den största, och när den har gjort det då skriver den ut det största siffran på konsollen?

rätta mig om jag har förstått fel?

Deklarera en lista och läs in tal för tal (20 st) till listan. Stega sedan igenom listan för att hitta största talet. Inget i problembeskrivningen tyder på att du måste sortera listan.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

För att förtydliga vad Tiaitchsi tipsar om... pseudokod kan vara jätteenkel!

För uppgiften "Skapa ett tidtagarur som skriver ut tiden i terminalfönstret varje sekund tills det har gått 90 sekunder, skriv då ut "hejdå!"" kan det se ut såhär:

Hela programmet
----------------------
Programstart
initiera en int för minuter till 0
initiera in int för sekunder till 0

loopa medan minuter <= 1 och sekunder <= 30
skriv ut sekunder och minuter med hjälpmetod (*)
öka tiden med hjälpmetod (**)
vänta en sekund
nytt varv

skriv ut "Hejdå!"
---------------------

(*) En liten hjälpmetod för att skriva ut i terminalfönstret
--------------------
Anrop
om sekunder < 10 och minuter < 10
printa 0 + minuter + : + 0 + sekunder
annars om sekunder < 10
printa minut + : + 0 + sekunder
annars om minuter < 10
printa 0 + minuter + : + sekunder
annars
printa minuter + : + sekunder
------------------

(**) En liten hjälpmetod för att öka tiden
-------------------
sekunder += 1
om sekunder == 60
sekunder = 0
minuter += 1
om minuter == 60
minuter = 0
-----------------

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zatacka:

jag vet och jag håller med dig, men det inte så att jag inte kan eller har lärt mig grunderna, det är bara just den här uppgiften som jag inte klarar bland andra 14 uppgifter som jag har gjort klart och är färdiga att lämna in, det bara är att just den här uppgiften som inte kommer riktigt in i min hjärna, jag vet ej vart eller med vad jag ska börja, t.ex Programmet ska fråga användaren efter 20 heltal. vadå 20 heltal? ska den börja från 20 och plussas på det som användaren skriver eller vadå? ett annat exempel Talen ska sparas undan i en vektor. hur sparar man tal på vektorer(har inte läst något sånt i hela kursen)? vet ej riktigt vad som är menad med det här. om jag kunde bara få ett exempel på ett liknande kod, måste inte handla om samma krav utan lik kraven på den här uppgiften så jag förstår

Alltså. Jag ställer mig väldigt väldigt tveksam till att du har gjort 14 andra uppgifter på ämnet programmering och gått en hel kurs utan att ha lärt dig dessa begreppen. Uppgiften du har fått är väldigt grundläggande programmering.

I uppgiften du fått så är redan programmet delat i mindre problem. Du har fått tips om tekniker som du ska använda. Sätt dig och gör jobbet!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

Men de säger att vektor är en sak och lista är en annan, de kunde ju ha varit mer tydligare om att båda kan användas till samma behov..

så vänta, som jag förstår nu är att användaren ska skriva flera syffror(20 st siffror) med:

int Sortering= Convert.ToInt32(Console.ReadLine());

och den ska finnas en tom lista med t.ex indentiferaren Sortering:

List<int> Sortering = new List<int>();

och sedan sortera siffrorna i ordning och hitta den största, och när den har gjort det då skriver den ut det största siffran på konsollen?

rätta mig om jag har förstått fel?

Tänk på att två variabler inte kan ha samma namn i samma scope.

Initiera din lista innan din loop.

List<int> myList = new List<int>();

I din loop (som bör ha en brytpunkt när din lista innehåller 20 värden) så gör du typ följande för att lägga till värden

myList.Add(Convert.ToInt32(Console.ReadLine()));

Du kan sedan itterera över din lista och plocka ut det största talet medans inmatningen sker.
Den skulle då börja på 0 och ersättas med det inmatade värdet om det var störra än det värde som låg i variablen just nu. Men läraren vill förmodligen se dig plocka ut just det största talet ur din lista.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Alltså. Jag ställer mig väldigt väldigt tveksam till att du har gjort 14 andra uppgifter på ämnet programmering och gått en hel kurs utan att ha lärt dig dessa begreppen. Uppgiften du har fått är väldigt grundläggande programmering.

I uppgiften du fått så är redan programmet delat i mindre problem. Du har fått tips om tekniker som du ska använda. Sätt dig och gör jobbet!

Håller med, utan att verka otrevligt på något sätt. Gör som de har skrivit här innan. Alla ger dig tips för att du ska lära dig själv inte för att jävlas. Det är bara för din egen skull de inte ger dig svaren direkt.
Har ni ingen möjlighet att kontakta läraren eller andra elever på distansutbildning så ni kan hjälpas åt? Bättre än att få svaret här i klartext.

Visa signatur

.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatacka:

hur hade du gjort det då? kan jag få se på din idé?

Nej, som andra tidigare har sagt så kan vi hjälpa dig på vägen men vi tänker inte ge dig några färdiga lösningar.

Skrivet av whisky:

Deklarera en lista och läs in tal för tal (20 st) till listan. Stega sedan igenom listan för att hitta största talet. Inget i problembeskrivningen tyder på att du måste sortera listan.

Fast att sortera listan kan väl vara en enkel lösning för att hitta det största talet?