Permalänk
Medlem

nej, men läs det jag skriver, det är väl klart dom inte gör. Men jag opponerar mig mot att dom absolut inte får kallas för routrar!
Det dom gör är att dom routar traffik, dom kollar på ip adresser, dom använder routingprotokoll... Det är vad jag har hört i den här disskutionen ska definiera en router. Då säger genast någon nej, en cisco är en router... Asså det finns ju andra routrar än cisco och visst kan dom ha fler funktioner, göra ett bättre jobb, det är ju inte så konstigt när dom kosta 10 gånger så mycket...

Permalänk
Medlem

Ordet kvalitet kanske har en del med saken att göra. Och det är ingen slump att folk kör med CIsco/3com/extreme/Juniper och liknande när dom bygger stora nät med lite krav på kvaliteten. Det är väldig skillnad mot att bygga hemma. Men visst köper jag hellre en beg. cisco switch istället för en ny D-link eller NetGear...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baztard
nej, men läs det jag skriver, det är väl klart dom inte gör. Men jag opponerar mig mot att dom absolut inte får kallas för routrar!
Det dom gör är att dom routar traffik, dom kollar på ip adresser, dom använder routingprotokoll... Det är vad jag har hört i den här disskutionen ska definiera en router. Då säger genast någon nej, en cisco är en router... Asså det finns ju andra routrar än cisco och visst kan dom ha fler funktioner, göra ett bättre jobb, det är ju inte så konstigt när dom kosta 10 gånger så mycket...

"dom kollar på ip adresser" jaså?
"dom använder routingprotokoll" jaså?

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, jag har inte sagt att en DI-604 fungerar lika bra som en liknande produkt från Cisco. Innan jag hade ADSL hade jag ISDN med en Cisco-router/nat. Största skillnanden jag märkte är stabilitet och funktionalitet. Ciscon fungerade hela tiden, inga som helst problem. Rörde den aldrig den bara stod och delade ut internet. Dlinken ska vi inte prata om, har varot nära och hoppa på den flertalet ggr.

Iaf. den cisco-boxen jag hade utförde samma jobb som DI-604 med skillnaden att det vart för ISDN. Är det då en NAT eller router enligt er?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av boman
[B]allmänt begrepp ? det e ju helt 2 olika saker.. men vissa tattare verkar inte kunna fatta de.

å vafan har tattare med det hela att göra då?
du borde nog läsa på en del du åxå!

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

skit i varesig d-link/netgear..
kör en SMC Barricade istället.. d e riktiga grejer det

ex: --> http://www.microstore.se/VisaProdukt.asp?ProduktID=1090&Grupp...

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boman
allmänt begrepp ? det e ju helt 2 olika saker.. men vissa tattare verkar inte kunna fatta de.

å vafan har tattare med det hela att göra då?
du borde nog läsa på en del du åxå!

tycker du att en Adressöversättare å en router e samma sak lr ?

Visa signatur

bomsah - P4 2533@2849, 512mb ddr pc2700 samsung...

Permalänk
Medlem

Ett litet inlägg om min setup som funkar finfint för mig och kan vara ett alternativ för en 'router'. en gamma p233a med 60ram, 800mb HD[ett gammalt slimmat desktopchassi] som står in i garderoben. 2 x nätkort. Utan skärm, cdrom, å annat onödigt [i det här fallet], cpufläkt och nätaggfläkt på 7v körandes freesco [jaja, det är inte cisco, inget ojjande, det funkar fint för mig. Väldans låg ljudnivå, helt OK webgränssnitt och telnet configmöjligheter] å en gammal hubbrackare...

kostade inte nått om du har lite gammalt skrot liggande. Mina 3 burkar trummar på finfint bakom den setupen[server: duron900, via a7v-e, 500-ish RAM, 2 x Quantum atlas 10k3 UWSCSI 10krpm, main: xp2000+ MSI KT3 ultra2 512ddr, gf4mx, 80gb, Frökens burk: sama setup som servern men 1 x 30gb ide]...

Litet tips bara om man inte har bråttom, tycker det är skojj att pula och att 'bredbandsroutrar' är dyra.. Sen är fresco en baggis att configga om man har installerat nån linuxdist med trilskandes 'noname' ethkort.

bara mina 0.02$