Permalänk

Nybygge segt

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: Amd FX 8320
Processorkylare: Medföljande proccesor
Moderkort: GIGABYTE 970 A-D3P
Minne: 2x 4 GB Corsair Vengeance
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7950
Hårddisk: Osäker på märke 800 gb
Nätaggregat: Corsair 550w
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan

Jag byggde ny dator köpte delar från komplett och jag har haft i ca 2 veckor nu. Redan från början kände jag att den var ganska seg, men nu har jag tröttnat.. Då jag spelar League of Legends så tänker jag att med komponenterna jag har ska jag kunna klara det spelet galant men det fps droppar ibland och kan hacka till.
Datorn är också allmänt seg när man är inne på internett ibland.
Jag kan förstå vad problemet, jag har gjort virus scan (avg) men jag hittade inget.
Med programmet MSI afterburner och kombuster så är tempreturen normala så jag förstår inte vad problemet är.

någon som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem

Allt är segt utan SSD.

Köp dig en SSD, mitt tips.

Permalänk
Medlem

Hur är du uppkopplad? Har du bra provider?

Permalänk
Medlem

kika hur varmt processorn går vid belastning (över 62c så klockar den ner sig vilket kan få den att kännas seg.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av careau:

Allt är segt utan SSD.

Köp dig en SSD, mitt tips.

Men även om jag inte har en ssd så känns det inte som att det ska lagga när jag väl spelar?
Likadant när jag har kört bf4 så sätter den automatiskt allt på low? känns som att mitt system borde klara mer än det.
Visst om det går lite saktare att ladda upp saker för datorn det klarar jag mig med, men inte att det ska lagga när jag spelar.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Hur är du uppkopplad? Har du bra provider?

Jag är uppkopplade via kabel och har ett 100 lr 200 mbit internett så det är inte det som är problemet tror jag inte.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kika hur varmt processorn går vid belastning (över 62c så klockar den ner sig vilket kan få den att kännas seg.)

Jag har sett processorn komma upp i max 56-58c så tror inte att det är det problemet häller.

Permalänk

Jag har fixat hem win 8, tycker ni att jag ska testa att installera det instället och se om datorn blir något bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengtssonOG:

Jag har fixat hem win 8, tycker ni att jag ska testa att installera det instället och se om datorn blir något bättre?

Testa det.

Har du annars installerat alla drivare till moderkort osv. ?

Permalänk
Skrivet av dabman:

Testa det.

Har du annars installerat alla drivare till moderkort osv. ?

Jag använde mig av skivan som följde med i lådan. Sedan har jag gått in på hemsidan men är inte säker om jag har installerat dom rätt? jag har bara laddat hem dom typ. kanske ska testa att ladda hem alla igen?

Permalänk

jag såg nu när jag kollade på system i kontroll panelen att på minnena står det att bara (2,98 GB usable) menar dom att datorn bara använder 3 gb? när jag har 8?

Edit:

Kan det bero på att jag har win7 32 bit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengtssonOG:

jag såg nu när jag kollade på system i kontroll panelen att på minnena står det att bara (2,98 GB usable) menar dom att datorn bara använder 3 gb? när jag har 8?

Edit:

Hej, ja det är nog en av anledningarna. Byt till 64bit så borde allt rulla på mycket bättre.

MVH / Vcz

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengtssonOG:

Edit:

precis, du måste ha 64 bitars för att använda mer än 4gb minne. Så där har du nog anledningen

Permalänk
Skrivet av Vcz:

Hej, ja det är nog en av anledningarna. Byt till 64bit så borde allt rulla på mycket bättre.

MVH / Vcz

Okej, fixar 64 ultimate och hör av mig om en stund om det har börjat rulla på bättre!

Permalänk

TACK FÖR HJÄLPEN! :)

Tjenare har nu win7 ultimate x64 och jag har installerat allt nu! Jag har inte känt ngt lagg på de timmarna jag använt datorn nu, men vi får se hur det går med BF4! Tack så mycket för all hjälp!