Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Rekordmedlem

Ingen cpu är framtidssäker, däremot bytet Intel sockel mycket oftare än AMD så plattformen hos AMD är oftast mer långlivad, välj cpu efter verkliga behov och räkna med att den inte är framtidssäker.
Om man vet vad man ska göra och inte så har båda lägren sina fördelar rent prestandamässigt och sedan kan man väga in prisvärdhet och då bör man tänka på moderkorten också.

Det sitter AMD cpuer i Cray XP7 som är den snabbaste dator som går att köpa och Intel i den just nu snabbaste. (men den går inte att köpa)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Snorren:

BF4 borde väl ge an föraning om vilka CPU:er som kommer vara det bättre valet för nya titlar?

http://i.imgur.com/O5axjN5.jpg

tack så hjärtligt mycket, typ första kommentaren som var neutral med riktig fakta

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Till ts. Eftersom det är en helt nu plattform så, hur mycket vill han lägga på den? kolla vad han kan få för prestanda för pengarna. Amd är ju lite billigare än Intel om han klarar sig på det är ju det ett bra val ekonomiskt sett. Men vill han ha mer prestanda än vad Amd kan ge honom så är det ju Intel som gäller! Lycka till TS (Och skit i fanboys)
Ha det gött!

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Haha ja det stämmer ju, men jag tänkte bara att dom skulle kanske börja basera spelen ifrån One och ps4 och därmed kanske använda flera trådar

Du har helt rätt, framtida speltitlar kommer att använda 8 trådar för PC. Detta eftersom de AAA tiitlar som kommer finnas i mångt och mycket anpassas efter konsolversionerna. Det kommer dock att ta ett par år innan spelmotorerna lyckas anpassas till denna nya verklighet, innan dess är i teorin en vanlig I5 ett bättre val. Ja, eller bättre än 8350 iaf, men I7'a är ju bra.

Själv skulle jag rekommendera I7 för köp idag.

Permalänk
Medlem

Amd har väl alltid varit bäst när det gäller pris/prestanda. Intel är oftast bättre men frågan är om det är värt för TS.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

8350 är aldrig ett bra val om du har råd till en i5a eller i7a.

skitsnack, för dom flesta användningsområden stämmer det ja.

jag vill kunna streama 60 fps 1080p utan att spelets FPS påverkas alls, det gör min 8350 i prisklassen i5a men gör det bättre också, så visst finns det användningsområden

citat av borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen cpu är framtidssäker, däremot bytet Intel sockel mycket oftare än AMD så plattformen hos AMD är oftast mer långlivad, välj cpu efter verkliga behov och räkna med att den inte är framtidssäker.
Om man vet vad man ska göra och inte så har båda lägren sina fördelar rent prestandamässigt och sedan kan man väga in prisvärdhet och då bör man tänka på moderkorten också.

Det sitter AMD cpuer i Cray XP7 som är den snabbaste dator som går att köpa och Intel i den just nu snabbaste. (men den går inte att köpa)

Men just nu är dock AMD inte lika framtidssäkert om man tänker på socket eftersom am3+ är ganska gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

tack så hjärtligt mycket, typ första kommentaren som var neutral med riktig fakta

Dock så kan du använda dig utav Sweclockers test som är utfört på retail versionen av spelet.
Just det benchmarket är gjort i betan.

Sen finns det ingen som helst logik eller fakta i att bara för att BF4 presterar si så kommer Call of Dogs samt alla spel efter prestera efter BF4.

Tycker du borde starta en ny tråd när din bror väl bestämt sig i köp delen av forumet.

Beskrivning av vad för system han har, ska delar bytas ut eller ett helt nytt system ink nya hårddiskar, budget och vilka spel han tänkt köra.

svar på borttagna inlägg borttaget
Permalänk
Medlem

Well s1150 ska ju bytas ut nästa år till s1151 så Intel är isf inte heller så framtidssäkert .

Skrivet av foxzox7:

Men just nu är dock AMD inte lika framtidssäkert om man tänker på socket eftersom am3+ är ganska gammal...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av foxzox7:

Samtidigt så har ju Intel redan gått ut och sagt att de kommer att byta sockel till 1151 så där behöver man inte ens fundera på om det blir inkompatibelt, för det blir det...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snorren:

BF4 borde väl ge an föraning om vilka CPU:er som kommer vara det bättre valet för nya titlar?

http://i.imgur.com/O5axjN5.jpg

Det är lockande att tänka så, men jag tror inte att det är någon universell sanning. Det kommer alltid att komma spel som är mer processorkrävande. BF4 är inte det första och inte det sista. Dock så kan man i de flesta fall designa runt det, något jag tror att DICE kommer att behöva börja med nu. För nästa BF kan inte öka ribban ytterligare, då kommer ingen att kunna njuta av det. Det vi ser nu skulle jag tro är begränsningar i deras motor. Nästa version kommer att skala bättre.

Om vi återgår till TS fråga så skulle jag säga att det beror på vad man ska göra med sin dator. Om man bara ska spela så tror jag inte att man inom överskådlig framtid har nytta av alla åtta kärnor i en 8320. Däremot drar spel ofta nytta av en högre IPC, vilket talar för en Intel CPU. Ska man använda sin dator till lite av varje så börjar 8350 att bli lite mer intressant. Och då menar jag inte att surfa och titta på film, utan programmering, bildbehandling, rendering osv. Där har 8350 helt oöverträffad prestanda per spenderad krona.

Personligen så ser jag inte att min nästa dator kommer att innehålla en AMD-processor trots att jag använt AMD under ett antal år nu. Det har dels att göra med att 8350 inte imponerar på mig lika mycket som framförallt i7, men dels har det också att göra med att jag är besviken på AMD's chipset plattform. 990 har funnits med ett bra tag nu och det känns som att det finns en del att göra på den fronten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Samtidigt så har ju Intel redan gått ut och sagt att de kommer att byta sockel till 1151 så där behöver man inte ens fundera på om det blir inkompatibelt, för det blir det...

Skrivet av KiXeR:

Well s1150 ska ju bytas ut nästa år till s1151 så Intel är isf inte heller så framtidssäkert .

Well. Då är ingen "Framtidssäkert" då sett till mobo.

Permalänk
Avstängd

Varför ens tjatar folk om framtidssäkert? INGET man köper är framtidssäkert.

Man köper nu och uppgradera om man behöver. Att sitta och vänta på saker och ting är knappast lösningen, om det nu inte är väldigt nära till release.

Spelar ingen roll när man köper, man blir "screwed" i alla lägen. Det gäller bara att försöka inte bry sig om det.

Permalänk
Medlem

Påtal om framtidssäkert, så har min 2500k rullat på 5ghz i 3år nu vid årsskiftet. Har inte ens funderat på att byta den.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Tror inget mindre än en I7-3930k/4930k är "framtidssäkert", och inte ens det är säkert.

Sen så är ju vad som är "framtidssäkert" ganska subjektivt också; det som går att köpa nu kanske funkar om 5 år för person A, medans person B kanske känner att han (eller hon!) måste byta CPU om 3 år.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Hej sweclockers!

Det finns redan trådar om detta men jag tycker inte att jag hittade ett rakt svar.

Är Amd:s 8350 processor framtidssäker? Är den ett bättre val en till exempel en i5a? Eller kan det vara värt att lägga ner pengarna till en i7?
Processorn är till min bror som mest spelar WoW men kommer nog troligen att spela mer krävande spel som kanske Bf4 om han uppgraderar.

Tänkte på att Xbox One och PS4 båda använder 8 kärniga processorer och därför kanske dom framtida spelen kommer kräva flera trådar/kärnor.

Tack på förhand!

Spelar han mest WoW är det Intel som gäller. WoW är ganska kass på att använda många trådar, ren råkraft är det mest lyckade. Dvs hellre färre kärnor med hög IPC och klockfrekvens.

Jag rekommenderar i5 4670k. Extremt få spel i dagens läge kan använda sig av mer än 4 trådar ändå, och det här är nog den starkaste 4-kärninga CPUn som går att köpa.

Visst, jag tror helt klart att nya generationens konsoller kan få igång spelindustrin att börja använda 8 kärnor, men vi är inte där ännu. Och trots 8 kärnor, så kan fortfarande en i5a ge rejält motstånd trots hälften så många trådar.

svar på borttagna inlägg borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Du har fel. Om alla kärnor används så är den lika stark som en stock 4-core intel.

Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Källa på det?

Vaje test i hela världen. Välj valfri hemsida och kolla.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

8350 är aldrig ett bra val om du har råd till en i5a eller i7a.

Motivera varför.

Skrivet av Schackmannen:

Ska man streama så kommer en 8350 att krossa en i5:a, finns spel där 8350 presterar bättre än en i5:a och det finns program som utnyttjar många trådar bra och då har en i5:a inte en chans mot 8350.

Det stämmer precis lika mycket som att Intel krossar AMD på områden med mindre kärnor, det är något som heter IPC har jag för mig men jag kan ha fel.

Skrivet av Melinho2895:

Jag tycker att 8350 är ett bättre val än i5/i7 då den klockar mycket bättre och kommer verkligen vara så mycket bättre när det kommer ut operativsystem som stödjer 8 kärnor fullt ut. Kanske Windows Blue ? Plus så är 8350 billigare.

Ja priset är verkligen en av AMD´s styrkor, men dom har också visat att dom inte är så dåliga på överklockning, som vissa vill påskina på detta forum.
Jag relaterar till 5GHz klubben med detta inlägg.

svar på borttagna inlägg borttagna
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Fattar ärligttalat inte hur man kan försvara 8350. Har nog aldrig sätt en sämre processor för high-end. TS bror spelar mest WoW. 8350 kommer inte ens på fråga utan det ska vara 4670k och inget annat. 8350 har en jävligt låg IPC och det funkar inte i mindre trådade spel.

Visar verkligen hur mycket kunskap folk har här. Ni snackar skit hela jävla tiden. Påminner mig om folk som letar intensivt efter benchmarks där 8350 på 5GHz klår en stock Intel quadcore. Visst köp ni 8350's era hipsters.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Fattar ärligttalat inte hur man kan försvara 8350. Har nog aldrig sätt en sämre processor för high-end. TS bror spelar mest WoW. 8350 kommer inte ens på fråga utan det ska vara 4670k och inget annat. 8350 har en jävligt låg IPC och det funkar inte i mindre trådade spel.

Visar verkligen hur mycket kunskap folk har här. Ni snackar skit hela jävla tiden. Påminner mig om folk som letar intensivt efter benchmarks där 8350 på 5GHz klår en stock Intel quadcore. Visst köp ni 8350's era hipsters.

Och så var vi där igen T_T

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Finns inget annat test som visar samma sak = tek syndicate is full of bullshit. Och jag är ett stort fan av deras channel.

fanboyanklagelse borttagen
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Och så var vi där igen T_T

Det är ren jävla fakta. Visa ett test som säger annorlunda. 8350 är ancient.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Well no shit att en i5:a krossar en 8350 i WoW då wow använder typ 2 trådar, samma sak med skyrim och sc2, det har inte sagts något annat i tråden, tråden spårade ut när jag svarade på en person som sa att en i5/i7:a krossar en 8350 i allt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har själv en AMD octa men en i7 spelar i en högre division, så är det bara. Här är ett exempel:

Däremot så är AMD rätt prisvärda när man väger in total prestanda mot kostnad.

citat av borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Well no shit att en i5:a krossar en 8350 i WoW då wow använder typ 2 trådar, samma sak med skyrim och sc2, det har inte sagts något annat i tråden, tråden spårade ut när jag svarade på en person som sa att en i5/i7:a krossar en 8350 i allt.

i5/i7 krossar en 8350 i alla spel. Håller du på med 7-zip så go ahead och köp 8350. 4670k krossar 8350 i BF4.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Det är ren jävla fakta. Visa ett test som säger annorlunda. 8350 är ancient.

Fx 8350 är 1 år gammal...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Fx 8350 är 1 år gammal...

Synd, hur fan slog Intel före med så mycket. Förstår att AMD har slutat försöka få kunder på high-end segmentet. Helt patetiskt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

i5/i7 krossar en 8350 i alla spel. Håller du på med 7-zip så go ahead och köp 8350. 4670k krossar 8350 i BF4.

Så länge du inte spelar spel i 800x600 så är det inge fel på en 8350.
http://uk.hardware.info/reviews/3314/8/amd-fx-8350--8320--630...
http://uk.hardware.info/reviews/3314/9/amd-fx-8350--8320--630...
http://uk.hardware.info/reviews/3314/10/amd-fx-8350--8320--63...
Edit:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Vaje test i hela världen. Välj valfri hemsida och kolla.

Ge mig en länk bara. Det verkar finnas många att välja på enligt dig så du borde kunna hitta någon ganska snabbt. Återkom när du hittat länken som bekräftar ditt påstående. Jag väntar så länge.