Installera nytt grafikkort från nvidia till radeon

Permalänk
Medlem

Installera nytt grafikkort från nvidia till radeon

Antar jag måste avinstallera mina drivrutiner till 570 innan jag sätter i mitt nya kort 7970.
Måste jag avinstallera precis allt med nvidia eller räcker bara med drivrutinerna?
Det som finns i listan "Program och funktion" är följande bland

NVIDIA 3d Vision drivrutin 331.65
NVIDIA 3d vision drivrutin för styrenhet 331.65
NIVIDA GeForce Experience 1.7
NIVIDA Grafikdrivrutin 331.75
NVIDIA HD audiodrivrutin 1.3.26.4
NVIDIA PhysX systemprogramvara 9.13.0725
NVIDIA Virtual Audio 1.2.9

Aldrig bytt grafikkort eller något annat i datorn tidigare så om någon har gått från nvidia till radeon får gärna berätta hur det ska gå till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Inaktiv

Du måste inte avinstallera de gamla, en enhet kan inte välja fel drivrutin. Däremot skadar det ju inte heller, du får även lite ledig plats på hårddisken.

Jag hade gjort såhär:
Avinstallera allt som har med nvidia att göra.
Stäng av
Byt kort
Installera AMDs senaste drivrutiner
Dtarta om

Permalänk
Medlem

Har sett flera rapporter att Driver Sweeper tar bort annat än det borde och skapar problem eller korrupta system.

Byter man AMD/nVidia skulle jag inte riskera att få minsta lilla problem och göra en grundlig avinstallation. Om du inte vill blåsa rent och installera om Windows; följ denna guide:

http://www.overclock.net/t/1150443/how-to-remove-your-nvidia-...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Hade nyligen debatt i en liknande tråd idag
#14100113

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Så där då har jag bytt, sitter på min bärbara dator just nu för det ska ju självklart inte vara för lätt att byta saker och ting. Alltid ska det jävlas.
Avinstallerade precis allt som fanns i "Program och funktioner" och stängde sedan av för att sedan byta kort.
Startar upp datorn och ingen bild, "No signal detected". Så det är väl bara och sätta tillbaka det gamla och göra någon felsökning eller vad skas?

Permalänk
Medlem

Är kortet igång även om du får No Signal Detected?

Dvs, snurrar fläktarna osv.?

Permalänk
Medlem

Fläktarna snurrar när jag nu öppnade kåpan och tittade.

Permalänk
Medlem

Ena DVI-porten funkar inte med analoga skärmar så om du ansluter med en vga till dvi adapter testa den andra porten.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har provat båda portarna.
Är lätt ingraverad "VGA" på den övre porten dessutom. Kör dvi-adapter till vga.

edit: ska jag behöva sätta i det gamla kortet och göra någon form av BIOS uppdatering. Det blir ingen bild alls när jag startar skärmen som sagt så jag kommer inte åt BIOS eller något.

Permalänk
Medlem

Satt i det gamla kortet igen och när jag startar så tokvarvar grafikkortet och inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

Satt i det gamla kortet igen och när jag startar så tokvarvar grafikkortet och inget händer.

Jag antar du använder samma PCI-port?
Sitter kortet ordentligt i porten?
Har du kopplat all ström till kortet?
Sitter 8-pin på moderkort eller bara 4-pin?

Permalänk

Man måste använda driversweeper för att få bort drivrutinerna, Att radera dem med kontrollpanelen eller liknande fungerar oftast inte, Kanske till och med finns det en fungerande funktion i nvidias mjukvara, men oftast brukar inte de ''fungerande'' funktionerna fungera. Driver sweeper i say.

PLUS att du borde kolla att kablarna som folk har sagt, Ingen bild alls är väldigt suspekt. jag har haft ett liknande problem med ingen signal, visade sig att moderkortet hade dött av ESD för att jag glömde ta på mig armbandet innan jag satte i det (pga ren GPU kåthet (280x).

Testa kortet i annan/annans rig om möjligt efter du kollat kablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Jag antar du använder samma PCI-port?
Sitter kortet ordentligt i porten?
Har du kopplat all ström till kortet?
Sitter 8-pin på moderkort eller bara 4-pin?

samma port... två stycken PCI-E kontakter satt jag i.
den sista förstod jag inte. det är en liten del till vänster och sedan en skåra sedan en längre bit in porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

samma port... två stycken PCI-E kontakter satt jag i.
den sista förstod jag inte. det är en liten del till vänster och sedan en skåra sedan en längre bit in porten

Sitter strömmen till grafikkortet ordentligt?
Använde du ESD-armband?
Helt säker på att grafikkortet sitter ordentligt fast? Prova att toucha det lite lätt så att det verkligen sitter i ordentligt.. Samt att chassiskruvarna sitter i ordentligt så det "inte hänger och sladdrar"
Det jag mena med 8/4-pin är ström till ditt moderkort, kan hända att du behöver mer kräm. Dock borde ditt gamla kort fortfarande funka oavsett.. Sitter skärmkablarna ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Man måste använda driversweeper för att få bort drivrutinerna, Att radera dem med kontrollpanelen eller liknande fungerar oftast inte, Kanske till och med finns det en fungerande funktion i nvidias mjukvara, men oftast brukar inte de ''fungerande'' funktionerna fungera. Driver sweeper i say.

PLUS att du borde kolla att kablarna som folk har sagt, Ingen bild alls är väldigt suspekt. jag har haft ett liknande problem med ingen signal, visade sig att moderkortet hade dött av ESD för att jag glömde ta på mig armbandet innan jag satte i det (pga ren GPU kåthet (280x).

Testa kortet i annan/annans rig om möjligt efter du kollat kablarna.

Många har ju skrivit att de har klarat sig utan driversweeper och bara avinstallera allt för att sedan sätta i det nya.
Någon annan rigg har jag inte.
Vad fick du göra då när moderkortet paja? Köpa ny hel dator, det moderkort jag har går inte att köpa längre
http://www.komplett.se/msi-p67a-g45-b3-socket-1155/628969
Kan man lämna in det på webhallen även fast man inte har köpt dator där? för service alltså.
Är som sagt konstigt att det inte går in i windows efter ha satt i det gamla kortet. utan bara står och varför för fullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Sitter strömmen till grafikkortet ordentligt?
Använde du ESD-armband?
Helt säker på att grafikkortet sitter ordentligt fast? Prova att toucha det lite lätt så att det verkligen sitter i ordentligt.. Samt att chassiskruvarna sitter i ordentligt så det "inte hänger och sladdrar"
Det jag mena med 8/4-pin är ström till ditt moderkort, kan hända att du behöver mer kräm. Dock borde ditt gamla kort fortfarande funka oavsett.. Sitter skärmkablarna ordentligt?

Jag användeinget ESB-band utan vad jag hört så kan man ta på elementet så laddas man ur.
Ja det klickar till när jag sätter i PCI-E kontakterna.
Tycker den känns stabilt fast. Trycker i skärmkabeln så hårt det bara går

Men varför ska fläkten varva på full vart? Betyder det något är trasigt, detta hände när jag satt i det gamla kortet igen.

Permalänk
Medlem

Det följde med en adapter till nya grafikkortet så ena blir 8 och den andra 4 pin. Om en sådan följer med så antar jag den måste användas. Men blev inget bättre resultat än det. Förutom att denna gång så står datorn inte och tokvarvar med fläktarna som mitt gamla kort började göra när jag satt tillbaka det. På de gamla så var det 4/4 pin när jag öppnade sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

Jag användeinget ESB-band utan vad jag hört så kan man ta på elementet så laddas man ur.
Ja det klickar till när jag sätter i PCI-E kontakterna.
Tycker den känns stabilt fast. Trycker i skärmkabeln så hårt det bara går

Men varför ska fläkten varva på full vart? Betyder det något är trasigt, detta hände när jag satt i det gamla kortet igen.

Varför fläkten varvar på full fart vet jag ej.. Kan mycket väl vara så att kortet är trasigt, men med tanke på att inte heller ditt gamla kort längre funkar? Så tror jag snarare det är något annat.. När du säger att du tagit på ett element innan, innebär det att datorn stor precis bredvid elementet eller att du går mellan elementet och datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Varför fläkten varvar på full fart vet jag ej.. Kan mycket väl vara så att kortet är trasigt, men med tanke på att inte heller ditt gamla kort längre funkar? Så tror jag snarare det är något annat.. När du säger att du tagit på ett element innan, innebär det att datorn stor precis bredvid elementet eller att du går mellan elementet och datorn?

Det är det gamla kortet när jag sätter i det igen som det går på högvarv. Det gör det inte med det nya kortet.
Jag tar med handen på elementet så jag laddas ur, datorn ligger på golvet en meter ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

Det är det gamla kortet när jag sätter i det igen som det går på högvarv. Det gör det inte med det nya kortet.
Jag tar med handen på elementet så jag laddas ur, datorn ligger på golvet en meter ifrån.

Okej bra. Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Okej bra. Vad har du för nätaggregat?

TX 650
På webhallens hemsida står det om kortet
"Minimum System Power requirement (W) - 500W"
så det borde inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

TX 650
På webhallens hemsida står det om kortet
"Minimum System Power requirement (W) - 500W"
så det borde inte vara några problem.

Ska räcka, förutsatt att du inte sitter på en galet överklockad rigg? Du skrev tidigare att du fick med adapter för 6pin=>8pin, men du har ju två st PCI-E kablar som är 6+2 pin, så du skall inte behöva en adapter? Testat utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Ska räcka, förutsatt att du inte sitter på en galet överklockad rigg? Du skrev tidigare att du fick med adapter för 6pin=>8pin, men du har ju två st PCI-E kablar som är 6+2 pin, så du skall inte behöva en adapter? Testat utan?

Överklocka har jag inte gjort, brukar inte pilla med datorn med sådana saker eller öppna upp, därför jag blir småstressad nu när sakerna börja paja och måste köpa en ny dator när den bara är tv år gammal.
Kortet har två stycken ingångar för PCI-E kontakterna, en på 8 och en på 6, betyder det inte att båda ska använda?
På det gamla kort fanns det också 8 + 6 ingångar på kortet men då användes bara 6 + 6.
Eftersom jag fick med en adapter så satt jag på den på ena PCI-E kontakter och sedan kopplade in den i kortet på platsen för 8 pins och sedan den vanliga som är på 4 pin. Eller ska jag bara behövs köra på en PCI-E kontakt, dvs en på 8 pin bara?

edit: på PCI-E kontakterna hänger det också 2 pin på vardera sladd. vet inte om det ska användas eller inte på något sätt.
edit2: De kanske är de du menar man ska koppla in 6+2 på samma sladd så det blir 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

Överklocka har jag inte gjort, brukar inte pilla med datorn med sådana saker eller öppna upp, därför jag blir småstressad nu när sakerna börja paja och måste köpa en ny dator när den bara är tv år gammal.
Kortet har två stycken ingångar för PCI-E kontakterna, en på 8 och en på 4, betyder det inte att båda ska använda?
På det gamla kort fanns det också 8 + 4 ingångar på kortet men då användes bara 4 + 4.
Eftersom jag fick med en adapter så satt jag på den på ena PCI-E kontakter och sedan kopplade in den i kortet på platsen för 8 pins och sedan den vanliga som är på 4 pin. Eller ska jag bara behövs köra på en PCI-E kontakt, dvs en på 8 pin bara?

edit: på PCI-E kontakterna hänger det också 2 pin på vardera sladd. vet inte om det ska användas eller inte på något sätt.

Du har antagligen 2st 6+2 PCI-E strömsladdar.
Ditt grafikkort vill ha den ena som 6+2pin och den andra som 6pin.
Isf behöver du inte adaptern som skickades med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Du har antagligen 2st 6+2 PCI-E strömsladdar.
Ditt grafikkort vill ha den ena som 6+2pin och den andra som 6pin.
Isf behöver du inte adaptern som skickades med...

Ok, men man ska ha 8 pin i ena? genom att sätta i 6:an och 2:an på samma kontakt? och på den andra bara ha 6:an i , eftersom finns inte plats för fler.
eller vill grafikkortet man kopplar i 6 + 6 på kontakterna? och inte 8 + 6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

Ok, men man ska ha 8 pin i ena? genom att sätta i 6:an och 2:an på samma kontakt? och på den andra bara ha 6:an i , eftersom finns inte plats för fler.
eller vill grafikkortet man kopplar i 6 + 6 på kontakterna? och inte 8 + 6?

En 6+2pin trycker man ihop till en 8pin, helt korrekt.
Och på den andra viker du helt enkelt bort 2pin'arn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

En 6+2pin trycker man ihop till en 8pin, helt korrekt.
Och på den andra viker du helt enkelt bort 2pin'arn.

Hur vet man vad grafikkortet vill ha för antal pinnar kopplad till sig? Och det ska köras på 8+6 eller bara 6+6?

EDIT: Testade nyss och köra bara 6 + 6 gav inget bättre resultat.
Vet inte hur långt den kommer i uppstarten utan bild heller, om den kommer inloggningsrutan i windows eller inte.
Tangentbordet brukar ju blinka till och så eftersom jag har bakgrundsbelysning på den men det händer inte heller, detta brukar ske direkt i uppstarten. Om jag minns rätt. Eller de kanske inte. blev osäker nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse85:

Hur vet man vad grafikkortet vill ha för antal pinnar kopplad till sig? Och det ska köras på 8+6 eller bara 6+6?

Kortet har ju en 8pin och en 6pin... så det är exakt vad den vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Kortet har ju en 8pin och en 6pin... så det är exakt vad den vill ha.

Blev inte bättre. Får en del panik nu. Man ska verkligen inte hålla på med sådant här, funkar aldrig.