Permalänk

Stekpanna - Bästa materialet?

Är helt ute på sånt här och försöker läsa på mig då ja vill köpa en stekpanna för den ja har nu har blivit buklig, höll någon månad.
Går att använda men att den går typ att snurra och vikar stör mig något fruktansvärt.

Mina tankar var Gjutjärn, för va ja förstår är det otroligt hållbart och extremt tåligt och blir bara bättre med tiden.

Men fick reda på nu att det rostar vilket inte var lika kul, då ja inte har någon lust att vårda den stup i kvarten.

Jag vill ha så bra som möjligt, till aa normalt pris såklart.
För köper hellre något som är bra och håller i evigheter, en något billigt som kan paja.

Permalänk
Medlem

En bra gjutjärnspanna bör alla ha. Och de rostar inte om man bara sköljer med varmt vatten och tokar av. De ska inte diskas!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Så ja ska typ, bara skölja med varmvatten, torka med papper, sen låta de va?

Hur är uppvärmningen, läst att den är seg?
Ja tänker på Elen.

Permalänk
Entusiast

Material beror lite på tillämpning. Håll dig borta från billiga och tunna stekpannor, de kommer slå sig. Så tjockleken är väldigt viktig. Generellt är tjockare bättre för den håller bättre och den håller mer värme så den kyls inte lika mycket när du dumpar i mat. Fast finns undantag. En wook ska till exempel vara tunn per definition.

Gjutjärn är trevligt men kräver lite kärlek. Du får aldrig diska dem med diskmedel och du måste ha mycket fett, speciellt i början. En välskött gjutjärnspanna kommer hålla resten av livet. Du ska diska ur den med en borste och varmvatten. Borsta ur den direkt när den fortfarande är varm så släpper det bra. Sen smörjer man in den med lite olja så blir det bra.

Det finns betydligt lättare stekpannor att sköta. Titta till exempel på Ikeas teflonpannor i 365+ serien. Undvik de billigaste på Ikea för de är skit men 365+ är riktigt bra för priset. Det är en tjock botten och de klarar sig rätt bra. Men då gäller det vanliga med att man inte får värma upp dem för mycket och inga stålredskap och så vidare. Fast de är generellt mer förlåtande att använda. Sen är alla teflonpannor förbrukningsvaror. De kommer slitas ut förr eller senare.

För det mesta föredrar jag att använda teflon för att det är enkelt att använda och enkelt att diska. Men det är trevligare att steka kött i gjutjärn. Min pannkakspanna är självklart också gjutjärn och ja jag har en speciell stekpanna enbart för pannkakor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tycker det känns helt klart som Gjutjärn är det bästa investeringsmässigt.

Men hur fungerar det med olja, kan ja inte bara skölja, borsta, torka, sen vara glad?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zero Walker:

Tycker det känns helt klart som Gjutjärn är det bästa investeringsmässigt.

Men hur fungerar det med olja, kan ja inte bara skölja, borsta, torka, sen vara glad?

Du brukar tjäna på att torka med lite olja för att hålla den insmord. Det är lite överkurs men en väl insmord gjutjärnspanna är en bra gjutjärnspanna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad tjänar man på?
Menar , vad händer med den om den är insmord än om den inte är insmord?

Och vad för olja snackar vi om, kostar den satan eller hur ligger det till?

Sorry om det är konstiga frågor, men har 0 kunskap inom det här.

Permalänk
Medlem

Gjutgärn som många andra säger, men ska du ha en billig teflonpanna så kolla på ICA´s, den vann priser och jag gillar den för snabba saker, typ ett gäng fiskpinnar eller en burgare. Men kött och fisk kör jag alltid i gjutjärnspannan, oslagbart.
Stoppa aldrig en teflonpanna under rinnande vatten sålänge den är varm, då de slår sig.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

ICA har (haft?) en teflonbelagd stekpanna i gjutjärn. Den är stabil som en gjutjärnspanna och beter sig som en när det gäller värmen men har ändå fördelarna med teflon.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

Varför steker du inte allt i Gjutjärn HCP?
Äre bara för att du kan underlätta att bara steka teflon random och sen köra i diskmaskin?

Xellofan, vad är fördelarna med Teflon?
Varför inte köra fullt ut på Gjutjärn eftersom det är så bra och tåligt material?

Permalänk

Jag använder icas teflonpannor och de är bra för de är inte så tunna och är lätta att rengöra. De brukar inte heller bli så tunga som de i gjutjärn.

Vad jag förstått så ska man olja gjutjärn för att de inte ska bli torra. Är de torra så fastnar maten lättare när man steker. Jag har olivolja/margarin till matlagning och rapsolja för att smörja gjutjärn och skärbrädor.

Någon som vet hur mycket bättre en dyr teflonpanna (1000 kr +) är än en lagom dyr (200 kr.), tex icas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Gjutjärn alla dagar i veckan. Man får en panna som håller hela livet och underhållet är försumbart i de flesta fall. Teflon har stora nackdelar i och med att det inte tål höga temperaturer eller vassa redskap. Dessutom brukar bra teflonpannor kosta lika mycket som en gjutjärnspanna.

Jag använder teflon till att steka ägg, men det beror mest på att stekpannan har en bra storlek för det

Gjutjärnspannan är nog det jag använder mest i köket och efter den gjutjärnsgrytan och ett vettigt kök bör ha båda imho.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Xellofan, vad är fördelarna med Teflon?
Varför inte köra fullt ut på Gjutjärn eftersom det är så bra och tåligt material?

Fördelarna är att det behövs inget fett att steka i och maten bränner inte fast så lätt. Med gjutjärnspanna måste man använda lite fett när man steker annars bränner maten fast.
Teflon är enklare att hantera än gjurjärn eftersom maten inte bränner fast lika lätt samt att de är lättare att diska. En stor fördel med teflonpannorna är att de väger mindre än gjurjärnspannor, är man lite klen så kan det vara besvärligt att t.ex lyfta stekpannan med en bara en hand och hälla över innehållet i en kastrull.

Gjutjärnspannor mår inte bra av bacon så där är det absolut teflon som gäller. Det kan ta några stekningar innan man får ordning på gjurjärnspannan igen efter att ha stek bacon eller fläsk i den.

Visa signatur

Permalänk

Gjutjärnspanna är perfekt till det mesta men vissa saker blir svårare iom att det bränner fast lättare. När det kommer till att steka pannkakor är teflon svårslaget och vissa tomatrika rätter blir gråaktiga i gjutjärn. Steka köttbitar blir mycket bättre med gjutjärn dock eftersom pannan håller värmen bättre vilket är en fördel. Gjutjärn slår sig inte heller, åtminstone inte med vanlig användning. Har du induktionshäll är gjutjärn helt fantastiskt men du måste vara mer försiktig på glashällarna eftersom gjutjärnspannorna är rivigare på undersidan och kan skrapa samt att dom väger mycket och det är lättare att tappa greppet om dom när man ställer ner den vilket inte är så bra om det är en glashäll man ställer pannan på. Skaffa dig en panna med metallgrepp och ett extra handtag på andra sidan för att underlätta lyft genom att man kan lyfta med båda händerna. Metallgrepp eftersom du då kan ställa in hela stekpannan i ugnen utan att plasthandtaget smälter.

Hade jag bara fått en stekpanna hade det dock varit en teflon eftersom det inte finns något en teflonpanna inte klarar som en gjutjärnspanna kan men gjutjärnet har nackdelar. Själv har jag sex stekpannor, en gjutjärn och fem teflon, alla används. En bra teflonpanna (1000kr+) är bra. Dom är tjocka i botten men inte lika tunga som en gjutjärn, teflonet är mycket stryktåligare och man kan använda metallredskap utan att slita av teflonet. Dom slår sig heller inte och det börjar inte bränna fast efter ett tags användande. Köp en med teflon platinum (finns rätt billiga på ikea faktiskt) så håller det bra.

Lite OT men jag bor nu i ett hus med gasspis och fyfan vad bra det är. Aldrig mer elspis!

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Måste man ha fett, äre alltså inte Rapsolja eller Margarin som gäller?

Hur blir det efter man stekt bacon menar du, vad är problematiken, kan man inte steka bra igen på ett tag eller vadå?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ralleballe:

Jag använder icas teflonpannor och de är bra för de är inte så tunna och är lätta att rengöra. De brukar inte heller bli så tunga som de i gjutjärn.

Vad jag förstått så ska man olja gjutjärn för att de inte ska bli torra. Är de torra så fastnar maten lättare när man steker. Jag har olivolja/margarin till matlagning och rapsolja för att smörja gjutjärn och skärbrädor.

Någon som vet hur mycket bättre en dyr teflonpanna (1000 kr +) är än en lagom dyr (200 kr.), tex icas?

Det har visat sig att skillnaden på en bra billig och en dyr märkespanna inte är så stor. Ska du köpa teflon så är det ingen idé att köpa något dyrare än Ikea eller Ica. Men de riktigt billiga pannorna är tunna vilket är dåligt eftersom de inte håller värmen bra och lätt slår sig. Så tjocklek är viktigt. Sen är beläggningen av sämre kvalité så teflonet blir dåligt snabbare. Förr eller senare blir nämligen teflonpannor sämre och sämre. Generellt för att de blivit för varma eller att man slitit sönder teflonet med metallföremål.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får jag bara ha en stekpanna väljer jag lätt en teflonpanna. Gjutjärn har väl sin charm, men är mer krävande. Vet inte riktigt hur många år mina teflonpannor har på nacken, men de visar inga tecken på slitage än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Måste man ha fett, äre alltså inte Rapsolja eller Margarin som gäller?

Hur blir det efter man stekt bacon menar du, vad är problematiken, kan man inte steka bra igen på ett tag eller vadå?

Rapsolja och margarin innehåller fett.
Det fastnar lättare efter att man har använt stekpanna till att steka bacon, så det kan ta någon stekning innan den blir lika bra som innan. Det går absolut att använda den men kanske inte till något som fastnar lätt, omelette t.ex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör helst med gjutjärn, men de kräver sin kärlek, sköter man dem rätt så är det dock inga större bekymmer.

Sen klagar frugan på att den är lite tung när man ska göra rent den eller hälla av den, har man handleder av maräng så kan det bli lite tungt att hålla med en hand då de väger ett par kilo

Nonstick-pannor har defenitivt sina fördelar också, wookning och pastasåser går väldigt fint och smärtfritt.

Inget kök är komplett utan en rejäl stekpanna och stekgryta i gjutjärn

(personligen föredrar jag att inte ha plast i kontakt med min mat, jobbar inom plastindustri och får i mig gifter så det räcker där )

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Varför steker du inte allt i Gjutjärn HCP?
Äre bara för att du kan underlätta att bara steka teflon random och sen köra i diskmaskin?

Skitmat, typ färdiga fiskpinnar, sibyllaburgare och annat prefab går ofta i teflonpannan för lunch o sånt.
Sen blire gjutjärnspannan till middagen när man ska steka finköttet

Aldrig att jag skulle lägga en panerad pinne pressat fiskrens i en gjutjärnspanna, inte för att det är någon större skillnad bara en dålig vana

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Gillar också gjutjärn men måste även slå ett slag för kolstålspannor från de Buyer. Behöver samma omvårdnad som gjutjärn och blir som gjutjärn bättre med tiden men de brukar vara aningen lättare (om än fortfarande relativt tunga). Använder min kolstålspanna flitigast i köket av mina pannor.

Permalänk
Hedersmedlem

Gjutjärn är definitivt trevligast att steka i men som många nämnt, det behövs mer än en stekpanna i köket.

Vad det gäller diskning så är det inte livsfarligt att dra ur dem rejält med diskmedel då och då, men värm upp den efteråt och fetta in den igen.

Baconsmaken har en förmåga att sitta kvar länge, så antingen en dedikerad bacon-panna eller så har man en liten teflonpanna till det (finns såna som är cirka 15cm i diameter, perfekt för småsaker som bacon och liknande).

En rejäl gjutjärnsgryta är inte fel att ha heller, den blir fort en bra kompis om man gillar storkok av köttfärssås eller grytor. Min största är lagom för en omgång köttfärssås som räcker till 10-12 portioner.. eller lika mycket köttgryta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Så om ja fattar rätt, Ja kan alltså steka i Margarin/Rapsolja etc.
Sen efter jag är klar, skölja så fort som möjligt i varmvatten, då den fortfarande är varm och varmvattnet också hjälper avlägsna fett och rester.

Sen efter det smörjer ja in med lite Rapsolja med hushålls papper och ställer den i skåpet eller nåt?

Sen om ja steker Bacon eller dylikt, för ja vara försiktig några användningar framåt för ägg och liknande grejer som fastnar lätt.

Teflon är att föredra för snabba grejer så som köttbullar, burgare etc, men har inte direkt något Fördel förutom själva användandet som är simplare.

Om ja fått detta rätt så verkar gjutjärn något för mig, även fast ja ogillar att det kräver extra vård, så verkar det vara extremt simpelt och inte någon ritual om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Är helt ute på sånt här och försöker läsa på mig då ja vill köpa en stekpanna för den ja har nu har blivit buklig, höll någon månad.
Går att använda men att den går typ att snurra och vikar stör mig något fruktansvärt.

Mina tankar var Gjutjärn, för va ja förstår är det otroligt hållbart och extremt tåligt och blir bara bättre med tiden.

Men fick reda på nu att det rostar vilket inte var lika kul, då ja inte har någon lust att vårda den stup i kvarten.

Jag vill ha så bra som möjligt, till aa normalt pris såklart.
För köper hellre något som är bra och håller i evigheter, en något billigt som kan paja.

Måste slå ett slag för keramiska stekpannor, funkar jättebra, enkla att rengöra och har beständig nonstick. Inga konstigheter som lossar och man får i sig heller

Permalänk
Medlem

Rostfritt stål är hållbart och lättskött, kräver dock lite mer fett när man steker. Köpte en sådan panna för någon månad sedan när en teflonpanna kasserades. Nöjd än så länge, har en gjutjärn och en crepeslagg i teflon med för olika behov.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag har en plättlägg i gjutjärn och en gryta. Båda ärvda från min morfar och inköpta på 80-talet.

Inte ett spår av rost. Det blir bara rost om du låter dem stå blöta. Som med allt annat som är av metall.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sjukt, blev sjukt hungrig av att tom läsa denna tråden
(Glömt det lilla käket skulle ha hemma, kör 5/2 typ).

Men har en riktigt fin stor gjutjärnspanna med trähandtak som ja vårdar ömt. Absolut bäst för kött, men tar till mig tipsen här om en lite mindre, 15cm, teflonpanna för att bara steka bacon eller ägg. Bra tips!

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Hedersmedlem

Här kommer en wall-of-text med en mängd aspekter som redan nämnts (men måhända med viss "twist"), men även några som jag inte sett.

Skrivet av Zero Walker:

[…]

Att den slagit sig tyder på att du köpt en teflonpanna som du kört på för hög temperatur, och/eller slagit vatten i den när den varit varm. Det är döden för sådana pannor. Allmänt bör du låta pannorna svalna något innan du häller vatten i dem, inte minst ur ren rökutvecklingssynpunkt. En gjutjärnspanna bör dock rengöras när den fortfarande är någorlunda varm för att skräpet ska släppa, men de ska ej heller gå direkt från maxtemp på plattan till vattenkranen. En teflonpanna är mer flexibel, och kan utan problem hinna svalna helt innan diskning.

Vad gäller temperatur på spisplatta så är maxeffekten egentligen främst lämpad för uppvärmningssteget och vattenkokning. Jag hade studentkorridorsgrannar som konsekvent stekte allt på maxeffekt utan en tanke om att vrida ner plattans effekt, och rökutveckling (brandlarmet gick dagligen), "knaprighet" (aka kolbitsfaktor) och stekpannornas livslängd blev därefter. Om dina stekpannor ständigt slår sig så kanske du steker för häftigt. Med teflonpannor så kommer de totalförbrukas (slå sig, beläggningen lossna) på långt mindre än ett år med en sådan stekteknik, när den kanske skulle kunna hålla hög standard i 5–10 år med mer rimlig behandling.

Underskatta inte smidigheten hos teflon, då de kräver mindre omtanke, utöver att just undvika att hälla vatten i en skållhet panna. Du kan använda mindre fett vid stekning, och även om det skulle bränna fast så är det trivialt fixat med en diskborste. När vardagsslentrian sätter in så är chansen för att man ska sköta en teflonpanna ordentligt större än något som är "krångligare". Personligen skulle jag primärt skaffat en teflonpanna, och sedan fyllnadsköpt gjutjärn med tiden som du noterat dess begränsningar (eftersom gjutjärn håller i all evighet så har de även en förmåga att materialisera sig ur "intet" när mormor ska flytta o dyl).

Teflonpannor tappar värme snabbare om man lägger i kalla varor (varor ska visserligen i vilket fall inte gå direkt ur frysen ner i pannan, men det är ändå relevant), men det betyder också att de är klart snabbare att initialt värmas upp så att stekningen kan påbörjas snabbare, och att de svarar mycket snabbare när man faktiskt vill sänka temperaturen (vilket ofta händer). Lagar man mat till en hel familj är det oftare större mängder varor som ska ner i pannan, men är man ett hushåll på 1–2 personer så känns teflonpannan ofta mer praktisk även här.

Att däremot tillaga en riktig stek i en teflonpanna på ett bra sätt är problematiskt. Man vill ha mycket hög temperatur, och "vanliga" teflonpannor klarar inte av detta utan att beläggningen tar ordentligt med stryk/lossnar, och då är pannan mer eller mindre förbrukad. Efter sådan behandling så kommer det synligt märkas inom kort att teflonet börjar försvinna från mitten av pannan. Det finns högtemperaturteflonpannor som ska klara detta, men för sådan tillagning är det även av värde att pannan håller temperaturen väl, så gjutjärn är att rekommendera.

Skulle en gjutjärnspanna mot förmodan börja rosta så bör det bara vara att stålborsta bort det. Låter du det gå till gravrost så får du skylla dig själv , men för att det ska gå så långt så måste du aktivt undvika att göra något åt rosten.

Fler aspekter: det är långt fler som bränt sig på en gjutjärnspanna än en teflonpanna. Speciellt på äldre gjutjärnspannor så är handtagen ofta direkt anknutna och av samma material som pannan, så det kan krävas grytvantar vid behandling efter ett tag på plattan, vilket är lätt att glömma bort (åtminstone tills man bränt sig ordentligt någon gång). Plasthandtag tar bort denna risk helt, men då gjutjärnspannor vanligen är tyngre så används vanligen just helgjutna stycken eller stålhandtag, som visserligen är bättre än helgjutet ur det hänseendet, men fortfarande "sämre" än plast (dock så går ju pannor med plasthandtag t ex inte att ha i ugnen, och de skulle troligen inte hålla inte lika länge som själva gjutjärnspannan). Såg att någon ovan hade en gjutjärnspanna med trähandtag, dock, så variationer finns.

Gjutjärnspannors tyngd har nämnts tidigare, och gör de dels lite bökigare att använda, men kanske främst så ökar detta risken för att skada moderna glashällar. Har man värmeplattor är detta helt irrelevant.

Keramiska pannor finns också. Jag har inte använt någon sådan stekpanna. De har fått bra betyg i tester jag läst (specifikt ICA-kurirens länkade nedan). Däremot har jag en gjutjärnsgryta med keramisk beläggning som kombinerar typernas positiva egenskaper rätt bra, men också bör anses vara ett senare "fyllnadsköp" till större grytor som ska stå och puttra en halv dag.

Några test:

Återupplivar döda länkar, adderar tredje länk till testfakta som uppstått efter att jag skrev inlägget..
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en stekpanna från Ronneby bruk i lättviktsgjutjärn. Än så länge har den fungerat bra. Beter sig som en gjutjärnspanna men är mycket lättare.

Någon annan som också har provat?

http://www.ronnebybruk.nu/se-sv/Products/Category/33?name=Ult...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En mycket viktigt tanke när ni nämner att skölja av stekpannan med vatten efter stekning:

Skölj ALDRIG NÅGONSIN AV FETTET RAKT NER I AVLOPPET !!!

Med tiden så sätter sig fettrester på väggarna i avloppsrören och orsakar otrevliga stopp, detta eftersom fettet är hett när det sköljs bort och sedan kallnar mot avloppsrörens väggar, särskilt om man har äldre fastighet med järnrör.

(när det sedan suttit några år i avloppsstammen och härsknat så luktar det något helt fruktansvärt när man går ner med högtrycksspolningen och rensar ur och det släpper, hög spyfaktor på detta!)

Först häller man av fettet på lämpligt vis (ex i soppåsen om den inte är helt tom, påsen smälter.. ) och torkar av överflödet med papper, sen gör man rent pannan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.