Mediaspelaren Winamp läggs ned efter 15 år

Permalänk
Medlem

Tråkigt att den ska försvinna.
Bloatware??? Snarare minimalistisk om man använder classic shell.
Installerade senaste versionen för ett par veckor sen då jag tagit en paus från Spotify. Varför betala 100kr/månad när man har tiotusentals mp3 lagrat?

Funkade utmärkt som mediaspelare för dator i DJ bås. Några plug-ins och "docka" två winamp. Smidigt och kostade minimalt jämfört med "riktiga" DJ program som ofta är för komplicerade när man tar in nytt folk.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

foobar2k har varit det självklara alternativet för musikälskare i många år nu. Överlägset bäst gällande codecs, funktionealitet, customiziation, allt egentligen.

Passar även på att promota den fetaste foobar2k skinnet som jag sett genom åren:
http://flipout69.deviantart.com/art/JAM-v1-1-407758948

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt att höra då man använd det större del under -90 talet och lite även idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Använder det fortfarande, inte haft någon anledning till att byta.

Men man börjar undra vad som hänt, att dom lägger ner utvecklingen är en sak. Men att ta bort hemsidan och alla filer är lite konstigt.
Visst att det kostar att ha den uppe, men för ett företag som AOL känns det som en liten summa.

Menar Abit lades ner 2009 och dom håller fortfarande sidan uppe med filer osv.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Kalla mig ignorant, men vad finns det för alternativ då?

Jag kör en äldre version av WinAmp än idag och tycker det fungerar bra. Provade lite nyare versioner och tyckte de var plottriga och lite slöare. Windows Mediaspelare är alldeles för grötig för mig.

Jag tycker också det är märkligt att de tar ner hemsidan. Kostnaden att hålla den igång lär vara en piss i nilen.

Permalänk
Medlem

Den döende laman är äntligen avlivad. Bara 10år för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

foobar2k har varit det självklara alternativet för musikälskare i många år nu. Överlägset bäst gällande codecs, funktionealitet, customiziation, allt egentligen.

Passar även på att promota den fetaste foobar2k skinnet som jag sett genom åren:
http://flipout69.deviantart.com/art/JAM-v1-1-407758948

Annars fungerar ju Mediamonkey ypperligt

Enkelt och funktionellt. Körde foobar förut men bytte, orkade inte hålla på och pilla.

Permalänk
Medlem

det var en tråkig nyhet, men winamp blev bloatat efter version 2.95, dvs versionen jag fortfarande använder dagligen

oldversions.com oldapps.com

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ah, det var ju lite intressant. Fast hur är det med Media Library, den Winampfunktion som alltid har spöat alla andra mediaspelare (tycker jag)?

För övrigt synd att Winamp försvinner, även om jag inte haft det installerat sedan Spotify kom (vilket är synd, då Spotifys gränssnitt är totalt värdelöst i jämflörelse, även om det låååååångsamt blir bättre).

Så ser min foobar ut nu, har den på vänstra skärmen, sen har jag mitt bibliotek på högra. Det är som mina mappar på servern heter. Aristmapp/albummapp/låtar. Fungerar hur bra som helst. Det är med JAM skinnet, original är ännu mindre plåttrigt.

Visa signatur

Permalänk

tråkigt men det var nog 10 år sedan sist jag hade det installerat

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Foobar är min sekundära musikspelare. Finns tyvärr en hel del anledningar till att den är just sekundär.

Skickades från m.sweclockers.com

Utveckla gärna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Vad är anledningen till att dom lägger ner det? någon som vet? tycker det verkar lite skumt att dom helt plötsligt lägger ner det.

Skulle gissa det fungerar precis som allt annat här i världen, pengar bestämmer. Om ägaren inte tycker verksamheten är lönsam så läggs den ned.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av linppan:

Annars fungerar ju Mediamonkey ypperligt

Enkelt och funktionellt. Körde foobar förut men bytte, orkade inte hålla på och pilla.

Prövade mediamonkey tidigare, den lyckades förstöra alla mina tags på något vänster. Tyckte det var för mycket lull runtomkring med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ni som klagar på att nyare winamp är bloatad, vad menar ni? med classic skin ser den ju likadan ut som gamla winamp, är mest nyfiken på vad det är som var bättre med 2.x.

5.66

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Winamp går i graven, den första bra spelaren jag använde, men övergick till andra alternativ strax efter att Winamp 3 kom då jag aldrig tyckte den blev lika bra som Winamp 2.
För de av er som vill ha ett alternativ som liknar Winamp slår jag ett slag för AIMP (http://www.aimp.ru/ alt. http://www.aimp2.us/), som jag själv använder och tycker fungerar bra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blazin87:

Vad är anledningen till att dom lägger ner det? någon som vet? tycker det verkar lite skumt att dom helt plötsligt lägger ner det.

Det står inget på hemsidan. Det står inte ens som nyhet på hemsidan. Det enda vi vet är det som står här:
http://www.winamp.com/media-player/en
Står inte ens bland nyheter på förstasidan. Förhoppningsvis får vi lite mer information senare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

winamp används flitigt av mig... men efter en här tråden byter jag nog till foobar2000 , jag tycker sök funktionen har blivit sämre hittar inte lika bra längre.

Testa "Quick search toolbar" (eller något liknande)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Bara att ladda ner senaste versionen och hålla i den hårt nu då.

Permalänk
Avstängd

Petition to ask for Winamp to go open source

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Har fortfarande en skin som jag tankade ner 1999.

Själv tar jag denna kort tid kvar till att minnas allt man gjort med Winamp genom tiderna.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Sorgligt minns när jag gick på mellanstadiet och ändrade skinsen på min Winamp och alla mina vänner var så avundsjuka Man blev lätt coolast i klassen pågrund av såna saker i mellanstadiet

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Foobar är min sekundära musikspelare. Finns tyvärr en hel del anledningar till att den är just sekundär.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var som fan. Vilka då?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Trist. Winamp strulade tyvärr rätt mycket för mig så bytte permanent till foobar runt 2006 men det är ju helt klart en nostalgisk musikspelare.

Permalänk
Medlem

Tror jag ska passa på och ladda ner den för att testa innan den går hädan, men har inte använt den på många år, typ 8-9.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Älskade Winamp, och gör det även idag...alla releaser under 3.xx var guld värda, sedan blev det massor av skituppdateringar med videouppspelning, integrerad webbläsare etc. Väldigt lätt och rapp klient, har använt den stadigt sedan 97, dock mindre på senare år, då jag helt enkelt inte lyssnar på så mycket musik längre. En av de bästa musikspelarna med fina visuella OpenGL effekter, både som gratis och köpplugin...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Var väldigt många år sedan jag slutade använda winamp.. Har inte längre någon piratkopierad musik på datorn som man hade i enorma mängder när man var tonåring. Saknar den tiden, saknar musiken.. Spotify är värdelöst och drygt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Det finns även en mms fork som använder QT för dem som avskyr gtk3. Audacious är så vitt jag vet gtk2 så det kommer antingen behöva en fork eller overhaul för att den inte ska sluta stödjas i framtiden. GTK rent generellt är döende på linuxdesktopen av en hop av anledningar nu när QT äntligen är helt FOSS.

Audacious använder sedan version 3 (släppt 2011, tror jag) GTK 3 som standard (men är mig veterligen fortfarande bakåtkompatibelt med GTK 2).

Jag har inget emot Qt, men tittar jag på mitt system så är det idag klart fler installerade program som använder GTK än Qt — stora projekt som Chromium/Google Chrome, Firefox, LibreOffice, Gimp, Inkscape, Filezilla, … — så det lär vara kvar på obestämd framtid tills alla dessa giganter dels ser anledning att migrera, och därefter gör det. Gnome, Cinnamon, MATE, Xfce, LXDE är alla djupt integrerade med GTK. Faktum är att det enbart är VLC och Scribus bland mina installerade paket som verkar vara beroende av Qt (Opera och Mathematica använder också egna versioner, dock utanför paketsystemet).

Vill man välja qmmp i stället så är det fritt fram. Om man enbart gör det för att GTK skulle dö vilken sekund som helst så tror jag man överdriver riskerna .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Tråkiga nyheter men Winamp dog för flera år sedan är de sålde ut sig till AOL.

Kör nu med AIMP som är en kompetent musikspelare snyggt GUI samt har radio med Icecast etc den är desstum gratis och i "portable", behöver inte ens installeras. Vill man se några musikvideos blir det oftast VLC mediaspelare, den har dock kasst GUI etc men funkar.

Permalänk
Rekordmedlem

Synd för alla oss som är seriösa och vill ha ljudkvalitet, Winamp är ju förstahandsvalet i det läget och det går väl bara att hoppas att Foobar blir lika smidigt eller att det kommer nån bra streamingtjänst som har ett heltäckande utbud som är högupplöst och losslesskomprimerat eftersom streamingen idag inte håller måttet, speciellt klientmjukvarorna är bedrövliga och ingen har ännu ens fått till system för seriös eq och rumskompensering.
Man kan väl hoppas Winamp släpps som PD och att det går att slå ihop den med Foobar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Åh nej! Det där satte nästan gråten i halsen. Plötsligt förstår jag den som kände sorg när de läste på löpsedlarna att Elvis hade dött. Åh, Winamp får inte lägga ned. Jag vägrar nästan fortfarande att tro det. Förnekelse är väl första steget, men kommer inte orka bli arg över detta eller köpslå om det hela. Får gå raka vägen på depression istället. Suck...

Acceptance: Det är trots allt stand-alone executables för att installera. Tack och lov för icke-'moln'baserade installationsfiler och för brett utbud av skins (mitt favoritskin är såklart noggrannt backupat). Winamp är ett av de absolut första program jag alltid installerar efter formatering. Verkligen synd detta.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB