Varför kör inte fler virtuell HTPC?

Permalänk
Medlem

Har du din hypervisor stående i ett annat rum och kör med disklösa endpoints (PXE- eller iSCSI-boot) och VDI är virtualiserade spel- och HTPC-instaser en bra lösning, annars kostar det mer än det smakar och fyller ingen större funktion.

Edit:
smakar det mer än det kostar => kostar det mer än det smakar

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Virtuell spelmaskin kommer att innebära kraftigt försämrad prestanda, virtuell htpc innebär oljud, du har ju lyckats plocka ut 2 områden som absolut inte är lämpade för virtualisering, däremot där du har en massa "serverfunktioner" som var och en inte utnyttjar hårvaran maximal passar virtualisering bra.

Ja det blir sämre prestanda i spel det blir det. Har inte sagt något annat heller

Om det inte är lämpat, varför kan jag då köra film utan några som helst problem med 5.1 ljud och bra kvalité på både ljud och bild?

Det är mitt grafikkort som hanterar både bild och ljud. Jag har inte haft några problem med ljudet när jag tittat på film. mitt grafikkort gör inte något annat än att visa bild och generera ljud.

Varför finns då stöd för vmware views VDIlösningar med riktigt bra grafikstöd? där allting hanteras av serverns passiva grafikkort och skickas vidare via nätverket till en tunnklient. detta är ju samma sak fast att man inte kör med den tunna klienten. man har allting inbyggt i servern istället. Detta är ingen lösning man kör på ett företag för 400 arbetare. då är tunna klienten en självklarhet. Detta är något som man kan ha hemma.
Fine, vill man ha en spelmaskin som är maximalt utrustad för spel. då kan man ha det.

Men för serier och film krävs inte mycket, och då räcker det med detta.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Så om du trycker på powerknappen på datorn som aggerar server så du menar att den virtuella lever? Eller kör du din "vanliga" dator också som virtuell? Snacka om prestanda förlust isf...

nej. varför skulle nån vilja stänga av den fysiska servern?

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Intressant.
Dock funderar jag på sladdragningen. Jag måste dra HDMI för bild/ljud och USB för kontroll (tangentbord/fjärrkontroll)
Måste jag dra 2 separata kablar genom huset då eller går det optimera på något sätt utan och tappa kvalite?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

nej. varför skulle nån vilja stänga av den fysiska servern?

Oljud när du ska sova om du inte bor så stort.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Har du din hypervisor stående i ett annat rum och kör med disklösa endpoints (PXE- eller iSCSI-boot) och VDI är virtualiserade spel- och HTPC-instaser en bra lösning, annars smakar det mer än det kostar och fyller ingen större funktion.

smakar mer än det kostar?

det är ju också en lösning. frågan är ju bara hur bra bild och ljudkvalite man får av att köra en sån lösning. därav lösningen med converters eller långa hdmikablar.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Ja det blir sämre prestanda i spel det blir det. Har inte sagt något annat heller

Om det inte är lämpat, varför kan jag då köra film utan några som helst problem med 5.1 ljud och bra kvalité på både ljud och bild?

Det är mitt grafikkort som hanterar både bild och ljud. Jag har inte haft några problem med ljudet när jag tittat på film. mitt grafikkort gör inte något annat än att visa bild och generera ljud.

Varför finns då stöd för vmware views VDIlösningar med riktigt bra grafikstöd? där allting hanteras av serverns passiva grafikkort och skickas vidare via nätverket till en tunnklient. detta är ju samma sak fast att man inte kör med den tunna klienten. man har allting inbyggt i servern istället. Detta är ingen lösning man kör på ett företag för 400 arbetare. då är tunna klienten en självklarhet. Detta är något som man kan ha hemma.
Fine, vill man ha en spelmaskin som är maximalt utrustad för spel. då kan man ha det.

Men för serier och film krävs inte mycket, och då räcker det med detta.

Du har rätt att det finns ett (bra) syfte med med GPU-passthrough i virtuella miljöer - det som medlemmarna här hänger upp sig på är att du har servern stående bredvid din bildvisare och har ett tillsynes onödigt mjukvarulager i din lösning.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Rekordmedlem

Jo de fungerar tekniskt men var är syftet med att bygga saker som presterar dåligt inom sitt område? Det finns ingen som helst "fördel" med en virtuell htpc på något sätt för en seriös användare, möjligen om man inte bryr sig om kvalitet men en androiddongel kommer att vara knäpptyst och dessutom förmodligen billigare än vad som krävs för att överföra bild och ljud från den virtuella htpcn för den kan ju omöjligen stå i det rum man har hembio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

smakar mer än det kostar?

det är ju också en lösning. frågan är ju bara hur bra bild och ljudkvalite man får av att köra en sån lösning. därav lösningen med converters eller långa hdmikablar.

Vad menar du? I och med att du bootar dina disklösa ändstationer över ethernet och har dessa kopplade direkt till din bildvisare så behövs ju inga konverterare. Bild- och ljudkvalitetén blir ju identiskt (digitala signaler is the shit) med en direktkopplad lösning, såvida inte du har sjukt långt och/eller dåligt nätverkskablage draget

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Visst, vill man använda en och samma dator som persondator och samtidigt som htpc så lär det ju funka ypperligt. Men det faller för alla som vill spela på persondatorn. (Ja det finns säkerligen spel som funkar bra, som tetris men du förstår vad jag menar.)

Personligen så har jag inget jag skulle behöva en server för och då faller lite hela iden.

superapan: Är väl knappast någon som hatar, det diskuteras eftersom han frågar varför fler inte gör som han? Och kalla folk för idioter... Väx upp...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superapan:

HERREGUD så många korkade nej-sägare som dök upp i tråden! Är detta ett hobbyforum eller inte?! Ni behöver inte skriva mer i tråden och slösa med diskyta på Sweclockers servrar!

Det handlar nog om vilken hobby man har, virtuell htpc är kanske intressant ur datorsynpunkt, men vill man ha en seriös lösning till hembio så faller det platt, men många på detta forum tycker ju att Logitech z 906 är en optimal ljudlösning medan andra lägger 200ggr pengarna och bygger dedikerade rum att ställa sakerna i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar nog om vilken hobby man har, virtuell htpc är kanske intressant ur datorsynpunkt, men vill man ha en seriös lösning till hembio så faller det platt, men många på detta forum tycker ju att Logitech z 906 är en optimal ljudlösning medan andra lägger 200ggr pengarna och bygger dedikerade rum att ställa sakerna i.

Det är väll självklart att den som vill bygg ett eget rum får använda dedikerade. Bara för att det inte passar den promillen så betyder det inte att flera kan utnyttja denna lösning.

Förstår inte. Jag har lärt mig i Skolan att man ska möjligheterna istället för problemen. Men verkar inte som att det är intressant att eventuellt spara mer ström genom att köra en central lösning på det hela.

Det går att köra som den kille som kör virtuella burkar tillsinsonoch fru, och även har 2 virtuella htpcs. Verkar då fungera suveränt för honom. Detta är inte optimalt på nått men duger för honom och mig! Om det inte duger för dig. Ja då behöver du inte heller komma och köra skiten ur min tråd som jag försöker att argumentera för....De som har behovet av detta kan köra det. Den som är kräsen och har pengar får väll lägga ut sina slantar.

Jag ställde även en generell fråga varför fler inte kör med virtuella burkar. Den frågan har jag inte sett nått svar på än. Förutom de som bygger separata rum för bio.

Tack för mig.

Pma för mer frågor.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Tack för den! Kände mig riktigt dum var tvungen att försvara mig hela tiden.

Tycker inte du ska känna dig dum. Du har ju en schysst lösning som du är nöjd med.

Du frågar ju faktist varför andra inte gör som du och undrar om det har med deras kompetens att göra?

Och så får du faktist svar på varför dem inte gjort som du. Om du inte ville veta varför dem inte gjort som du så skulle du ju kanske inte frågat? Sen så tycker jag att lite positiv/negativ kritik och frågor får man alltid ta, alla kanske inte kan sätta sig in i just ditt behov kanske du inte kan sätta dig in i deras, osv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Oljud när du ska sova om du inte bor så stort.

Idag går det bygga datorer som inte låter överhuvudtaget. Även de med flera grafikkort. Du behöver inte ett grafikkort för 3k för att spela upp film o serier eller för att surfa. Det räcker med ett grafikkort runt 500lappen som är passivt kylt. En eller två fläktar kan man ha för eventuell genomströmning av luft för att få någon slags cirkulation. Och de finns fläktar som skyfflar luft utan att höras.
Men jag ser inte att man stänger av en server som hanterar andra roller som till exempel router eller lagring och eventuell virtuell htpc.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

jag har en dedicerad HTPC helt enkelt för att den med sin AtomCPU och SSD drar 10w, jämfört med min spelburk som drar nästan en halv kilowatt. Då kan den stå igång dygnet runt utan att elkostnaden drar iväg något fruktansvärt. Det är därför jag har två separata burkar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Tycker inte du ska känna dig dum. Du har ju en schysst lösning som du är nöjd med.

Du frågar ju faktist varför andra inte gör som du och undrar om det har med deras kompetens att göra?

Och så får du faktist svar på varför dem inte gjort som du. Om du inte ville veta varför dem inte gjort som du så skulle du ju kanske inte frågat? Sen så tycker jag att lite positiv/negativ kritik och frågor får man alltid ta, alla kanske inte kan sätta sig in i just ditt behov kanske du inte kan sätta dig in i deras, osv.

Jag har inga problem med att ta kritik. Men att säga att den inte är optimal för alla de förstår ju jag också. Det är ingen som på riktigt har en anledning till att inte testa detta. Förutom de biobyggare med dedikerade rum.

Jag kom med en lösning som fungerar för väldigt många. Och blir nerskjuten direkt med att det inte fungerar osv. Det är klart jag blir irriterad när jag har en fungerande lösning här hemma.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gillar virtuella datorer, men i fallet med htpc skulle jag hellre skaffa en Androiddongel för 500kr för det är både enklare och tekniskt bättre och förmodligen även billigare.
Bara för att det går att göra saker på olika sätt betyder det inte att alla sätt är bra och det förklarar nog varför man inte kör virtuella htpc och speldatorer särskilt ofta, även om det går så innebär det för stora prestandaförluster på olika sätt jämfört med när man virtualiserar serverar av olika typer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ZecretW:

jag har en dedicerad HTPC helt enkelt för att den med sin AtomCPU och SSD drar 10w, jämfört med min spelburk som drar nästan en halv kilowatt. Då kan den stå igång dygnet runt utan att elkostnaden drar iväg något fruktansvärt. Det är därför jag har två separata burkar.

Då har du ju ett behov som gör att man inte behöver virtualisera på samma sätt som jag. Jag har min burk för lagring rotting och labbande. Så då kan jag ha min virtuella htpc där utan att den drar mer ström.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd

Jag ställer mig också frågande till detta. Jag sysslar också mycket med virtualisering men jag förstår inte riktigt ändamålet. Man kan ju likagärna dra en hdmi-sladd till sin TV/Skärm och köra med en Wifi-remote på telefonen. (Eller IR med vissa nyare modeller). Snabbt, lätt och minimal konfiguration.

Du får gärna förklara lite om vad du menar med de outnyttjade resurserna och varför man ska lägga tiden på detta?

Och som mrqaffe säger, en androidsticka för inga pengar fixar jobbet den med.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag gillar virtuella datorer, men i fallet med htpc skulle jag hellre skaffa en Androiddongel för 500kr för det är både enklare och tekniskt bättre och förmodligen även billigare.
Bara för att det går att göra saker på olika sätt betyder det inte att alla sätt är bra och det förklarar nog varför man inte kör virtuella htpc och speldatorer särskilt ofta, även om det går så innebär det för stora prestandaförluster på olika sätt jämfört med när man virtualiserar serverar av olika typer.

Jag köper ditt resonemang!
Jag tror att anledningen till att fler inte kör det är för att tekniken inte funnits där med tillräckligt bra prestanda. Men den tekniken har gått framåt riktigt mycket de senaste åren. Titta på xenserver. Eller vmware.

Det tog mig 15minuter att ordna min htpc. Dock ej med tvkort iom att jag har telia IPtv. Men skulle lika gärna kunna köra det i min virtuella maskin eftersom att jag sköter all min trafik genom min server.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag ställer mig också frågande till detta. Jag sysslar också mycket med virtualisering men jag förstår inte riktigt ändamålet. Man kan ju likagärna dra en hdmi-sladd till sin TV/Skärm och köra med en Wifi-remote på telefonen. (Eller IR med vissa nyare modeller). Snabbt, lätt och minimal konfiguration.

Du får gärna förklara lite om vad du menar med de outnyttjade resurserna och varför man ska lägga tiden på detta?

Och som mrqaffe säger, en androidsticka för inga pengar fixar jobbet den med.

Om man som jag har en server hemma som sköter allting så kan man låta även den hantera denna bit.

Det är så jag motiverar det hela. Jag kan skaffa ett grafikkort med samma prislapp. Och då välja själv hur mitt gränssnitt ser ut.
Köra en windowsburk eller openelec, xbmc eller vad jag nu vill köra Linux. You name it.
Valfrihet.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte. Vad är en virtuell HTPC? Menar du streaming eller att faktiskt använde en hypervisor? Hur tänkte du få tu bild och ljud snabbt och synkat från den virtuella burken till vga utgången?

Edit:
Missförstod nog tråden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Använder Esxi 5.5 som hypervisor. Sen kör jag passthrough på det passiva grafikkortet och använder sedan hdmi för att föra över ljud och bild. För att styra kör jag passthrough på usbportarna och trådlöst tangentbord och mus.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Jag blev så trött på alla som inte förstod det briljanta i denna lösning att jag var tvungen att gå från surfplattan i sängen till datorn för att sammanfatta denna uppsats innan jag kommer av mig. Nåde er för att ni fick mig till detta, men ha gärna överseende med eventuella cirkelresonemang samt stavnings- och syftningsfel. Det är trots allt sent

Till att börja med skulle jag vilja säga att alla som inte vet vad virtualisering är, inte är intresserade av det, eller har/tänkt skaffa en virtualiseringsserver, Ni behöver inte följa denna tråd, den är inte för er! Ni har inte intresset! Ni kan förvisso skaffa er detta. Så om ni är öppensinnade, för all del, stanna kvar. Men sluta hoppa på TS med argument som inte håller bara för att ni inte förstår tekniken!

Till er andra, vad är det som inte är bra med denna lösning? Att ni inte får köpa en extra burk att visa upp för polarna vid tv:n? Poängen med passthrough av grafikkort såvitt jag förstått det är att hela kortet är dedikerat till just den virtuella maskinen. Så vad skulle vi tappa? Inte ett dugg!

Lösningen går alltså ut på att ha en central server, som du kanske har NAS, diverse andra OS för labbande om det är din grej, router osv osv på. Den kan du ju få i princip så tyst du vill, allt beror på valet av komponenter. Poängen med den servern är alltså att vara igång dygnet runt, 24/7, så argumentet att stänga av den försvinner helt, och även argumentet att ens HTPC bara drar 10W. Det är väl trevligt, men vad kostade det inte att köpa in de prylarna som drar så lite? Som du ändå utnyttjar minimalt av prestandan? Istället för att köpa ett grafikkort för runt en femhundring, och lite HDMI-kablar samt konverters till och från Cat6(enligt TS lösning). Eventuell kabeldragning beroende på hur det ser ut hemma hos er, och då försvinner kanske också denna lösning som ett möjligt/intressant alternativ.

Jag har dock förståelse för att folk som inte bor så stort inte vill ha igång en server när man ska sova, så då är nog denna lösning inte heller för er.

Så, för att reiterera; Vill jag ha en HTPC till mitt vardagsrum, om vi förutsätter att nätverk är draget i hela huset/lägenheten så köper jag:

  • Ett grafikkort, som jag dedikerar(!!) till en vm med valfri medialösning

  • Två konverters (HDMI-Cat6 vid servern och vice versa vid bildvisaren)

Och sen var det klart. Jag kan inte tänka mig att det skulle gå på mer än runt tusenlappen. Det som tillkommer är väl vad som ska styra HTPC:n. Där bör det ju duga med vad som helst som pratar trådlöst, typ en surfplatta. IR går bort antar jag, men kanske går att få via USB?

Brasklapp: Jag har ingen aning om hur pass det påverkar kvalitén på ljud och bild att konvertera det fram- och tillbaka mellan HDMI-Cat6. Om det inte påverkar negativt så ser jag inte någon anledning alls till att folk som bygger hemmabiorum inte skulle vilja ha sådan lösning? Personligen hade jag velat ha all teknik i ett speciellt rum med rackskåp och styra det trådlöst via valfri platta (Högtalarna hade jag även dolt bakom projektorduken. Det finns sådana typer som ljudet går igenom duken, men det är ett ämne för ett annat forum).

Så kan någon förklara för mig vad ni har emot denna lösning, om ni ingår i ovan nämnda målgrupp? Nej, denna lösning kanske inte passar för gamers som jagar responstider i valfri FPS, det har jag ingen aning om, men det var väl aldrig någon som påstod detta heller?

Problemet jag ser med denna lösning, om man inte kör trådlöst, är redan ställd i citatet nedan och den skulle jag gärna få svar på.

Skrivet av Sweede:

Intressant.
Dock funderar jag på sladdragningen. Jag måste dra HDMI för bild/ljud och USB för kontroll (tangentbord/fjärrkontroll)
Måste jag dra 2 separata kablar genom huset då eller går det optimera på något sätt utan och tappa kvalite?

Kan TS svara på detta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rashnu:

Jag blev så trött på alla som inte förstod det briljanta i denna lösning att jag var tvungen att gå från surfplattan i sängen till datorn för att sammanfatta denna uppsats innan jag kommer av mig. Nåde er för att ni fick mig till detta, men ha gärna överseende med eventuella cirkelresonemang samt stavnings- och syftningsfel. Det är trots allt sent

Till att börja med skulle jag vilja säga att alla som inte vet vad virtualisering är, inte är intresserade av det, eller har/tänkt skaffa en virtualiseringsserver, Ni behöver inte följa denna tråd, den är inte för er! Ni har inte intresset! Ni kan förvisso skaffa er detta. Så om ni är öppensinnade, för all del, stanna kvar. Men sluta hoppa på TS med argument som inte håller bara för att ni inte förstår tekniken!

Till er andra, vad är det som inte är bra med denna lösning? Att ni inte får köpa en extra burk att visa upp för polarna vid tv:n? Poängen med passthrough av grafikkort såvitt jag förstått det är att hela kortet är dedikerat till just den virtuella maskinen. Så vad skulle vi tappa? Inte ett dugg!

Lösningen går alltså ut på att ha en central server, som du kanske har NAS, diverse andra OS för labbande om det är din grej, router osv osv på. Den kan du ju få i princip så tyst du vill, allt beror på valet av komponenter. Poängen med den servern är alltså att vara igång dygnet runt, 24/7, så argumentet att stänga av den försvinner helt, och även argumentet att ens HTPC bara drar 10W. Det är väl trevligt, men vad kostade det inte att köpa in de prylarna som drar så lite? Som du ändå utnyttjar minimalt av prestandan? Istället för att köpa ett grafikkort för runt en femhundring, och lite HDMI-kablar samt konverters till och från Cat6(enligt TS lösning). Eventuell kabeldragning beroende på hur det ser ut hemma hos er, och då försvinner kanske också denna lösning som ett möjligt/intressant alternativ.

Jag har dock förståelse för att folk som inte bor så stort inte vill ha igång en server när man ska sova, så då är nog denna lösning inte heller för er.

Så, för att reiterera; Vill jag ha en HTPC till mitt vardagsrum, om vi förutsätter att nätverk är draget i hela huset/lägenheten så köper jag:

  • Ett grafikkort, som jag dedikerar(!!) till en vm med valfri medialösning

  • Två konverters (HDMI-Cat6 vid servern och vice versa vid bildvisaren)

Och sen var det klart. Jag kan inte tänka mig att det skulle gå på mer än runt tusenlappen. Det som tillkommer är väl vad som ska styra HTPC:n. Där bör det ju duga med vad som helst som pratar trådlöst, typ en surfplatta. IR går bort antar jag, men kanske går att få via USB?

Brasklapp: Jag har ingen aning om hur pass det påverkar kvalitén på ljud och bild att konvertera det fram- och tillbaka mellan HDMI-Cat6. Om det inte påverkar negativt så ser jag inte någon anledning alls till att folk som bygger hemmabiorum inte skulle vilja ha sådan lösning? Personligen hade jag velat ha all teknik i ett speciellt rum med rackskåp och styra det trådlöst via valfri platta (Högtalarna hade jag även dolt bakom projektorduken. Det finns sådana typer som ljudet går igenom duken, men det är ett ämne för ett annat forum).

Så kan någon förklara för mig vad ni har emot denna lösning, om ni ingår i ovan nämnda målgrupp? Nej, denna lösning kanske inte passar för gamers som jagar responstider i valfri FPS, det har jag ingen aning om, men det var väl aldrig någon som påstod detta heller?

Problemet jag ser med denna lösning, om man inte kör trådlöst, är redan ställd i citatet nedan och den skulle jag gärna få svar på.

Kan TS svara på detta?

Nja nu är det inte riktigt så enkelt det här med virtuell htpc i servern, det finns förvisso hdmi över cat omvandlare, men det som krävs är ju hdmi över ip och det är inte samma sak, endera får du begränsa videobandbredden till 1Gbps genom kompression eller så får du ordna 10Gbps nätverk eller så får du dra en egen kabel som inte använder ip.
Du bör även kolla vad omvandlarna kostar, det är svårt att lösa det billigare än vad en dedikerad htpc kostar, du kan nog utan problem köpa en NUC billigare än videoomvandlarna för går man på billiga importerade enheter så lär det ändå hamna kring $1000 för "hdmi over ip" omvandlarna.
Här har du Svenska priser, utan moms, så kom ihåg att lägga på 25 %
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=123

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja nu är det inte riktigt så enkelt det här med virtuell htpc i servern, det finns förvisso hdmi över cat omvandlare, men det som krävs är ju hdmi över ip och det är inte samma sak, endera får du begränsa videobandbredden till 1Gbps genom kompression eller så får du ordna 10Gbps nätverk eller så får du dra en egen kabel som inte använder ip.
Du bör även kolla vad omvandlarna kostar, det är svårt att lösa det billigare än vad en dedikerad htpc kostar, du kan nog utan problem köpa en NUC billigare än videoomvandlarna för går man på billiga importerade enheter så lär det ändå hamna kring $1000 för "hdmi over ip" omvandlarna.
Här har du Svenska priser, utan moms, så kom ihåg att lägga på 25 %
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=123

Ja, de var verkligen svindyra. Men vad är skillnaden mot t.ex. dessa för $18? De borde väl fungera utmärkt?

Permalänk
Skrivet av Rashnu:

Jag blev så trött på alla som inte förstod det briljanta i denna lösning att jag var tvungen att gå från surfplattan i sängen till datorn för att sammanfatta denna uppsats innan jag kommer av mig. Nåde er för att ni fick mig till detta, men ha gärna överseende med eventuella cirkelresonemang samt stavnings- och syftningsfel. Det är trots allt sent

Till att börja med skulle jag vilja säga att alla som inte vet vad virtualisering är, inte är intresserade av det, eller har/tänkt skaffa en virtualiseringsserver, Ni behöver inte följa denna tråd, den är inte för er! Ni har inte intresset! Ni kan förvisso skaffa er detta. Så om ni är öppensinnade, för all del, stanna kvar. Men sluta hoppa på TS med argument som inte håller bara för att ni inte förstår tekniken!

Till er andra, vad är det som inte är bra med denna lösning? Att ni inte får köpa en extra burk att visa upp för polarna vid tv:n? Poängen med passthrough av grafikkort såvitt jag förstått det är att hela kortet är dedikerat till just den virtuella maskinen. Så vad skulle vi tappa? Inte ett dugg!

Lösningen går alltså ut på att ha en central server, som du kanske har NAS, diverse andra OS för labbande om det är din grej, router osv osv på. Den kan du ju få i princip så tyst du vill, allt beror på valet av komponenter. Poängen med den servern är alltså att vara igång dygnet runt, 24/7, så argumentet att stänga av den försvinner helt, och även argumentet att ens HTPC bara drar 10W. Det är väl trevligt, men vad kostade det inte att köpa in de prylarna som drar så lite? Som du ändå utnyttjar minimalt av prestandan? Istället för att köpa ett grafikkort för runt en femhundring, och lite HDMI-kablar samt konverters till och från Cat6(enligt TS lösning). Eventuell kabeldragning beroende på hur det ser ut hemma hos er, och då försvinner kanske också denna lösning som ett möjligt/intressant alternativ.

Jag har dock förståelse för att folk som inte bor så stort inte vill ha igång en server när man ska sova, så då är nog denna lösning inte heller för er.

Så, för att reiterera; Vill jag ha en HTPC till mitt vardagsrum, om vi förutsätter att nätverk är draget i hela huset/lägenheten så köper jag:

  • Ett grafikkort, som jag dedikerar(!!) till en vm med valfri medialösning

  • Två konverters (HDMI-Cat6 vid servern och vice versa vid bildvisaren)

Och sen var det klart. Jag kan inte tänka mig att det skulle gå på mer än runt tusenlappen. Det som tillkommer är väl vad som ska styra HTPC:n. Där bör det ju duga med vad som helst som pratar trådlöst, typ en surfplatta. IR går bort antar jag, men kanske går att få via USB?

Brasklapp: Jag har ingen aning om hur pass det påverkar kvalitén på ljud och bild att konvertera det fram- och tillbaka mellan HDMI-Cat6. Om det inte påverkar negativt så ser jag inte någon anledning alls till att folk som bygger hemmabiorum inte skulle vilja ha sådan lösning? Personligen hade jag velat ha all teknik i ett speciellt rum med rackskåp och styra det trådlöst via valfri platta (Högtalarna hade jag även dolt bakom projektorduken. Det finns sådana typer som ljudet går igenom duken, men det är ett ämne för ett annat forum).

Så kan någon förklara för mig vad ni har emot denna lösning, om ni ingår i ovan nämnda målgrupp? Nej, denna lösning kanske inte passar för gamers som jagar responstider i valfri FPS, det har jag ingen aning om, men det var väl aldrig någon som påstod detta heller?

Problemet jag ser med denna lösning, om man inte kör trådlöst, är redan ställd i citatet nedan och den skulle jag gärna få svar på.

Kan TS svara på detta?

Jag vet faktiskt inte. Eftersom jag inte kör så själv. Har ju ingen konverterare. Jag kör med hdmi direkt från grafikkortet till förstärkare som sedan fördelar ut bild och ljud. Skulle vara intressant hur http://thehomeserverblog.comlöser detta. Den lösningen är mer avancerad.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Jag tror det har med okunnighet att göra. Jag älskar datorer och har sysslat med det i många år men har fortfarande inte provat HTPC ännu. Jag vet helt enkelt inte hur det fungerar. Det ser komplicerat ut från vad jag har sett hittills.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag ställer mig också frågande till detta. Jag sysslar också mycket med virtualisering men jag förstår inte riktigt ändamålet. Man kan ju likagärna dra en hdmi-sladd till sin TV/Skärm och köra med en Wifi-remote på telefonen. (Eller IR med vissa nyare modeller). Snabbt, lätt och minimal konfiguration.

Du får gärna förklara lite om vad du menar med de outnyttjade resurserna och varför man ska lägga tiden på detta?

Och som mrqaffe säger, en androidsticka för inga pengar fixar jobbet den med.

Att dra sladd från en gamingdator och fullscreena VLC varje gång känns inte riktigt som en slick HTPC...

Om jag redan har en server som står på 24/7 är det pengar i sjön att köpa även en billig androidsticka för ett par hundra - och då måste man acceptera den obefintliga prestandan. En seriös HTPC kostar ju annars 3000 spänn och uppåt.

En virtualiserad instans av t.ex OpenELEC är vadå? Jo, gratis!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

Jag vet faktiskt inte. Eftersom jag inte kör så själv. Har ju ingen konverterare. Jag kör med hdmi direkt från grafikkortet till förstärkare som sedan fördelar ut bild och ljud. Skulle vara intressant hur http://thehomeserverblog.comlöser detta. Den lösningen är mer avancerad.

Där har du ditt svar. Det är inte alla som har möjlighet att dra en HDMI direkt från servern till TV:n?

Det är väl snarare kunskap om HDMI-extenders som saknas.
Men sure, langa en länk till en HDMI-CAT extender som du vet fungerar i 1080p med ljudöverföring & graffekort för liknande peng som man sätter ihop en HTPC-burk så blir det ju helt klart intressant.

Sedan finns det säker dom som kör vid flera tvapparater. Jag kör en disk&fanless-lösning som jag netbootar och den skalar upp flera enheter utan några som helst problem eller ansträngning.
Säg att du har 3 apparater i huset, ska du då köpa 3 graffekort med passthrough och 3 externders?