Elgiganten "blåste" grannen på 3300 kr via supportavtal - PROBLEMET LÖST 2014-01-17

Permalänk
Medlem

Ush för sådana hära trådar asså.

Kontakta aftonbladet!

Stå på dig och få dem att häva skiten! Fattar inte att endel säljare kan vara såhär. Om jag hade jobbat med det yrket så hade jag förklarat sönder kunderna vad dem går med på och vad allt kostar och tilläggstjänster etc etc och förklara och ge förslag.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Lätt hänt att man köper en produkt för 4000kr och att försäljaren lägger till lite småsaker och priset blir det dubbla utan att man reagerar fast man betalar allt direkt och får kvitto m.m på den dubbla summan..

Min åsikt är att det är svårt att som nedanstående veta ett skvatt om hur affären gick till , elgiganten brukar dock ha bra service när det gäller ångerrätt.
Angående supportavtalet så undrar jag hur tusan kan erbjuda obegränsat support för 3300kr under 3år? Liksom support av en datortekniker brukar ligga på runt 1000-1500kr/h, nu har de kanske inte duktiga tekniker men ändå, något skumt måste det vara. Jag skulle misstänka att elgiganten i sin tur köper in supporttjänsten från någon som i sin tur kanske köper från något låglöneland.
Varvid ett problem med att ångra tjänsten uppstår och elgiganten är inte dummare än att den från deras sida frivilliga ångerrätten ej gäller.

mjo, lite off topic:

Jag skulle kunna tro att det är kanske ett företag i sverige, per entreprenad, som behandlar mer avancerade ärenden och en egen enhet som har hand om struntärenden, som exempelvis filtrerar ut felkopplade sladdar etc.

En stor del av de inkomster som elgiganten tjänar är dock deras försäkringar, garantier och supporterbjudande som sällan realiseras. De är i princip rena inkomster framför deras marginalförtjänster per såld produkt.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Handlar aldrig på Elgiganten, tur för de.. Fyfan

Är trött på allt det här, handlar nästan aldrig om företagen. Särskilt när de är så stora.

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Är trött på allt det här, handlar nästan aldrig om företagen. Särskilt när de är så stora.

Företagen säger åt de som jobbar hur de ska marknadsföra. Då är det företagens fel.

Permalänk
Skrivet av MuffinManxD:

Företagen säger åt de som jobbar hur de ska marknadsföra. Då är det företagens fel.

Tror företag ger ut väldigt lik information och knep till sina anställda hur de ska få produkter sålda, det är basic. Det är alltid någon eller några enstaka över en längre tid som får problem för att de är någon idiot på företaget som inte ger med sig. Har själv handlat på elgiganten säkert mer än 5-6 gånger och aldrig haft det minsta problem, se även ett relativt högt omdöme på prisjakt (8,45) men sen finns det, mer eller mindre som vilket annat företag som helst, saker de kan förbättra.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av newflag:

vad bli nästa steg nu då?

Tag kontakt med er lokala tidning och hör efter om de är intresserade av ämnet.

Negativ press är något företag skyr som pesten. Jag var med om något liknande @ http://gd.se/insandare/1.4044653-yttre-paverkan-sa-saljaren - så även mitt företags säljare bävar när de försökt med ammsagor när något gått snett. Cut the crap är det enda som gäller om man vill ha en långsiktig tillvaro i branschen och bli betraktad som seriös.

Permalänk
Medlem

Fäst en GoPro Hero på magen så att den syns klart och tydligt, ta dig till Elgiganten, konfrontera säljaren med dina argument, påpeka att du tänker gå till botten med det här och hävda att du vill bli återbetald på plats för supportavtalet som din granne aldrig har accepterat (då det kostade 3300kr mer än vad han blev informerad).

Om inte så lär säljaren undra varför du har en kamera med mikrofon på magen och kanske agera på ett annat sätt än hittils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Fäst en GoPro Hero på magen så att den syns klart och tydligt, ta dig till Elgiganten, konfrontera säljaren med dina argument, påpeka att du tänker gå till botten med det här och hävda att du vill bli återbetald på plats för supportavtalet som din granne aldrig har accepterat (då det kostade 3300kr mer än vad han blev informerad).

Om inte så lär säljaren undra varför du har en kamera med mikrofon på magen och kanske agera på ett annat sätt än hittils.

Nu är det så att TS redan pratat med företaget i fråga. Jag skulle i och för sig göra ytterligare ett till försök. Men absolut inte med en synlig kamera/videokamera filmades då det är tämligen standard i butiker att man ej får filma/fota där inne pga stöldrisk / förberedelse till stöld. Inte olagligt som att fota ett skyddsobjekt, men det är absolut inte något som är till gagn för TS att göra.

Däremot kan en (även dold) ljudinspelning vara till godo, och är också något som är fullt lagligt att göra, även utan godkännande från den/de andra parterna så länge som man själv är en aktiv part i samtalet. Jag personligen brukar ofta använda mig av detta förförarandre i kontakt med support/service. Har dock än så länge inte behövt nyttja detta. Jag har dock ett pågående fall servicefall där jag kanske kan komma att få användning för inspelningen. Det återstår att se vad serviceverkstaden kommer fram till

Som tidigare kommit fram så skulle det vara intressant att se vad Elgiganten har för underskrivna papper på "seriviceavatalet" i fråga och hur detta är utformat. Det är ju också en högt befogat att fråga hur det kommer sig att kunden inte har ett underskrivet papper på detta själv Det borde rimligtvis ha uppförts åtminstone i två exemplar där kunder får ett med sig hem.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av LemurenSwe:

När WarZ kom så köpte jag detta, i och med att tjänsten inte kunde levereras på ett sånt sett som var beskrivet vid köp så dömde Paypal till min fördel.

Nu följer dem inte nödvändigtvis svensk lagstiftning, men jag tror att argumentet håller.

Hehe.. Köpte också WarZ, köpte det veckan innan release.. Legendary Edition.. mitt konto är värt 100 dollar om man kollar på credits men den skiten vill jag fan inte ha, värsta köpet jag genomfört på 5 år.

Eftersom jag köpte det någon vecka innan deras nuvarande "refund" system kom i plats så är inte mitt köp med i systemet, alltså får jag inga pengar tbx..
D:<

OT: Hoppas din granne får tbx de pengarna, då ElGiganten har tabbat sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

senaste nytt

Fick prcis ett sms av elgiganten nu frågar jag mig hur de fått ta på mitt nummer, telefonen står inte ens på mig mail adresser som jag Lämmnat ut är bara tillfälliga mailadresser

så här stod det i smset:

Bästa kund. Hjälp oss att bli bättre! Klicka på länken och ge feedback på ditt senaste besök hos oss. Mvh Elgiganten http://elgiganten.mob.no/q/y/ng9sy/263681

Jag misstänker nu att de fått tag på mitt telefonnummer när jag ringde in till deras support...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newflag:

SENASTE NYTT

Fick prcis ett sms av elgiganten nu frågar jag mig hur i helvete de fått ta på mitt nummer, telefonen står inte ens på mig mail adresser som jag Lämmnat ut är bara tillfälliga mailadresser

Skrattar för mig själv så här stod det i smset:

Bästa kund. Hjälp oss att bli bättre! Klicka på länken och ge feedback på ditt senaste besök hos oss. Mvh Elgiganten http://elgiganten.mob.no/q/y/ng9sy/263681

Nu är frågan Lämmnar sweclockers ut person uppgifter eller fairshopping kanske, några teorier !

Har absolut inte Lämmnat ut något nummer men de har min grannes uppgifter, kanske de googlat min grannens grannar?

Har svårt att se att Sweclockers skulle lämna ut något i HUVUDTAGET. Du anger ju inte dina personuppgifter på kontot och IP adressen lämnar inte Sweclockers ut. Vet inte hur det är med Fairshopping men jag tvivlar att de gett ut någon information heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

SENASTE NYTT

Fick prcis ett sms av elgiganten nu frågar jag mig hur i helvete de fått ta på mitt nummer, telefonen står inte ens på mig mail adresser som jag Lämmnat ut är bara tillfälliga mailadresser

Skrattar för mig själv så här stod det i smset:

Bästa kund. Hjälp oss att bli bättre! Klicka på länken och ge feedback på ditt senaste besök hos oss. Mvh Elgiganten http://elgiganten.mob.no/q/y/ng9sy/263681

Nu är frågan Lämmnar sweclockers ut person uppgifter eller fairshopping kanske, några teorier !

Har absolut inte Lämmnat ut något nummer men de har min grannes uppgifter, kanske de googlat min grannens grannar?

Har du själv vid något tillfälle för egen räkning haft något att göra med Elgiganten? Exempelvis köpt någon vara eller haft en vara på service och i samband med detta lämnat ut ditt telefonnummer?
Du behöver inte ens ha lämnat ut ditt telefonnummer vid senaste köptillfället utan det kan räcka med att du vid något köp uppgett ditt telefonnummer och att du vid senare köp uppgett ditt namn och adress för garantins skull.

Om ja, så är det säkert bara ett sammanträffande att du fått detta sms just nu.
Om nej, så är det lite mera mystiskt. Även om jag liksom ovanstående finner det svårt att tro att Sweclockers och Fairshopping lämnar ut uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Även om fairshopping skulle lämmna ut mina kontaktuppgifterr så kvittar det då fairshopping är kopplat till en skitmail som jag bara startat i syfte för att vara "anonym"

Har aldrig köpt något på elgiganten, har personligen aldrig köpt något på de stora elektronikföretagen bara mina föreldrar så svaret är nej, som sagt så står inte ens telefonnummret på mig står på en helt annan person och den har heller aldrig köpt något på elgiganten.

Anklagar givetvis ingen speciellt inte sweclcoekrs men, hur de hittat mig funderar jag över kanske googlat någonting som lett till något osv....

innan någon ställer frågan varför telefonen inte står på mig: därför att jag inte var tillräckligt gammal för att tecka ett abonemang när jag köpte min telefon.

Min teori är att min telefonoperatör lämmnat ut nummret, för googlar mig själv får inte upp ett skit...

Din granne har kanske lämnat ut ditt nummer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har svårt att se att Sweclockers skulle lämna ut något i HUVUDTAGET. Du anger ju inte dina personuppgifter på kontot och IP adressen lämnar inte Sweclockers ut. Vet inte hur det är med Fairshopping men jag tvivlar att de gett ut någon information heller.

Skrivet av Annero:

Har du själv vid något tillfälle för egen räkning haft något att göra med Elgiganten? Exempelvis köpt någon vara eller haft en vara på service och i samband med detta lämnat ut ditt telefonnummer?
Du behöver inte ens ha lämnat ut ditt telefonnummer vid senaste köptillfället utan det kan räcka med att du vid något köp uppgett ditt telefonnummer och att du vid senare köp uppgett ditt namn och adress för garantins skull.

Om ja, så är det säkert bara ett sammanträffande att du fått detta sms just nu.
Om nej, så är det lite mera mystiskt. Även om jag liksom ovanstående finner det svårt att tro att Sweclockers och Fairshopping lämnar ut uppgifter.

Skrivet av stesor:

Din granne har kanske lämnat ut ditt nummer?

Okej nu har jag kommit på det, när man ringer deras kundsupport så säger de ju att de kommer spela in samtalet osv osv, ända sättet de kan ha fått tag på mitt nummer sneakyga elgiganten, touche

Tror inte min granne lämmnat ut det, han äger inte en mobiltelefon och därav har han inte mitt nummer

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

att "hota" med att gå till pressen fungerar alltid! xD då brukar dom nästan vilja ge dig pengar för att du inte ska göra det..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Imorgon blir det samtal till konsumentrådgivaren, sen har jag skrivit på fairshopping.se och fortsätter de att neka mig att grannen skall få pengarna tillbaka så är det mail till aftonblaskan och alla andra tidningar som älskar sånthär

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Imorgon blir det samtal till konsumentrådgivaren, sen har jag skrivit på fairshopping.se och fortsätter de att neka mig att grannen skall få pengarna tillbaka så är det mail till aftonblaskan och alla andra tidningar som älskar sånthär

Ber om ursäkt om det är så att jag missat det. Men du har inte lust/möjlighet att länka till ditt inlägg på fairshopping? Tänkte att det kunde vara intressant att se om/hur Elgiganten svarar där eller om andra kunder påvisar liknande problem med den aktuella butiken/säljaren i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annero:

Ber om ursäkt om det är så att jag missat det. Men du har inte lust/möjlighet att länka till ditt inlägg på fairshopping? Tänkte att det kunde vara intressant att se om/hur Elgiganten svarar där eller om andra kunder påvisar liknande problem med den aktuella butiken/säljaren i fråga.

Skall länka så fort "artikeln" blir godkänd av fairshopping... Skrev en artikel och klickade skicka men stod att den skall bli godkänd för att de har vissa regler som till exempel inga fula ord osv osv.

Kommer länka den i första inlägget

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Vart kan man teckna denna magiska tjänst för 100kr i månaden så att släkten inte ringer i tid och otid!?
Remote support och obegränsat med samtal, ingen timkostnad ? Helt sjukt bra?

Men så är det såklart att ingen här förstår hur jobbigt det kan vara att inte själv kunna något om datorer, min syster grät floder när datorn inte starta, hon trodde alla bilder och allt var borta, eller när grannen fick Polis viruset (suck).
Dom skulle alla ha ett livstid abonnemang på en sådan tjänst.

Men visst, lämnar man tillbaks allt så borde man få allt tillbaks.
Med undantag för den tiden dom har lagt ned på datorn som kunden fick? säg 500-900kr i "återställningskostnad" som jag säkert tror flera andra ställen tar, har för mig att dom flesta datorbyggarfirmor(komplett,webbhallen,cdon?) har något liknande när man utnyttjar ångerrätten tex?
Men jag kan ha fel!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Vart kan man teckna denna magiska tjänst för 100kr i månaden så att släkten inte ringer i tid och otid!?
Remote support och obegränsat med samtal, ingen timkostnad ? Helt sjukt bra?

Men så är det såklart att ingen här förstår hur jobbigt det kan vara att inte själv kunna något om datorer, min syster grät floder när datorn inte starta, hon trodde alla bilder och allt var borta, eller när grannen fick Polis viruset (suck).
Dom skulle alla ha ett livstid abonnemang på en sådan tjänst.

Men visst, lämnar man tillbaks allt så borde man få allt tillbaks.
Med undantag för den tiden dom har lagt ned på datorn som kunden fick? säg 500-900kr i "återställningskostnad" som jag säkert tror flera andra ställen tar, har för mig att dom flesta datorbyggarfirmor(komplett,webbhallen,cdon?) har något liknande när man utnyttjar ångerrätten tex?
Men jag kan ha fel!

Alltså deras tjänst är säkert jättebra enligt mig jätte billig också för 100 kr i månaden är gratis för support....

Nope vad jag varit med om han företagen inte tagit någon avgift, eftersom du har rätt att testa varan på ett sådant sätt att den är i ofärändratt skick.

Du måste starta datorn för att kunna testa den= oförändratt skick = pengarna tillbaka.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Riktigt fult gjort, dessa (extra) försäkringar bör förbjudas enligt lag. Dom är bara till för att blåsa folk på pengar för ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Riktigt fult gjort, dessa (extra) försäkringar bör förbjudas enligt lag. Dom är bara till för att blåsa folk på pengar för ingenting.

Nu gällde det ingen försäkring utan ett service/support/installations avtal. Huruvida serviceavtalet (eller för den delen en försäkring) är bra eller dåligt hamnar också lite utanför ramen för denna tråd. Serviceavtalet som kunden nu fått kanske skulle passa kunden som handen i handsken. Detta är dock som sagt inte poängen med denna tråd.

Det som är relevant (såsom jag ser det) är att det som utomstående betraktare verkar finnas oklarheter om hur själva självförfarandet av serviceavalet gått till, om hur detta presenterades för kunden - både innehållsmässigt och kostnadsmässigt. Kunden har vad som framkommer här inte varit medveten om att den ingått ett supporteravtal som medförde en kostnad som pålades ovanpå beloppet för datorn+skärmen.

Det som är intressant nu är hur Elgiganten tillsammans med kunden ser till att reda ut detta. Om vilka lagrum och liknande som kan tala för eller emot kunden och Elgiganten i det inträffade och eventuellt också hur de ska kunna komma fram till en lösning även om den juridiska skulden är oklar.

En mycket intressant fråga i detta sammanhang och som Elgiganten måste förklara är hur det kommer sig att kunden inte fått med sig en underskriven kopia på serviceavtalet och vad detta avtal gäller. Detta är ju något som borde ha upprättats i åtminstone två exemplar - ett för kunden och ett för Elgigantens räkning.

Permalänk

Kort råd: Vid ytterligare konfrontation med bedragarna så vifta tydligt med en mikrofon och nån blinkande LED-lampa, har en i släkten som är reporter, på så sätt har jag kommit över en intervjumic som bara är att lägga på disken under samtalet. Du kan ju nämna konsumentvägledare, hovrätten, advokat och lite andra läskiga ord så går det nog din väg. Psykologi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Nope vad jag varit med om han företagen inte tagit någon avgift, eftersom du har rätt att testa varan på ett sådant sätt att den är i ofärändratt skick.

Du måste starta datorn för att kunna testa den= oförändratt skick = pengarna tillbaka.

Det gäller dock bara vid distansköp. Vid köp i butik har företagen ingen skyldighet alls, men de flesta tillämpar öppet löp. Men då brukar det kunna bli tal om återställningsavgift i vissa fall om det är bruten förpackning och startat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gojsenmojs:

Kort råd: Vid ytterligare konfrontation med bedragarna så vifta tydligt med en mikrofon och nån blinkande LED-lampa, har en i släkten som är reporter, på så sätt har jag kommit över en intervjumic som bara är att lägga på disken under samtalet. Du kan ju nämna konsumentvägledare, hovrätten, advokat och lite andra läskiga ord så går det nog din väg. Psykologi!

Även om jag personligen inte har mycket övers för Elgiganten så tycker jag det är lite väl stora ord att kalla bolaget som sådant för bedragare. Hade de kunnat ses som det så hade det varit ett bolag som inte längre hade varit verksamt på den svenska marknaden.

Vissa av deras säljare (och varuhuschefer samt annat personal) är kompetent, serviceminded och en syn på "säljande" som är tämligen sund, andra i företaget har inte alls detta synsätt.

I detta fall så verkar det finnas fog för att den aktuella säljaren i fråga kan ha använt sig av ytterst tveksamma metoder. Det finns också fog för att kundservice och annan personal som TS pratat med inte verkar vara villiga att vare sig lösa problemet (och minska kundens känsla av att känna sig lurad) än värre så verkar de utifrån vad vi här fått läsa inte villiga på att ge förklaringar på vad som har hänt, hur det gått till, vart kundens kopia på det underskrivna avtalet är och så vidare. Detta är under all kritik, och kanske även juridiskt felaktigt (särskilt om det inte finns något underskrivet avtal). Oavsett juridiskt skuld så gömmer sig företaget av allt att döma bakom "standardursäkter" som må vara korrekta, men som i så fall måste förklaras och förtydligas. Det är också viktigt att påpeka är att andra (som utsäger sig för att arbeta på andra Elgiganten butiker) säger att såna här fall går att lösa. Vilket jag av egen insyn från andra bolag som erbjuder "service/installationstjänster" vet är fullt möjligt.

Som jag tidigare skrivit så finns det absolut en poäng av att ställa relevanta frågor till Elgiganten och att gärna göra det med dold mikrofon för att få ett bra underlag till ARN om detta skulle behövas. Att komma instormandes med synlig ljudinspelningsutrusning är dock något som jag avråder från att göra. Visst kan de känna sig pressade och hotade till att ersätta kunden, men risken finns också att tonen blir en annan, att en mer väloljad chef kommer till tals och på olika vis ger rimliga förklaringar (om det är så att det juridiska utgångsläget är oklart) - något som inte nödvändigtvis behöver vara till gagn vid en eventuellt ARN-tvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasV:

Det gäller dock bara vid distansköp. Vid köp i butik har företagen ingen skyldighet alls, men de flesta tillämpar öppet löp. Men då brukar det kunna bli tal om återställningsavgift i vissa fall om det är bruten förpackning och startat.

Finns säkert företag som tar betalt för de, vet inte vilka men vet i alla fall att alla inte gör det eftersom jag varit med och lämmnat tillbaka ett par datorer då har de inte ens kollat om datorn ligger i kartongen.

Skrivet av Annero:

Även om jag personligen inte har mycket övers för Elgiganten så tycker jag det är lite väl stora ord att kalla bolaget som sådant för bedragare. Hade de kunnat ses som det så hade det varit ett bolag som inte längre hade varit verksamt på den svenska marknaden.

Vissa av deras säljare (och varuhuschefer samt annat personal) är kompetent, serviceminded och en syn på "säljande" som är tämligen sund, andra i företaget har inte alls detta synsätt.

I detta fall så verkar det finnas fog för att den aktuella säljaren i fråga kan ha använt sig av ytterst tveksamma metoder. Det finns också fog för att kundservice och annan personal som TS pratat med inte verkar vara villiga att vare sig lösa problemet (och minska kundens känsla av att känna sig lurad) än värre så verkar de utifrån vad vi här fått läsa inte villiga på att ge förklaringar på vad som har hänt, hur det gått till, vart kundens kopia på det underskrivna avtalet är och så vidare. Detta är under all kritik, och kanske även juridiskt felaktigt (särskilt om det inte finns något underskrivet avtal). Oavsett juridiskt skuld så gömmer sig företaget av allt att döma bakom "standardursäkter" som må vara korrekta, men som i så fall måste förklaras och förtydligas. Det är också viktigt att påpeka är att andra (som utsäger sig för att arbeta på andra Elgiganten butiker) säger att såna här fall går att lösa. Vilket jag av egen insyn från andra bolag som erbjuder "service/installationstjänster" vet är fullt möjligt.

Som jag tidigare skrivit så finns det absolut en poäng av att ställa relevanta frågor till Elgiganten och att gärna göra det med dold mikrofon för att få ett bra underlag till ARN om detta skulle behövas. Att komma instormandes med synlig ljudinspelningsutrusning är dock något som jag avråder från att göra. Visst kan de känna sig pressade och hotade till att ersätta kunden, men risken finns också att tonen blir en annan, att en mer väloljad chef kommer till tals och på olika vis ger rimliga förklaringar (om det är så att det juridiska utgångsläget är oklart) - något som inte nödvändigtvis behöver vara till gagn vid en eventuellt ARN-tvist.

Tror de kommer ge sig via fairshopping för lets face it, den struntsumman för de kan ju inte stå sig mot att folk startar trådar på forum om deras metoder osv osv....

i mailet som jag skickat till faishopping förklarar jag även att jag är medlem här och att jag redan satt upp en tråd, har med några kommentarer osv...

just då hade ca 5200 personer klickat på tråden, nu över 9000 med andra ord tror jag redan att de förlorat mer än de 3300 kr som de egentligen skulle betalt tillbaka....

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Finns säkert företag som tar betalt för de, vet inte vilka men vet i alla fall att alla inte gör det eftersom jag varit med och lämmnat tillbaka ett par datorer då har de inte ens kollat om datorn ligger i kartongen.

Tror de kommer ge sig via fairshopping för lets face it, den struntsumman för de kan ju inte stå sig mot att folk startar trådar på forum om deras metoder osv osv....

i mailet som jag skickat till faishopping förklarar jag även att jag är medlem här och att jag redan satt upp en tråd, har med några kommentarer osv...

just då hade ca 5200 personer klickat på tråden, nu över 9000 med andra ord tror jag redan att de förlorat mer än de 3300 kr som de egentligen skulle betalt tillbaka....

Jag tror också att de kommer att ge med sig, och det kan tyvärr varit så att du när du i kontakt med butiken i sig endast fått prata med någon "helgchef" - dock är det här ett ärende som du inte borde behöva ha postat om online för att få löst (eller åtminstone en förklaring till)

Det är absolut en struntsumma för Elgiganten. Speciellt som det i stort sätt rör sig om en "produkt/tjänst" som inte kostar dem särskilt mycket. Installationen (som inte verkar ha lyckats) gjordes av deras servicepersonal. De får givetvis sin vanliga lön för arbetet, men det är en timlön de normalt sett redan har, och det är arbetsuppgifter de redan har. På mitt tidigare jobb så räknade vi installationer i butik som 100% vinst.

De flesta installationsmoment är automatiska eller kräver väldigt lite arbete (några klick då och då, bränning av eventuella återställningsskivor). Jag misstänker också att grannen din inte nyttjat tjänsten onlinebackup eller remotesupport delen i avtalet.

Så den faktiska summan som Elgiganten stått för handlar om eventuella media (återställningsdvder) plus licens för virusskyddet. Virusskyddet kostar dem säkert i runda slängar max 50 kronor (inklusive moms) per år (inköpspris). Ev dvder närapå ingenting. Så deras hittillsvarande agerande är för mig tämligen underligt, även om det skulle visa sig att de har juridiskt rätt så hade det ju varit en självklarhet att lösa det. Speciellt då din granne lämnat tillbaka datorn och inte för avsikt att köpa en ny där och dessutom känner sig pålurad en tjänst som han inte efterfrågat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annero:

Jag tror också att de kommer att ge med sig, och det kan tyvärr varit så att du när du i kontakt med butiken i sig endast fått prata med någon "helgchef" - dock är det här ett ärende som du inte borde behöva ha postat om online för att få löst (eller åtminstone en förklaring till)

Det är absolut en struntsumma för Elgiganten. Speciellt som det i stort sätt rör sig om en "produkt/tjänst" som inte kostar dem särskilt mycket. Installationen (som inte verkar ha lyckats) gjordes av deras servicepersonal. De får givetvis sin vanliga lön för arbetet, men det är en timlön de normalt sett redan har, och det är arbetsuppgifter de redan har. På mitt tidigare jobb så räknade vi installationer i butik som 100% vinst.

De flesta installationsmoment är automatiska eller kräver väldigt lite arbete (några klick då och då, bränning av eventuella återställningsskivor). Jag misstänker också att grannen din inte nyttjat tjänsten onlinebackup eller remotesupport delen i avtalet.

Så den faktiska summan som Elgiganten stått för handlar om eventuella media (återställningsdvder) plus licens för virusskyddet. Virusskyddet kostar dem säkert i runda slängar max 50 kronor (inklusive moms) per år (inköpspris). Ev dvder närapå ingenting. Så deras hittillsvarande agerande är för mig tämligen underligt, även om det skulle visa sig att de har juridiskt rätt så hade det ju varit en självklarhet att lösa det. Speciellt då din granne lämnat tillbaka datorn och inte för avsikt att köpa en ny där och dessutom känner sig pålurad en tjänst som han inte efterfrågat!

Min granne har inte utnyttjat programvaran alls efetrsom det inte fungerade vid leverans, även om nu programvaran skulle fungerat så skulle ändå min granne inte kunnat använda det eftersom han själv inte visste att han köpt det utan det får han reda på när kollar på kvittot

Det ända som elgiganten har lagt ut här är:

Ett usbminne på 4GB med en recovery på (som de ville ha tillbaka när vi lämnade tillbaka datorn, alltså 0 kr egentligen)
En f secure licens som de kan byta ägare på dvs i princip 0kr i förlust där också...

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Min granne har inte utnyttjat programvaran alls efetrsom det inte fungerade vid leverans, även om nu programvaran skulle fungerat så skulle ändå min granne inte kunnat använda det eftersom han själv inte visste att han köpt det utan det får han reda på när kollar på kvittot

Det ända som elgiganten har lagt ut här är:

Ett usbminne på 4GB med en recovery på (som de ville ha tillbaka när vi lämnade tillbaka datorn, alltså 0 kr egentligen)
En f secure licens som de kan byta ägare på dvs i princip 0kr i förlust där också...

Att programvaran (elgiganten.exe) inte fungerade vid leverans tycker jag i allt det hela är lite smålustigt mitt i det tråkiga. De har inte ens behagat sig att kontrollera om installationen fungerar. Ska man behöva support på supporttjänsten? Vad tar de extra för denna tilläggtjänst?

Att det endast står på ett kvitto att han betalat för något supportavtal men att han inte har fått med något underskrivet avtal hem hade varit förkastligt även om din granne medvetet hade önskat sig denna tjänst och varit medveten att denna tjänst medförde en extrakostnad.. Detta är ju också ett av de starkaste korten du och din granne har på hand i detta!

Ett minne på 4 gb var i sig ganska anmärkningsvärt. De flesta färdiginstallerade datorer brukar vilja spotta ut sig åtminstone 2 DVDer. En med windows och en med drivrutiner + all "bloatware". Men då det var ett usb-minne och detta är återlämnat så är ju helt klart kostnaden för lagringsmedia 0 för Elgigantens räkning.

Huruvida de har möjlighet att byta ägare på F-securelicensen eller ej vet jag inte. Men oavsett vad som gäller kring denna licens så är kostnaden så otroligt marginell , särskilt då detta troligen är den enda kostnaden som företaget har haft i detta skede (outnyttjade onlinetjänster osv). Det är en kostnad som jag som chef för service-, datoravdelning eller butikn hade tagit. Detta oavsett ansvar i juridisk mening, särskilt då kunden inte fått med sig ett avtal hem och inte längre har en produkt som avtalet gäller i sin ägo. Men även om din granne hade fått med sig ett avtal hem så hade det inte varit några konstigheter att lösa denna uppstådda situation. Det är en situation som förhoppningsvis inte förekommer särskilt ofta och då är det egentligen ingenting som de borde fundera på.

Oavsett vad de kommer göra på Fairshoppning så vore det intressant om konsumentrådgivare i kommunen kontaktades. Det skulle vara intressant att se om säljaren/butiken i fråga fått andra anmälningar i emot sig, som kanske inte gått hela vägen till arn.

När jag läser hela den här tråden blir jag nästan lite sugen på att skicka mina föräldrar till butiken i fråga för att köpa en dator - gärna då av den aktuella säljaren. De i samma ålder som din granne och tämligen datorovana. Givetvis så skulle de få spela in sitt samtal med säljaren och när det sedan är dags för avslut så skulle lilla jag hoppa fram och be mina föräldrar om ursäkt för att jag kom så sent, att bilen krånglade och fråga dem vad de och säljaren kommit fram till. Jag skulle sedan säga att de nog ska fundera på sitt datorköp ett varv till. Sen så får jag ju äran att höra säljsamtalet som han förde med min mor och far, och se om det verkar stämma överens med den berättelsen han senare gav till mig.

Tyvärr bor jag för långt borta för att iscensätta detta. Men det vore intressant. Det vore kanske något för PRO att börja utföra, kanske som ett tillägg till deras andra undersökningar (såsom kostnaden för mat i olika butiker)

Permalänk

Skriv till aftonblaskan, det är som att hälla bensin i elden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB