Elgiganten "blåste" grannen på 3300 kr via supportavtal - PROBLEMET LÖST 2014-01-17

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Nu har jag ringt elgiganten igen och deras svar är helt enkelt: vi kan inte hjälpa dig så du får åka iväg till butiken igen och prata med de

Butiken vägrar att hjälpa oss så med andra ord så strider elgiganten mot vad som står i konsumenttjänstlagen genom att vägra reklamera tjänsten som min granne betalade för?

vad bli nästa steg nu då?

försökt kontakta konsument rådgivaren men det är stängt på fredag, lördag, söndag...

Om Elgiganten inte vill sammarbeta är det nog bara att vänta på att du kan kontakta konsumentrådgivaren och se vad de har att säga. Om konsumentrådgivaren håller med er brukar butiker bli mer sammarbetsvilliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Helt rätt, det är konsumentköplagen som gäller här.
Dock står det tydligt att lagen inte gäller på följande exempel: Vid försäljning av en sak. Till exempel en hushållsmaskin, och den monteras eller installeras av säljaren i samband med köpet.

TS, står du på dig så lär du får pengarna tillbaka eller avdrag på priset via godwill. Lagen går att vrida och vända på till bådas fördelar men i slutändan är det alltid kundens ansvar att veta vad de köper.

Fast det är konsumenttjästlagen, inte konsumenköplagen, som jag pratat om, två helt olika lagar.
Hade det varit en installation bara så ja, men detta gäller ett supportavtal.

Skrivet av newflag:

Nu har jag ringt elgiganten igen och deras svar är helt enkelt: vi kan inte hjälpa dig så du får åka iväg till butiken igen och prata med de

Butiken vägrar att hjälpa oss så med andra ord så strider elgiganten mot vad som står i konsumenttjänstlagen genom att vägra reklamera tjänsten som min granne betalade för?

vad bli nästa steg nu då?

försökt kontakta konsument rådgivaren men det är stängt på fredag, lördag, söndag...

Anmäl och ligg på, praxis ska vara att när ett köp hävs ska det vara i sin helhet med alla kringliggande avtal så där gjorde de fel.
Sedan som sagt så ja de bryter mot den, kontakta ARN, kontakta konsumentverket, skriv på http://www.fairshopping.se/ samt påpeka allt detta för Elgiganten att ni gör det och kommer driva detta vidare, påpeka att det inte heller ser bra ut PR-mässigt när ni informerar folk om att de lurar pensionärer som inte kan något om datorer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Ta i beaktning att jag arbetar på Elgiganten så jag tänker inte diskutera eller försvara vad säljaren i fråga sålt. Jag vill heller inte mena att jag pratar för eller åt företaget på något vis utan bara hur jag och mina kollegor ser på saken. Din granne verkar inte ha problem med pengar direkt och för dom flesta är inte 2495kr för tjänsten i fråga mycket pengar.

Länk till vad tjänsten innebär.
http://www.elgiganten.se/cms/s-TfisGQVuZsgAAAE2ZQtVOL9Q/supportavtal-fa-en-problemfri-datorvardag

Jag och mina kusiner valde att köpa just den tjänsten till vår morfar på 75år då han själv inte längre vill behöva ringa och be oss om hjälp varje gång han "raderat internet" (slängt eller "tappat bort" ikonen till firefox) eller liknande men självklart måste få hjälp med sin dator vid behov och inte enbart när någon har tid att ta av sin privata tid för att avlösa fel som ibland hindrar från att t.ex. kunna föra över pengar till rätt konton för att kunna handla mat eller likande.

När man får in en kund som vill köpa en ny dator och som har som mål att bara kunna betala räkningar, läs nyheter och maila via sin hotmail eller liknande väljer man självklart en billigare dator som kommer att göra jobbet om än inte snabbt, vilket ändå inte är någonting dom som i det här fallet äldre bryr sig om.

Man siktar istället på att kunden ska få en så problemfri tillvaro med sin nya dator som möjligt.

Just supportavtalet innehåller allt vad vi kan erbjuda kunderna vad gäller säkerhet och förenklad tillvaro.

Jag själv kan ju tycka att det är sjukt bra och inte alls speciellt dyrt om man tänker på hur mycket som ingår i priset.

Nedan är ett citat från sidan jag länkade till.

"Supportavtalet ger dig:
Installation av medföljande programvara och tillbehör.
Avinstallation av oönskad förinstallerad programvara.
Konfigurering av Internet och e-post.
Överföring av inställningar och dokument från din gamla dator.
Konfigurering av trådlöst nätverk.
Internet Security med abonnemang under hela avtalsperioden.
Konfigurering av Online backup med Automatisk säkerhetskopiering med obegränsat utrymme.
Obegränsad support under hela avtalsperioden.
Remotefix - distanssupport när du behöver hjälp
Virus tas bort och skador relaterade till viruset rättas till."

Vad gäller just den datorn som din granne köpte eller vad som gick fel kan jag inte uttala mig om då jag bara säljer mobiltelefoner och inte datorer och eller supportavtal men om jag vore dig så skulle jag vilja att min granne hade ett sådant avtal så jag själv inte behöver ansvara för dennes it-säkerhet.

Vad vet din granne eller för den delen som jag nämnde ovan min morfar om vilka mail man ska och inte ska öppna för att undvika virus och eller vilka förfrågningar om ens konto nr man ska akta sig för.

Ni kan fortsätta prata om konsumentverket och om det är rätt att inte ha öppet köp på tjänster som man redan utfört (installation osv), det är inte vad jag pratar om utan bara hur bra tjänsten är för en man/kvinna utan tekninska kunskaper.

Jag kommer som sagt inte svara på frågor eller försvara någonting.

//Sebbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.X:

Har säljaren ljugit om något? Det finns ingen lag om att dom måste ha öppet köp så jag förstår inte vad du anser att dom har gjort fel. Anser du att din granne borde omyndigförklaras och förbjudas att handla för att han är lite äldre?

Är du säker på att han inte behöver ha någon slags "support avtal" till sin dator eller hade du tänkt sköta all support till honom? Dock så kan jag hålla med om att 3300:- är ganska mycket pengar.

Hur tänkte du nu? Eller tänkte du inte alls? Det finns självklart ingen lag om att öppet köp måste tillhandahållas. Men det finns en lag som säger att ifall du påstår dig erbjuda öppet köp (vilket Felgiganten gör) så måste det vara utformat på ett visst sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZman:

Ta i beaktning att jag arbetar på Elgiganten så

jag tänker inte diskutera eller försvara vad säljaren i fråga sålt. Jag vill heller inte mena att jag pratar för eller åt företaget på något vis utan bara hur jag och mina kollegor ser på saken. Din granne verkar inte ha problem med pengar direkt och för dom flesta är inte 2495kr för tjänsten i fråga mycket pengar.

http://www.elgiganten.se/cms/s-TfisGQVuZsgAAAE2ZQtVOL9Q/supportavtal-fa-en-problemfri-datorvardag

Jag och mina kusiner valde att köpa just den tjänsten till vår morfar på 75år då han själv inte längre vill behöva ringa och be oss om hjälp varje gång han "raderat internet" (slängt eller "tappat bort" ikonen till firefox) eller liknande men självklart måste få hjälp med sin dator vid behov och inte enbart när någon har tid att ta av sin privata tid för att avlösa fel som ibland hindrar från att t.ex. kunna föra över pengar till rätt konton för att kunna handla mat eller likande.

När man får in en kund som vill köpa en ny dator och som har som mål att bara kunna betala räkningar, läs nyheter och maila via sin hotmail eller liknande väljer man självklart en billigare dator som kommer att göra jobbet om än inte snabbt, vilket ändå inte är någonting dom som i det här fallet äldre bryr sig om.

Man siktar istället på att kunden ska få en så problemfri tillvaro med sin nya dator som möjligt.

Just supportavtalet innehåller allt vad vi kan erbjuda kunderna vad gäller säkerhet och förenklad tillvaro.

Jag själv kan ju tycka att det är sjukt bra och inte alls speciellt dyrt om man tänker på hur mycket som ingår i priset.

"Supportavtalet ger dig:
Konfigurering av Online backup med Automatisk säkerhetskopiering med obegränsat utrymme.

Vad gäller just den datorn som din granne köpte eller vad som gick fel kan jag inte uttala mig om då jag bara säljer mobiltelefoner och inte datorer och eller supportavtal men om jag vore dig så skulle jag vilja att min granne hade ett sådant avtal så jag själv inte behöver ansvara för dennes it-säkerhet.

Vad vet din granne eller för den delen som jag nämnde ovan min morfar om vilka mail man ska och inte ska öppna för att undvika virus och eller vilka förfrågningar om ens konto nr man ska akta sig för.

Ni kan fortsätta prata om konsumentverket och om det är rätt att inte ha öppet köp på tjänster som man redan utfört (installation osv), det är inte vad jag pratar om utan bara hur bra tjänsten är för en man/kvinna utan tekninska kunskaper.

Dold text

//Sebbe

Det har inget att göra med vad som diskuterats eller efterfrågats i tråden, att sedan utnämna sig som anställd hos företaget i fråga, slänga ut propaganda för dem och sedan betacka sig ev. ifrågasättanden etc. ger ju top notch intryck.

Du gör även antaganden om en persons ekonomi och nonchalanta uttryck om hur lite pengar det är, du visar om något snarare klassen på försäljare hos företaget du försöker "försvara".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Påpeka att du vill häva köpet genom reklamation, inte använda öppet köp och hänvisa till konsumenttjänstlagen.
Öppet köp är på säljarens villkor, reklamation är inte det.

Gjort elgiganten vägrar fortfarande!!!

Skrivet av LemurenSwe:

Vad har din granne skrivit på för papper? Begär att få ut en kopia av det avtal han skrivit på. Det spelar egentligen ingen roll om din granne sagt ja till att dom installerar datorn eller inte, om han skrivit på något annat.

Tjänsten, som inte fungerade efter att dem installerat den. Kommer den med några login-uppgifter, installationsskivor ect? Går det att installera denna programvara på någon annan dator i dagsläget?

För, är tjänsten begränsad till datorn som så att elgiganten måste utföra installationen - så tror jag att det går att använda som argument. Var även noga med att påpeka att tjänsten inte fungerat, och att eftersom dom då inte kunnat leverera tjänsten, bör återbetala mannen det han betalat hittils och häva avtalet om tjänsten.

Ungefär som en ISP för ADSL skulle säga, well sorry, vi ser att din internetanslutning inte fungerar, men det gör den faktiskt i Stockholm. Flyttar du dit kan vi få det att fungera åt dig.

Programvaran kan bara elgiganten instrallera åt grannen och de vägrar ge ut denna, man fick med ett usbminnen med en recovery på vad man skall med den till förstår jag inte .......

Skrivet av dwd:

Jobbat lite extra på elgiganten tidigare och i det där supportavtalet ingår antivirus, vilket kan vara anledningen till att öppet köp inte gäller? (mjukvara osv.)

Men tråkigt det som hänt, hoppas det löser sig för grannen!!

Juste f secure ingick...

Skrivet av dwd:

Har hänt ett par gånger att BF4 har crashat, hur många fick lämna tillbaka det?

Då får du klaga som vissa andra

Skrivet av MuffinManxD:

Handlar aldrig på Elgiganten, tur för de.. Fyfan

precis.....

Skrivet av Alle22:

Försäljare är försäljare helt enkelt. Har man inte erfarenhet så går man helt enkelt på niten. Man lär sig utav misstag och undviker misstaget nästa gång.

Det är många försäljare som använder fula knep och vilket leder till att supporten måste städa undan det pga att kunden har köpt i butiken men supporten får ta smällen ist.

Finns inte mycket man kan säga. bara att det inte är schysst någonstans....

Skrivet av rhalla:

Helt rätt, det är konsumentköplagen som gäller här.
Dock står det tydligt att lagen inte gäller på följande exempel: Vid försäljning av en sak. Till exempel en hushållsmaskin, och den monteras eller installeras av säljaren i samband med köpet.

TS, står du på dig så lär du får pengarna tillbaka eller avdrag på priset via godwill. Lagen går att vrida och vända på till bådas fördelar men i slutändan är det alltid kundens ansvar att veta vad de köper.

Finns inget godwill i detta, senast jag pratade med supporten stängde de nästan telefonen innan jag hann prata färdigt.

Skrivet av LemurenSwe:

När WarZ kom så köpte jag detta, i och med att tjänsten inte kunde levereras på ett sånt sett som var beskrivet vid köp så dömde Paypal till min fördel.

Nu följer dem inte nödvändigtvis svensk lagstiftning, men jag tror att argumentet håller.

Se där

Skrivet av betan:

Om Elgiganten inte vill sammarbeta är det nog bara att vänta på att du kan kontakta konsumentrådgivaren och se vad de har att säga. Om konsumentrådgivaren håller med er brukar butiker bli mer sammarbetsvilliga.

Vi får hoppas på det bästa

Skrivet av Ferrat:

Fast det är konsumenttjästlagen, inte konsumenköplagen, som jag pratat om, två helt olika lagar.
Hade det varit en installation bara så ja, men detta gäller ett supportavtal.

Anmäl och ligg på, praxis ska vara att när ett köp hävs ska det vara i sin helhet med alla kringliggande avtal så där gjorde de fel.
Sedan som sagt så ja de bryter mot den, kontakta ARN, kontakta konsumentverket, skriv på http://www.fairshopping.se/ samt påpeka allt detta för Elgiganten att ni gör det och kommer driva detta vidare, påpeka att det inte heller ser bra ut PR-mässigt när ni informerar folk om att de lurar pensionärer som inte kan något om datorer.

får tag till sådant hät om de vägrar att betala ut något...

Skrivet av BaZman:

Ta i beaktning att jag arbetar på Elgiganten så jag tänker inte diskutera eller försvara vad säljaren i fråga sålt. Jag vill heller inte mena att jag pratar för eller åt företaget på något vis utan bara hur jag och mina kollegor ser på saken. Din granne verkar inte ha problem med pengar direkt och för dom flesta är inte 2495kr för tjänsten i fråga mycket pengar.

"Supportavtalet ger dig:

//Sebbe

Bra att det ingår så mycket

Synd att man inte förklarar att det kostar lika mycket pengar, och att det finns risk att man får en helt ny dator med mjukvarufel.

Skrivet av Curik:

Hur tänkte du nu? Eller tänkte du inte alls? Det finns självklart ingen lag om att öppet köp måste tillhandahållas. Men det finns en lag som säger att ifall du påstår dig erbjuda öppet köp (vilket Felgiganten gör) så måste det vara utformat på ett visst sätt.

destår på deras hemsida men de babblar om att det bara gäller produkter osv..

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curik:

Men det finns en lag som säger att ifall du påstår dig erbjuda öppet köp (vilket Felgiganten gör) så måste det vara utformat på ett visst sätt.

Vad menar du nu då ?
Öppet köp regleras inte i lag men du kanske menar att man ska hålla de avtal man ingår eller syftar på villseleledande marknadsföring ?
Det är alltså fritt fram för butiken att ha vilka villkor som helst för öppet köp så länge de håller dem och inte luras i marknadsföringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newflag:

Gjort elgiganten vägrar fortfarande

Programvaran kan bara elgiganten instrallera åt grannen och de vägrar ge ut denna, man fick med ett usbminnen med en recovery på vad man skall med den till förstår jag inte .......

Juste f secure ingick, någotnting grannen heller inte fick förklarat för sig.....

Då får du klaga som vissa andra

precis.....

Finns inte mycket man kan säga. bara att det inte är schysst någonstans....

Finns inget godwill i detta, senast jag pratade med supporten stängde de telefonen innan jag hann prata färdigt.

Se där

Vi får hoppas på det bästa

får tag till sådant hät om de vägrar att betala ut något...

Bra att det ingår så mycket

Synd att man inte förklarar att det kostar lika mycket pengar, och att det finns risk att man får en helt ny dator med mjukvarufel.

förstår fortfarande inte hans fråga/svar

Det är många som tar fram den onda sidan och lurar in kunder för att få pengar helt enkelt, tyvärr fungerar världen såhär :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det är många som tar fram den onda sidan och lurar in kunder för att få pengar helt enkelt, tyvärr fungerar världen såhär :/

Därför postar man på sweclockers och ser till att bojkotta dessa företag

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newflag:

Kort och gott

Min gamla granne i 70 års åldern går in på elgiganten för att köpa en ny dator för två veckor sen, försäljaren säljer en compaq av dåligare modell till honom och frågar om de skall "instrallera" datorn till honom.

Med instrallera menade säljaren ett supportavtal i 36 månader ( http://www.elgiganten.se/cms/s-TfisGQVuZsgAAAE2ZQtVOL9Q/suppo...) som grannen först fick reda på när han granskar kvittot.

Igår var jag inne hos grannen och kollade varför hans rent nya dator var så seg, det visar sig att elgiganten instrallerat program på den och datorn får upp felmedelande "elgiganten.exe fungerar inte korrekt"

Frågade om kvittot och där ser jag att försäljaren lurat på dels:
-Supportavtalet
-försäkring på skärmen
-försäkring på datorn

Vi körde ner till elgiganten idag och allt gick att lämmna tillbaka förutan supportavtalet, grannen vill givetvis lämmna tillbaka det då det är 3300kr det handlar om...

Enligt deras hemsida så har de öppet köp på allt i 30 dagar förutan:
De enda undantagen är:
Mobiltelefoner där emballagen är bruten.
Produkter som är sålda med abonnemang.
Spel, program och film där emballagen är bruten

http://www.elgiganten.se/cms/s-biGsGQVpQFsAAAEwr6FqIUri/oppet...

Elgiganten vägrar dock att ta tillbaka supportavtalet, försäljaren som "sålde" supportavtalet (som skulle vara en av deras duktigaste på hela stället jobbade givetvis inte idag)

Fråga:
Elgiganten vägrar ge pengarna tillbaka: hur går jag vidare med detta?

Tack till:
Elgiganten löddeköpinge
Försäljare: ---

Hur du går till vidare med detta? Stå på dig helt enkelt. Elgiganten är notoriska för att försöka svindla sig när det kommer till garanti och reklamation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av traebit:

För det första. Dum granne. Kolla vad du betalar för. För det andra. Se till att han står på sig, även om han knappt förtjänar att lämna tillbaka det. Om han va så dum.

Skickades från m.sweclockers.com

Din fattiga svenne bannan, han är fan 70 år vad förväntar du dig från honom? Det enda han vill är en ny dator inget annat skit, de skit människor som ni som lurar våra äldre, tänk innan du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Ska du bojkotta företag för små missar och missförstånd då? Kommer du ha någon kvar att handla hos isåfall?

Tänk på den du!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av newflag:

vi snackar om de flesta försäljare i världen och det är inte så mycket vi kan göra åt tyvärr, utan lära och se efter var vi handlar och hur recensionerna samt rykte det finns hos det företag.

Permalänk
Skrivet av BASSiC:

Ska du bojkotta företag för små missar och missförstånd då? Kommer du ha någon kvar att handla hos isåfall?

Tänk på den du!

Vem fan bryr sig om elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hur du går till vidare med detta? Stå på dig helt enkelt. Elgiganten är notoriska för att försöka svindla sig när det kommer till garanti och reklamation.

ja försöker blir samtal till konsumentrådgivare på måndag

Skrivet av BASSiC:

Tänk på den du!

stämmer ju men finns ju både bättre och sämre företag när det gäller detta, sen kanske det var en elak försäljare men elgiganten är ju precis lika elak för de vill inte vara till hjälp

Skrivet av Alle22:

vi snackar om de flesta försäljare i världen och det är inte så mycket vi kan göra åt tyvärr, utan lära och se efter var vi handlar och hur recensionerna samt rykte det finns hos det företag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dr.X:

Har säljaren ljugit om något? Det finns ingen lag om att dom måste ha öppet köp så jag förstår inte vad du anser att dom har gjort fel. Anser du att din granne borde omyndigförklaras och förbjudas att handla för att han är lite äldre?

Är du säker på att han inte behöver ha någon slags "support avtal" till sin dator eller hade du tänkt sköta all support till honom? Dock så kan jag hålla med om att 3300:- är ganska mycket pengar.

Så om jag kommer undan med någonting så har jag gjort rätt för mig?
Med andra ord är det mina pengar om jag lurar någon och Polisen inte hinner stoppa mig.

Permalänk
Medlem

Man bör kanske inte köpa prylar om man inte vet hur de fungerar. Kan inte se att Elgiganten gjort ngt fel.
Men om programvaran de skickade med inte fungerar så får ni väl be dem fixa det.

3300 för support i 3 år är knappast dyrt. Det är inte ens en hundralapp i månaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepe's Bodega:

Så om jag kommer undan med någonting så har jag gjort rätt för mig?
Med andra ord är det mina pengar om jag lurar någon och Polisen inte hinner stoppa mig.

*Snor Pepe's bil under tiden*

Haha. Den är min. Suck it.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Mina tips.

1. Få tag i säljaren som lurande på din granne datorn + mjukvaran, och va vänlig och bestämd och be han returerna skiten, räcker inte det använd lite starkare ton och fråga om han inte har någon skam i kroppen som lurar på gammalt folk skit som inte funkar.

2. Funkar inte 1, så säg att du vill prata med chefen på gällande elgigant butik, prata med honom och säg att en av hans personal lurar på gammalt folk en massa skit som inte funkar och be han häva köpet.

3. Funkar inte det så säg åt chefen att det är väll lika bra att aftonbladet får skriva en liten fin artikel om att elgiganten lurar på gammalt folk skit som inte funkar och de inte vill ha.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Realize är inte realisera på svenska
Realisera är typ sälja slut på lagren, REA asså.

Nu när du säger det, men läste en bok där det stod realisera på det viset. Visserligen översatt från engelska, så i den vevan kan felet ha uppkommt. En CHERUB bok FYI. Har alltid trott det, tror tilochmed min modersmålslärare använder ordet så.

mennnog med Offtopic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Riktigt illa att han fick ett supportavtal som inte gör ett piss. Elgiganten bör för fan skämmas. Har man betalat för support så får de fan ta och hjälpa honom. Att försäljare lurar en man I 70 årsåldern visar bara hur ruttna folk är nu för tiden. Dem får fan ta och skaffa lite värdighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man bör kanske inte köpa prylar om man inte vet hur de fungerar. Kan inte se att Elgiganten gjort ngt fel.
Men om programvaran de skickade med inte fungerar så får ni väl be dem fixa det.

3300 för support i 3 år är knappast dyrt. Det är inte ens en hundralapp i månaden.

Visst det är inte dyrt men det är 3300kr för mycket om någon inte förklarar att det inte ingår med datorn

Skrivet av Lastviking:

Mina tips.

1. Få tag i säljaren som lurande på din granne datorn + mjukvaran, och va vänlig och bestämd och be han returerna skiten, räcker inte det använd lite starkare ton och fråga om han inte har någon skam i kroppen som lurar på gammalt folk skit som inte funkar.

2. Funkar inte 1, så säg att du vill prata med chefen på gällande elgigant butik, prata med honom och säg att en av hans personal lurar på gammalt folk en massa skit som inte funkar och be han häva köpet.

3. Funkar inte det så säg åt chefen att det är väll lika bra att aftonbladet får skriva en liten fin artikel om att elgiganten lurar på gammalt folk skit som inte funkar och de inte vill ha.

Det är ju skam, det blir först konsument rådgivaren sen eventuellt en dagstidning

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rhalla:

Självklart att öppet köp inte gäller på programvara och tjänster, var glada att det gällde på datorn med en aktiverad licens.
Visst är det fult av säljaren att lura på äldre personer en massa skräp, men det är deras jobb. Man ska inte förvänta sig något från dessa butiker och absolut inte skriva på orimliga avtal. De vill bara tjäna pengar och säljaren fick nog en extra slant i provision för detta.

Jag vet inte i vilken värld du lever i men det är inte en normal och ärlig säljares jobb att lura på okunniga människor något de inte bett om eller ens behöver.

Vi bor i ett samhälle, inte i vildmarken där starkast vinner som du verkar anse.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Forumledare

Har jag missförstått något eller vad skulle elgiganten gjort? Nekat kunden att handla innan han konsulterat med någon mer kunnig?
Eller är det själva supportavtalet? Skulle man skickat iväg 70-åringen UTAN att se till att han kan få support på ett smidigt sätt? Eller ska man förutsätta att alla kunder har en granne med bra kunskaper om datorer och it?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Har jag missförstått något eller vad skulle elgiganten gjort? Nekat kunden att handla innan han konsulterat med någon mer kunnig?
Eller är det själva supportavtalet? Skulle man skickat iväg 70-åringen UTAN att se till att han kan få support på ett smidigt sätt? Eller ska man förutsätta att alla kunder har en granne med bra kunskaper om datorer och it?

Det elgiganten skulle gjort var att förklara för min granne att denna tjänst kostar 3300kr inte ingår i datorns pris, även att enligt de själva så finns det inget öppet köp på varan fast det klart och tydligt står att det gör det på deras hemsida

Förstår inte vad du tycker har gått rätt till denna affär

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BASSiC:

Tänk på den du!

Det här låter inte som ett enkelt missförstånd, utan snarare att man medvetet försökt kollra bort sin kund, alternativt bortsett från att han inte förstått vad köpet innebar. Oavsett om det är lagligt eller inte är det knappast god betjäning.

Det finns gott om företag - företrädesvis mindre - som satsar på goda vitsord istället för stora reklamkampanjer. Tyvärr har de ofta lite högre priser, vilket gör att majoriteten inte handlar där.

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis kan det finnas ett antal kommunikationsmissar i den här soppan.

Personligen har jag noll förtroende för alla säljare, tills de (om jag ger personen chansen) visar sig kunniga. Det är måhända orättvist, men en stor skopa cynism är definitivt välbefogad. Jag har egentligen ingenting konstruktivt att tillägga i sak, men i det här fallet vet jag inte om lite väl mycket högafflar riktas mot säljaren. Varför?

- Vi vet inte exakt vad gubben fick för muntlig information när han köpte datorn. Han kan mycket väl ha glömt något.
- Även om säljaren inte var tillräckligt tydlig, alla omständigheter tagna i beaktning, så har man inte ryggen fri som köpare. Även om man är 70 så måste man väl försäkra sig om vad man betalar för?

I bästa fall; Ärligt missförstånd där säljaren trodde att han var tillräckligt tydlig. Ansvaret ligger helt på gubben och avtalet är sunt.
I sämsta fall; Säljaren lurades avsiktligen och medvetet. Att "bevisa" det däremot? Knappast troligt.

Det är mer än vad jag vet, men jag har svårt att tänka mig att det här skulle gå att driva som ett civilrättsligt mål. Elgiganten är sannolikt i sin "lagliga rätt" att göra vad de nu har gjort. Oavsett hur fel det blev. Det man kan vädja och hoppas till är goodwill. Om någon kan påtala att jag har fel så skulle jag bli väldigt glad, för sådan här skit irriterar mig som fan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ofta att folk i trådar här klagar och gnäller i onödan och förväntar sig lite för mycket, men fy faan vad pinsamt av Elgiganten.

Vadå inte reklamera supportavtalet, han har ju lämnat tillbaka datorn och han skulle ju inte ens ha tjänsten de lurade på han.

Obehagligt inte bara av företaget utan även att de anställda på butiken kan vara så fula.

Det är ju inte precis raketforskning: Kunden var missnöjd och företaget kan ta tillbaka köpet utan att det kostar dem någonting, d.v.s de behöver inte ta tillbaka några använda skor eller nåt annat dumt som folk tror de har rätt till.

Det enda som händer är att de förlorar goodwill till ett värde som torde vida överstiga värdet av tjänsten som kunden inte kan ta del av. Jag blev så sur när jag läste det här att jag faktiskt för första gången på många år bestämt mig för att flitigt baktala ett företag.

Permalänk
Medlem

Man handlar inte datorer på Elgiganten!!!
Jag säger som HIFI klubben , bra ljud handlar man inte där man handlar tvättmaskiner

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Gissningsvis kan det finnas ett antal kommunikationsmissar i den här soppan.

Personligen har jag noll förtroende för alla säljare, tills de (om jag ger personen chansen) visar sig kunniga. Det är måhända orättvist, men en stor skopa cynism är definitivt välbefogad. Jag har egentligen ingenting konstruktivt att tillägga i sak, men i det här fallet vet jag inte om lite väl mycket högafflar riktas mot säljaren. Varför?

- Vi vet inte exakt vad gubben fick för muntlig information när han köpte datorn. Han kan mycket väl ha glömt något.
- Även om säljaren inte var tillräckligt tydlig, alla omständigheter tagna i beaktning, så har man inte ryggen fri som köpare. Även om man är 70 så måste man väl försäkra sig om vad man betalar för?

I bästa fall; Ärligt missförstånd där säljaren trodde att han var tillräckligt tydlig. Ansvaret ligger helt på gubben och avtalet är sunt.
I sämsta fall; Säljaren lurades avsiktligen och medvetet. Att "bevisa" det däremot? Knappast troligt.

Det är mer än vad jag vet, men jag har svårt att tänka mig att det här skulle gå att driva som ett civilrättsligt mål. Elgiganten är sannolikt i sin "lagliga rätt" att göra vad de nu har gjort. Oavsett hur fel det blev. Det man kan vädja och hoppas till är goodwill. Om någon kan påtala att jag har fel så skulle jag bli väldigt glad, för sådan här skit irriterar mig som fan.

Skall berätta vad grannen köpte

Skärm + försäkring till den (det var grannen med att betala fast försäkringen var värdelös)

Dator + försäkring OK (det var grannen med att betala fast försäkringen var värdelös)

Skrivare + patroner ( det var grannen med att betala för)

Supportavtal i 36 månader för 3300kr (säljaren nämnde inget pris, frågade om han ville ha hjälp med att installera datorn---- någonting grannen inte var beredd att betala någonting för)

Visa signatur