Elgiganten "blåste" grannen på 3300 kr via supportavtal - PROBLEMET LÖST 2014-01-17
Kort och gott
Min gamla granne i 70 års åldern går in på elgiganten för att köpa en ny dator för två veckor sen, försäljaren säljer en compaq av dåligare modell till honom och frågar om de skall "instrallera" datorn till honom.
Med instrallera menade säljaren ett supportavtal i 36 månader ( http://www.elgiganten.se/cms/s-TfisGQVuZsgAAAE2ZQtVOL9Q/suppo...) som grannen först fick reda på när han granskar kvittot.
igår var jag inne hos grannen och kollade varför hans rent nya dator var så seg, det visar sig att elgiganten instrallerat program på den och datorn får upp felmedelande "elgiganten.exe fungerar inte korrekt"
Frågade om kvittot och där ser jag att försäljaren lurat på dels:
-Supportavtalet
-(försäkring på skärmen)
-(försäkring på datorn)
Vi körde ner till elgiganten idag och allt gick att lämmna tillbaka förutan supportavtalet, grannen vill givetvis lämmna tillbaka det då det är 3300kr det handlar om...
Enligt deras hemsida så har de öppet köp på allt i 30 dagar förutan:
De enda undantagen är:
Mobiltelefoner där emballagen är bruten.
Produkter som är sålda med abonnemang.
Spel, program och film där emballagen är bruten
http://www.elgiganten.se/cms/s-biGsGQVpQFsAAAEwr6FqIUri/oppet...
Elgiganten vägrar dock att ta tillbaka supportavtalet fast det klart och tydligt inte finns under en av de kategorier som de inte har öppet köp på, försäljaren som "sålde" supportavtalet (som skulle vara en av deras duktigaste på hela stället jobbade givetvis inte idag)
Fråga:
Elgiganten vägrar ge pengarna tillbaka: hur går jag vidare med detta?
Tack till:
Elgiganten löddeköpinge
Försäljare: Mickey. S
UPDATE
1. Elgiganten har nu skickat ett sms till mig, mitt nummer har de fått tag på när jag ringde deras kundsupport och tjafasde med de
2. vill även lägga till några nya uppgifter som jag fått av grannen:
Grannen har skrivit på papper hos elgiganten men enligt honnom så skall det enligt försäljaren varit försäkringarna. att han skrivit på något specifikt supportavtal säger han att han inte gjort, således det inte gjordes i samband med försäkringarana (vilket jag tror har hänt i detta fallet).....
Frågat han yttligare en gång om han har en kopia på supportavtalet, svaret är fortfarande nej på den frågan.
Fairshopping har nu publicerat mitt inlägg för er som vill läsa det så finns det här http://www.fairshopping.se/opinions/view/16109
Där fick denna händelsen ett slut 2014-01-07
Igår så hade El-Giganten ringt grannen och bett honom att komma dit eftersom han hade ett supportavtal som han skulle få lämna tillbaka, så idag så körde vi ner till El-Giganten i Löddeköpinge för att lämna tillbaka supportavtalet.
Vi gick in på El-Giganten och blev denna gången mycket trevligt bemötta, personen som vi fick prata med var Varuhuschefen Sam (Personen i fråga som ringt grannen).
Sam visade sig vara en mycket trevlig person och var betydligt behagligare att resonera med och bad givetvis om ursäkt för denna händelsen, att grannen inte fått någon kopia på supportavtalet erkände han måste varit en stor miss får deras sida. Han hade även pratat med försäljaren och även han var ledsen för att det blivit ett sånt missförstånd mellan han och grannen.
Sam missade givetvis inte att påpeka för mig "att man inte skall skriva hur mycket skit som helst om saker man inte riktigt förstår eftersom min granne inte betalt 3300kr utan istället fått betala 2700 kr (pga. en rabatt som jag missat längst ner på kvittot) och att denna händelsen givetvis skulle kunnat lösts på ett smidigare sätt utan att jag skapade tråkiga trådar på diverse forum..."
Måste erkänna att jag inte kan lägga skulden på Sam eftersom han informerade oss om att han varit bortrest mycket och först läst om händelsen så sent som igår, om han varit på plats så skulle han löst detta lilla problem utan något som helst tjafs menade han.
Vill i alla fall säga att händelsen löstes som den borde och nu är alla glada, ett tack till Sam som behandlade oss som man bör behandla sina kunder
Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7