Permalänk
Medlem

CHS information?

Hej

Hur får man fram CHS information som t ex cylindrar, head, sec från en hårddisk eller CF-kort på modern dator när man ska använda sin gamla hårddisk i en äldre dator som saknar eller inte kan få fram informationen med auto detect? Detta har jag funderat på länge men ej hittat någon lösning.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Hur får man fram CHS information som t ex cylindrar, head, sec från en hårddisk eller CF-kort på modern dator när man ska använda sin gamla hårddisk i en äldre dator som saknar eller inte kan få fram informationen med auto detect? Detta har jag funderat på länge men ej hittat någon lösning.

Är det en hårddisk så brukar det stå på disken. Om datorn är så gammal att den inte kan fatta själv vad det är för disk går det förmodligen ändå inte så bra med en helt ny disk. Det är mååånga år sedan man behövde pilla med sådana inställningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du märke och modellbeteckning så brukar Google vara enklaste lösningen, annars kan du om disken går igång autodetekterad i en nyare dator hitta värdena mha programmet Aida64 extreme under Lagring - ATA - Parametrar.
http://www.aida64.com/downloads

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vad jag minns blev CHS irrelevant när hårddiskarna gick över 500 MB (eller var det 2GB?), efter det använder man LBA-adressering för att hantera större diskar.

Om jag förstår frågan korrekt så är det halvgammal disk som ska användas till riktigt gammal dator. Denna dator detekterar inte disken, så disken har ansluts till modern dator för att få fram parametrarna.

Möjligen kan det finnas en bygel på disken för att begränsa storleken så att den fungerar i gammal dator.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hej

Det är egentligen ett CF-kort med IDE adapter som frågan gäller. Datorn detta gällde är en 386, därför behövde jag veta.

Tack för länken, programmet verkar inte kunna läsa hårddiskinfon min min dator. Kanske inte kan köra det i Sandboxie, provar det på en annan dator imorrn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.