Hög temperatur vid bitcoin mining.

Permalänk

Hög temperatur vid bitcoin mining.

Hej! Jag har börjat mina bitcoins med mitt 7970 och märker att tempsen snabbt stiger till 85 grader... är det verkligen bra för grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Höga temperaturer är aldrig bra, men definitivt normalt! Minande påfrestar grafikkortet långt över påfrestningen vid spel.. Det du kan göra är att höja fläkthastigheten i ex. MSI Afterburner och/eller ta av sidan på chassit.

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Höga temperaturer är aldrig bra, men definitivt normalt! Minande påfrestar grafikkortet långt över påfrestningen vid spel.. Det du kan göra är att höja fläkthastigheten i ex. MSI Afterburner och/eller ta av sidan på chassit.

Misstänkte det, jo jag höjde fläktarna i Asus GPU Tweak men det låter så mycket så morsan undrade vad fan jag höll på med

Permalänk

Lägg skiten i balkongen hehe.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Lägg skiten i balkongen hehe.

haha ja det hade ju vart en lösning

Permalänk
Medlem

Varföe skriver alla Bitcoin mining när folk slutade mina bitcoin med gpu er för år sedan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Varföe skriver alla Bitcoin mining när folk slutade mina bitcoin med gpu er för år sedan?

Varför ställer du frågor som inte har att göra med TS problem?

Permalänk
Medlem

bitcoin kommer du aldrig lyckas med på ett 7970..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Håll koll på VRM-temperaturer också, det går att kolla i GPU-Z.

Permalänk
Skrivet av rinosaur:

bitcoin kommer du aldrig lyckas med på ett 7970..

Okej så ingen idé att försöka då

Permalänk
Skrivet av erik49563:

Jodå, men mine:a scrypt så som litecoins och dogecoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik49563:

Om du har gratis el kan du mina, annars skulle jag nog lägga ner det tyvärr. Jag har ett 280x som har stått sedan slutet av nov och har väl dragit in 3.000:-. Den största andelen kom första månaden och nu är det inte mycket eftersom de har höjt svårighetsgraden. Tanken var att tjäna in pengarna som jag lade på grafikkortet och det har jag gjort nu.

Jag kör middlecoin för den som undrar.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Kan bitcoin mining förstöra ens grafikkort asså sänka den på FPS på spel ?

Permalänk
Medlem

Underklocka och höj fläkten.

Ett tips är att byta till något scypt coin där svårighetsgraderna är mycket lägre=mer pengar. Finns multipools som väljer det coins som har mest värde för stunden och säljer automatiskt och du får ut vinsten direkt i BTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nabilos43:

Kan bitcoin mining förstöra ens grafikkort asså sänka den på FPS på spel ?

Kort svar: Ja.

Långt svar: Det beror på hur intensivt du minear, säg att du minear så tungt det går (du vill dra in så mycket coins som möjligt) - då påfrestar du kortet till 100% under HELA TIDEN du minear. Kortet slits ut fortare, blir ofta väldigt varma osv vilket i sin tur kan leda till direkt skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Varför ställer du frågor som inte har att göra med TS problem?

För att hela frågan är fel formulerad eftersom jag inte tror han minar bitcoins med sin gpu. Sen så har jag sett att väldigt många skriver bitcoins när dem egenligen menar andra alt coins i mining sammanhang.

Jag kan även ge ett svar på frågan till TS om det känns bättre för dig daash.

85c är inte och rekommendera i mining sammanhang. Speciellt inte om det är en gpu som kommer gå 24/7. Men jag uppfattade det som att kortet inte var dedikerad till mining endast. Då ska det i så fall inte vara någon problem. Däremot så bör du kolla upp vrm tempen också då dem kan bli väldigt varma när man minar längre perioder. Vrm tempen brukar även vara högre än gpu tempen oftast i luftkylda kort enligt mina erfarenheter så då bör dina vrm temp vara väldigt höga.

Rekommenderar dig att Ladda ner msi afterburner och göra en egen fläkt profil för när du ska mina. Du kan även öppna sido luckan på chassit.

Alltså samma tips som alla andra gav därför så tyckte jag att det var meningslöst att posta det här.

Visa signatur

Jag har en data