Hjälp önskas, ny speldator. Budget ~12K

Permalänk

Hjälp önskas, ny speldator. Budget ~12K

Tjena!
Är på jakt efter en ny speldator åt min bror, datorn kommer i huvudsak användas till mindre krävande spel såsom "WoW" men ska även klara av mer krävande spel så som BF4 (dock behöver den inte maxa) samt att vi tänkt lite i tankarna att datorn ska kunna vara duglig ett tag framöver utan större uppgraderingar.

Jag har spanat efter grejer och kommit fram till en set-up som jag tror duger och behöver hjälp att få reda på om allt passar samt om något behöver bytas ut eller om jag tabbat mig och missat något.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6565515/2014-03-10

Budgeten ligger på ca 12.000:-

Tack på förhand!

Mvh
David

Edit efter tips
Permalänk
Medlem

moderkortet har killer nic som får mycket kritik. byt till något annat, förslagsvis asus z87-a, gigabyte z87x-sli eller msi s02 inet edition om du vill ha ett liknande moderkort.

processorn kan inte överklockas, byt till 4670k. byt gärna processorkylaren till något med lite mer kraft. om du vill komma undan billigt är cooler master hyper 212 evo att rekommendera.

du har ingen ssd. köp en ssd. om du inte vill betala för det kan du köpa en sshd istället.

i den prisklassen tycker jag att du kan köpa ett define r4 men chassits utseende är ju viktigt också och smaken är som baken.

i vanlig ordning länkar jag http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184036-w.... hamnar lite över din budget (får lägga till hyper 212 evo, hårddisk och operativsystem) men den är oerhört prisvärd.

Permalänk

Hej och tack för svar!

Har uppdaterat listan efter några av dina rekommendationer!

1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm 64MB
MSI Z87-S02 Inet Edtion ATX
Cooler master hyper 212 EVO
Fractal Design Define R4
Corsair CX 750M 80+ Bronze Modulär
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO RÖD

Var inne ett tag på Corsair H80i som kylning men var tvungen att byta ut fläktarna när jag köpte min för att dom lät något fruktansvärt så skippade det.

Kollade även på den du länkade på webhallen, den ser ju intressant ut men har man verkligen behov av i7 om man endast ska spela och göra vardagliga saker, lika så bör väl 8GB Ram räcka?

Om vi jämför den vi har plockat ihop med den från webhallen så är väl skillnaden inte jätte stor på prestanda för det extra som webhallens dator skulle kosta med det extra rekommendationerna du angett?

Budgeten är inte satt i sten, målet är runt 12000:- +- 2000

Mvh
David

Permalänk
Medlem

250gb ssd
i7
16gb ram

inget av det här kommer förmodligen göra någon större skillnad i fps, dock känns det dumt att inte utnyttja när man kan få det till ett så bra pris. 4670k och 4770k är oftast (inte alltid, battlefield 4 är ett exempel) likvärdiga i spel i dagsläget men jag skulle gissa på att fler och fler spel kommer kunna utnyttja den i framtiden vilket gör att den förmodligen får en längre livstid. mer än 8gb minne behöver du förmodligen inte heller i dagsläget (beror på hur stor användning man har) men det är ändå en extra säkerhet. en stor ssd är jättetrevligt och det tror jag verkligen att du kommer uppskatta.

i din prisklass (10 000-14 000) är webhallens dator i delar svår att slå. det lösa priset för paketet ligger på 13 000.

vengeance pro har du ingen användning av om du inte har tänkt överklocka minnet (vilket är fullständigt meningslöst för spelande). köp hellre vanligt lågprofilsminne för 700kr.

Permalänk
Avstängd

Framtidens spel kommer ha möjligheten att utnyttja flera kärnor så en i7:a är helt klart en bra framtida investering, så även paketet Versisons länkade till.

Beträffande din kundvagn så har du missat det viktigaste av allt, nämligen en SSD. Det är som natt och dag i dagens speldatorer.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag som ska ha datorn, lite drygt att behöva förmedla så jag tänkte sätta mig här själv istället.

Tackar för alla råd ni kommit med, verkar som att webhallens paket är det som är mest bang for the bucks.

Men som jag förstod det så bör jag lägga till saker till det paketet, på sidan av så att säga?

Kylning, vanlig HDD utöver SSD och OS?

Jag personligen gillar inte fractal R4 rent utseende mässigt aningen trist, men det verkar annars vara ett bra chassi.

Så det jag undrar är utöver paketet, vad bör jag köpa till?

/SimpZeN

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Tackar tackar!

Såg att du i en annan tråd (om samma paket) rekommenderat en annan kylare,

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/190998-be_qui...

Lite dyrare men bättre antar jag?

Du nämnde också andra fläktar då "stock" fläktarna lät mycket?

/SimpZeN

Permalänk
Avstängd

Det baseras helt på vilket chassi och tillverkare, fläktarna som brukar medfölja ett chassi är oftast både billiga att tillverka, högljudda och saknar riktiga kraften att suga ut varmluften.

Dark Rock Pro 3 kylaren är klart prisvärd, dock så både kostar samt väger den dubbelt mot Hyper 412:an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta ser riktigt lockande ut. Kanske "lånar" denna. dock i dyraste laget för mig, får nog köpa en lite billigare skärm än vad jag tänkt mig

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | GeForce GTX 780 | ASUS Z87-A | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Efter lite djupare obserationer så undrar jag om kylaren verkligen passar på sockeln?!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja!

Som jag fattat det så är det samma monterings hål på 1150 och 1155. Tror ska man göra i kyrkan men jag fattade det som att 1150 är den nyare varianten på 1155.

Så har jag fått höra.

Kan förövrigt uppdatera med att det blev webhallens paket som inhandlades men istället för den kylaren tog jag en
"be quiet! CPU cooler Dark Rock PRO 2".

Lade till några corsair fläktar och OS som saknades.

Men skippade för tillfället en till hårddisk å kör bara på 250gb SSD, kommer troligen köpa en 1TB eller 2TB HDD när budgeten tillåter!

Totalt hamnade summan på 14000 +- 100:- ink frakt

Får tacka så mycket för all hjälp jag fått och hoppas att jag blir nöjd med inköpet!

/SimpZeN

Permalänk
Medlem

Ursäktar min okunnighet...

Funkar det att köra stockkylare?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Socket 775-1150 har samma hålbild beträffande cpu-kylare.

Visa signatur