Windows Server 2012 Standard; En kärlekshistoria!

Permalänk
Inaktiv

Windows Server 2012 Standard; En kärlekshistoria!

Jag fick en fri legitim licens för Windows Server 2012 Standard Edition förra veckan vilket var riktigt sjysst.

Jag har använt server operativsystem sedan Windows Server 2003 och de är bra för desktop/gaming användning om de är konfigurerade och tweakade rätt men också om man arbetar som systemutvecklare och kodar varje dag.

Med undantag för Windows Server 2003 som var NT 5.2 och Windows XP som var NT 5.1, bygger Windows 8 och Windows Server 2012 på NT 6.2 kärnan precis som Vista/Server 2008 och 7/Server 2008 R2 byggdes på 6.0 och 6.1

Windows Server 2012 är byggd från samma kodbas som Windows 8, och därför delar det mycket av samma arkitektur och funktionalitet.

Enda viktiga sakerna som saknades för mig var Bluetooth och Windows Media Center, Windows Media Center som jag tror kostar pengar i Windows 8 om jag inte minns fel.

Det var två enkla problem dock. Genom att installera Toshiba Bluetooth Stacken modifierade jag tosrfusb.inf filen så att den matchade min Bluetooth dongel. Var också tvungen att inaktivera drivrutin signeringen vilket gör det möjligt att installera osignerade drivrutiner och efter det hade jag Bluetooth.

Och med Bluetooth kunde jag installera MotioninJoy för att ansluta min PS3-handkontroll.

Jag installerade VLC Media Player, och vips hade jag möjlighet att titta på DVD-skivor igen.

Varje PC-spel, varje emulator fungerar perfekt.

Windows Server 2012 är Windows 8 utan allt skräp och onödiga appar. Systemet är blixtsnabbt och mycket flexibelt. Jag installerade det på mindre än 10 minuter till och med.
Start och avstängningstider är mycket mycket imponerande och filöverföringstider mellan hårddiskarna också.
Så att migrera från Windows 7 till Windows Server 2012 var lätt som en plätt.

Använder enbart maskinen för att spela spel och kolla på mina DVD filmer som jag kopplat extern DVD läsare till.

Här är listan på emulatorer jag kör i Windows Server 2012:

bsnes v091
DeSmuME 0.9.8
Dolphin 3.5
Dolphin 3.0-243 (Emulerat Motion + bygge för Zelda Skyward Sword)
Kega Fusion 3.64
Project64 1.6
VisualBoyAdvance 1.8.0 beta 3
SSF Ver0.12 beta R3
Turbo Engine 0.32
ePSXe 1.8.0
PCSX2 1.0.0
Jpcsp r2953
ScummVM 1.5.0
(
Jnes 1.1
Snes9X 1.53
XEBRA 110425
)

PC-spel:

Crysis 2
Duke Nukem Forever
Fallout New Vegas
Resident Evil 5 (Var tvungen att installera en uppdaterad GFWL klient för att kunna köra spelet då spelet installerar en äldre klient som inte stödjs av Windows 8/Windows Server 2012)
Star Wars - The Force Unleashed
Star Wars - The Force Unleashed 2

Övriga program:

GTK2 Runtime Environment (gpuBladeSoft 1.41 ePSXe plugin)
Java Environment Runtime (Jpcsp)
SonicStage Sound Studio (Jpcsp)
DAEMON Tools Lite
Phoenix (SID-unpacker)

Allt som fungerade i Windows 7 fungerar i Windows Server 2012 utan problem!

Lite bilder från det färdigställda resultatet:

(All personlig information borttagen)

Skrivbordet, rent och snyggt!

Start Meny, perfekt!

Start Meny, del 2

Dolphin 3.5 i action!

Systemskärmen

Temperaturer (tagna från AIDA64) Svalt och skönt!

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med dig! Kör Server 2012 på den stationära datorn på jobbet och det är underbart.

Jag kör däremot Windows 8 på laptopen för att få tillgång till hibernate

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Avstängd

Windows Server är och har aldrig varit till för att spela spel på eller vanlig desktop-användning.

Kul att det fungerar bra för er. Men det finns en anledning till att Windows 7/8 är för konsumenter.
Nu hade ju TS väldigt tur och har fått tag på en licens gratis. För jag förstår inte vilken annars som lägger dom pengarna på ett OS till en desktop.

Hälsningar från en Microsoft MVP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jfqvist:

Windows Server är och har aldrig varit till för att spela spel på eller vanlig desktop-användning.

Kul att det fungerar bra för er. Men det finns en anledning till att Windows 7/8 är för konsumenter.
Nu hade ju TS väldigt tur och har fått tag på en licens gratis. För jag förstår inte vilken annars som lägger dom pengarna på ett OS till en desktop.

Jag håller med dig helt och hållet. Men vi måste väl kunna komma på ett bättre argument än "det finns en anledning till att Windows 7/8 är för konsumenter". Vilken anledning?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Visst finns det en anledning. Priset är väl den största.

Sen så borde väl du då som MS-anställd veta att det finns ett antal olika licensformer beroende på hur man använder sin dator.
Tex så kan man ju ha en Technet-licens. Man får inte använda de i produktion men gränsen är ju hårfin om man installerar om sin dator med jämna mellanrum och testar olika saker på olika sätt och med olika tekniker. Bara för att man har outlook installerat så innebär det ju inte att man inte använder den som sin testmiljö

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jfqvist:

Jag gillar att bryta trender och jag gillar utmaningar. I grund och botten är väl Server OS inte tänkt för det här ändamålet, det kan jag väl hålla med om.

Men hade det inte varit för att jag fick en gratis licens och om Windows Server 2012 skulle kostat lika mycket som en Windows 8 licens, hade jag lätt köpt Windows Server 2012 ändå p.g.a. att det är så himla rent och fritt från allt skräp jag inte behöver.

Permalänk
Medlem

Varför kör du deamon tools? när du kan mounta direkt i oset.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

Vad jag fattat det som kan man bara mounta ISO filer i Windows 8/Server 2012
Jag har lite PlayStation, Sega Saturn spel i BIN/CUE och lite andra format som jag måste använda DAEMON Tools för plus att jag använt DAEMON Tools så länge att det känns onaturligt att använda något annat.

Permalänk

Kan tänka mej att Windows Server 2012 Standard Edition är riktigt bra. Även för en kräsen kille som mej.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Inaktiv

Undrar lite var TS fick tag på en licens gratis?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon150406:

Undrar lite var TS fick tag på en licens gratis?

Tjänster och gentjänster.
Jag fick licensen som tack för hjälpen för en grej jag utförde. Bara tacka och ta emot.

Permalänk
Snusfri

Jag körde 2003 istället för skräpet XP på den tiden det begav sig, sedan 2008 Server istället för Vista och sedan gick jag över till Windows 7 då Photoshop (vilket jag använder dagligen) inte lirade i 2008 och nu kör jag Windows 8 men skulle gärna köra 2012 om jag fick tag på en licens då jag, precis som dig, gillar det mer rena (Dock så är inte Windows 8 alls lika bloatat som tidigare desktop-os från MS varit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Tjänster och gentjänster.
Jag fick licensen som tack för hjälpen för en grej jag utförde. Bara tacka och ta emot.

Vem ger bort en licens/vara som kostar 8000? Och om du nu gjorde en gentjänst av motsvarande värde, vem tar emot Win 2012 som "betalning"?
Nej, precis, det är inte en legitim licens eftersom den antingen kommer från technet eller från msdnaa (möjligtvis VLSC). Vilket, enligt avtalet som personen godkänt, innebär att de är för testande alternativt privat bruk. Det står klart och tydligt att den INTE får ges ut.

Bara för att du har en licensnyckel som passerar Windows validation test innebär det inte att den är korrekt licensierad!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Inaktiv

Och vem är du att ifrågasätta mig och antyda en massa saker?

EDIT:

Du får faktiskt ursäkta, men jag ser inte riktigt vad du eller någon annan har med saken att göra om jag fick Windows Server 2012.

Permalänk
Avstängd

Jag kör WS2012 parallellt med W8 och det finns en del saker jag saknar i WS för att kunna använda det som vanligt OS, exempelvis att kunna ändra färgerna i gränssnittet eller bara att kunna stänga av utan att behöva svara på varför. Jag ser heller inte att det ger några direkta fördelar över Windows 8, visst man slipper avinstallera appar man inte vill ha men det är inte direkt komplicerat. WS2012 Standard Svensk kostar runt 14500 vilket inte direkt är kaffepengar.

Permalänk
Inaktiv

Allt det du säger här kan man göra i Windows Server.
Du kan stänga av frågorna varje gång (Disable Shutdown Event Tracker i gpedit.msc) och du kan ändra färgerna i gränssnittet. Allt handlar om att konfigurera och tweaka operativ systemet rätt och veta vad man sysslar med.

Tips!

Gå hit för mer information om andra tips och trix; http://www.win2012workstation.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Allt det du säger här kan man göra i Windows Server.
Du kan stänga av frågorna varje gång (Disable Shutdown Event Tracker i gpedit.msc) och du kan ändra färgerna i gränssnittet. Allt handlar om att konfigurera och tweaka operativ systemet rätt och veta vad man sysslar med.

Tips!

Gå hit för mer information om andra tips och trix; http://www.win2012workstation.com

Jo det är klart att det går att aktivera dessa funktioner igen och avaktivera allt onödigt, jag förstår bara inte meningen med det. Lägga en dag på att tweaka ett OS för 15000 så det fungerar nästan som ett OS för 1500 är inte direkt tid väl spenderad i mina ögon. Speciellt när det inte finns några direkta fördelar mer än att det är coolt.

Jag menar, hade jag haft en serverlicens och inga vanliga W8 licenser och dessutom inga pengar så hade jag säkert lagt in det på en ny dator, och hade jag varit femton så hade jag kanske gjort det ändå bara för skoj skull, men Windows 8 är billigt och har man tillgång till en WS licens så lär man ha tillgång till ett antal W8-licenser också (jag har bara fått fyra WS2012 Standard licenser men minst tolv för W8). Jag är heller inte femton längre och är tvungen att sitta med WS till och från så jag är ganska nöjd med W8 både för nöje och för produktivitet.

Kan du ge några exempel på fördelar utöver att apparna är borta (vilket inte nödvändigtvis är en fördel)? Jag tolkar tråden lite som om du tycker lite att WS2012 är vad W8 borde varit, men jag kanske tolkar in för mycket?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jo det är klart att det går att aktivera dessa funktioner igen och avaktivera allt onödigt, jag förstår bara inte meningen med det. Lägga en dag på att tweaka ett OS för 15000 så det fungerar nästan som ett OS för 1500 är inte direkt tid väl spenderad i mina ögon. Speciellt när det inte finns några direkta fördelar mer än att det är coolt.

Two words: computer geek

Och just som du säger det är coolt också.

Citat:

Jag menar, hade jag haft en serverlicens och inga vanliga W8 licenser och dessutom inga pengar så hade jag säkert lagt in det på en ny dator, och hade jag varit femton så hade jag kanske gjort det ändå bara för skoj skull, men Windows 8 är billigt och har man tillgång till en WS licens så lär man ha tillgång till ett antal W8-licenser också (jag har bara fått fyra WS2012 Standard licenser men minst tolv för W8). Jag är heller inte femton längre och är tvungen att sitta med WS till och från så jag är ganska nöjd med W8 både för nöje och för produktivitet.

Varför åldersfixeringen och snack om att vara femton hela tiden? Jag började inte använda Windows Server förrän 2004 när jag var 19 någonting.

Citat:

Kan du ge några exempel på fördelar utöver att apparna är borta (vilket inte nödvändigtvis är en fördel)? Jag tolkar tråden lite som om du tycker lite att WS2012 är vad W8 borde varit, men jag kanske tolkar in för mycket?

Du tolkar helt rätt. Rent och snyggt ska saker vara.
Sedan hoppas jag väl lite på att ReFS ska bli lite mer användbart i ett framtida service pack.

Man får se det här som en kul grej och erfarenhet. Nu kan jag Windows Server 2012 plus att jag gör saker Microsoft aldrig hade räknat med.
Tror knappast de sitter och testar ett Server system genom att slå på alla nödvändiga saker för att sedan lira Crysis 2 t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Two words: computer geek

Och just som du säger det är coolt också.

Ja, ok. Det är coolt.

Citat:

Varför åldersfixeringen och snack om att vara femton hela tiden? Jag började inte använda Windows Server förrän 2004 när jag var 19 någonting.

Ålderfixering är väl lite att ta i men när man är ung så gör man en massa ogenomtänkta saker (att installera konstiga OS är en ganska mild form av tonårsrebell-ism). Jag kommer ihåg att jag installerade förhandsversioner av W95, 98, 98OSR2 och Me på min enda dator och fick också en hel del problem från det. På senare år så väntar jag tills en skarp version innan jag installerar på något kritiskt.

Citat:

Du tolkar helt rätt. Rent och snyggt ska saker vara.
Sedan hoppas jag väl lite på att ReFS ska bli lite mer användbart i ett framtida service pack.

Jo men jag ser inte att WS efter installation av teman osv. är renare än vad W8 är efter avinstallation/unpinning av apparna. ReFS är intressant och lär finnas i nästa version av konsument-Windows. Stöd för ännu större diskar, mer feltolerans och liknande är bra men det ger inte så där jättestora fördelar gentemot NTFS, speciellt inte för ett spelsystem.

Citat:

Man får se det här som en kul grej och erfarenhet. Nu kan jag Windows Server 2012 plus att jag gör saker Microsoft aldrig hade räknat med.
Tror knappast de sitter och testar ett Server system genom att slå på alla nödvändiga saker för att sedan lira Crysis 2 t.ex.

Jo det är ju bra att kunna säga att man använt WS på exempelvis intervjuer men att kunna OS:et innefattar ganska mycket mer än att installera det och ta bort de flesta funktioner. I alla fall om man ska kunna använda det professionellt.

Sen angående att testa saker som är otestade är ju alltid kul, men WS2012 är ju till största delen W8, speciellt om man tweakar det som du gör, så att det fungerar är inte så konstigt eller oväntat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Ja, ok. Det är coolt.

Jepp

Citat:

Ålderfixering är väl lite att ta i men när man är ung så gör man en massa ogenomtänkta saker (att installera konstiga OS är en ganska mild form av tonårsrebell-ism). Jag kommer ihåg att jag installerade förhandsversioner av W95, 98, 98OSR2 och Me på min enda dator och fick också en hel del problem från det. På senare år så väntar jag tills en skarp version innan jag installerar på något kritiskt.

Jag ska fylla 28 i år och är nog närmare 30-års kris än tonårsrebell-ism.
Har jobbat som IT-konsult, databasdesigner och systemutvecklare så att installera Server OS är inget nytt för mig.

Citat:

Jo men jag ser inte att WS efter installation av teman osv. är renare än vad W8 är efter avinstallation/unpinning av apparna. ReFS är intressant och lär finnas i nästa version av konsument-Windows. Stöd för ännu större diskar, mer feltolerans och liknande är bra men det ger inte så där jättestora fördelar gentemot NTFS, speciellt inte för ett spelsystem.

Hellre att jag får möjligheten att slå på det jag vill efter installation än att jag måste stänga av allt krafs. Jag tycker det är enklare att hålla reda på vilka saker jag ska slå på än stänga av.

Citat:

Jo det är ju bra att kunna säga att man använt WS på exempelvis intervjuer men att kunna OS:et innefattar ganska mycket mer än att installera det och ta bort de flesta funktioner. I alla fall om man ska kunna använda det professionellt.

Sen angående att testa saker som är otestade är ju alltid kul, men WS2012 är ju till största delen W8, speciellt om man tweakar det som du gör, så att det fungerar är inte så konstigt eller oväntat.

Jag är självlärd med de flesta OS jag använt och visst det är väl inget speciellt i att göra det jag gjort kan man väl tycka men det var kul iallafall.

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag kommer här och bumpar en gammal tråd men jag har faktiskt tänkt att göra samma sak på min egen dator, har förövrigt en Windows 2012 Standard nyckel liggandes jag med.

Men det jag undrar är, blir det någon prenstanda ökning överlag? spel/applicationer osv
klyddar grafikdrivare eller är det bara att dra på samma som för w7/8?
Trim osv finns för SSD med antar jag?

Känner att min burk börjar ge sitt och all prestanda jag kan fåtag på är värt det(amd phenom x6 t1090, 5870 ATI, 16gb ddr3) , men gillar sammtidigt att pyssla och har redan windows 8 på en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Nu kanske jag kommer här och bumpar en gammal tråd men jag har faktiskt tänkt att göra samma sak på min egen dator, har förövrigt en Windows 2012 Standard nyckel liggandes jag med.

Men det jag undrar är, blir det någon prenstanda ökning överlag? spel/applicationer osv
klyddar grafikdrivare eller är det bara att dra på samma som för w7/8?
Trim osv finns för SSD med antar jag?

Känner att min burk börjar ge sitt och all prestanda jag kan fåtag på är värt det(amd phenom x6 t1090, 5870 ATI, 16gb ddr3) , men gillar sammtidigt att pyssla och har redan windows 8 på en annan dator.

Jag tror knappast att du kan räkna med någon prestandaökning. Det är snarare funktioner man är ute efter. Tex Data-Deduping mm (vilket iofs går och få till på Windows 8 iaf ).

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Inaktiv

Har du en nyckel till 2012 så kör på bara, du kanske inte märker någon avsevärd skillnad från 8 men det är alltid kul och lära sig meka lite grand med Server OS.

Permalänk
Avstängd

har kvar några skivor med Win2003 server från gymnasie tiden

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thunderboy88:

har kvar några skivor med Win2003 server från gymnasie tiden

Turknutte! Jag minns fortfarande hur Windows Server 2003 var ett rejält lyft från Windows XP.
Idag skiljer det inte så mycket mellan Server och Klient, mest att Server är renare från start.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har bestämt mig för att byta operativsystem och då står jag mellan 2012 server, 2012 r2 server 64-standard eller database. Jag undrar om jag borde välja 2012 r2 över 2012 och lite om skillnaden mellan standard och database. Jag har tänkt att använda min dator för vanligt bruk men jag vill ha serverfunktionerna pga. att jag vill lära mig mer om Windows server än vad jag gör i min pågående kurs, (installera/konfigurera roller, funktioner, etc. etc.)

(Priset kommer inte påverka mitt beslut utan det handlar helt och hållet om mjukvaran)

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganka:

Hej! Jag har bestämt mig för att byta operativsystem och då står jag mellan 2012 server, 2012 r2 server 64-standard eller database. Jag undrar om jag borde välja 2012 r2 över 2012 och lite om skillnaden mellan standard och database. Jag har tänkt att använda min dator för vanligt bruk men jag vill ha serverfunktionerna pga. att jag vill lära mig mer om Windows server än vad jag gör i min pågående kurs, (installera/konfigurera roller, funktioner, etc. etc.)

(Priset kommer inte påverka mitt beslut utan det handlar helt och hållet om mjukvaran)

Du bör välja 2012 R2 över 2012 då det kommit en del nyheter främst i hyper-v som man märker av men det har givetvis kommit andra saker också men det är funktioner som är många gånger endast gäller de väldigt avancerade installationerna.

Datacenter (inte database) eller Standard har bara och göra med hur många virituella man får licenser till. Det finns ingen teknisk skillnad mellan dem öht.
Och får du en datacenternyckel genom någon program (msdn eller liknande) så spelar det ingen roll ändå. Den är oftast en MAK (multiple activation key) så du får ju inte aktivera fler datacenter än standard ändå.

Lycka till!

Visa signatur

// Haseman

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för ditt svar! Jag kör på 2012 r2 datacenter. Om man har studiestöd så finns det en hel del mjukvara som är gratis från Windows, dock tror jag inte att licenserna är för evigt utan att de gäller i 4 år läste jag något om (men jag har inte full koll än, hehe). Men jag tar och tuggar på i windows 2012 det ska bli mycket intressant Tack igen för ditt svar!