Windows Server 2012 Standard; En kärlekshistoria!
Jag fick en fri legitim licens för Windows Server 2012 Standard Edition förra veckan vilket var riktigt sjysst.
Jag har använt server operativsystem sedan Windows Server 2003 och de är bra för desktop/gaming användning om de är konfigurerade och tweakade rätt men också om man arbetar som systemutvecklare och kodar varje dag.
Med undantag för Windows Server 2003 som var NT 5.2 och Windows XP som var NT 5.1, bygger Windows 8 och Windows Server 2012 på NT 6.2 kärnan precis som Vista/Server 2008 och 7/Server 2008 R2 byggdes på 6.0 och 6.1
Windows Server 2012 är byggd från samma kodbas som Windows 8, och därför delar det mycket av samma arkitektur och funktionalitet.
Enda viktiga sakerna som saknades för mig var Bluetooth och Windows Media Center, Windows Media Center som jag tror kostar pengar i Windows 8 om jag inte minns fel.
Det var två enkla problem dock. Genom att installera Toshiba Bluetooth Stacken modifierade jag tosrfusb.inf filen så att den matchade min Bluetooth dongel. Var också tvungen att inaktivera drivrutin signeringen vilket gör det möjligt att installera osignerade drivrutiner och efter det hade jag Bluetooth.
Och med Bluetooth kunde jag installera MotioninJoy för att ansluta min PS3-handkontroll.
Jag installerade VLC Media Player, och vips hade jag möjlighet att titta på DVD-skivor igen.
Varje PC-spel, varje emulator fungerar perfekt.
Windows Server 2012 är Windows 8 utan allt skräp och onödiga appar. Systemet är blixtsnabbt och mycket flexibelt. Jag installerade det på mindre än 10 minuter till och med.
Start och avstängningstider är mycket mycket imponerande och filöverföringstider mellan hårddiskarna också.
Så att migrera från Windows 7 till Windows Server 2012 var lätt som en plätt.
Använder enbart maskinen för att spela spel och kolla på mina DVD filmer som jag kopplat extern DVD läsare till.
Här är listan på emulatorer jag kör i Windows Server 2012:
bsnes v091
DeSmuME 0.9.8
Dolphin 3.5
Dolphin 3.0-243 (Emulerat Motion + bygge för Zelda Skyward Sword)
Kega Fusion 3.64
Project64 1.6
VisualBoyAdvance 1.8.0 beta 3
SSF Ver0.12 beta R3
Turbo Engine 0.32
ePSXe 1.8.0
PCSX2 1.0.0
Jpcsp r2953
ScummVM 1.5.0
(
Jnes 1.1
Snes9X 1.53
XEBRA 110425
)
PC-spel:
Crysis 2
Duke Nukem Forever
Fallout New Vegas
Resident Evil 5 (Var tvungen att installera en uppdaterad GFWL klient för att kunna köra spelet då spelet installerar en äldre klient som inte stödjs av Windows 8/Windows Server 2012)
Star Wars - The Force Unleashed
Star Wars - The Force Unleashed 2
Övriga program:
GTK2 Runtime Environment (gpuBladeSoft 1.41 ePSXe plugin)
Java Environment Runtime (Jpcsp)
SonicStage Sound Studio (Jpcsp)
DAEMON Tools Lite
Phoenix (SID-unpacker)
Allt som fungerade i Windows 7 fungerar i Windows Server 2012 utan problem!
Lite bilder från det färdigställda resultatet:
(All personlig information borttagen)
Skrivbordet, rent och snyggt!
Start Meny, perfekt!
Start Meny, del 2
Dolphin 3.5 i action!
Systemskärmen
Temperaturer (tagna från AIDA64) Svalt och skönt!