Permalänk

Köptips för 15-årig tekniknörd

Hej! Jag är 15 år och ska snart börja gymnasiet. Jag ska köpa lite nya saker när grundskolan är slut och undrar vad som är bäst att köpa. Om ni har fler frågor så är det bara att skriva
Alternativen är följande:

  • En ny telefon och diverse tillbehör till den (har idag en ZTE Blade III)

  • En 42-tums TV till mitt rum och möjligtvis ett par golvhögtalare om budgeten tillåter det (har idag en datorskärm på 23 tum men ingen TV)

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Hej! Jag är 15 år och ska snart börja gymnasiet. Jag ska köpa lite nya saker när grundskolan är slut och undrar vad som är bäst att köpa. Om ni har fler frågor så är det bara att skriva
Alternativen är följande:

  • En ny telefon och diverse tillbehör till den (har idag en ZTE Blade III)

  • En 42-tums TV till mitt rum och möjligtvis ett par golvhögtalare om budgeten tillåter det (har idag en datorskärm på 23 tum men ingen TV)

All hjälp uppskattas!

mobil: nexus 5

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av nickhe:

mobil: nexus 5

Det var faktiskt just den som fanns i planerna
Du får gärna motivera valet så jag vet varför jag ska välja telefonen.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

* Multiverktyg typ Dremel.
* Lödkolv.
* Netbook med goda nätverksmöjligheter.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Det var faktiskt just den som fanns i planerna
Du får gärna motivera valet så jag vet varför jag ska välja telefonen.

Öppen och massa moddnings möjligheter , 3 har tex ett abonnemang där du får allt + 1 gb surf för 250kr då ingår nexuses.
Sedan kan du alltid köpa en tv när du vill men hade rekommenderat en 50+ tum ifall de får plats i ditt rum

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Tv om du väljer mellan dom två..trevligare o titta på en stor tv med polare än att glo på liten skärm

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

Tv om du väljer mellan dom två..trevligare o titta på en stor tv med polare än att glo på liten skärm

Tänker likadant där, sen gäller ju detsamma om man tar hem tjejer

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Tänker likadant där, sen gäller ju detsamma om man tar hem tjejer

hehe det är bra det rätt tänkt.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

hehe det är bra det rätt tänkt.

Japp, man måste ju tänka framåt, sen så blir rummet mycket snyggare och man får en bra anledning att möblera om

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

En rejäl bokhylla med ett stort förråd böcker. Ibland blir det för mycket teknik och man behöver koppla av med en kopp té och en bra bok.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

En rejäl bokhylla med ett stort förråd böcker. Ibland blir det för mycket teknik och man behöver koppla av med en kopp té och en bra bok.

Har redan allt för många böcker, men lite mer te hade inte varit dumt

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevinkingeen:

Har redan allt för många böcker, men lite mer te hade inte varit dumt

Det är det aldrig. Kan rekommendera en 80/20-blandning av grön Sencha och färsk pepparmint! Mmmm.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Det är det aldrig. Kan rekommendera en 80/20-blandning av grön Sencha och färsk pepparmint! Mmmm.

Jag är mer för fruktiga téer, fast dock så kan det aldrig gå fel med Earl Grey, men tack för tipset, kanske mer något för mina föräldrar

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har mobil men ingen TV så tycker jag det självklara valet är en TV, om du nu måste köpa något alls. Annars kan det vara vettigt att spara pengarna till du ska ta körkort eller till möbler när du så småningom flyttar hemifrån.

Permalänk
Inaktiv

Skippa båda sakerna och köp en 3D-skrivare, jag kan lova att ingen i din nya klass har en sådan.

Permalänk

Beror på.
Att använda pengarna till att påbörja någon rolig teknisk hobby där du kan lära dig och ha kul samtidigt är ett alternativ.
En TV är dock inte fel om du inte har någon. Blir roligare att titta på film och spela på större bild. Speciellt om man har sällskap.