Permalänk

är datorn nå att ha?

hallå, fick en gammal speldatorn av en polare som slutat för ett herrans många år sedan, och det var en bra datorn på den tiden vi lira. Men nu är det så att jag undrar om man kan göra något av den då det sitter skapligt gamla delar i den, tänkte även kanske om man skulle skicka i något av mina delar eller nå i den, vet inte om jag har bättre eller inte, det som sitter i den är (det jag vet)

Modekort: gigabyte ga-ep35-ds4 (ståg så på det)
processor: intel r core tm 2 quad cpu q6600 2.4 ghz
Grafikkort: nvidia geforce 210 2gb (tror det är 2gb)
4gb ram
tror det sitter SSD i den å, även 1400gb hårddisk.

Min dator:
Processor: AMD FX(tm)-6100 six-core
Grafikkort: sapphire amd radeon 6950 2gb
Modekort: blablalba någonting hittar det inte...
8gb ram.

så skulle man kunna byta ut nå eller är det lika bra att låta datorn stå bara?

Tacksam för hjälp/svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

hallå, fick en gammal speldatorn av en polare som slutat för ett herrans många år sedan, och det var en bra datorn på den tiden vi lira. Men nu är det så att jag undrar om man kan göra något av den då det sitter skapligt gamla delar i den, tänkte även kanske om man skulle skicka i något av mina delar eller nå i den, vet inte om jag har bättre eller inte, det som sitter i den är (det jag vet)

Modekort: gigabyte ga-ep35-ds4 (ståg så på det)
processor: intel r core tm 2 quad cpu q6600 2.4 ghz
Grafikkort: nvidia geforce 210 2gb (tror det är 2gb)
4gb ram
tror det sitter SSD i den å, även 1400gb hårddisk.

Min dator:
Processor: AMD FX(tm)-6100 six-core
Grafikkort: sapphire amd radeon 6950 2gb
Modekort: blablalba någonting hittar det inte...
8gb ram.

så skulle man kunna byta ut nå eller är det lika bra att låta datorn stå bara?

Tacksam för hjälp/svar

Det sitter bättre delar i din dator, men SSD och hårddisk kan ju vara nice att flytta över om du behöver.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Eventuellt SSD'n beroende på vilken modell det är resten duger inte till mycket spel mässigt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att bygga på. Socket 775 såg jag, samt då förstås även DDR2-minnen, som är dyra idag. Geforce 210 brukar vara på 1 GB eller 512 MB.

Sälj den på någon annonssida. Du kanske kan få 1500-2000 för den beroende på om det är SSD eller inte.

Permalänk

aha låter inte så värst bra detta men kanske jag skickar över mina delar till det chassit då det är ett cooler master HAF 932 (svart)

Jo, hur ser jag att der är en SSD?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av saitek100:

aha låter inte så värst bra detta men kanske jag skickar över mina delar till det chassit då det är ett cooler master HAF 932 (svart)

Du kan öppna och kolla. Hårddiskar har ett väldigt karakteristiskt utseende, medan SSD:er oftast ser ut som släta lådor:

Hårddisk

SSD

Dold text

SSD:n i den aktuella datorn är förmodligen i formfaktorn 2,5″, medan hårddiskarna troligtvis är 3,5″, alltså betydligt större och tyngre.

Andra tecken som tyder på att man har SSD:

• Systemdisken är liten; upp till 120 GB är väldigt sannolikt SSD.

• Datorn startar snabbt och är snabb att använda.

• Under Disk drives i Device Manager syns en enhet vars namn innehåller "SSD" eller "Intel", "Corsair", "Kingston", "Crucial" eller liknande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av saitek100:

fungerar väl som surf / film / betala räkningar på. så länge man inte använder Explorer.

ge bort den till moster, mormor, farbror som inte vill köpa en dator.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Du kan öppna och kolla. Hårddiskar har ett väldigt karakteristiskt utseende, medan SSD:er oftast ser ut som släta lådor:

SSD:n i den aktuella datorn är förmodligen i formfaktorn 2,5″, medan hårddiskarna troligtvis är 3,5″, alltså betydligt större och tyngre.

Andra tecken som tyder på att man har SSD:

• Systemdisken är liten; upp till 120 GB är väldigt sannolikt SSD.

• Datorn startar snabbt och är snabb att använda.

• Under Disk drives i Device Manager syns en enhet vars namn innehåller "SSD" eller "Intel", "Corsair", "Kingston", "Crucial" eller liknande.

ska kicka senare idag jag må säga att det startar riktigt snabbt, och är faktiskt snabb overall!

Permalänk

hallå igen, jo jag vet ej om det jag hitta var en SSDeller inte men det var iallafall en sådan http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...!

jo, tänkte sätta över mina grejor i detta (CM haf 932)men skulle vela ha lite tips på vad man ska tänka på när man byter över saker sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saitek100:

hallå igen, jo jag vet ej om det jag hitta var en SSDeller inte men det var iallafall en sådan http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?products_id=...!

jo, tänkte sätta över mina grejor i detta (CM haf 932)men skulle vela ha lite tips på vad man ska tänka på när man byter över saker sådär?

ESD-armband är najs om du är rädd om sakerna(vilket jag antar du är), skruvmejsel modell: lagom stor. Sedan äre bara och köra. Det enklaste borde vara att ta ut Nätaggregatet först, dra ut alla kablar och kontakter osv.

Visa signatur

| i5 4670k (@Stock) | AR01 | Asrock Z87M Pro4
| MSI GTX 770 | SSD 128GB | HDD 500GB | Bitphoenix Prodigy M | superNOVA 550w G2 |Windows 10 | Avid FastTrack Duo | Sennheiser HD 595 + modmic 4 |

Permalänk
Skrivet av saitek100:

nej det är bara en väldigt snabb hårddisk den låter en hel del. det borde finnas en liten disk också ca. 1.5cm tjock. 12x8 cm
varför fotar du inte av insidan av datorn så kan man guida dig med delarna. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

och har plockat ur allt och renat den nu från allt dam, ska plocka isär min datorn snart hittar tyvär ingen liten disk....

Permalänk

har nu satt ihop allt men märker att med dom andra delarna (gamla som jag fick)så starta den uppsnabbare! så vad kan detta bero på,jag har inte kopplat i den lilla hårddisken som satt i den gamla, kan det vara den som gör att den startar upp snabbt?

Permalänk

kan även tillägga att inne i BIOS så fick jag välja typ hårddisk den skulle starta med, så om jag kopplari den och startar upp med den så kanske det går snabbare?

Permalänk
Legendarisk
Visa signatur

Abstractions all the way down.